0
0

دانلود مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی

803 بازدید

پيدايش مونومر Bis-GMA و كامپوزيتهاي دنداني توسط Bowen و معرفي آنها به دندانپزشكي ترميمي بسيار موفقيت آميز بود، بطوريكه به زودي اين مواد به عنوان مواد پر كننده زيبا مورد قبول واقع شدند. امروزه هدف نهايي تحقيقات كامپوزيتهاي دنداني پيشرفته … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی دنبال نمایید. این فایل شامل 72 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی

مشخصات فایل بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی

عنوان: بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 72
حجم فایل : 12,09 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

1-2- بيان مسأله:

پيدايش مونومر Bis-GMA و كامپوزيتهاي دنداني توسط Bowen و معرفي آنها به دندانپزشكي ترميمي بسيار موفقيت آميز بود، بطوريكه به زودي اين مواد به عنوان مواد پر كننده زيبا مورد قبول واقع شدند. امروزه هدف نهايي تحقيقات كامپوزيتهاي دنداني پيشرفته اين است كه موادي توليد كنند كه بتوانند در تمامي موارد جايگزين آمالگام گردند]1[.

تاكنون مواد گوناگوني از جمله آلياژهاي گاليوم، كامپوزيتهاي بهبود يافته، گلاس آينومرهاي تقويت شده و انواع مختلف سراميكها مورد مطالعه قرار گرفته اند.

ملاحظات كليدي براي مقبول بودن يك ماده مناسب شامل: قيمت پائين تر، ملاحظات محيطي، مقاومت سايشي و مقاومت در برابر شكستگي، و راحتي كاربرد كلينيكي مي باشد. تا كنون هيچ ماده اي كه تمامي اين خواص را دارا باشد تهيه نشده است ولي با توجه به پيچيدگي و قيمت بالاي سراميكهاي دنداني و آلياژهاي فلزي، كامپوزيتهاي دنداني بهترين امكان براي ايجاد يك ماده جايگزين واقعي براي آمالگام در آينده نزديك هستند]2[.

گرچه كامپوزيتهاي دنداني امروزي كاربرد كلينيكي آساني دارند، زيبا هستند و قيمت نسبتاً پائيني دارند ولي همواره سه مشكل عمده در ارتباط با دوام كلينيكي آنها مطرح مي باشد: انقباض حين پخت شدن، مقاومت پائين به شكستگي، علاوه بر اينها كامپوزيتها سايش بيشتري نسبت به سراميكها دارند]4[. با وجود اينکه خواص مکانيکي کامپوزيت بيشتر تحت تأثير فيلر است ولي ماتريکس ارگانيک نيز در استحکام، سفتي (stiffness) و مقاومت در برابر سايش نقش قابل توجهي دارد. تغييراتي که تا کنون در کامپوزيتهاي تجاري ايجاد شده بيشتر روي تکنولوژي فيلر بوده است در حاليکه مونومر رزيني تقريبا بدون تغيير باقي مانده است]3[.

مقاومت در برابر شكست پائين كامپوزيتهاي دنداني امروزي خصوصيتي است كه كاربرد آنها را بسيار محدود مي سازد]4[.

تا كنون توجه بسياري براي سنتز مونومرهاي جديد شده است تا جايگزيني براي فائق آمدن بر اين مشكلات فراهم شود]5[.

انتظار مي رود كه با استفاده از مونومرهايي با خواص مطلوبتر بتوان دوام كلينيكي ترميمهاي كامپوزيت را بيشتر كرده و موارد كاربرد آنها را گسترش داد]3[.

پليمريزاسيون نوري دي متاکريلات توسط نور مرئي در حضور يك آغاز گر نوري مناسب منجر به تشكيل ساختار شبکه اي (Cross-Linked) مي شود كه در مواد دنداني كاربرد دارد. رزينهاي با پايه آکريلات بعلت واكنش پذيري بالاي مونومرهاي آکريلات بيشترين استفاده را در سيستم هاي نورپخت (light – cure) دارند. امروزه دي متاکريلاتهاي جديد بسياري به عنوان جايگزين براي مواد ماتريکس کامپوزيتهاي دنداني بکار رفته است تا خواص بهتري براي کامپوزيتهاي دنداني حاصل شود]11[.

در پژوهشي که در پژوهشگاه پليمرو پتروشيمي ايران انجام شد، يک نوع مونومر رزيني يورتان دي متاکريلات (UDMA) جديد با وزن مولکولي بالاتر، با واکنش دو اکي والان ايزوفورون دي ايزوسيانات (IPDI) و يک اکي والان پلي اتيلن گليکول 400 (PEG400) سنتز شده است. نتايج موجود اين UDMA جديد نشان دادند که اين مونومر درجه تبديل (degree of conversion) بالاتري در مقايسه با مونومر Bis-GMA اي که بطور معمول استفاده مي شود، دارد. همچنين refracfive index آن خيلي نزديك به refractive index فيلرهاي شيشه اي مي باشد كه در كامپوزيتهاي دنداني بكار مي روند.]11[ مطالعه حاضر، يك تحقيق اوليه براي كاربرد اين UDMA به عنوان مونومر کامپوزيتهاي دنداني مي باشد. در اين مطالعه برخي خواص مکانيکي کامپوزيت سنتز شده با درصدهاي مختلف اين UDMA اندازه گيري شد و با خواص كامپوزيتي كه تنها بر پايه Bis-GMA/TEGDMA بود، مقايسه گرديد.

از آنجائيكه كامپوزيتهاي امروزي براي ترميم دندانهاي خلفي نيز بكار مي روند، احتمالاً شکست (Fracture) ترميم مي تواند دليل قابل توجهي براي Failure آن باشد.

ممكن است نتايج مطرح شده در اين تحقيق بتوانند شاخص مفيدي  از مقاومت به چنين شكستهايي باشند. همچنین مي توان با تحقيقات بيشتر روي خواص ديگر كامپوزيت ساخته شده با اين مونومر جديد، آن را به كارخانه هاي سازنده به عنوان كامپوزيتي با خواص مكانيكي بالا ارائه نمود.


1-3- تعريف واژه هاي عملي

چغرمگي شکست (Fracture toughness): يک خصوصيت ذاتي است که توانايي ماده براي مقاومت در برابر انتشار ترک (crack) از درزهاي (flaw) موجود را نشان ميدهد ]14[.

KIC: شدت استرس بحراني در نوک درز (flaw) را شرح ميدهد که باعث انتشار ترک (crack) تحت شرايط (Mode I , tensile) Plane-Strain مي شود ]14[.

Plane strain: حالتی از توزیع کرنش (strain) در ماده است که در آن مولفه­های کرنش در یکی از جهتهای (مثلا جهت z) صفر است. یعنی  و فقط مولفه های کرنش در یک صفحه صفر نیستند. با توجه به اینکه معادلات استفاده شده برای اندازه گیری Fracture toughness برای شرایط plane strain (کرنش صفحه ای) بدست آورده شده است، درنمونه سازی برای آزمون ضخامت نمونه به اندازه­ای انتخاب می­شود که این شرایط برقرار باشد. نمونه­های انتخاب شده برای آزمون Fracture toughness در کار حاضر مطابق استاندارد E399 انتخاب شدند که در آنها نمونه­ها به اندازه کافی ضخیم هستند (معادل mm5/2) تا شرایط plane strain برقرار باشد

2-1- تاريخچه:

با بررسي سير پيدايش رزينهاي کامپوزيتي به سيمانهاي سيليکات و سيستمهاي آکريلي خواهيم رسيد. با گذشت زمان و افزودن ذرات شيشه به عنوان فيلر و نيز با پيدايش مونومر Bis–GMA كامپوزيتهاي دنداني به دنياي دندانپزشكي معرفي شدند. كامپوزيتها بدليل خواص مكانيكي بالاتر، انقباض كمتر در هنگام پليمريزاسيون، مقاومت بيشتر در برابر سايش و نهايتاً نتايج كلينيكي بهتر جايگاه ويژه اي در دندانپزشكي يافتند و با پيدايش سيستمهاي باندينگ و پيشرفت در اين زمينه به عنوان ماده اي بسيار با ارزش در دندانپزشكي ترميمي در نظر گرفته شدند]4و6[.

2-1-1- ساختمان و تركيب كامپوزيتهاي دنداني

كامپوزيتهاي دنداني كه در دندانپزشكي بكار مي روند به طور کلي شامل چهار قسمت مي باشند]4و8[:

1- رزين ماتريس آلي

2- فيلرهاي معدني

3- عامل اتصال دهنده ( Coupling Agent )

4- سيستم فعال كننده و آغاز كننده

بطور كلي رزين ماتريس، زمينه ماده كامپوزيتي را تشكيل مي دهد و از طريق عامل اتصال ( Coupling Agent ) ذرات فيلر را بهم مرتبط مي سازد و در كنار هم نگاه مي دارد]8[.

2-1-2- ماتريس رزيني

بطور كلي در ابتدا مونومرها بصورت مايع مي باشند كه طي واكنش پليمر شدن به يک سيستم پليمر سخت تبديل مي گردند. اين خاصيت ماده يعني در واقع تبديل از يك فرم پلاستيك به جامد سخت، اجازه ميدهد تا اين ماده بتواند به عنوان يك ماده ترميمي در دندانپزشكي در نظر گرفته شود. مونومرهاي رايج كه در سيستم كامپوزيتهاي دنداني بكار مي روند عبارتند از:

 

الف) Bis-GMA :

كه حاصل واكنش بيس فنل. آ( Bisphenol-A ) و گليسيديل متاكريلات
(Glycidyl Methacrylate) مي باشد و به عنوان رزين Bowen هم شناخته مي شود كه در واقع نام مخترع رزين مذكور است. اين رزين در مقايسه با متيل متاكريلات داراي وزن مولكولي بالاتر بوده و اين خصوصيت سبب كاهش انقباض ( Shrinkage ) ناشي از پليمريزه شدن آن مي گردد]8[.

 

ب) رزين يا مونومر UDMA ( Urethane dimethacrylate‌):

در مولكول يورتان دی­متاکريلات، بيس فنل – آ با ايزوسيانات خطي جايگزين شده است و همين امر باعث شده تا ويسكوزيتي اين مولكول نسبت به Bis-GMA كمتر باشد.

هر دوي اين مونومرهاي رزيني (Bis-GMA و UDMA) داراي وزن مولكولي بالا و لذا بسيار ويسكوز هستند ]4و6و8[ و با اضافه نمودن مقدار كمي از فيلر، كامپوزيتي با قوام بسيار بالا توليد مي گردد كه قابل استفاده در كلينيك نمي باشد]8[. به منظور حل اين مشكل مونومرهاي رزيني كه به عنوان كنترل كننده ويسكوزيتي معروفند به سيستم اضافه مي شوند.

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • فصل اول: مقدمه
  • 1-1- دلايل انتخاب موضوع   2
  • 1-2- بيان مسأله       4
  • 1-3- تعريف واژه هاي عملياتي              7
  • فصل دوم: بررسي پيشينه پژوهش
  • 2-1- تاريخچه          10
  • 2-2- مروري بر مقالات          14
  • فصل سوم: اهداف و فرضيات
  • 3-1- هدف كلي        27
  • 3-2- اهداف اختصاصي          27
  • 3-3- فرضيات         28
  • فصل چهارم: مواد و روشها
  • 4-1- متغيرهاي تحقيق و مقياس سنجش متغيرها    30
  • 4-2- جامعه مورد بررسي، تعداد نمونه  32
  • 4-3- طرح جمع آوري اطلاعات             32
  • 4-4-طرح تجزيه و تحليل آماري            36
  • 4-5- مسائل اخلاقي و انساني طرح        36
  • 4-6- روش اجراي تحقيق        37
  • فصل پنجم: يافته ها
  • فصل ششم: بحث و نتيجه گيري
  • 6-1- بحث               49
  • 6-2- نتيجه گيري    56
  • 6-3- مشکلات و پيشنهادات    57
  • منابع        58
  • ضميمه

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی را به قیمت 16900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8177
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی اثر يک UDMA جديد بر خواص مکانيکی کامپوزيت دندانی آزمايشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.