تیر
۸
۱۴۰۰

دانلود مقاله بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار

براي بهينه سازي صنعتي و رونق اقتصادي، و ارتقاء و پيشرفت آموزشي و تكنولوژيكي و قدرت علمي و رقابت فرآورده‌هاي توليدي در بازارهاي جهاني نياز به كسب دانش‌ جديد، آموزش و به كارگيري تكنولوژي و روش‌هاي مدرن در صنعت قالبسازي مي‌باشد. هم اكنون بيشتر قطعات … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار دنبال نمایید. این فایل شامل ۱۱۵ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار

مشخصات فایل بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار

عنوان: بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۱۱۵
حجم فایل : ۷,۳۸ مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول:

۱- صنعت فورج

فورج و شكل دهي فلزات گداخته يا تحت فشار قرار دادن آنها، توسط قالب‌هاي فورج و يا پرس‌هاي هيدروليك يا پنوماتيك و يا پتك هاي ضربه‌اي را صنعت فورجينگ مي نامند.

اكثر قطعات صنعتي در صنايع مهم مانند ماشين سازي، خودروسازي و صنايع نظامي با روش فورج تهيه مي‌شوند.

در روش فورجينگ (آهنگري) مواد كار با قابليت كوره‌كاري، و در حالت گداخته، فرم لازم را مي گيرند. اين قطعات داراي مقاومت و استحكام بيشتري نسبت به قطعات مشابه ماشينكاري شده هستند.

زيرا در پروسة آهنگري مواد اوليه قطعات به هم فشرده شده و قطعات مهمي مانند، ميل لنگ‌ها، دسته پيستون ها و … ساخته مي‌شوند.

از قابليت‌هاي روش فورج در توليد فرآورده‌هاي صنعتي مي‌توان به كاهش هزينه و انبوهي توليد، و از معايب اين روش به كمتر دقيق بودن قطعات توليد شده اشاره كرد.

اكثر فلزات چكش خوار مانند فولاد‌ها، و آلياژ‌هاي مس، آلياژ‌هاي آلومينيوم و … قابليت عمليات آهنگري را دارند.

چدن خاكستري جزء فلزاتي است كه خاصيت آهنگري نداشته، زيرا امكان شكستگي در آن وجود دارد.

قابليت كوره‌كاري و فورج قطعات فولادي، به مواد آلياژي موجود در آن‌ها بستگي دارد. هر چه مقداري كربن فولاد‌ها كمتر باشد، مي‌توان حرارت شروع آهنگري را افزايش داد.

در پروسة فورجينگ با افزايش مقدار كربن در فلزات از قابليت فرم‌گيري و آهنگري آن‌ها كاسته مي‌شود. همچنين فولاد‌هايي براي عمليات فورج مناسب مي باشند كه مقدار فسفر و گوگرد آن‌ها از ۱% بيشتر نباشد و اگر مقداري گوگرد در فولاد زياد باشد باعث ايجاد و شكستگي و ترك‌هايي بر روي فولاد گداخته مي‌گردد.

در ساخت قالب‌هاي فورج از روش‌هاي جديد تكنولوژي ماشين‌كاري و اسپارك استفاده مي كنند، به اين شكل كه ابتدا محفظة قالب‌هاي فورج را با روش سنتي ماشين‌كاري مي‌كنند و اندازه نهايي را با ساختن الكترودهاي مسي كه شكل و ابعاد دقيق قطعه كار است، با عمليات اسپارك اورژن انجام مي دهند.

البته مدلهاي مسي (الكترودها) با روش كپي كاري گرافيت روي دستگاه سه بعدي كپي سازي طراحي و ساخته مي‌شوند.

در طراحي و ساخت قالب‌هاي فورج بايد به قدرت بلوك‌ها، اسكلت قالب‌هاي فورج، با توجه به فشار بالا، و مقدار تناژ لارم و نيزوي كه براي توليد به كار مي رود، توجه نمود.

بلوك‌ها و ساختمان قالب بايد توانايي تحمل فشارهاي عمودي (فشار‌هاي پرسي) و فشار‌هاي جانبي (عكس العمل داخلي قالب) را داشته باشند و در به كارگيري فولاد‌هاي آلياژي با استفاده از جداول فولادها، بهترين انتخاب را انجام داد.

در عمليات حرارتي كه شامل آبكاري و برگشت فولادهاي قالب است، بايد نهايت دقت و حوصله را به كاربرد و توجه كرد كه عمق شيارهاي پيرامون حفره‌ها و محفظه‌هاي مادگي قالب (محل فرار مازاد مولد اوليه قطعات كار) طوري محاسبه و تعيين شود كه حجم اضافي مواد درون آن را پر كند و اضافه نيايد، زيرا باعث بازماندن درز قالب‌شده و از اندازة قطعه كار فورج شده، خارج مي‌گردد.

قالب فورج معمولاً پس از ماشينكاري قطعات و سنگ زني، مورد عمليات حرارتي قرار مي‌گيرند و بعد از پرداخت كاري و مونتاژ نهايي در توليد به كار مي روند. براي اقدام به توليد انبوه قطعات صنعتي كه اكثراً داراي استحكام بالا و مقاومت‌هاي فشاري، كششي و برشي بالايي هستند، از روش فورج (آهنگري) و ماشين‌هاي مخصوص (پرس‌هاي فورج) و ابزار‌هاي دقيق (قالب‌هاي فورج) استفاده مي‌شود.

در روش فورجينگ قطعات و بلوك‌هاي قالب فورج از فولاد‌هاي گرم كار ساخته مي‌شوند. حفره و محفظة قالب فورج بايد اندازة دقيق قطعات تمام شده را دارا باشد تا مادة اوليه قطعات فورج شده با حجم و اندازه معين و در حالت گداخته و با حرارت دهي لازم در فضاي قالب با فشار ضربه، فرم نهايي را بگيرند.

با استفاده از تجارب كاربردي در صنعت فورجينگ مي‌توان كيفيت قطعات توليدي فورج شده را افزايش داد.

مثلاً بعد از عمليات پرسكاري فورج قطعات فولادي، محيط و روش خنك كاري بايد با بررسي هاي متالوژيكي انجام گيرد و مسائلي مانند نوع فولاد فورج شده و سختي پذيري و ضخامت مقطع آن در نحوة خنك كاري مؤثر است.

در مواردي سطح خارجي فولاد گداخته و اكسيد شده و با لايه‌اي پوشيده مي‌شود كه قبل از شروع عمليات فرم دهي، بايد لايه را جدا كرد و قطعات فولادي و گداخته را حتي المقدور و با دقت و به شكل آرام و يكنواخت سرد كرد تا از بوجود آمدن تنش و ايجاد ترك در قطعات جلوگيري شود تا محصولات توليد شده داراي مقاومت و استحكام بالايي باشند.

در صنعت فورجينگ از كوره‌هاي آهنگري معمولي و گاهي كوره‌هاي پيشرفته و مدرن براي حرارت دادن قطعات فورج استفاده مي‌شود.

امروزه براي پرس‌كاري و جا‌به‌جائي قطعات فورج شده از تكنولوژي روبوت استفاده مي‌شود كه داراي ضريب حفاظتي عالي و راندمان توليد بالا مي‌باشد. در مواردي، روش دستي را به كار مي برند كه از انبرهاي مخصوص و بلند براي گرفتن و جا به جا كردن قطعات آهنگري استفاده مي‌شود.

۱-۱- انواع عمليات آهنگري

عمليات آهنگري را مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف دسته‌بندي  كرد كه از آن جمله عبارتند از:

۱-۱-۱- از جهت درجه حرارت

الف. آهنگري سرد Cold Forging

آهنگري سرد در دماي محيط صورت مي گيرد، يعني درجه حرارت قطعه در حدود دماي اتاق است. پس تغيير فرم پلاستيكي فلز در دماي پايين  تر از نقطة تبلور مجدد صورت مي‌گيرد و همراه با كرنش سختي است.

ب. آهنگري داغ Hot Forging

دماي قطعه بالاتر از دماي تبلور مجدد مي رود، يعني دماي بيلت آنقدر بالا است كه از ايجاد كرنش سختي در طي فرآيند آهنگري، جلوگيري مي‌شود. Strain hardenning

ج. آهنگري نيمه داغ يا گرم warm Forging

در آهنگري گرم قطعه داراي دماي نسبتاً بالايي است ولي مقدار آن هنوز پايين تر از دماي تبلور مجدد است.

در برخي موارد براي مشخص شده مرز بين سه فرآيند فوق، نسبت تطابق دما تعريف شده است. نسبت دماي تغيير شكل فلز (T) به دماي نقطه جوش آن (Tm) به عنوان نسبت تطابق دما معرفي مي‌گردد. هر دو دما برحسب كلوين بايد باشد. +۲۷۳ درجه سانتي‌گراد اگر T<0.3 TM باشد، فورج سرد، ۰٫۳<T/Tm<0.5 فورج گرم و T>0.5Tm باشد فورج داغ است. چون ميزان تنش سيلان و كرنش سختي با افزايش دما كاهش مي يابد. و نسبت به آهنگري سرد نيروي كمتري مورد نياز است.

آهنگري گرم معمولاً براي كاليبره كردن و دستيابي به قطعات با ابعاد دقيق، بخصوص در مورد مواد آهني گرفته مي‌شود.

پس در فورج سرد، فلز بدون هيچگونه گرم شدن در دماي محيط فورج مي‌شود. و در فورج گرم، دماي فلز در حدود دماي تبلور مجدد آن مي‌باشد و در فورج داغ ماده جهت فورج تا دماي بالاتر از دماي تبلور مجدد گرم مي‌شود.

در دماي تبلور مجدد تنش جريان ثابت است ولي بالاتر از آن دما تنش جريان تغيير مي‌كند و در واقع فاز اتمي است كه تغيير مي كند، و در اين دما ريز ساختار‌هابه هم مي خورند يا تغيير مي‌كنند و نا به جائي ها را تغيير مي دهد كه در فولاد ۱۳۰۰ مي‌باشد. بنابراين افزايش دماي فلز در هنگام فورج باعث افزايش شكل پذيري آن و كاهش نيرو و انرژي مي‌گردد. چون افزايش دما تنش سيلان فلز را كاهش مي دهد.

۲-۱-۱- از ديد چگونگي تغيير شكل

فرآيند آهنگري با توجه به اينكه فلز در ضمن تغيير شكل از قسمتي و يا تمام جهات و سمت‌ها توسط قالب محبوس شده باشد به صورت زير دسته بندي مي‌شود:

الف- آهنگري با قالب باز open die

در اين حالت برخي از سطوح قطعه آهنگري توسط قالب احاطه نمي شود و فلز آزادانه مي تواند در آن جهت تغيير شكل دهد.

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه       ۱
  • فصل اول
  • ۱- صنعت فورج      ۵
  • ۱-۱- انواع عمليات آهنگري   ۹
  • ۱-۱-۱- از جهت درجه حرارت               ۹
  • ۲-۱-۱- از ديد چگونگي تغيير شكل       ۱۱
  • فصل دوم
  • ۲- تجهيزات آهنگري              ۱۹
  • ۱-۲- چكش ها و پرسهاي فورج              ۱۹
  • ۲-۲- نمودار گردشي               ۲۲
  • ۲-۳- اجزاي سيستم فورج        ۲۳
  • فصل سوم
  • ۳- اصول آهنگري  ۲۶
  • ۱-۳- مراحل اصلي شكل دادن با فلش     ۲۶
  • ۲-۳- نحوه سيلان فلز در فرايند فورج     ۲۹
  • ۳-۳- دسته بندي قطعات فورج                ۳۸
  • فصل چهارم
  • ۴- اصول طراحي قالبهاي فورج             ۴۱
  • ۱-۴- طراحي قالبهاي بسته آهنگري        ۴۴
  • ۲-۴- مواردي كه بايد در طراحي قالبهاي فورج رعايت شود ۵۳
  • فصل پنجم
  • ۵- توسعه يك سيستم ابزار انعطاف پذير ۶۱
  • ۱-۵- طراحي ابزار  ۶۳
  • ۲-۵- سيستم براي تراز و بست قالبها      ۶۶
  • ۳-۵- سيستم براي راهنمايي بين قسمت بالا و پايين                ۶۶
  • ۴-۵- سيستم تعويض سمبه      ۶۷
  • ۵-۵- سيستم تعويض سريع قالب             ۶۷
  • ۶-۵- زمان انجام طراحي         ۷۲
  • ۷-۵- روشهايي براي جاسازي قطعات قالب            ۷۳
  •  فصل ششم
  • ۶- انعطاف پذير ساختن           ۸۸
  • ۱-۶- قالبهاي چند تكه              ۹۰
  • ۲-۶- سيستم هاي قالب چند تكه فورج     ۹۶
  • ۳-۶- قالبهاي چند تكه در آهنگري دقيق آلومينيوم  ۱۰۲
  • ۴-۶- سايش قالب و كنترل آن  ۱۰۶
  • نتيجه گيري             ۱۰۸
  • منابع

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی امكان‌پذيری طراحی و ساخت قالب‌های فورج مدولار را به قیمت ۱۵۹۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.




فرستادن دیدگاه

رشته تحصیلی

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت