0
0

دانلود تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن

633 بازدید

از دورترین ادوار تاریخ، که بشر زندگی اجتماعی خود را با تشکیل خانواده آغاز کرد و مالکیت شخصی برای او شناخته شد، مسأله میراث نیز که در واقع، تعیین تکلیف اموال و دارایی آرس، بعد از فوت اوست، مورد توجه قرار گرفت…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن دنبال نمایید. این فایل شامل 81 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

 تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن

مشخصات فایل تاریخ تحولات قانون ارث زن

عنوان: تاریخ تحولات قانون ارث زن
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 81
حجم فایل : 56 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

فصل اول- کلیات و تعاریف

اهمیت ارث از دیدگاه قرآن کریم در آیات 12 و 13 سورة نساء بیان شده است و در ذیل آیه 12 این اهمیت تصریح شده است. خداوند سبحان می فرماید: «اینها مرزهای الهی هستند و هر کس خدا و پیامبرش را اطاعت کند و قوانین او را محترم شمرد، خداوند وی را در باغ هایی از بهشت وارد می کند که همواره جویبارها از زیر درختانش جاریست؛ جاودانه در آن می ماند و این همان رستگاری بزرگ است.»

مسائل ارشد جایگاه خاصی در فقه و حقوق اسلامی دارد، که باید مسلمانان هر چه بیشتر در تعلیم و تعلم آن بکوشند، همچنان که در حدیث نبوی آمده است، تعلیم و تعلم ارث در ردیف تعلیم و تعلم قرآن است. بدین لحاظ در زمینه ارث از طرف فقها و حقوقدانان سخن بسیار رفته است.

تعریف ارث

ارث در لغت مصدر و به معنی استحقاق است؛ زیرا ورثه با فوت مورث نسبت به ترکه به وسیله نسب یا سبب استحقاق آن را پیدا می کند.

ماده 867 قانون مدنی می گوید: «ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث، تحقق پیدا می کند». این ماده نگفته که ارث چیست، لکن از تحقق آن سخن گفته است. بلافاصله در ماده 868 گفته است: «مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی شود، مگر پس از اراء حقوق و دیونی که بترکه میت تعلق گرفته است».

آیا ارث و ترکه مترادف هستند؟ قانون نسبت به این سوال هم سالک است و این هر دو را باید روشن کرد.

ارث اگر درمعنی استحقاق بکار رود، می توان ماده 867 قانون مدنی را توجیه کرد زیرا استحقاق ورثه به محض موت مورث محقق می شود، اما این استحقاق متزلزل است و رفع این تزلزل طبق مادة 868 قانون مدنی صورت می گیرد و به این ترتیب اولا ارث استحقاق است و ثانیا ترکه متعلق این استحقاق است. پس بین ارث و ترکه فرق هست. [1]

ارث به حصه هایی که به هر یک از ورثه تعلق می گیرد هم گفته می شود. چون هر حصه ایی جزیی از کل ماترک است، پس بین ارث و ترکه فرق هست، همانطور که بین جزء و کل فرق هست.

بهرحال در قوانین موضوعة ما، و همچنیندر خصوص شرع، تعریفی ازارث دیده نمی شود. فقها 3 تعریف زیر را ذکر کرده اند:

الف- میراث عبارت است از آنچه که انسانی به مناسبت موت انسان دیگر اصالتا استحقاق پیدا مکند به جهت وجود نسب یا سبب.

مورد استحقاق ممکن است، یکی از امور ذیل باشد: مال، اعم از اعیان و منافع، متعلقات مال یعنی حقوقی مانند خیار و حق شفعه، امور دیگر مانند حق قصاص و حق قذف.

ذکر «سبب و نسب» برای این است که وصیت از تعریف ارث بیرون شود؛ و ذکر «اصالتا» از آنروست که استحقاق طبقه دوم از موقوف علیهم از موقوفه، از تعریف ارث بیرون می رود زیرا استحقاق طبقه دوم مذکور هم موکول به موت طبقه اول از موقوف علیهم است، لکن طبقه دوم مزبور از قصد واقف و عقد وقف استفاده می کند و حال آنکه وارث اصالتا از حکم قانون ارث منتفع می شود. بین قانون ارث و استحقاق وارث، قصد هیچ انسانی فاصله نمی شود ولی بین قانون وقف و موقوف علیهم، قصد واقف، فاصله می شود و این فرق بین وقف و وصیت وجود دارد گو اینکه کلمة «اصالتا» برای بیان این فرق، نارسا است. نقص تعریف مذکور اینست که موت را بدون توضیح رها کرده است و شامل موت فرضی نمی شود.

ب- میراث عبارت است از حقی که از مرده حقیقی یا حکمی به زنده حقیقی یا حکمی ابتدائا منتقل می شود. کلمة «ابتدائا» بجای «اصالتا» بکار رفته است. ذکر «نسب و سبب» موجب بی نیازی از ذکر «ابتدائا» هستن.

ج- ارث عبارت است از انتقال مال کسی به دیگری برسم خلافت. که این تعریف بسیار نارسا است. تعاریفدوم از همه رساتر و بهتر است.

آیا اموال انسان پس از مرگ به کسی تعلق می گیرد و کسی صاحب آن اموال می شود، یا مانند مال بی صاحب هر کس می تواند آنرا حیازت کند. دانشمندان می گویند، قانون توارث اموال یک ناموس طبیعی است. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در اثبات این قانون به برهانی که مرکب از 2 مقدمه است، استناد کرده است:

مقدمه اول، با تأمل و بررسی در طبیعت انسان اجتماعی، یک حس اشتیاق و کشش به سوی مال مشاهده می شود. که می خواهد با تصرف و تملک آن نیازمندی های خود را رفع نماید، تصرف چنین چیزی مخصوصا اگر مانعی نداشته باشد (اگر مالک نداشته باشد) از عادات ابتدایی و باستانی بشر بوده است.

مقدمه دوم، هر انسانی در جامعة خود، به یک عده وابسته است، زیرا تشکیل خانواده ها و قبیله و تیره ها و امثال آن، بر پایه خویش و همخوانی استوار است، پس در هر جامعه ایی ناگزیر بعضی از افراد به بعضی دیگر اولویت و تقدم دارند، مثل فرزند به پدر و مادر، رفیق به رفیق، مولا به بنده و هر یک از زن به شوهر به یکدیگر و فرمانده به فرمانبر، و حتی فرمانده به فرمانبر و قوی نسبت به ضعیف باتمام اختلافاتی که جوامع بشری در تشخیص این مطلب دارند. [2]

پس ارث، سنتی است که از قدیمی ترین دورانهای اجتماع بشر و بر طبق سرشت و طبیعت وی وجود داشته است.

در اینجا یک سوال باقی می ماند و آن اینکه قانون توارث بین ملتهای گذشته و حال، حالات گوناگون داشته و دارد، که در آینده به آنها اشاره خواهد شد؛ سوال اینست کدامیک از این حالات فطری و طبیعی است؟ مثلا در گذشته زنان و کودکان را از ارث محروم می کردند ، و بعضی از نزدیکان متوفی از ارث بهره مند می شدند؛ اکنون در بعضی از قوانین بین زن و مرد فرقی قائل نیستند و در بعضی دیگر طور دیگری عمل می شود. به نظر می رسد که نظر قائلین به فطرت به معنی جامع ارث است، چنانکه خود علامه طباطبایی، قبل از این مقدمه ارث رااین چنین تعریف می کند: ارث یعنی مالک شدن زنده ایی بر مال مرده. واضح است که ارث به این معنی فطری و طبیعی است، چون این معنای جامع در همة قوانین دنیا وجود دارد و می توان گفت از نوامیس طبیعت است.

ارکان ارث

برای تحقق ارث چند رکن ضرورت دارد که عبارتند از: مورث، وارث، موروث

موروث در تحقق ارث، بودن موروث ضرورت دارد، یعنی اگر کسی نباشد که زنده ها از او ارث ببرند، ارث در خارج مصداق پیدا نمی کند. و ما در خصوص توروث بحث مفصلی نخواهیم کرد.

وارث. وجود وارث در تحقق ارث نیازی به اثبات ندارد و حقیقت ارث همانطور که موروث می خواهد، وارث و موروث هم می خواهد. پس وارث نیز یکی دیگر از اشکال تشکیل دهندة ارث است. اما گاهی اتفاق می افتد که وجود وارث مورد تردید قرار می گیرد، مانند اینکه وارث منحصر به فرد غایب و مفقودالاثر شود یا در یکی از مراحل جنینی باشد، یا دو یا چند نفر، که بین آنان رابطة توارث وجود دارد، در یک حادثه مانند زلزله یا غرق بمیرند و معلوم نشود کدامیک زودتر مرده است.

موروث. به آن میراث نیز گفته می شود و عبارت است از هر چیزی که از میت باقی می ماند؛ از قبیل اموال و حقوق مالی و غیر مالی که قابل انتقال باشد.

بنابراین اگر یکی از 3 رکن فوق نباشد، ارث در خارج مصداق پیدا نخواهد کرد. زیر ارث عبارت است از: استحقاق پیدا کردن یک شخص بهچیزی که از مال شخص دیگر به سبب یا نسب؛ پس اگر یکی از اینها نباشد ارث منتفی خواهد بود.

 

 

فهرست مطالب تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه
  • فصل اول- کلیات و تعاریف
  • فصل دوم – برسری ارث زن
  • فصل سوم – افزایش ارث زنان از اموال شوهران
  • نتیجه گیری
  • منابع

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن را به قیمت 6900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5550
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق تاریخ تحولات قانون ارث زن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.