0
0

دانلود تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی

672 بازدید

سکته مغزی ایسکمیک حاد یکی از دلایل اصلی ناتوانی در بزرگسالان در سراسر جهان است. درمان آندوواسکولار مدرن برای سکته مغزی ایسکمیک حاد بر روی روشهای تصویربرداری پیشرفته و شناسایی بافتهای نجات یافته پیش بینی می شود… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی دنبال نمایید. این فایل شامل 41 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی

مشخصات فایل پرفیوژن سی تی در سکته مغزی

عنوان: پرفیوژن سی تی در سکته مغزی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 41
حجم فایل : 4,43 مگابایت

بخشی از  تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

سکته مغزی که به سانحه عروقی مغزی یا  CVAمعروف است زمانی رخ می‌دهد که مغز بخشی از خون رسانی خود را از دست داده و همچنین بخشی از بدن که مسوول کنترل سلول‌های مغزی فاقد خون هستند از فعالیت باز می‌ایستند. اگر سکته مغزی ناشی از کاهش جریان خون باشد ایسکمیک و اگر ناشی از خونریزی در بافت‌های مغزی باشد هموراژیک می‌ باشد. سکته مغزی یک شرایط اورژانسی است چرا که ممکن است منجربه مرگ و یا معلولیت ابدی شوند. راه‌ های مختلفی برای درمان سکته‌ های مغزی ایسکمیک وجود دارد به شرطی که درمان‌ ها در اولین ساعات بعد از بروز علائم سکته مغزی شروع شوند.

مغز مسئولیت کنترل تمامی فعالیتهای حرکتی اندام ها، حواس مختلف (شنیدن، دیدن، لمس کردن، بویائی، چشائی) و عملکرد احشاء داخلی انسان را به عهده دارد و به طور متوسط 5/1 کیلوگرم وزن داشته و با اینکه 2% وزن بدن را شامل می‌شود ولی 15% تا 20% خون بدن را از طریق چهار رگ مهم دریافت می‌کند که وابستگی شدید مغز را به میزان خونرسانی نشان می دهد. بنابراین تقریباً نقطه به نقطه بافت مغز دارای یک وظیفه است و در صورت از کار افتادن آن می‌تواند علائمی در بیمار ایجاد کند. هرگاه جریان خون هر بخش از مغز قطع شود باعث از کار افتادن بخشی از فعالیت بدن می‌شود که به این حالت “سکته مغزی” می‌گویند که عبارت است از سکته یا وقفه ناگهانی در عملکرد بخشی از بدن مثل بی حسی یا فلج شدن یک طرف بدن، یک طرف صورت، نابینائی ناگهانی، کری ناگهانی، عدم امکان صحبت کردن و غیره که نوع علامت بستگی به رگی است که در مغز بسته می‌شود.

سکته مغزی دومین علت مرگ در کل دنیا است و به طور متوسط در امریکا در هر 40 ثانیه یک نفر دچار سکته می‌شود و از این تعداد 15 تا 30% به طور دائم دچار ناتوانی می‌گردند (یعنی مثلا فلج می‌شوند برای تمام عمر) بنابراین سکته مغزی علاوه بر اینکه دومین علت مرگ بعد از سکته قلبی است(از هر 16 نفر که در امریکا می میرند 1 نفر آن به علت سکته مغزی است) عامل اصلی ناتوانی‌های طولانی مدت و شدید در انسان نیز می‌باشد.

عواملی که باعث افزایش سکته می‌شوند عبارتند از: سن بالا، فشار خون بالا، سکته قبلی در مغز، دیابت، چربی خون بالا (کلسترول بالا) مصرف سیگار، عدم تحرک بدنی، مصرف الکل، چاقی و تغذیه نادرست و ناسالم است.

معمولا پزشکان متخصص مغز و اعصاب و متخصصان طب اورژانس با مشاهده علام فوق فوراً برای بیمار تشخیص سکته مغزی را که اصطلاح قدیمی آن (CVA) Cerebrovascular Accident و اصطلاح جدید آن Stroke است را می‌دهند ولی نکته مهم این است که “سکته مغزی” حداقل 10 علت دارد یعنی تومور مغزی، خونریزی داخلی مغز (به علت پارگی رگ یا بدشکلی‌های مادرزادی رگهای مغزی)، عفونت‌های مغزی، انتشار تومورهای بدخیم سایر احشاء بدن به مغز (متاستاز)، ضایعات التهابی مثل MS یا انسفالیت‌ها  و واسکولیت‌ها و غیره نیز می‌توانند با علائم سکته مغزی مراجعه نمایند که هر یک روش درمانی خاص خود را دارند و در اینجا است که سایر روشهای تشخیصی غیر از معاینه بیمار اهمیت می‌یابد که مهمترین آن عکسبرداری از مغز است که شامل CT scan و MRI است.

سی تی اسکن – که گاهی CAT اسکن نیز نامیده می شود- یک روش غیرتهاجمی است که درتشخیص ومعالجات بیماریها به پزشک کمک می کند. در سی تی اسکن تجهیزات مخصوص اشعه X وکامپیوترهای هوشمند وپیچیده در پیوند باهم تصاویرمتعدد عرضی از ارگان های داخل بدن به وجود می آورند. این تصاویر عرضی از نواحی مورد نظر می تواند جهت بررسی به مانیتور کامپیوتر ویا چاپگر انتقال پیدا کنند. سی تی اسکن در مقایسه با آزمون های X معمولی می تواند تصاویر ارگان های داخلی، استخوان،بافت نرم وعروق خونی رابا وضوح بیشتر وجزییات بیشتری ارایه کنند. سی تی اسکن اطلاعات با جزییات بیشتر از آسیب های سر،سکته مغزی،تومورهای مغزی وسایر بیماریهای مغزی در مقایسه با رادیوگرافی های روتین سر ارایه می دهد.

سی تی اسکن سر نوعاً برای آشکار شدن سکته یا حمله مغزی و…  که مخصوصا  با تکنیک جدید به نام سی تی پرفیوژن انجام می شود به کار می رود.

روشهای تصویر برداری سکته مغزی

برای ارزیابی بهتر ما می‌توانیم این روشها را به دو دسته تقسیم بندی نمائیم:

  • تصویربرداری معمولی
  • تصویربرداری پیشرفته (مدرن)

تصویربرداری معمولی

طبقه بندی کنیم که در روش تصویربرداری معمولی از CT scan و MRI استفاده می‌شود و اولین کاری که در هر بیمار مشکوک به سکته مغزی بایستی حتما انجام شود CT scan مغز است ولی بایستی بدانیم که در CT scan معمولی هدف فقط برای بررسی این است که آیا خونریزی عامل سکته است یا خیر چون بر روش درمان تأثیر می گذارد یعنی درمان سکته مغزی استفاده از داروهای رقیق کننده خون است و اگر کسی خونریزی داشته باشد و پزشک CT scan نکرده باشد و از این داروها استفاده کند، همین داروها باعث تشدید خونریزی و مرگ بیمار با تشدید عوارض می‌شود. CT scan در تشخیص خونریزی از MRI هم بهتر است (حساسیت CT 89% و MRI 81% است) ولی MRI معمولی از CT در تشخیص سکته بهتر است و با این وجود هر دو اینها در تشخیص سکته در زمانی که درمان موثر است محدودیت دارند.

 

 

فهرست مطالب تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • 1-چکیده  2
  • 2-مقدمه   2
  • 3-روشهای تصویر برداری سکته مغزی    4
  • تصویربرداری معمولی 4
  • روش‌های تصویربرداری پیشرفته (مدرن) 5
  • 4-پرفیوژن سی‌تی مغز 5
  • فواید پرفیوژن سی تی مغز 6
  • 5-روشهای تصویربرداری بر وزن پرفیوژنی 11
  • 6-نحوه گرفتن تصاویر پرفیوژن 12
  • 7-آرتیفکت‌ها و موارد خطای موجوددر تصویر برداری پرفیوژن  19
  • کنتراست ناشناخته   19
  • اثرات حضور داروی کنتراست 19
  • جابجایی وکسل ها   20
  • حرکت بیمار20
  • رگ زایی Angiogenesis     21
  • DSCI-MRI گلیوماها   22
  • Mismatch DWI & PWI     24
  • 9-مرور پیشینه   26
  •  ارزیابی CT پرفیوژن  در زمینه ایسکمی مغزی    26
  •  تصویر برداری CT پرفیوژن از سکته مغزی حاد 30
  • سی تی اسکن پرفیوژن در سکته مغزی حاد: «یک آنالیز گسترده در مورد انفارکت و ناحیه اطراف آن»  31
  • تصویر برداری پرفیوژن از سکته مغزی : نقش آن در طب بالینی حال حاضر و آینده 35
  • نتیجه گیری  37
  • منابع      38

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی را به قیمت 19900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=6277
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق پرفیوژن سی تی در سکته مغزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.