0
0

دانلود گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت

680 بازدید

ذرت گياه زارعتي از تيرة غلات يكساله بوده و بومي نيمكره جنوبي است كه براي اولين  بار توسط كريستف كلمب كشف شد.گياهي تك پايه كه گل نر بصورت خوشه در رأس و گل ماده (بلال) مخروطي و در پايين قرار دارد هر گل از 3 عدد پرچم تشكيل شده است و تعداد برگها… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت دنبال نمایید. این فایل شامل 43 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت

مشخصات فایل کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت

عنوان: کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 43
حجم فایل : 1,45 مگابایت

بخشی از  گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول:

(تاريخچه و مبداء ذرت) 

ذرت zea mays گياه زراعتي يكسالة بومي نيمكره غربي است ذرت در بيش از 120 ميليون هكتار از اراضي دنيا كشت مي‌شود وبه عنوان كالاي مهمي در تجارت محسوب مي‌گردد. منبع (1)

ذرت تا قبل از سال 1492 ميلادي در قاره آسيا، اروپا،‌آفريقا به عنوان يك گياه زارعتي شناخته نشده بود. اين گياه را از قرنها پيش در آمريكاي مركزي مي‌شناختند و توسط مردم ايندياناي آمريكا كشت مي‌شد و بهمين سبب بنام لاتين آن از يكي از طوايف اينديانا بنام mahig يا marisi گرفته شده است. (Ho Ffmann and Aufhamer) منبع (2)

ذرتي كه مورد توجه خاص سفيد پوستان قرار گرفته است ذرت دندان اسبي بوده كه داراي  قدرت تطابق بيشتري با شرايط مختلف آب و هوا مي‌باشد. منبع (1)

كريستف كلمب كاشف آمريكا براي اولين دفعه دانه ذرت را از آمريكا به اورپا  برد و نام mais را به آن داد. سپس طي ساليان دراز بذر ذرت از طريق پرتقال به شمال آفريقا و جنوب اروپا هندوستان و چين برده شد. حدس زده مي‌شود كه دانه‌ اين گياه مانند غلات داراي پوشينه‌هايي بوده و بر جسب جهش بصورت بلال امروزي در آمده است.

 بعد از گندم برزگترين سطح زيرگشت را ذرت به خود اختصاص داده در حاليكه توليد محصول آن بعد از گندم و برنج قرار دارد. اهميت محصول و بالا بودن سطح زيركشت زياد اين نبات بعلت قدرت تطابق آن با شرايط گوناگون اقليمي مي‌باشد بدين جهت جزو عمده‌ترين محصولات مناطق معتدله،‌ معتدله گرم نيمه گرمسير و مرطوب بشمار مي‌رود. منبع (2)

در حدود 75 درصد ذرت به تغذيه حيوانات رسيده بنابراين مصرف غير مستقيم آن پيش از مصرف مستقيم است. ذرت اساساً به عنوان يك محصول انرژي زا توليد مي‌گردد.

در صورتي كه انواع زراعي از آن كه براي توليد پروتئين روغن، موم، ذرت شيرين،‌ پاپ‌كورن اختصاص يافته ‌اند موجود است. منبع (1)

فرآوردهاي فرعي و متعددي از ذرت بدست مي‌آيد حدود 500 رقم گزارش شده است. منبع (2)

اين گياه به علت ارزش غذايي خاص كه دارد مورد توجه كشورهاي مكزيك- پرو- آمريكاي مزكزي و اغلب كشورهاي آمريكايي جنوبي قرار گرفته است. منبع (1)

در سالهاي اخير دامداران و كشاورزان به اهميت اين گياه و تهيه علوفه از طريق سيلو كردن ذرت و تعليف آن بصورت سبز پي برده و بكشت آن مبادرت مي‌نمايند به نظر مي‌رسد كه ارزش غذايي ذرت تا حدي شناخته شده باشد.

طبق گزارش Zscheichler (1971) ميزان عملكرد دانه ذرت هيبريد در هكتار در سال 1951 – 1950 حدود 2140 كيلوگرم در سال 1970 حدود 5060 كيلوگرم در هكتار در آلمان غربي بوده است. در حاليكه در ايران متوسط عملكرد با استفاده از هيبريدهاي ساده يا مضاعف 6 تن در هكتار بوده است.

ذرت به علت داشت مواد قندي و نشاسته زياد و عملكرد محصول علوفه‌اي بيش از 80 تن در هكتار يكي از مهمترين نباتات جهت توليد علوفه سبز، سيلو و دانه محسوب مي‌شود.

فصل دوم:

ويژگيهاي قسمت هاي مختلف گياه ذرت – و انواع ذرت

 

(2-2) ويژگيهاي گل و ساقه:

هر گل داراي سه عدد پرچم مي‌باشد. گل نر آرايش خوشه‌اي دارد و در بالاي ساقه و گل ماده در پايين ساقه قرار دارد. (منبع 3)

(ذرت گياهي است يك پايه Manaique- Manaeciaus) بدين معني كه گلهاي نر و ماده جدا از هم ولي بر روي يك پايه قرار دارند- گلهاي ماده ذرت از جوانه‌‌اي كه در قاعده غلاف برگ وجود دارد توليد مي شود. محور سنبلچه هاي ذرت بعد از تكامل تبديل به مغز بلال (چوب و محور بلال) شده كه روي محور بلال سنبلچه هاي متعددي طولا محاسبه شده است.

گياه ذرت براي گلهاي ماده حدود 25000 دانه گرده توليد مي‌كند. منبع (2)

با درجه حرارت خنك تر و رطوبت بالاتر، پراكندگي دانه گرده امكان دارد تا نصف روز به تاخير افتاده و تا پايان بعداز ظهر ادامه يابد به محض اينكه گرده در هوا پخش شد به خاطر خشكي زياد هوا فقط چند دقيقه زنده و فعال خواهند ماند) منبع (1)

گرده افشاني غير مستقيم ذرت بيشتر وسيله باد صورت مي‌گيرد و باد مي‌تواند تا چندين كيلومتر گرده‌ها را منتقل نمايد.)منبع (2)

البته بايد در خصوص ذرت اين توجه را داشت كه رديفهاي مجاور كاشت بيش از ساير رديف‌ها عمل گرده افشاني را انجام مي‌ذهند. گرده‌هاي منتقل شده در روي كلاله بلافاصله شروع به جونه زدن نموده ولي فقط يك ميله گرده بعد از 20 دقيقه به تخمدان مي‌رسد.

ذرت داراي ساقه‌هاي راست و مستقيم بوده و ممكن است طول آن در مناطق خشك به 8 متر برسد. برگهاي ذرت شبيه ساير غلات شامل پهنك برگ و غلاف است. غلاف برگ ذرت ساقه رادر آغوش مي‌گيرد و طول برگ به 80-30 و حتي 150 سانتي متر و عرض آن در حدود 10 سانتي متر و ضخامت آن در حدود 2 ميلي متر است.

ذرت قدرت پنچه زدن ندارد و داراي ريشه‌هاي قوي و انبوه ولي سطحي است كه اختلاف عمق ريشه مي‌تواند به استقامت يا خوابيدگي آن كمك نمايد. بايد ارتفاع بوته‌هاي ذرت را به گونه يا زود رسي آن نسبت داد مثلاً ارقام زود رس 90 سانتي متر و پاپ كورن يا نقل پيرزن Zea mays var everta 30 تا 50 سانتي ‌متر ارتفاع دارد.

ضخامت ساقه ذرت در حدود 3 سانتي‌متر و حدود 8 تا12 و گاهي 14 ميان گره دارد.

تعداد برگهاي ذرت بين 8 تا 48 بوده كه بطور متوسط 12 تا 18 عدد است.

وارتيه زودرس تعداد برگ كمتر و ارقام ديررس برگ بيشتري دارد.منبع (2)

 

 

فهرست مطالب گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

فصل اول: تاريخچه و مبداء ذرت          7

فصل دوم: ويژگيهاي قسمتهاي مختلف گياه و انواع ذرت      12

(1-2) ويژگيهاي گل وساق     13

(2-2) ويژگيهاي ريشه            16

(3-2) ساختمان دانه ذرت        16

(4-2) انوع ذرت     18

فصل سوم: اصلاح ذرت         21

(1-3) وضع ژنيتيكي ذرت     22

(2-3)      روشهاي اصلاح ذرت             22

  • (3-3) هدفهاي اصلاح ذرت    28
  • فصل چهارم: آفات و بيماريهاي ذرت     30
  • (1-4) آفت ذرت      31
  • (2-4)      بيماريهاي مهم ذرت                32
  • فصل پنجم: كاشت و برداشت ذرت         35
  • (1-5) كاشت            36
  • -انتخاب بذر             36
  • -مقدار بذر               36
  • -فواصل خطوط كاشت            37
  • -عمق كاشت            39
  • -طرق كاشت           39
  • (2-5)      برداشت   40
  • -انواع ماشينهاي برداشت        40
  • -زمان نحوه برداشت

 

 

در صورت تمایل شما می توانید گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8518
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.