0
0

دانلود مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی

705 بازدید

وقتی نام بازار را بر زبان می آوریم در ذهن مردم تصویر مکانی مملو از مغازه و راهروهای مسقف نقش می بندد. این تصویر، شکل فیزیکی همان بازار سنتی است که در سال های متمادی، نقش و جایگاهی مختص به خود داشته و با یک مرحله از توسعه کشور … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی دنبال نمایید. این فایل شامل 36 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی

مشخصات فایل بازارهای مالی مدرن و سنتی

عنوان: بازارهای مالی مدرن و سنتی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 36
حجم فایل : 146 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

تعریف بازار

واژه بازار که اصل آن در پهلوی ” واچار است و هنوز هم در گیلان و نطنز بصورت واچار بکار می رود، اصال فارسی است وكلمه بازارگان ( بازرگان از آن بدست می آید. فضایی که در آن کالاهایی برای فروش با تولید و فروش عرضه شود و محل تجمع و اغلب مسیری ارتباطی نیز باشد، بازار خوانده می شود.

عناصر تشکیل دهنده بازار

در طی شکل گیری بازار در شهر های مختلف ایران عناصر متعددی خود را به عنوان اعضای اصلی و وابسته به آن ظاهر نموده اند که شکل و فرم هر کدام بسته به فرهنگ ، شرایط اقلیمی ، سبک حاکم بر زمان و، بوده است لذا به منظور شناخت کامل و دقیق این عناصر آنها را بر اساس نوع عمل کرد تقسیم بندی نموده سپس به تشریح هر کدام می پردازیم .

اکولوژی و توزیع فضایی عناصر در بازار سنتی

نخستین بازار در کنار مسجد جامع و بازار فروشندگان اشیاء مذهبی بود و شمع فروشان و عطاران و مهر و تسبيح فروشان و مانند ایشان در این بازار بودند و در کنار آن بازار کتاب فروشان و بازار صحافان و سپس بازار چرم سازان قرار داشت و پس از آن بازار پارچه فروشان بود که « قيصريه » نام داشت و پر اهمیت ترین مرکز بازرگانی بازار بود معمولا محوطه ای بزرگ و سر پوشیده داشت با درهایی بزرگ که شب ها بر آنها قفل می زدند و سایر کالاهای گران قیمت را در این بازار نگاه می داشتند و خرید و فروش می کردند، پس از قیصریه ها بازار تجارها و مسگرها و پس از آن بازار حلبی سازها و آهنگری قرار داشت . این بازارها به راسته های مختلفی مثل راسته قالی باف ها و نقاشی ها و غیره مستقیم می شد

در حاشیه بازارها و کاروانسراها و بازار نعلبندان و زین سازان و پالان دوران جای داشت که نزدیک دروازه شهر بود ، در خارج دروازه بازارهای مردم روستایی و فروشندگان دوره گرد و پیله وران و سبد فروشان و مانند آن قرار داشت ، اطراف شهر جایگاه صنایع و فعالیت هایی بود که هم به زمین بزرگ نیاز داشتند و هم از نظر آلوده کردن محیط جای آنها در بیرون شهر بود مانند دباغ خانه , رنگرزخانه , کوره های آجرپزی و رویگر خانه و سالح خانه بیرون شهر همچنین محل گورستان ها و بازارهای هفتگی و ماهانه و سالانه مثل سه شنبه بازار و یکشنبه بازار و بساط تعزیه خوانی و نقالی بود.

نظام فضایی و کارکرد بازارهای سنتی ایران

برخلاف شهرهای عربی – اسلامی که در بسیاری از موارد و بازار از طریق تبدیل کوی های مسکونی به کوی های تجاری فقط متشکل از دو ردیف دکان در امتداد دو سوی راسته یا معبر بود . بر اکثر بازارهای ایران نظامی منسجم براساس تنوع صنف حکم فرما بود و هر صنف در هر محل ویژه ای موسوم به راسته فعالیت می کرد . راسته که دالان سرپوشیده ای متشکل از قیصریه ها, سراها و تیمچه های متعدد بود . استخوان بندی بازار را تشکیل می داد . در دو سوی هر راسته تعدادی دکان و حجره ساخته می شد که به صورت پیوسته به هم در کنار یکدیگر قرار داشتند. برخی از دکان ها مانند قالی فروش ها , پارچه فروشی ها و دکان های فروش لوازم زینتی و لوکس تنها مخصوص عرضه و فروش کالا بودند . یعنی کالا در همان جا شکل نهایی به خود می گرفت با ساخته می شد و سپس عرضه می گردید مانند دکان های مسگری و آهنگری و خراطی و بسیاری کفاشی ها , دکان ها متناسب با کالایی که در آن عرضه می شد شکل و ابعاد خاصی داشت مثلا دکان نانوایی با قندریزی عالوه بر پامچال ( فروشگاه مجاور بازار انبارها و کارگاه هایی ضمیمه آن بوده و اغلب دکان هایی که به سوداگران خرده فروش چون ریسمان فروش و داروگر اخنصاص داشت دو طبقه بوده و از بالخانه ها آن برای جور کردن کالا با ساختن دارو و تنظیم حساب و دفتر استفاده می شد .

بررسی مجموعه های تجاری گذشته از نظر شهرسازی

یکی از مهمترین جنبه های بازار، موقعیت و اهمیت شهری آن است و در اکثر شهرهای ایران می توان از آن بعنوان قلب شهر و یا بطور کلی بافت اصلی شهر نام برد مخصوصا در شهرهایی که در گذشته در مسیر شاهراه کاروانها قرار داشته اند (جاده ابریشم). اهمیت آن بسیار بارزتر و نمایان تر است.

تقریبا تمام شهرها در اطراف کانالهای بازار قرار داشته و در بعضی موارد با عبور از چند گذر تا حدودی می توان از محوطه بازار دور شد و به محلات اعیان نشین و باغهای شهر رسید و گرنه تمام مساجد بزرگ شهر مثل مسجد جامعه و تگابای بزرگ و آب انبارهای اصلی شهر همگی در پیچ و خم کانالهای بازار قرار دارد. اینگونه شهرها به مجرد اینکه تا حدودی از جنبه اقتصادی دچار وقفه شدند حالت سکوت عمیق و مرگباری به خود گرفته و به تدریج تمام سکنه خود را از دست داده و به صورت مخروبه ای در آمده اند، مثل شهرهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و امروزه حتی به ندرت نامی از آنها برده می شود.از نظر شهرسازی بازار که مجموعه ای از مغازه هاست را می توان بدین ترتیب توجیه کرد که هر مغازه یک سلول است و مجموعه آنها یعنی بازار، تشکیل بافت میدهد و این بافت اصلی شهر است که بافت های دیگر شهری نسبت به آن اهمیت کمتری داشته و اکثرا منشعب از آن می باشد.این بافت اصلی شهری در پیچ و خم های خود سکنه کارگر، دکان دار و یا اصولا طبقه دو یا سه را جا می دهد. چون در زمان قدیم شهرها دروازه داشته و یکی از کارهای دروازه های ورود و خروج کالاهای تجارتی بوده است. بازار در نزدیکی با در مسیر اصلی دروازه قرار داشته و در ضمن بواسطه کار خود مرکز عبور و مرور اصلی شهر و بالنتيجه سر و صدای زیادی داشته است معمولا محلاتی که در نقاط خوش آب و هوا و مرتفع شهر بصورت باغ وجود داشته محل زندگی طبقات ممتاز و حاکمه و یا به اصطالح افراد طبقه یک بوده است.

تعریف بازار مدرن

در راستای تغییراتی که در نظام شهر نشینی و ساختار اقتصادی کشور به وجود آمد و تاثیراتی که در جنبه های مختلف بر بازار و روابط و قوانین حاکم بر آن در شهر های ما گذشت ، امروزه با مجموعه ای از فضاهای تجاری رو به رو هستیم که هر یک به نوعی در تامین نیاز مندی های ساکن نفش دارد.

بازار مدرن

بازارهای جغرافیایی نوعی هماهنگی و آمیزش عمومی را به معرض نمایش می‌گذارند که در آن مبادله در بطن مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسیِ محلی ریشه دارد. برودل (1977) در تدوین اثر برجسته‌ی خود، تمدن و سرمایه‌داری، بین این «بازار عمومی» و آن‌چه وی «بازار خصوصی» می‌نامد، تمایز قائل می‌شود. در این اثرِ برودل که پر از صناعات ادبی است، بازارهای جغرافیایی عمومی یک «غشاء» یا یک پرده درست می‌‎کنند که پیرامون قلمرو زندگی مادی روزمره کشیده می‌شود یا به تعبیر دیگر دروازه‌ای به وجود می‌آورند که کنشگران و کنش‌های محلی و اشیاء، برخلاف تولیدات روستایی یا تولیدات خودکفای خانگی، از زیر آن عبور می‌کنند و – موقتاً – وارد «حیات اقتصادی» می‌شوند. به عبارت دیگر، بازارهای جغرافیایی عمومی مبادلات بازار را در بطن جامعه‌های اساساً غیربازاری می‌نشانند.

برودل این بازارهای جغرافیایی را از شبکه‌‌های جهانی تجاری، مالی، اطلاعاتی و عمده‌فروشی و ادغام عمودیِ خطوط تولید بالادستی و پایین دستیِ اقتصاد، که در جامعه‌‌های مدرن غربی اهمیتی فزاینده یافته‌اند، متمایز می‌کند. این شبکه‌ها بر فراز، در پشت و بینِ بازارهای جغرافیایی عمل می‌کنند و افراد و طبقاتِ کاملاً متفاوتی آن‌ها را به وجود می‌آورند. این بازیگران تشکیل دهنده‌ی «بازارهای خصوصی» اند، به این معنی که آن‌ها در ملاء عام گرد هم نمی‌آیند تا در معرض دید و در ارتباط مستقیم با طرف‌های دیگر باشند. به جای این، روابط، ملاقات‌ها و فعالیت‌های‌شان از دید کسانی که نمی‌توانند در این سطح عمل کنند، عمدتاً پنهان نگه داشته می‌شود. برودل در واقع این بازار خصوصی را بر حسب رفتارهای اقتصادی‌ای که «زنجیره‌ها»ی بلندی از تولید و توزیع را به یکدیگر متصل می‌سازند، وصف می‌کند: یک تاجر آنتورپی ابریشم چینی را از طریق کارگاه‌های اسپیتالفیلدزبه درباریان پاریسی می‌رساند. این قبیل تاجران، سرمایه گذاران و سیاحانِ سوداگر، جهان را از چشم خداوند می‌نگرند، در همه‌ی حوزه‌‌های اقتصادی عمل می‌کنند و با حاکمان سیاسی مستقیماً به گفتگو می‌پردازند. اینان به جای آن که در بازارهای جغرافیایی یا در خیابان با یکدیگر ملاقات کنند در نمایشگاه‌ها، بازارهای بورس و دربارها، و بعدها در باشگاه‌ها و اتاق هیئت مدیره‌ها همدیگر را می‌دیدند. اما برودل عنوان می‌کند که آنها در سطح بازار، که در آن سرمایه، انرژی، تجهیزات و تکنیک‌ها در تلفیق با همدیگر به تجمع شدید سرمایه داری مدرن می‌انجامد، نیروی محرکه‌ی مدرن سازی محسوب می‌شوند.

«تاریخ خطّی ساده‌ای درباره‌ی تحولِ بازارها وجود ندارد» با وجود این، کانون قدرت به نحوی فزاینده از بازارهای جغرافیایی عمومی به بازارهای خصوصی بسیار پیشرفته منتقل می‌شود. برودل در بحث خود در مورد انگلستان، عنوان می‌کند که گسترش یافتن بازارهای لندن و باب شدن آنها در سراسر انگلستان، در کنار تجارت خارجی، موجبِ برهم خوردنِ… بازار آزاد سنتی شد، بازاری عمومی که هیچ چیز آن نمی‌توانست پنهان باشد و تولیدکننده – فروشنده، و خریدار مصرف کننده به صورت رودررو با یکدیگر ملاقات می‌کردند. بُعد مسافت چنان افزایش یافته بود که افراد معمولی دیگر نمی‌توانستند آن را بپیمایند. پیش از این، حداقل از قرن سیزدهم، تجّار در انگلستان به عنوان کسانی شناخته می‌شدند که دائماً، به ویژه برای داد و ستد غلات، بین شهر و حومه در حال رفت و آمد بودند. تدریجاً حلقه‌‌های واسطی بین تولید کننده و تاجر از یک سو و بین تاجر و خرده فروش از سوی دیگر برقرار شد… و عادات و آداب سنتی لطمه دید یا رو به اضمحلال گذاشت.

برودل ردپای گسترش این بازار خصوصی را تا بازارهای مکاره‌ی بزرگ دنبال می‌کند و به قرن شانزدهم و هفدهم و بازارهای پولی و اعتباری در آنتورپ، فرانکفورت یا بیزانس می‌رسد. تفکیک بازار به عمومی / خصوصی اقتباسی ظاهری از این قبیل بازارهای مکاره بود. در حالی که بازارهای عمومی سرگرم برنامه‌‌های نمایشیِ دیدنی و جشن‌ها و مراسم بین المللی از جمله مُد و تفریحات بودند، بازرگانان بین المللی پشت درهای بسته ملاقات می‌کردند تا پرداخت‌ها و صورت حساب‌های مبادلات را تسویه کنند، به بازار پول سر و سامان بدهند، یا سرمایه‌هایی را که می‌توانست صرف تدارک سفرهای اکتشافی و تجاری شود یا برای پرداخت طلب‌‌های پادشاه یا حمایت از ماجراجویی‌های نظامی‌اش به کار رود، به جریان اندازند.

 

 

فهرست مطالب مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • تعریف بازار  1
  • عناصر تشکیل دهنده بازار  1
  • اکولوژی و توزیع فضایی عناصر در بازار سنتی 1
  • نظام فضایی و کارکرد بازارهای سنتی ایران         2
  • بررسی مجموعه های تجاری گذشته از نظر شهرسازی        2
  • تعریف بازار مدرن  3
  • بازار مدرن 3
  • از بازار جغرافیایی تا جامعه‌ی بازار   8
  • تقسیم کار و انسجام اجتماعی   11
  • سرمایه داری و کالایی شدن    13
  • پول و محاسبه    18
  • مرکز خرید 21
  • بازار و توسعه  22
  • طراحی فضاهای تجاری در ایران  23
  • اقتصاد بازار  24
  • کارکردهای اجتماعی    24
  • بازار سنتی و بازار مدرن از منظر اخلاق   25
  • مقایسه مولفه های موثر بر اخلاق دربازارهای سنتی و مدرن  26
  • مقایسه مولفه های موثر در اخلاق از نظر کالاهای موجود در بازار     28
  • مقایسه ازلحاظ اداره امور و تعاملات بازار و از منظر اخلاق     28
  • نتیجه گیری  31
  • منابع  32

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8007
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بازارهای مالی مدرن و سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.