0
0

دانلود تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی

600 بازدید

قبل از تعريف خانواده به ريشه لغوي اين واژه مي‌پردازيم. كلمةfamily يا خانواده مشتق از يك كلمة لاتين يعني familia است. از نظر ترمينولوژي اولين بار به اين كلمه در گياه‌شناسي و سپس جانورشناسي بكار رفت و سرانجام به خانواده انساني اطلاق گرديد.كلمه معادل آن…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی دنبال نمایید. این فایل شامل 43 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی

 

 

مشخصات فایل خانواده یک نهاد اجتماعی

عنوان: خانواده یک نهاد اجتماعی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 43
حجم فایل : 37 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

چرا خانواده يك نهاد اجتماعي است؟

همانطور كه در بخش تعريف خانواده اشاره شد خانواده مجموعه‌اي از پيوندهاست كه عده‌اي از افراد را به يكديگر بر اثر قرابت نسبي و سپس از لحاظ اجتماعي، عاطفي و اقتصادي پيوند مي‌دهد آنچه در اين بخش بدان تأكيد مي‌گردد وجه اجتماعي زندگي خانوادگي است به گفته اشتراوس ( ناصحي جزو جامعه‌شناسي خانواده سال 55-54)( آنچه كه به خويشاوندي جنبه اجتماعي مي‌دهد ارتباط آن با طبيعت نيست بلكه كوششي است كه براي جداشدن از طبيعت مي‌كند.) درواقع مشروعيت و اقتداري كه به خانواده داده مي‌شود و نظام خويشاوندي و خانوادگي را به رسميت مي‌شناسد مستقيماً از جامعه نشأت مي‌گيرد به عبارتي به غير از جنبه‌هاي زيستي و رواني كه در تشكيل خانواده سهم دارند. از ديدگاه اجتماعي خانواده خويشاوندي در سطح وسيع‌تر آن متضمن قراردادي اجتماعي است كه به پيوندهاي خويشاوندي و خانوادگي معناي خاص مي‌بخشد و آن را تعريف مي‌كند. خانواده نهادي اجتماعي است همچون ديگر ساخت‌هاي اجتماعي كه از مجموعه‌اي از روابط و پيوندها و فعل و انفعالات متقابل ميان اعضاء تشكيل شده‌است. كنت در تكامل و پويش و شكل‌گيري نهادهاي اجتماعي مراحل سه‌گانه اي را مدنظر قرار مي‌دهد كه از خانواده شروع مي‌شود و به دولت و سرانجام به نوع انسان مي‌رسد. بدين ترتيب كنت[1] خانواده را نه تنها اولين واحد اجتماعي بلكه گونه‌ي مسلط نهاد اجتماعي اولين مرحله تكامل تاريخي مي‌داند.( جزوء شماره21 شيراز ص 22)

از جنبه‌هاي ديگر مي‌توان اجتماعي‌‌بودن خانواده را مورد بررسي قرار داد. اگر خانواده تنها جنبه‌اي زيستي و غريزي داشت مطمئناً بايستي در تمام جوامع به يك شكل ظهور مي‌كرد در حالي كه شكل و نوع خانواده و تعريف روابط موجود در آن بطور مستقيم از جانب جامعه مشخص مي‌شود. تفاوت‌هاي زيادي كه در الگوي خانواده و ازدواج در ميان فرهنگ‌هاي گوناگون و در زمانهاي مختلف وجود دارد مي‌تواند مؤيد اين مطلب باشد. بطور مثال قبل از دوران صنعتي‌شدن شكل مسلط خانواده در جوامع خانواده گسترده بود كه پس از انقلاب صنعتي در پي تأثيرپذيري از صنعت و زندگي شهري و الزاماتي كه اين نوع از زندگي خود به عرصه خانوادگي مي‌آورد به شكل خانواده هسته‌اي تبديل مي‌شود. يا بطور مثال مي‌توان از اشكال عمده خانواده كه لارنس استون( استون 1977) از دهه 1500 تا دهه 1800 برمي‌شمرد و آنرا مهمترين تحول در اشكال خانواد  غربي مي‌دانست نام برد.

كه شامل خانواده دودماني باز خانواده پدرسالار، پدرسالار محدود و در پي آن خانواده هسته‌‌اي محدود مي گردد. گروه‌هاي كلان مانند كلانهاي تسو كه گروه‌هاي خويشاوندي بزرگ، با عقايد مذهبي و اعتقادي گوناگون را تشكيل مي‌داند و با آنچه ما امروزه از آن به عنوان خانواده نام مي‌بريم به كلي متفاوت هستند. بطوركلي انتظارات و تكاليف و حقوقي كه در دورانهاي گوناگون ميان همسران و فرزندان مشخص مي‌گردد بطور كامل متأثر از الگوهاي فرهنگ جامعه كل است پس مي‌توان خانواده را اساساً نهادي اجتماعي يعني نهادي كه از طرف جامعه رسميت مي‌يابد و روابط متقابل اشخاص در آن را مشخص مي‌كند تعريف كرد.

نقش‌ها و جايگاه‌هاي خانوادگي:

هر گروه داراي الگوهاي نسبتاً پايداري در روابط خويش است و همين الگوها پايگاه افراد و نقش هاي آنها را مشخص مي كند. خانواده نيز همچون ديگر گروههاي اجتماعي داراي ساختاري ويژه است كه از نوع تعامل و روابط متقابل اعضاء آن با يكديگر نشأت مي گيرد. ساختاري كه بركليت خانواده حاكم است خط و مشي زندگي، نقشها و كاركردهاي خانواده را نشان مي دهد مثلاً الگوي زندگي يك خانواده عشايري كوچ نشين ، ترسيم كننده نقشهاي و كاركردهاي خاصي است كه چه بسا با ساختار يك زندگي روستايي فرق مي كند.

به عقيده كنت روابطي كه در داخل خانواده‌هاست مشخص‌كننده يا نمونه روابط گوناگوني است كه مي‌تواند در ميان افراد آدمي وجود داشته باشد( جزوء 23 حوزه دانشگاه ص12) درواقع مي‌توان گفت در خانواده نيز همچون ديگر نهادهاي اجتماعي كه نوع روابط دروني آن نوع ساخت آن را مشخص مي‌كند روابطي سازمان يافته و تعريف شده وجود دارد اشكال اين روابط به دليل تأثرپذيري تحول خانواده از تغييرات اجتماعي محيط پيرامون از زماني به زماني ديگر دائماً در حال تغيير و تحول است. يكي از اختلافات عمده نهاد خانواده با نهادهاي ديگر گوناگوني سطوح روابط دروني موجود در آن مي‌باشد بطور مثال مي‌توان از روابط برابري ميان برادران، رابطه احترام ميان فرزندان و پدر و مادر و رابطه مهرباني ميان مادر و پدر و فرزندان نام برد.

بنابراين از خانواده در قياس‌ با نهادهاي ديگر اجتماعي مي‌توان به عنوان ساختي پيچيده‌تر ياد كرد. از طرفي كاركردهاي خانواده نيز متعددند. البته اين وظايف نيز در طول زمان و در ميان انواع گوناگون خانواده متغيرند كه در مباحث بعدي بدان پرداخته خواهد شد. همچنين اندازه و قلمرو كمي خانواده نيز مي تواند در تعيين نقشهاي و وظايف آن مؤثر باشد. در واقع ساختار كلي خانواده تا حد زيادي  متأثر از ويژگي كمي آن است مثلاً خانواده گسترده به جهت افزايش كميت آن نسبت به خانواده هسته اي نقش و وظايف متفاوتي دارد. خانواده گسترده افراد سه نسل يا بيشتر را در يك خانواده در بر مي گيرد ، در حاليكه خانواده هسته اي تنها متشكل از پدر و مادر و فرزندان است. اين تغيير كميت در قواعد و ضوابط كنشي ميان اعضاي خانواده تأثيرگذار است ( فور سايت ، دانلسن ، پويايي گروه ، ترجمه دكتر نجفي زند ، نشر دوران ، 1380 ، ص 37 الي 40 )

 

فهرست مطالب تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • تعريف خانواده 1
  • چرا خانواده يك نهاد اجتماعي است؟    5
  • نقش‌ها و جايگاه‌هاي خانوادگي    7
  • تعريف نقش و جايگاه اجتماعي   9
  • نقش زن و مرد در خانواده 11
  • نقش والدين نسبت به فرزندان 18
  • اهميت خانواده در انتقال نقش و آموزش وظايف 21
  • خانواده گسترده و هسته‌اي  25
  • وظايف و نقش هاي جنسي و غير جنسي درخانواده گسترده و هسته‌اي  30

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی را به قیمت 3900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=4859
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق خانواده یک نهاد اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.