0
0

دانلود تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

619 بازدید

پيوند اعضا تقريباً در همه كشورهاي اسلامي انجام مي شود. اين پيوندها عموماً شامل اهداي كليه از سوي نزديكان زنده بيمار است، اما اهدا اعضا از جسد هم رو به افزايش است. تأييد معاد جسماني توسط قرآن باعث مشخص شدن بسياري تصميم گيري هاي…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی دنبال نمایید. این فایل شامل 73 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

مشخصات فایل اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

عنوان: اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 73
حجم فایل : 115 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مبحث اول –  تبیین موضوع

به طور کلی، پیوند اعضای بدن  به سه صورت قابل تصور است:

صورت نخست: پیوند عضو از انسان زنده به بیماری که نجاتش واجب است؛ مثل اهدای یک کلیه به بیماری که هر دو کلیه اش از کار افتاده است؛ زیرا تجربه های پزشکی فراوان، امکان زندگی با یک کلیه را به اثبات رسانده است. این حالت هم از دیدگاه فقهی و هم از نظر اخلاق پزشکی جایزاست.

صورت دوم: پیوند اعضای اصلی که حیات انسان به آن وابسته است و اهدا کننده آن را به دام مرگ می کشد مانند اهدای قلب، کبد، ریه ها و… .

که در این صورت بدون هیچ گونه مناقشه و بحثی هم از دیدگاه شرع و هم از نظر اخلاق پزشکی، ممنوع و غیرقابل قبول است.

صورت سوم: پیوند عضو از انسان مرده به زنده قبل از مرگ آن عضو که این خود دو صورت دارد: پس از سقوط حیات ناگهانی از انسان (مانند مرگ بر اثر سکته قلبی و مرگ مغزی) و یا پس از مرگ بر اثر مجازات (اجرای حد و قصاص در کیفر اسلامی)[1].

موضوع بحث ما موقعیت دوم از صورت سوم و پرداختن به سوالات و ابهامات مربوط به آن می باشد.

مبحث دوم –  تحلیل ادله فقهی امکان اهدای اعضا پس از قصاص و اجرای حد

به طور کلی نظریات در این خصوص را می توان به دو دسته نظریات مخالفان و موافقان این عمل تقسیم کرد:

گفتار اول –  استدلال مخالفان

قائلان به حرمت معتقدند که تصرف در اعضا به نحو جدا سازی آن ها از بدن ولو با وجود اذن و وصیت اعطا کننده عضو و یا اولیای آنان جایز نیست. ادله اصلی آنان در این رابطه عموماً شامل موارد زیر می باشد:

  1. مخالفان پیوند اعضا معتقدند برداشت عضو از بدن فرد زنده، مسلماً باعث وارد آمدن نقص و ضرر به جسم اعطا کننده عضو می شود و هرچند حیاتی ندارد ولی به تمامیت و حیثیت وی لطمه می زند در حالی که بر اساس حکم عقل برداشتن عضو از بدن فرد میت مصداق اضرار به نفس و تمامیت و حیثیت وی است لذا ارتکاب آن حرام خواهد بود.
  2. از جمله ادله حرمت جدا کردن عضو پیوندی از بدن، استناد به حکم حرمت مثله کردن است و استدلال شده که قطع عضو از بدن به ویژه اگر چندین عضو هم باشد، همانند مثله کردن است و رضایت صاحب عضو یا اولیای او و همچنین قصد پیوند و معالجه از قطع عضو، موجب خروج آن از عنوان مثله و یا نبود تحقق مثله نمی شود و صرف تغییر شکل دادن و ناقص العضو کردن فرد به وسیله قطع و جدا سازی عضو یا اعضای وی مثله است و این در حالی است که حکم شرعی مثله حتی در مورد بدن و جسد کفار حربی، حرمت است.
  3. یکی دیگر از ادله مخالفان این است که اعمالی نظیر قطع عضو پیوندی باعث تغییر در خلقت خداوند می شود و بر این اساس استدلال نموده اند که چون تغییر خلقت پروردگار مورد خواست و امر شیطان است لذا این امر عملی شیطانی و مبغوض خداوند و حرام می باشد.
  4. قطع اعضای بدن مسلمان چه در حال حیات و چه پس از مرگ باعث هتک حرمت و ذلت و خواری او می شود و این کار حرام است و در آیات و روایات بر احترام به فرد زنده و میت و نبود جواز هتک و تذلیل آن ها تأکید شده است.[2]


گفتار دوم –  دلایل موافقان

موافقان عمل پیوند اعضا در محکومین به اعدام و قصاص عضو و حدود شرعی، در پاسخ به دلایل مخالفان، استدلال هایی را مطرح نموده اند که عبارتست از:

  1. ضررهایی که جان و حیات اهدا کننده عضو را به خطر نیندازند و از جمله مواردی باشد که از نظر عقلا ایراد اینگونه ضررها اشکالی ندارد، از نظر شرعی و عقلی نیز مورد نهی قرار نگرفته است. از طرف دیگر برای اهدای اعضای افراد محکوم به قصاص نفس که دیگر امیدی به بازگشت آنان به زندگی وجود ندارد مدت زمان مشخصی وجود دارد و بعد از گذشت این زمان دیگر عضو برای پیوند مناسب نبوده و عملاً کاربردی برای آن متصور نمی باشد.
  2. در صدق عنوان مثله و تحقق آن، قصد اهانت، آزار، عقوبت، غضب و انتقام جویی نقش اساسی دارد و در صورتی که قطع عضو با مقاصد مذکور انجام پذیرد مثله است؛

 اما در پیوند اعضا از آن جا که برداشت عضو یا اعضایی از بدن فرد با رضایت وی یا اولیای او و حفظ احترام و کرامت اعطا کننده عضو و به قصد عقلایی در پیوند و درمان صورت می گیرد و در آن هیچگونه قصد اهانت، عبرت گیری و انتقام وجود ندارد؛ بنابراین عنوان مثله بر برداشت عضو پیوندی صدق نمی کند و این عنوان تحقق نمی یابد و این عمل در حال حاضر در جامعه به عنوان عملی پسندیده و نیکو و منبعث از حس نوع دوستی و گذشت و ایثار مرده مسلمان و اولیای او و عملی خداپسندانه تلقی می شود.

  1. هر تغییر در خلقت پروردگار حرام نیست بلکه آن چه که منجر به خرافات و توهمات پوچ و تغییر دین شود، مبغوض خداوند متعال قرار دارد و حرام است و لذا پیوند اعضا که با انگیزه نجات جان افراد و حفظ حیات و سلامت آن ها صورت می گیرد، مصداق این نوع تغییر نمی باشد.

4. در امر پیوند اعضا، چنان چه برداشت عضو بدون اذن و رضایت صاحب عضو صورت گیرد چون این کار با وجوب رعایت احترام و اکرام وی منافات دارد و سبب هتک حرمت و تجاوز به حق او می شود لذا حرام خواهد بود ولی در صورت اذن صاحب عضو و وجود رضایت وی یا اولیا، برداشت عضو پیوندی مصداق هتک حرمت و ذلیل کردن صاحب عضو نخواهد بود و شاهد بر این مطلب، نظر عرف و عقلاست که نه تنها این عمل صاحب عضو یا اولیای او را هتک حرمت و ذلت نمی دانند بلکه آن را فداکاری، ایثارگری، نوع دوستی و خیرخواهی محسوب می کنند و برای وی تکریم و احترام قائل اند و لذا از این جهت مانعی برای برداشت عضو وجود ندارد

 

 

فهرست مطالب تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • پیشگفتار  1
  • مبحث اول –  تبیین موضوع  5
  • مبحث دوم –  تحلیل ادله فقهی امکان اهدای اعضا پس از قصاص و اجرای حد   6
  • گفتار اول –  استدلال مخالفان  6
  • گفتار دوم –  دلایل موافقان      7
  • گفتار سوم –  اهمیت حفظ جان مومن در اسلام       9
  • گفتار چهارم –  ولایت بر تمامیت جسمانی              10
  • گفتار پنجم –  جواز وصیت به اهدای اعضا           15
  • مبحث سوم –  پیوند و اهدای عضو قطع شده پس از اجراى حد و قصاص           22
  • گفتار اول –  نظریات فقها       22
  • گفتار دوم –  امکان پیوند عضو پس از حد یا قصاص            23
  • مبحث چهارم –  جواز فروش اعضا پس از اجرای قصاص و حدود      24
  • گفتار اول –  تحلیل فقه اجتماعی             24
  • گفتار دوم –  تحلیل حقوقی      26
  • مبحث پنجم –  بررسی ظرفیت های حقوقی            31
  • مبحث ششم –  نظریات جدید در اهدای اعضا پس از قصاص و حدود  33
  • گفتار اول –  برداشتن عضو محكوم به اعدام         33
  • گفتار دوم –  تخفيف در نوع مجازات به شرط واگذارى عضو              34
  • گفتار سوم –  واگذار نمودن عضو براى پيوند به جاى تعزير                34
  • گفتار چهارم –  اهداى عضو در برابر عفو از قصاص          35
  • گفتار پنجم –  حكم به قطع و اهداى عضو براى تخفيف مجازات           35
  • مبحث هفتم –  نظر مراجع عظام تقلید در مقوله اهدای عضو                35
  • جمع بندی و نتیجه گیری        45
  • فهرست منابع و مآخذ              56

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی را به قیمت 6900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5475
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.