0
0

دانلود تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها

626 بازدید

در دعاوي مربوط به بطلان قراردادها، مسائل گوناگون و پيچيده‌اي طرح مي‌شود كه دادرس در بسياري از آنها به يقين يا ظن نزديك به آن نمي‌رسد. قراردادي مطرح مي‌شود كه فسخ آن تاكنون سابقه نداشته است و دادرس در مي‌ماند كه بايستي آنرا نافذ دانست…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها دنبال نمایید. این فایل شامل 48 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها

مشخصات فایل بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها

عنوان: بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 48
حجم فایل : 175 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

1- معاني اصل صحت:

اصل صحت يا اصاله الصحه كه در فقه شيعه مقامي ارجمند دارد و در كتب بسياري از فقهاي شيعه درباره آن سخن رفته داري معاني متعددي است، در موارد گوناگوني بدان استناد مي‌شود.

از جمله معاني اين اصل آنكه مراد از صحت درسي و رواني وصيت عمل ديگران است در برابر نادرستي و ناروائي و حرمت، و بدين ترتيب معني اصل صحت آن است كه بايد رفتار فرد مسلمان را عملي حلال و مشروع بشمار آوريم نه حرام و نامشروع.

مثلا اگر كسي مايعي مي‌نوشد كه احتمال رود آب يا شراب باشد موافق اصل مذكور هرگز نمي‌گوييم كه وي شراب مي‌نوشد(1) و نيز هرگاه مسلماني را سرگرم عملي بيابيم كه محتمل است در راه خدا و خير و صلاح باشد و يا در راه ريا و خودنماييي، بايد عملش را نيك و مستحسن و در راه خدا بشمار آوريم نه آنكه به ريا متصفش كنيم و رفتارش را تزوير و سالوس نام نهيم.

اصل مذكور بر مبناي فطرت استوار است و اين حقيقت را اثبات مي‌كند كه اسلام آدمي را دور از خطا و گناه مي‌شمارد و اصل را احتراز از زشتي و دنائت مي‌داند مگر انكه عكس مطلب اثبات گردد و اين همان اصلي است كه در قوانين كيفري كشورهاي جهان راه يافته زيرا هنگامي كه تقصير و خطاي كسي اثبات نشده مجرمش نمي‌شناسد و او را كيفر نمي‌كنند.

در مورد اصل صحت به معني مذكور يعني حمل اعمال مسلمانان بر مشروعيت كه حكم تكليفي است دلايل بسيار گفته‌اند كه از جمله آنهاست آياتي چون و قولو اللناس حسنا (2) (كه موافق تفسيري كه در اصول كافي دز قول معصوم در مورد اين آيه آمده درباره مردم تا هنگامي كه چگونگي كارشان معلوم نشده جز به خير سخن نگوئيد) (3) و اجتنبوا قول الزور (4) (از سخن دروغ و افترا بپرهيزيد) و ان بعض الظن اثم (4) (برخي گمانها گناه است).

از ميان اخباري كه بر صحت به معني مذكور دلالت مي‌كند خبري است كه در كافي از اميرالمومنين عليه السلام آمده كه آن حضرت مي‌فرمايد: ضع امر اخيك علي احسنه حتي ياتيك مايقليك عنه و لا تظنن بكلمه خرجت من اخيك سوء و انت تجدلها في الخير سبيلا (5) يعني كار برادر ديني و همكيشت را به بهترين وجه تأويل كن تا آنگاه كه از او رفتاري آيد كه باورت را دگرگون كند و نيز به گفتار برادرت تا وقتي كه تفسير نيك مي‌تواني كرد گمان بد مبر.

از امام صادق عليه السلام روايت است كه به محمد بن فضل گفت: گوش و ديده‌ات را در مورد برادر خويش تكذيب كن اگر پنجاه تن گويند كه وي چنان گفت و او بگويد كه من گفته‌ام سخن وي درست انگار و آن ديگران باور مدارد. (6)

 

فهرست مطالب تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • 1-1: معاني اصل صحت
  • 2-2: ادله اصل صحت
  • 3-3: اصل صحت و قاعد فراغ
  • 4-4: اجراي اصل صحت و قراردادها
  • 5-5: مراد از اصل صحت، صحت واقعي است يا صحت به اعتقاد فاعل
  • 6-6: اصل صحت در فقه سنت و ديگر مذاهب اسلامي
  • 7-7: اصل صحت در حقوق موضوعه ايران
  • 8-8: موارد جريان اصل صحت
  • 9-9: اذكان و شاهد براي اعمال اصل صحت
  • 10-10: استثنائات قاعده صحت
  • 11-11: حكم تعارض اصل صحت با استصحاب
  • 12-12: اصل صحت در اقوال
  • 13-13: قوانين ايران و اصل صحت
  • نتيجه‌گيري

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها را به قیمت 5000 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5395
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق بررسی ارتباط اصل صحت و قراردادها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.