0
0

دانلود مقاله در مورد کار

698 بازدید

كار براي اكثريت انسانها عمدده‌ترين فعاليت زندگي را تشكيل و كار به زندگي انسانها معني مي‌بخشد و اهميت آن بيش از يك فعاليت براي بدست آوردن درآمد و ادامه زندگي است كار، انسان را در عرصه زندگي كامروا و با به عكس ناكامي مي‌كشد. هر چند كه بسياري از مردم براي خود كار مي‌كنند… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله در مورد کار دنبال نمایید. این فایل شامل 39 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله در مورد کار

مشخصات فایل در مورد کار

عنوان: در مورد کار
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 39
حجم فایل : 25 کیلوبایت

بخشی از  مقاله در مورد کار را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

نگرشهاي فلسفي و اجتماعي به كار و مسائل آن

كار براي اكثريت انسانها عمدده‌ترين فعاليت زندگي را تشكيل و كار به زندگي انسانها معني مي‌بخشد و اهميت آن بيش از يك فعاليت براي بدست آوردن درآمد و ادامه زندگي است كار، انسان را در عرصه زندگي كامروا و با به عكس ناكامي مي‌كشد. هر چند كه بسياري از مردم براي خود كار مي‌كنند ولي در عين حال عده كثيري براي ديگران كار مي‌كنند و از طريق فروش نيروي كار خود امرار معاش مي‌نمايند.

معماي آزادي و اجبار

هرچند كارفرما به انسان اين آزادي را مي‌دهد كه از زندگي و دنياي موجود استفاده بيشتري ببرد اما محدوديتهايي  را نيز براي او و آزادي او در پي دارد.

معماي فراهمي

انسان امروز از دنياي در دسترس استفاده مي‌كند و از زندگي خود بهره مي‌گيرد. هر چند دنياي او فراهم‌تر مي‌گردد او نيز درمي‌يابد در دسترس‌تر و فراهم‌تر باشد. فراهم بودن او دنياي او را مي‌سازد.

معماي فقر و غناي كار

انساني كه كار بيشتري انجام مي‌دهد توانايي آن را خواهد يافت كه زندگي بهتري براي خود و افراد وابسته‌اش پديد آورد.

 مفهوم كار در نگرشهاي نو

نگرش غالب امروز ما بر اين دلالت دارد كه انسان بگونه‌اي خلاق و آزدانه هستي و ارزش انساني خود را در حيات مولد خود جستجو مي‌كند.

كاربه معناي وسيع كلمه WORK در نگرشها غربي با مفهوم كار يدي متفاوت بوده است.


فصل دوم: نظام ارزش كار در اسلام

ارزش

ارزش ما” ارج” هم ريشه مي‌باشد و به معني حالت حاصل از ارح گذاشتن است. انسان به بعضي چيزها ارج مي‌نهد و به آنها اهميت مي‌دهد كه البته آن چيزها بايد هم به حال او نافع و مفيد باشند و هم بتواند آنها را در مالكيت خود درآورد.

آيا كار در اسلام داراي ارزش ذاتي است؟

سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا كار ارزش ذاتي دارد و صرف‌نظر از هر قراردادي ارزش آن مساوي است با مقدار معين كارگر يا مبلغي پول معرف ارزش ذاتي آن است.

بطور كلي اجتماع تقاضاي مقدار معيني كار دارد كه اين مقدار كار را تعدادي كارگر انجام مي‌دهند هرچند علت اصلي تعيين كننده بها عرضه و تقاضا نيست بلكه خود كار است.

واحد اندازه‌گيري كار، زمان است. بايد متوسط زمان مصرف شده براي هر واحد كار را محاسبه كرد و طبق آن قيمت كار معين شود. هرچند ايراداتي بر اين مسأله وارد است.

در ضمن بايد بدانيم كارها مولد هستند و داراي ارزشهايي نو هستند و حتماً لازم است كه قابل استقاده باشد. با تمام اين توضيحات سرمايه‌داري از لحالظ اسلامي به هيچ شكلي قابل قبول نيست و فقط بعضي از شكلهاي سرمايه‌داري از لحاظ اقتصاي، اخلاقي و اسلامي قابل قبول است.

 

احتياج عامل كار

انسان براي بقاء و حيات خود علاوه بر اينكه به غذا و لباس و مسكن كه وسائل امرار معاش است به امور ديگري مانند خانواده، فرهنگ، دين ، سياست، نيز احتياج دارد. يكي از مهمترين احتياجات انسان امور اقتصادي است اموري كه انسان در حيات و بقاء شخص و خانوادگي خود به آنها نيازمند است و بدون آنها قادر به ادامة حيات نيست.

روابط اقتصادي و كار

انسان ملزم است به اينكه غالب وسائل معاش خود را با كار آماده كند و از طرفي استعداد چنين كارهايي نيز در او وجود دارد. هر چند بايد توجه نمود كه توليد و كار معمولاً انفرادي نيستند بلكه اشتراكي هستند و تعاوني مي‌باشند و با توجه به مبادلات اقتصادي و دريافت فرد مي‌توان اين اشتراك را در امور توليدي ديگران استفاده نمود.

مالكيت اشتراكي كار

اسلام مالكيت اشتراكي كار را نمي‌پذيرد. يعني طرفدار اين اصل نيست كه كار به مقدار استعداد و خرج و بقدر احتياج نمي‌گويد همه ملزم‌اند كار كنند. از نظر اسلام افراد مي‌توانند كار اشتراكي را انتخاب كننند همانطوري كه زارعين در قديم بطور اشتراكي كار مي‌كردند از نظر منطق و از نظر اسلام قسمتي از سرمايه‌ها يعني سرمايه‌هاي عمومي مي‌تواند مشترك باشد ولي كار مشتركي كه الزامي و اجباري باشد به هيچ وجه نمي‌توان از اسلام استنباط كرد.


فصل سوم اخلاق كار:

كار يكي از مهمترين فعاليتهاي بشري در روي زمين است و بخش بزرگي از زندگي را شامل مي‌شود. كار در نظر اسلام با زمنيه‌هاي فرهنگي و فكري گوناگون متفاوت مي‌باشد با نگرش كمي در مورد كار درخواهيم يافت كه مردم از دو زاويه متفاوت به كار مي‌نگرند:

1- در زبان عاميانه با كارگيري روزمره آن كار به معناي رنج و سختي است كه انسان براي گذراندن زندگي خود بدان نياز دارد.

2- دوم كاربمعناي فضيلت و كمال انسان است و آن چيزي كه هستي او را بدرستي مي‌رساند و پيامبرگرامي اسلام براي كار ارزش والايي قائل بودند. و مي فرمايد كاركردن در راه بهره‌برداري و سود بردن براي تأمين زندگي ماند جهاد است در راه خدا.

در زمينه كار در اسلام روايات زيادي وجود دارد و همچنين در دنياي امروز و علي‌الخصوص غرب نيز دانشمندان و سخنوران زيادي در اين باب سخن گفته‌اند. اما در مورد كار هرگونه كه بينديشيم و اخلاق كار هرگونه براي ما جلوه‌گر شود شك نيست كه كار امروز يكي از مهمترين مقولاتي است كه بشر بدان مي‌انديشد. مثلاً بسياري از مردم ساعتها در روز كار مي‌كنند بدون آنكه احتياجي به درآمد آن داشته باشند فقط كار براي آنها مهم است و آنچه را كه مي‌سازند يا از كار پديد مي‌آيد مورد نظر است.

عده‌اي بزرگترين تفريح و بشر و حسن   خود را در كار جستجو مي‌كنند و كار را برتر از هر چيزي در زندگي خويش مي‌دانند اين خود شايد اخلاق كار خاصي را نيازمند باشد.


 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله در مورد کار را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=10483
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله در مورد کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.