0
0

دانلود تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر

608 بازدید

امروزه ما شاهد پيشرفت علوم و تكنولوژي در جهان مي باشيم و تمامي علوم در مسير تغيير تحول و پيشرفت هستند و رشته حقوق از اين قاعده مستثني نيست و هر روزه نظرات مختلفي از سوي علما و صاحب نظران حقوق مطرح و در اختيار حقوقدانان قرار مي گيرد…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر دنبال نمایید. این فایل شامل 138 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر

مشخصات فایل ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر

عنوان: ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 138
حجم فایل : 126 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

در اجتماع انساني كه ما به سر مي‌بريم بواسطه ميل به زياده‌خواهي نوادگان انسان و تمتع آنها از منافع و لذات بيشتر و حس خودخواهي و خودپرستي انسان، اختلافات و منازعاتي در اجتماعات انساني پديد مي‌آيد،‌ و همين منازعاتي كه ميان انسان‌ها رخ مي‌دهد باعث مي‌شود كه بشر حس نياز به قضا و عدالت را در خود احساس كند. به هر حال در طول تاريخ بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اجراي عدالت غايت آمال انسان‌ها و مطمع نظر فرهيختگان بوده است و ايجاد جامعه‌اي مدني كه مبتني بر قانون باشد ضرورت تداوم زندگي بشر است. و همين اقامه قسط و داد در قرآن كريم نيز به عنوان فلسفه بعثت و انزال كتب آسماني ذكر گرديده است: «ولقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط و انزلنا الحديد فيه باس شديد و منافع للناس وليعلم الله من ينصره و رسله بالغيب، ان الله قوي عزيز»[1].

«ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و به همراه آنها كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم به داد برخيزند و آهن را آفريديم كه در آن نيروي سخت و منافعي براي مردم دارد، تا خداي ناديده معلوم دارد چه كسي او و رسولانش را ياري مي‌كند، مسلماً خدا نيرومند قادر است».

كلمه ]دات[ در فارسي قديم هخامنشي به معناي قانون است و همين كلمه در معناي امروزي به صورت داد درآمده است. كلمه داتيك به معناي منسوب به داد و عدل است.[2]

در برهه هایی از تاريخ بشري به جانقاضي مي‌رسيم كه دادرسي و اثبات دعوي صرفاً بر اساس نظر قاضي بوده است و نه ملاك قانون، مثلاً در بعضي مواقع قاضي كه به ادله كافي دسترسي نداشت متوسل به آزمايش ايزدي مي‌شد كه بواسطه آن مجرم و بي‌گناه مشخص مي‌گرديدند. آب و آتش يكي از وسايل آزمايش بودند متهم بايد دست خود را در آب جوش فرو مي‌كرد و يا قطعه آهن سرخ شده‌اي را بر مي‌داشت، سه روز بعد اگر بر دست متهم اثري بر جاي نبود او را بي‌گناه مي‌شناختند.

يا در نحوه اجراي و اقسام مجازات‌ها به گونه‌هاي بي‌رحمانه‌اي در دوران قديم بر خورد مي‌كنيم يكي از اين انواع مجازات «دو كرجي» بود كه پلوتارك مورخ بزرگ مهدكن مي‌نويسد:

سربازي كه در حال مستي گفته بود كه كشتن كوروش صيغه در جنگ كوناكا كاروي بوده است و شاورا نرسد كه اين كار بزرگ را به خود نسبت دهد. اردشير دوم چون اين سخن را شنيد. دستور داد كه كشتن سرباز جسور را به طريق دو كرجي به انجام رسانند. سرباز بيچاره را در ميان دو كرجي قرار مي‌دادند و بجز سرها و دست‌ها تمام بدن او در ميان دو كرجي مي‌ماند. آن گاه به وي غذا دادند و هر گاه از خوردن خودداري مي‌كرد با فرو كردن ميخي به چشم او وي را به خوردن وا مي‌داشتند و سپس مخلوطي از شير و عسل را به صورت او مي‌ماليدند و از همين مخلوط شربت درست كرده و به او مي‌خوراندند و صورت سرباز را به طرف خورشيد نگاه مي‌داشتند، در اين هنگام مگس‌ها و حشرات ديگر به او هجوم آورده و وي در ميان كرجي‌ها نمي‌توانست از خود دفاع كرده و چون خوراك خورده و شربت نوشيده بود ناچار كاري را مي‌كرد كه همه ديگران مي‌كنند. از مدفوعات و پليدي‌هاي سرباز كرمها و حشراتي توليد گرايد كه به اندرون او راه يافته و مشغول خوردن تن او شدند و پس از هفده روز وقتي كه كرجي‌هاي فوقاني را برداشتند چيزي جز استخوان‌هاي متعفن چيزي باقي نمانده بود.[3]

استفاده از روشهايي چون اوردالي و دئول از ديگر روشهاي اثبات بزه بوده و است و دقيقاً ماجراهاي گذشتن سياوش پسر كيكاووس از آتش و گريختن ويس و رامين در داستان‌هاي ايراني گوياي اين حقيقت است.[4]

البته هيچ كدام از موارديكه مطرح كرديم گوياي نفي دادگريها و يا فرامين عادلانه افرادي كه در پي تحقق عدالت در ممالك شرق و غرب بودند نيست. قوانين حمورابي، فرامين كوروش و داريوش قابل نفي نيستند. البته آشنايي با قضاوت‌ها و خودكامگي‌هاي حكام مختلف در طول تاريخ است كه ما را به اوج عظمت و شكوه نظام دادرسي و عدالت در اسلام مي‌رساند، حكم الهي به داد و پيامبر به هنگام قضاوت و استفاده از طريق و روش قضايي الهي كه اقامه دليل از سوي مدعي است و مدعي عليه تنها بايد سوگند ياد كند و اجراي اين روش به هنگام تشكيل حكومت اسلامي در مدينه و عمل اميرالمؤمنين به طريق روش در زمان تشكيل حكومت و زمامداري خويش همگي بيانگر شكوه و عظمت نظام دادرسي در اسلام است.

البته اين امر باعث نمي‌شود كه ما نسبت به قوانين كشورهاي ديگر بي اعتنا بمانيم و بایستی بر اساس عناصري همچون فقه پويا و اجتهاد به مسايل مستحدثه و تكيه بر دو عنصر زمان و مكان دست به تحول و نوآوري در فقه خود كه مبناي قوانين ما در اين زمينه هستند بزنيم و مطالعه قوانين كشورهاي ديگر در اين زمينه ياري‌گر ما خواهد بود. در اين پايان نامه تلاش خود را براي بررسي ادله اثباتي در حقوق مصر و ايران بر حسب تقسيم بندي شايع ادله به چهار دليل شهادت ، اقرار ، سوگند و علم قاضي انجام خواهيم داد و اين ملاك را به لحاظ قدمت و سنتي بودنش برگزيده‌ايم و هر چند ادله‌اي همچون قسامه و يا ادله جديدي چون ادله الكترونيكي و اسناد الكترونيكي نيز قابل بحث هستند وليكن مبناي تقسيم بندي مباحث خود را به اين چهار دليل قرار داده و در دل آنها نيز ساير ادله را به صورت تطبيقي بررسي خواهيم كرد و همچنين لاجرم در فصل اول نيز بنا به ضرورت مباحثي كلي در خصوص ادله اثبات را به رشته تحرير درخواهيم آورد.

 فصل اول: كليات و مفاهيم ادله اثبات دعوي

در عبارت ادله اثبات دعوي سه واژه ادله، اثبات و دعوي به كار رفته است كه در معناي آنها گفته شده: ادله جمع مكسر دليل است و دليل در معاني مرشد و راهنما و نيز معناي حجت و برهان و آنچه براي ثابت كردن امري به كار رود آورده شده است.[5] و در اصطلاح عرف به چيزي اطلاق مي‌شود كه امري را ثابت كند.

در اصطلاح حقوق قانون آيين دادرسي مدني آن را چنين معني كرده است:

م 353 آ د م : دليل عبارت است از امري كه اصحاب دعوي براي اثبات دعوي يا دفاع از دعوي بدان استناد مي‌كنند. در اين قانون آن چه كه اصحاب دعوي بدان استناد مي‌كنند دليل ناميده شده است و مستندات ديگر را از ذيل اين تعريف خارج كرده است. بنابراين ابتدا به مناقشات تعريف ادله اثبات دعوي خواهيم پرداخت.

مبحث اول: تعريف ادله اثبات دعوي در حقوق ایران ومصر

همانطوريكه در تعريف م 353 قانون آيين دادرسي مدني ديديم اين قانون تنها چيزي را دليل مي‌داند كه طرفين دعوي بدن استناد كنند و نه قاضي و سيستم قضايي و دادگستري ارائه مي‌كند. قانون مدني امارات قانوني را نيز دليل مي‌داند و آن را از مستندات حكم تلقي كرده است.

 

 

فهرست مطالب تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه
  • فصل اول:کلیات و مفاهیم ادله اثبات دعوی
  • الف:مبحث اول:تعریف ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر
  • ب:مبحث دوم:تقسیم بندی ادله
  • ج:مبحث سوم:قواعد رسیدگی به اثبات دعوی
  • د:مبحث چهارم:مقایسه ادله اثبات دعوی در دعاوی حقوقی و کیفری
  • ۱¬- بند اول: اشتراکات ادله در دعاوی حقوقی و کیفری
  • ۲- بند دوم :تمایزات ادله در دعاوی حقوقی و کیفری
  • ه:مبحث پنجم :سیستم حاکم بر ادله اثبات دعوی از نظر فقه و قانون موضوعه
  • ی:مبحث ششم:اصول اساسی سیستم ادله اثبات دعوی در فقه حقوق
  • ۱- بند اول :طریقیت ادله اثبات دعوی
  • ۲- بند دوم :صلاحیت قاضی در تعیین ارزش ادله اثباتی
  • فصل دوم :اقرار
  • الف:مبحث اول:مفهوم اقرار
  • ۱- بند اول:معنای لغوی
  • ۲- بند دوم: معنای اصطلاحی
  • ب:مبحث دوم :اقسام اقرار
  • ۱- بند اول:اقرار کتبی و شفاهی ،فعلی و اشاره ای
  • ۲- بند دوم: اقرار معلق و منجر
  • ۳- بند سوم :اقرار صریح و ضمنی
  • ۴- بند چهارم :اقرار ابتدائی و اقرار در پاسخ به سوال و اقرار مترتب بر دعوی
  • ۵- بندپنجم: اقرار ساده ،اقرار مقید واقرار مرکب
  • ۶- بند ششم :اقرار کلی وجزئی
  • ۷- بند هفتم :اقرار در دادگاه و اقرار در خارج از دادگاه
  • ۸- بند هشتم :اقسام اقرار در قانون مصر
  • ج: مبحث سوم:ارکان اقرار
  • ۱- بند اول:اخبار به حق بودن اقرار
  • ۲¬- بند دوم: به نفع دیگری بودن اقرار
  • ۳- بند سوم: بر ضرر خود بودن
  • ۴- بند چهارم: ارکان اقرار در قانون مصر
  • د:مبحث چهارم:شرایط اقرار
  • ۱- بند اول :شرایط مقر
  • ۲- بند دوم :شرایط مقرله
  • ۳- بند سوم:شرایط مقربه
  • ۴- بند چهارم: آیا سکوت خوانده می تواند حکم اقرار داشته باشد
  • ۵- بند پنجم: وکالت در اقرار
  • فصل سوم :شهادت
  • الف:مبحث اول:تعریف شهادت
  • ۱- بند اول :معنای لغوی
  • ۲- بند دوم :معنای اصطلاحی
  • ب:مبحث دوم:بینه و شهادت
  • ۱- بند اول :معنای بینه
  • ۲- بنددوم: انواع بینه
  • ۳- بند سوم :شهادت در قوانین ایران
  • ج:مبحث سوم : شرایط و شاهد
  • ۱- بند اول: دیدگاه قانون مصر
  • د:مبحث چهارم: منشاء علم شاهد
  • ۱- بند اول: دیدگاه حقوقدانان مصری
  • ۲- بند دوم:نظریه قانون مصر
  • ه:مبحث پنجم: نصاب شهادت
  • ۱- بند اول: نصاب شهادت در حق الله
  • ۲- بند دوم: نصاب شهادت در حق الناس
  • ۳- بند سوم:نصاب شهادت در قوانین جدید مصر
  • ی:مبحث ششم :قلمرو اعتبار شهادت
  • ۱- بند اول :شهادت در محکمه قضایی
  • ۲- بند دوم: شهادت درغیر محکمه قضایی
  • فصل چهارم :علم قاضی
  • الف:مبحث اول:تعریف لغوی و اصطلاحی علم
  • ۱- بند اول:علم عادی
  • ۲- بند دوم:تعریف لغوی و اصطلاحی قاضی
  • ب:مبحث دوم:بررسی انواع علم وارزیابی آنها
  • ۱- بند اول :ارزش قضایی علم یقینی و علم عادی از نظر فقیهان و حقوقدانان اسلامی
  • ۲- بند دوم :مقایسهعلم عادی وطن متآخم به علم
  • ج:مبحث سوم:دیدگاههای مختلف در خصوص علم قاضی
  • ۱- بند اول: دیدگاه طرفداران حجیت علم قاضی درحقوق الله
  • ۲- بند دوم: دیدگاه معتقدان به اعتبارعلم قاضی در حق الناس
  • د:مبحث چهارم:طریقت یا موضوعیت داشتن ادله اثبات دعوی و علم قاضی
  • ۱- بند اول : علم قاضی در دعاوی مدنی
  • ۲- بند دوم:سیستمهای ادله قانونی و ادله اخلاقی
  • ۳- بند سوم:رابطه نظر کارشناسی با علم قاضی
  • ه:مبحث پنجم:دیدگاه قوانین مصر
  • فصل پنجم:سوگند
  • الف:مبحث اول:کلیات
  • ۱- بند اول:تعریف قسامه
  • ۲- بند دوم: قلمرو قسامه
  • ب:مبحث دوم:اقامه قسامه
  • ۱-بند اول:مطالبه بینه از متهم(مدعی علیه)
  • ۲-بند دوم:قسامه مدعی
  • ۳-بند سوم:دیدگاه قوانین مصر
  • ج:مبحث سوم: تعداد قسم
  • ۱- بند اول :تعداد قسم در قتل
  • ۲- بند دوم:تعداد قسم در جراحات
  • د:مبحث چهارم:کشف حقیقت پس از اجرای قسامه
  • ۱- بند اول:کشف حقیقت با بینه
  • ۲- بند دوم :کشف حقیقت با اقرار شخص ثالث
  • ۳- بند سوم:کشف حقیقت به استنادقول مدعی
  • ۴- بند چهارم:دیدگاه قوانین مصر
  • فصل ششم:سایر ادله
  • الف :مبحث اول:تحقیقات محلی، معاینه محل ودلایل ومدارک موجود در صحنه جرم
  • ب: مبحث دوم:نظریه کارشناس
  • ۱- بند اول:تعریف و ضرورت کارشناس در قضا
  • ۲- بند دوم:نظریه کارشناس ازدیدگاه فقه وقانون
  • ج: مبحث سوم:اسناد
  • د: مبحث چهارم:شنود تلفنی،فیلم و نوار
  • ه:مبحث پنجم:امارت قانونی
  • ۱- بند اول:اماره تصرف
  • ۲- بند دوم:امارت علم به قوانین پس از انتشار
  • ۳- بند سوم:ماده۴۹۹ قانون مجازات اسلامی
  • ی: مبحث ششم:ادله الکترونیکی
  • ۱- بند اول:تعریف ادله ی الکترونیکی
  • ۲- بند دوم:اهمیت ادله ی الکترونیکی
  • ۳- بند سوم:طریقه یافتن ادله الکترونیکی
  • نتیجه گیری وپیشنهادات
  • منابع وماخذ

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر را به قیمت 9900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5409
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق ادله اثبات دعوی در قوانین ایران و مصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.