0
0

دانلود مقاله سيری در دين مبين اسلام

618 بازدید

اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامي اسلام و معجره ايشان و تمسك به آن شرط وارستگي است.- اعتقاد به فرشتگان:فرشتگان براي بخشش افراد نزد خداوند وساطت مي‌نمايند (سوره مؤمن آيات 9-7، سوره شوري آيه 3)هشت فرشته حاملان عرش الهي مي‌باشند (سوره حاقه آيه 17) … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله سيری در دين مبين اسلام دنبال نمایید. این فایل شامل 56 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله سيری در دين مبين اسلام

مشخصات فایل سيری در دين مبين اسلام

عنوان: سيری در دين مبين اسلام
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 56
حجم فایل : 45 کیلوبایت

بخشی از  مقاله سيری در دين مبين اسلام را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

1- لا الا ا. . . ، محمد رسول ا. . .

2- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامي اسلام و معجره ايشان و تمسك به آن شرط وارستگي است.

3- اعتقاد به فرشتگان:

فرشتگان براي بخشش افراد نزد خداوند وساطت مي‌نمايند (سوره مؤمن آيات 9-7، سوره شوري آيه 3)

هشت فرشته حاملان عرش الهي مي‌باشند (سوره حاقه آيه 17) نوزده فرشته نگهبان دوزخ هستند (سوره مدثر آيه 30)

جبرئيل فرشته اعظم خدواند است. (سوره بقره آيه 91، سوره نحل آيه 104، سوره نجم آيات 6-5)

جبرئيل به نام روح القدس نيز خوانده مي‌شود. (سوره بقره آيه 81)

جن و جنيان نيز موجوداتي از جنس روح هستند كه در حد فاصل انسان و فرشته قرار دارند آنها نيز خوب و بد دارند (سوره هود آيه 120، سوره جن آيه 11) سپس خدا آسمان‌ها را شكافت، و فرشتگان گوناگون، آنرا انباشت، آنها به خدا سجده مي‌كنند، عبادت مي‌كنند ذكر خدا مي‌گويند و خسته نمي‌شوند. دسته‌اي از فرشتگان، امناء‌ وحي و سخنگويان خدا، براي پيامبران هستند.

گروهي ديگر، نگهبانان بندگان خدا و دربانيان بهشت هستند.

گروهي هم در روي زمين استوارند. در كنار پايه‌هاي عرض خدا در حالي، كه سر به زيراند، و بالهاي خويش را دور خود گرفته‌اند ايستاده‌اند. (زماني، مصطفي 1375 ص 18)‌

4- اعتقاد به انبياء الهي:

اولين پيامبر الهي آدام است. پس از اينكه خداوند جان آدم را گرفت زمين را خالي از پيامبر نگذاشت تا مردم را براه خدا با كوشش فراوان رهبري كنند، و ميان معرفت خدا و ملت ارتباط برقرار سازند. خدا بوسيله پيامبران خود كه بهترين سخنگويان و حافظان امانتهاي رسالت بودند، در هر قرني با ملت خود عهد و پيمان را ادامه داده، تا رسالت به پيامبر ما محمد صلي عليه و اله ختم گرديد، و رسالت اعلام خطر و اتمام حجت به پايان رسيد.

خدا در هيچ عصري مردم را بدون پيامبر، كتاب آسماني و رهبر مورد نياز، نگذاشته است. پيامبراني را فرستاد كه محدود بودن تعداد خود و پيروانشان، از افزون بودن مخالفين آنان، مانعي از انجام رسالت نبود. هر پيامبري چه پيامبراني كه در اوائل تاريخ مبعوث شده‌اند، يا پيامبراني كه اواخر آمده‌اند. همه مشخصات پيغمبر بعد از خود را بيان مي‌كرده‌اند.

5- اعتقاد به معاد، روز جزا، بهشت و دوزخ:

در پايان جهان، روز بعثت اخروي تمام مردگان مبعوث خواهند شد (سوره ق- آيه 41)

] در صور دميده خواهد شد كه ناگاه ايشان از گورها به سوي پروردگار خويش شتابان حركت مي‌كنند.[ (سوره يس آيه 51)

] آنگاه كه برنامه تنظيم شده جهان به پايان رسيد، و مقدرات موجودات انجام يافت و باقيمانده مردم هم جان دادند، و دستور خدا درباره قيامت صادر گرديد. آسمان را حركت مي‌دهد و مي‌شكافد، زمين را منقلب و متزلزل مي‌گرداند، كوهها را از ريشه در‌مي‌آورد. . .  خدا مردگان را كه در زمين بوده‌اند و پوسيده‌اند از زمين بيرون مي‌ريزد، سپس آنان را براي بازجوئي از كارهاي پنهاني و نهاني دنيا بسته بندي مي‌كند. دسته‌اي را در آسايش و نعمت قرار مي‌دهد، بندگاني كه اعمال خود را در دنيا انجام داده‌اند، در كنار رحمت خدا ثواب مي‌برند، در بهشت جاويدانند و دسته‌ي ديگر را تحت فشار انتقام، كه معصيت‌كارانند و در بدترين مكانها و آتش دوزخ جاي داده مي‌شوند.[ (زماني 1375)

6- امامت: يا ايهاالذين آمنو اطيعوالله و اطيعوالرسول و اولي الامر منكم.

اي كساني كه ايمان آورده‌ايد از خداوند و رسول او اطلاعات كنيد و نيز از كساني كه از طرف آنها براي اين امر تعيين شده‌اند نيز اطاعت كنيد. خلافت و امامت طلوع كرد برقي جهيد و درخشنده‌اي آشكار شد، انحرافي برطرف گرديد و خدا جمعيت ديگري را جايگزين جمعيت ديگر كرد، قدرت از دست يكي گرفته و به ديگري داده شد. ما همانند كسيكه در قحطي قرار گرفته منتظر باران است در انتظار تغيير خلافت بوديم. رهبران نمايندگان خدا در ميان خلق و آگاه از وضع مردم و حاكم بر آنها هستند. كسي وارد بهشت نمي شود مگر اينكه رهبران و امامان را بشناسد و آنان هم افراد را بشناسند. و كسيكه آنان را نشناسد و امامان هم او را نشناسند بطور حتم وارد آتش مي‌گردد. (زماني، مصطفي 1375 ص 352)

سوگند به آن خدائي كه دانه را مي‌شكافد و جانداران را مي‌آفريند، اگر وضع حاضر نبود و اگر آماده شده ياور، و فشار جمعيت كه تكليف را تعيين مي‌كند، نبود و اگر خدا از دانشمندان پيمان نگرفته بود كه در برابر عوارض شكمبارگي و گرسنگي بيچاره‌گان نبايد آرام بگيرند. من افسار مركب خلافت را روي شانه‌اش مي‌انداختم و كنار مي‌رفتم و با همان ظرفي كه درخت خلافت را اول آب دادم و خانه نشستم، اكنون نيز  آب مي‌دادم و بخوبي درك مي‌كرديد كه اين دنياي شما در نظر من بي‌ارزش‌تر از بي است، كه به هنگام عطسه بز بيرون مي‌آيد . (پيشين) آگاه باشيد كه آل محمد (ص) مثل ستارگان آسمان هستند، آنگاه كه يكي از آنها خاموش شد، ستاره ديگري آشكار مي‌گردد. گويا نعمتهاي خدا در ميان شما كامل شده و آنچه را آرزو داريد خدا به شما نشان خواهد داد . (پيشين)

مهمترين وظيفه و تكاليف هر فرد مسلمان عبارتند از:

1-  نماز:

قرآن مكرراً تكليف نماز را در مورد سفارش قرار مي‌دهد، و از مناره مساجد روزانه پنج بار صداي اذان به گوش مي‌رسد. قرآن از پيروانش مي‌خواهد كه در طول روز چند وقت نماز بخواند. در طلوع آفتاب، ظهر، و شب از اول فجر تا طلوع آفتاب نماز صبح، در ظهر پس از عبور آفتاب از نصف النهار هر محل، نماز عصر پس از اداي نماز ظهر، نماز مغرب پس از عبور سرخي خورشيد از بالاي سر، و نماز عشا پس از اداي نماز مغرب (سوره هود آيه 116 سوره بني اسرائيل آيات 81-80، سوره طه آيه 130، سوره روم آيات 17- 16،  سوره ق آيات 39-38) نماز همواره در جهت مسجد مقدس مكه، كه قبله گاه مسلمين است و خانه توحيد كعبه، كه توسط حضرت ابراهيم ساخته شد، خوانده مي‌شود. خواندن نماز در مساجد به صورت جماعت فضيلت بيشتري دارد. اولين مسجد توسط رسول گرامي اسلام در شهر مدينه ساخته شده و مهمترين مركز عبادي، سياسي مسلمانان بشمار آمد. از آن پس با گسترش دين اسلام، در هر جائي از مناطق مسلمان نشين، شهري و روستائي ساختن مسجد معمول گرديد،  و در حال حاضر نيز مساجد از اماكن مذهبي و مقدس مسلمانان بشمار مي‌آيد.

2- روزه گرفتن در طول روزهاي ماه رمضان:

«اي مؤمنين، تكليف روزه بر شما نوشته شد و واجب گرديد، همانگونه كه بر كساني كه قبل از شما بودند واجب گرديده بود. در ماه رمضان. . . . پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد روزه بگيرد. . . . بخوريد و بياشاميد تا لحظه‌‌اي كه پديدار شود رشته سپيدي در سياهي شب . . . از آن زمان تا فرا رسيدن شب روزه بداريد» سوره بقره آيات 187-181)

البته روزهاي ديگري هم هستند، كه جنبه تكليف و اجبار ندارند و هر فرد مسلمان جهت بردن اجر و ثواب روزه داري مي‌كنند. همانگونه كه خود حضرت محمد (ص) غالباً در روزهاي ديگري از ماه هم روزه مي‌گرفت. حديثي از پيامبر نقل شده است: «در هر كار خوبي كه كسي انجام دهد بين ده تا هفتصد برابر پاداش مقرر گرديده است، اما ثواب روزه داشتن بي از اين حرفهاست»

3- سفر به مكه (حج):

در ميان مردم حجم را اعلام نماي، بگذار كه آنها پاي پياده و يا سوار بر هر شتري لاغر، از جانب هر دره ژرف به حج يايند» سوره حج آيه 28) از تكاليف خدا بر مردم يكي هم حج بيت‌ا . . . الحرام است، براي هر كسي كه بتواند اين كار را به نحوي انجم دهد. سوره آل عمران آيه 97) بنابراين بر هر مسلمان مستطيع كه از نظر مالي و جسمي توانائي دارد واجب است، در طول زندگي خود يكبار به خانه خدا و مكه مشرف شود، تا خانه كعبه را طواف نموده و مناسك ديگر حج، مانند، بستن احرام، سعي و صفا و مروه، صحراي منا و عرفات، رجم شيطان، قرباني، تقصير و . . .  بجا آورند.

]حدا حجم و زيارت خانه محترم خود را، كه آن را قبله مردم قرار داد، براي شما واج گردانيده است. خدا حجم را علامت تواضع مردم و عظمت خدا و اعتراف ملت به اين عظمت قرار داد. خداي عزيز مسجد الحرام را پرچم اسلام و پناهگاه پناهندگان قرار داد ، و احترام آنرا واجب و زيارتش را فرض قرار داد ، و دستور داد به سوي آ كوچ كنيد. «زماني 1375 ص 26»

4- صدقات:

اين تكليفي است، كه به روشني در مورد مسلمانان با ايمان و معتقد وضع گرديده است. (سوره بقره آيه 40، سوره تغابن آيه 16، سوره بينة‌ آيه 4) قبول اسلام بطور مسلم شامل پرداخت، اين ماليات اسلامي است. (سوره توبه آيات 11-5)

«هنگامي كه در جنگ غنيمتي بدست آورديد، بدانيد كه يك پنجم آن براي خدا و رسول و نزديكان، يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان مي‌باشد.» (سوره انفال آيه 41) بنابراين صدقات، همان ماليات براي حمايت و تقويت از دولت مي‌باشد، كه به مصرف هزينه‌هاي مؤسسات مذهبي، و نگهداري از فقراء و بينوايان و غيره مي‌رسد. و علاوه بر آن هزينه ساير فعاليتهاي دولتي نيز تأمين مي‌شود.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله سيری در دين مبين اسلام را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=10224
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله سيری در دين مبين اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.