0
0

دانلود مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها

695 بازدید

با توجه به نفوذ روز افزون سيستم هاي هيدروليکي در صنايع مختلف وجود پمپ هايي با توان و فشار هاي مختلف بيش از پيش مورد نياز است . پمپ به عنوان قلب سيستم هيدروليک انرژي مکانيکي را که توسط موتورهاي الکتريکي، احتراق داخلي و … تامين مي گردد به انرژي هيدروليکي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها دنبال نمایید. این فایل شامل 51 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها

مشخصات فایل بررسی عملکرد توربو پمپ ها

عنوان: بررسی عملکرد توربو پمپ ها
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 51
حجم فایل : 1,21 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

پمپ هاي با جابجايي مثبت : در اين پمپ ها به ازاي هر دور چرخش محور مقدار معيني از سيال  به سمت خروجي فرستاده مي شود و توانايي غلبه بر فشار خروجي و اصطکاک را دارد . اين پمپ ها مزيت هاي بسياري نسبت به پمپ هاي با جابه جايي غير مثبت دارند مانند ابعاد کوچکتر ، بازده حجمي بالا ، انعطاف پذيري مناسب و توانايي کار در فشار هاي بالا وهمچنین پمپاژسیالات باویسکوزیته بالااست.

.

پمپ ها با جابه جايي مثبت از نظر ساختمان :

1-پمپ های رفت وبرگشتی

2-پمپ های دوار

پمپ های دواربه پمپ های زیرتقسیم بندی می شوند:

1-پمپ های دنده ای

2-پمپ های یره ای

3-پمپ های گوشواره ای

4-پمپ های پیچی

پمپ هاي دنده اي   (Gear Pump)

اين پمپ هاساده ترین نوع پمپ دوارمی باشد به دليل طراحي آسان ، هزينه ساخت پايين و جثه کوچک و جمع و جور در صنعت کاربرد زيادي پيدا کرده اند . ولي از معايب اين پمپ ها مي توان به کاهش بازده آنها در اثر فرسايش قطعات به دليل اصطکاک و خوردگي و در نتيجه نشت روغن در قسمت هاي داخلي آن اشاره کرد. اين افت فشار  بيشتر در نواحي بين دنده ها و پوسته و بين دنده ها قابل مشاهده است.پمپ های دنده ای امکان پمپاژ سیال باویسکوزیته های مختلف وبافشارورودی متفاوت رادارندبه علاوه جریان درسیستم به آرامی وبدون ضربه (پالس)برقرارمی شود.

پمپ ها ي دنده اي :

1- دنده خارجی External Gear Pumps

2– دنده داخلی Internal Gear Pumps

3- گوشواره ای  Lobe Pumps

4- پيچی  Screw Pumps

1- دنده خارجي :

در اين پمپ ها يکي از چرخ دنده ها به محرک متصل بوده و چرخ دنده ديگر هرزگرد مي باشد.دندانه های چرخ دنده های درگیر باهم دریچه های ورودی وخروجی پمپ را نسبت به هم آب بندی میکند. با چرخش محور محرک و دور شدن دنده هاي چرخ دنده ها از هم با ايجاد خلاء نسبي روغن به فضاي بين چرخ دنده ها و پوسته کشيده شده و به سمت خروجي رانده مي شود.بایدتوجه کردکه آب بندی بین دندانه های دو چرخ دنده به روغن اجازه نمی دهد که ازوسط پمپ عبور کرده وبه قسمت ورودی پمپ برگردد.

سرعت پمپ های کوچک 1750تا3450 دوردردقیقه است وبرای پمپ های بزرگتر وسیال چسبنده ترسرعت کاهش می یابدبا توجه به این که  لقي بين پوسته و دنده ها در اينگونه پمپ ها حدود (0.025 mm) مي باشدکنترل برروی جریان سیال به سادگی صورت می گیردوهمین عامل دلیل استفاده این پمپ ها درانتقال سیالات حساس وگران شده است .جنس قطعات پمپ دنده ای باتوجه به نوع سیال انتخاب می شود.جنس دنده ها معمولا ازفولادزنگ نزن وبوش هاوآب بندمکانیکی ازجنس برنزانتخاب می شود.

2 دنده داخلي :

دراین پمپ هادنده هاازداخل بایکدیگردرگیرهستندویک عضوهلال گونه فضای خالی بین دودنده غیرهم محورراپرکرده سیال پس ازمحبوس شدن درفضای دنده هابه جلورانده می شود.اين پمپ ها بيشتر به منظور روغنکاري و تغذيه در فشار هاي کمتر از  psi1000  استفاده مي شود ولي در انواع چند مرحله اي دسترسي به محدوده ي فشاري در حدود psi 4000نيز امکان پذير است. کاهش بازدهي در اثر سايش در پمپ هاي  دنده اي داخلي بيشتر از پمپ هاي دنده اي خارجي است.

3- پمپ هاي گوشواره اي  :

اين پمپ ها  از خانواده پمپ هاي دنده اي هستند که آرام تر و بي صداتر از ديگر پمپ هاي اين خانواده عمل مي نمايد زيرا هر دو دنده آن داراي محرک خارجي بوده و دنده ها با يکديگر درگير نمي شوند. اما به خاطر داشتن دندانه هاي کمتر خروجي ضربان بيشتري داردوجریان به آرامی جریان پمپ های دنده ای نیست ولي جابه جايي حجمي بيشتري نسبت به ساير پمپ هاي دنده اي خواهد داشت.این پمپ برای پمپاژ گستره وسیعی ازسیالات چسبنده ومحلول هااستفاده می شود.

 

4- پمپ هاي پيچي:

پمپ پيچي يک پمپ دنده اي با جابه جايي مثبت و جريان محوري بوده که در اثر درگيري سه پيچ دقيق (سنگ خورده) درون محفظه آب بندي شده جرياني کاملا آرام ، بدون ضربان و با بازده بالا توليد مي کند. دو روتور هرزگرد به عنوان آب بندهاي دوار عمل نموده و باعث رانده شدن سيال در جهت مناسب مي شوند.حرکت آرام بدون صدا و ارتعاش ، قابليت کار با انواع سيال ، حداقل نياز به روغنکاري ، قابليت پمپاژ امولسيون آب ، روغن و عدم ايجاد اغتشاش زياد در خروجي از مزاياي جالب اين پمپ مي باشد.پمپ های پیچی قادربه کارکردن درسرعت های بالاحدودrpm7000هستند.

پمپ های سه پیچی بزرگترین طبقه بندی پمپ های چندپیچی درسرویس های امروزی هستند.عمدتابرای روغن کاری ماشین آلات –بالابرهای هیدرولیکی-انتقال سوخت مایع وسرویس های سوخت پاش-تامین نیروی ماشین آلات هیدرولیک وهم چنین درپروسه های پالایشگاهی برای دماهای بالاترفرآورده های چسبنده مثل:آسفالت-انتهای برج خلاوسوخت های مایع رسوبی مورد استفاده قرارمی گیرند.

پمپ های سه پیچی هم چنین در سرویس خط لوله نفت خام علاوه برجمع آوری-تقویت و بارگیری شناورهای کوچک باری وکشتی ها به شکل گسترده ای مورداستفاده قرار می گیرند.این پمپ ها درمحفظه های موتورموجوددراکثرمخازن یگان دریایی وبسیاری از کشتی های جنگی در سراسردنیا معمول ومتداولند.

پمپ هاي پره اي :

به طور کلي پمپ هاي پره اي به عنوان پمپ هاي فشار متوسط ودرقیمت هایی کم تولیدودر صنايع مورد استفاده قرار مي گيرنددرضمن توانایی پمپاژگازهارانیزدارند. سرعت آنها معمولا از  rpm 1200تا  rpm 1750بوده و در مواقع خاص تا  rpm  2400نيز ميرسد. بازده حجمي اين پمپ ها%85 تا %90 است اما بازده کلي آنها به دليل نشت هاي موجود در اطراف روتور پايين است ( حدود% 75 تا%80  ). عمدتا اين پمپها آرام و بي سر و صدا کار مي کنند ، از مزاياي جالب اين پمپ ها اين است که در صورت بروز اشکال در ساختمان پمپ بدون جدا کردن لوله هاي ورودي و خروجي قابل تعمير است. ازآن جاکه درپمپ های پره ای تماس فلزبافلز وجودندارداین پمپ هامیتوانندکاربردمناسبی دربعضی شرایط(ذرات جامدهمراه باسیال)داشته باشند.این پمپ هابرای سیالات ویسکوزیته کم مناسب هستند.

دوقسمت اصلی این پمپ عبارتند از:بدنه وروتور.پره ها در شیارهای روتورجای گرفته اندودراین شیارهابه صورت شعاعی می لغزند.باگردش روتورپره هابه دلیل نیروی گریزازمرکزبه دیواره پمپ می چسبندروتورنسبت به بدنه پمپ به صورت خارج ازمرکزقرارگرفته است  فضاي بين روتور و رينگ بادامکي در در نيم دور اول چرخش محور ، افزيش يافته و انبساط حجمي حاصله باعث کاهش فشار و ايجاد مکش مي گردد، در نتيجه سيال به طرف مجراي ورودي پمپ جريان مي يابد. در نيم دور دوم  با کم شدن فضاي بين پره ها سيال که در اين فضاها قرار دارد با فشار به سمت خروجي رانده مي شود.

پمپ هاي پره اي که قابليت تنظيم خروج از مرکز را دارند مي توانند دبي هاي حجمي متفاوتي را به سيستم تزريق کنند به اين پمپ ها ، جابه جايي متغيير مي گويند. به خاطر وجود خروج از مرکز محور از روتور(عدم تقارن) بار جانبي وارد بر ياتاقان ها افزايش مي يابد و در فشار هاي بالا ايجاد مشکل مي کند.

پمپ های رفت وبرگشتی:

پمپ هاي پيستوني:

این پمپ هاجزء پمپ های رفت وبرگشتی هستنداساس کاراین پمپ هابرحرکت یک پیستون درون سیلندراست که حرکت دریک جهت موجب مکش سیال ودرجهت دیگرموجب رانش یاتخلیه سیال میشود.مشخصه عمومی این پمپ هادرتوزیع تقریباثابت دبی درسرعت ثابت است .

پمپ هاي پيستوني با دارا بودن بيشترين نسبت توان به وزن، از گرانترين پمپ ها هستند و در صورت آب بندي دقيق پيستون ها مي تواند بالا ترين بازدهي را داشته باشند. معمولا جريان در اين پمپ ها بدون ضربان بوده و به دليل عدم وارد آمدن بار جانبي به پيستونها داراي عمر طولاني مي باشند، اما به خاطر ساختار پيچيده تعمير آن مشکل است.

مقایسه پمپ های جابه جایی مثبت و دینامیکی:

1-هزینه ساخت پمپ های دینامیکی بسیارکمترازپمپ های جابه جایی مثبت است.

2-هزینه نگهداری پمپ های دینامیکی پایین تراز پمپ های جابه جایی مثبت است.

3-پمپ های دینامیکی قدرت جابه جایی هرگونه سیال مانندگل وغیره دارند.

4-فشارتولیدشده توسط پمپ های باجابه جایی مثبت بسیاربیشترازپمپ های دینامیکی است.

5-پمپ های جابه جایی مثبت دارای ابعاد کوچکتری نسبت به پمپ های دینامیکی هستند.

6-پمپ های جابه جایی مثبت دارای راندمان حجمی بالاتری نسبت به پمپ های دینامیکی هستندامادارای دبی خروجی کمتری هستند.

7- پمپ های جابه جایی مثبت توانایی پمپاژسیالات باویسکوزیته بالارادارندکه پمپ های دینامیکی این گونه نیستند.

8- اگرپمپ های جابه جایی مثبت دریک سرعت ثابت کارکننددریک محدوده وسیعی ازمقادیرفشاردبی تقریباثابت می ماند.

9- درابتدای شروع به کاریک پمپ سانتریفوژلازم است فضای پروانه وپوسته پرازمایع باشدتاپس ازشروع به کارپمپ وفرستاده شدن سیال به بیرون خلالازم جهت مکش سیال به درون پمپ ایجاد شودپمپ های گریزازمرکزلازم است درشروع به کاردراین شرایط قراربگیرند.پمپ های جابه جایی مثبت این گونه نیستند.

توربوپمپ ها: مهم ترین دسته ازپمپ های دینامیکی هستند توربوپمپ ها ماشین هایی هستندکه بادریافت انرژی مکانیکی وایجادحرکت چرخشی تولید انرژی هیدرولیکی نموده٬ انرژی پتانسیل وجنبشی سیال عبوری راافزایش می دهند.دراین پمپ هاپروانه عامل انتقال انرژی مکانیکی محوربه سیال می باشد.باتوجه به پیشرفت های تکنولوژی ساخت این پمپ هاکاربردآنها درصتعت فراگیرشده به نحوی که اغلب جایگزین پمپ های رفت وبرگشتی شده اند.توربوپمپ هارامیتوان براساس نوع حرکت سیال درداخل آن به سه دسته تقسیم بندی کرد:

الف:پمپ های شعاعی (سانتریفوژکامل)

دراین پمپ هاسیال درجهت محورواردپروانه شده ودرجهت عمودبرمحورازپروانه خارج میشود.دردبی های کم وهدزیاد کاربرددارد.

ب:پمپ های مخلوط(نیمه سانتریفوژ)

دراین پمپ ها سیال درجهت محورواردپروانه شده وبه طورمورب نسبت به محورازآن خارج میشود.دردبی وهدهای متوسط کاربرددارد.

فهرست مطالب مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه      1
  • فصل اول
  • تقسیم بندی کلی پمپ ها          2
  • انواع پمپ ها جابه جایی مثبت       3
  • پمپ های دوار       4
  • پمپ های رفت وبرگشتی         9
  • مقایسه پمپ های جابه جایی مثبت ودینامیکی         10
  • فصل دوم-توربوپمپ ها
  • اجزای اصلی توربوپمپ ها          11
  • محاسبه هدتولیدی پروانه             13
  • منحنی مشخصه       16
  • پدیده کاویتاسیون ومفهومNPSH     18
  • بررسی خوردگی درتوربوپمپ ها   23
  • قوانین تشابه پمپ هاوترکیب پمپ ها           26
  • جنس اجزای توربوپمپ ها               35
  • اجزای فرعی درتوربوپمپ ها             38
  • پمپ های چندطبقه فشارقوی              43
  • ضمائم           45
  • منابع

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=9263
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی عملکرد توربو پمپ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.