0
0

دانلود مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری

950 بازدید

اغلب خواص جوش به دليل تفاوت بين تركيب و مراحل حرارتي با خواص فلز مادر فرق دارد اين مسئله لزوماً يك نقطه ضعف نيست به عنوان مثال در جوشكاري لب به لب استحكام بهتر جوش معمولاً مفيد است البته به شرطي كه از نرمي و شكل پذيري خوبي بهرهمند باشد. پس با عنوان اين مسئله به اين… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری دنبال نمایید. این فایل شامل 110 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری

مشخصات فایل جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری

عنوان: جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 110
حجم فایل : 30 مگابایت

بخشی از  مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول

1-خواص حرارتي مس و آلياژ آن:

مس فلزي است قرمز رنگ با جلاي فلزي- قابليت جوشكاري و هدايت الكتريسيته و حرارت مس خوب است. نقطه ذوب مس 1084 درجه سانتي گراد است و آن را از سنگ معدن استخراج مي‏كنند.

مس و آلياژ‏هاي آن رديف گسترده‏اي از مواد مهندسي مي‏باشند كه كاربرد فراوان در صنايع مختلف دارند. به جز آلياژ مس با مقدار زيادي سرب بقيه آلياژ مس در صورت رعايت كفايت و پيش بيني هخاي لازم جوش‏پذير هستند.

2-نكاتي در مورد جوشكاري مس و آلياژ‏هاي آن:

قبل از شرح روش‏هاي مختلف جوشكاري مس و آلياژ‏هاي آن بهتر است كه نكاتي را براي به دست آوردن يك اتصال بهتر داشته باشيم كه در زير به شرح آنها مي‏پردازيم:

1-2-3انتخاب روش يا فرآيند:

مناسب‏ ترين فرآيند جوشكاري را بايد بر اساس نكات زير انتخاب كرد:

الف-طرح اتصالات: تعداد اتصالي كه بايد در واحد زمان انجام شود.

براي قطعات زياد و تكراري بايد تدابيري در مورد وضعيت دهنده‏ها، نگهداري‏ها، گيره‏ها و تجهيزات ديگر براي قرار دادن اجزاء قطعات در كنار يكديگر پيش‏بيني شود. در اين موارد روش‏هاي خودكار با نيمه خودكار با قوس محفوظ در گاز(MAG) ترجيح داده مي‏شود. در مقابل براي قطعات تعميراتي و تعداد محدود ممكن است فرآيند جوشكاري با اشعه اكسي استلن مناسب تر مي‏باشد.

ب-ضخامت قطعه: عموماً فرآيند اكسي استيلن و TIG بشتر براي ضخامت نازك تا4/1 اينچ مناسب‏تر است در حالي كه روش MIG براي قسمت‏هاي ضخيم تر كار برد دارد. ايبته استثناي نيز وجود دارد.

ج-وضعيت و حالت جوشكاري: اگر امكان باشد كه قطعات در حالت مسطح و پايين Down hand جوشكاري شود به كمك نگهدارندهFixture مي‏توان فرآيندهMIG  و در صورتي كه نياز است تا در وضعيت هاي ديگر مثلاً بالاي سر عمليات جوشكاري را انجام داد.از اين روTIG ارجعيت دارد.

2-2 نگه داشتنFixture:

چون ضريب انبساط مس تقريباً5/1 برابر آهن است احتمال وقوع مسئله پيچيدگي و تاب برداشتن بيشتر است. براي مسيرهاي نسبتاً كوتاه نگهدارندهاي گيره‏اي كفايت مي‏كند.براي مسيرهاي طولاني نظير جوش طولي براي يك مخزن بزرگ دقت زيادي براي جلوگيري از اين مشكل بايد به كار گرفت. در اين موارد حال جوشهاي متناوب بايد در سرتاسر مسير با طول معين و فواصل مشخص به همان دقت در جوش پاس نهايي انجام داد.

استفاده از گيره‏هاي مخصوص با جوشكاري در طول‏هاي معين از نقاط خاصي و جهت امتداد مشخص مي‏تواند تدابير مفيدي باشد. در جوش‏هاي چندين پاسه، جوش ريشه‏اي ممكن است (ترك) بردارد،در اين مورد بايد به حجم اين پاس نسبت به ضخامت كار و (ميزان مهارت) يا ممانعت توجه شود.

3-2 روش پشتي (BacKing methodes) :

براي دست‏يابي به عمق نفوذ كامل استفاده از ميله‏هاي پشتيbars ـBacKing از جنس كربن يا مس با شكاف معمول است. گاهي اوقات از روش‏TIG براي پاس ريشه‏اي و تكنيك سوراخ كليدي استفاده مي‏شود. اين تكنيك نياز به فاصله ريشه‏ايRoot g حدود8/1 اينچ و مهارت زيادي دارد. جو شكاري بايد سوراخي بين دو لبه در ريشه نگه‏داشته و پل زدن درز يا فاصله پشت اين سوراخ به كمك مفتول انجام دهد. بسياري از سازنده ها ترجيح مي‏دهند از سيستم ميله‏ پشتي استفاده نكنند و در صورت امكان قطعه را به وضعيتي قرار مي‏دهند كه بتوان دو جوشكار در دو طرف  مسير اتصال در وضعيت قائم جوشكاري كنيد.

4-2پيش گرم كردن:

درجه حرارت پيش گرم كردن براي دست يابي به ذوب كامل و نفوذ خوب به ويژه در مورد قطعات ضخيم نياز به تجربه كافي دارد.

گرم كردن يكنواخت و تثبيت درجه حرارت پيش گرم تا پايان عمليات جوشكاري مستلزم دقت زيادي است. براي جلوگيري از تلفات حرارتي مي‏توان از صفحات عايق حرارتي نظير آزبست در زير با اطراف قطعه استفاده كرد. افزايش شدت جريان براي جبران تلفات حرارتي صحيح نيست.

5-2 نقش فلاكس:

فالكس (روان ساز يا تنه كار) را بيشتر در فرآينده جوشكاري با شعله اكسي استيلن بكار مي‏برند تا تمايل به ايجاد ذرات محبوس شده اكسيد كاهش يابد. اين مواد مخلوطي از بوريت‏ها، فلوريدهاي مي‏باشند كه به صورت خمير قبل از جوشكاري برروي درز جوش ماليده شده، يا در ضمن جوشكاري به طور متناوب از طريق فرو بردن نوك گرم مفتول به داخل روان ساز مقداري به منطقه جوش هدايت مي‏شود. تنه كارها موادي، خورنده قوي بوده و بايد به دقت بقاي آنها پس از جوش كاري تميز شود. ندرتاً و در مواقع خواص در فرآيندMIG نيز اين موارد استفاده مي‏شود

3 -جوش كاري مس با الكترد دستي يا برق:

روش الكترد دستي براي كارهاي تعميراتي كوچك به كار مي‏رود. جريان يكنواخت با قطب معكوس ترجيح داده مي‏شود. در ضخامت‏هاي بالاي سه ميليمتر به پيش گرم كردن تا 260 درجه سانتي گراد و حتي بيشتر نياز دارد.

ورق‏هاي مس را مانند ورقه‏هاي آهني قبراي جوشكاري آماده مي‏كنند ولي چون قابليت هدايت حرارتي مس زياد است بايد آمپر را قدري بيشتر در نظر گرفت.زاويه الكترد نسبت به قطعه كار مانند جوشكاري فولاد مي‏باشد. طول قوس بين 10 تا 15 ميليمتر انتخاب شود.براي جوشكاري مس مي‏توان از الكتردهاي زغال استفاده كرد.الكتردهاي كه داراي فسفره برنز، سيليكاس يا آلومينيوم هستند، استفاده مي شود. جوشكاري قوس الكتريكي همچنين براي كاربدهاي كه خواص مكانيكي و خوردگي خوبي نياز است مورد استفاده قرار مي‏گيرد، در اين حالت بايد ورق‏هاي مس، اكسيژن زدايي شده انتخاب شود.

4– جوشكاري مس با شعله گاز:

 روش جوشكاري با شعله با احتراق گازهاي نظير پروپان، گاز طبيعي و استيلن نيز براي اتصالات مس متداول است. ولي يه دليل درجه حرارت زياد حاصل از گاز استيلن بيشتر از اين گاز استفاده مي‏شود. شعله معمولاً خنثي يا كمي اسيدي است. نوك نازل يا افشانك بايد 1تا2شماره بزرگتر از قطعه مشابه از جنس فولاد شود. جدول(3-3 )بعضي مشخصات و فاكتور‏هاي لازم را در جوشكاري با شعله براي مس داده شده است. مفتول از نوع مس اكسيژن زدايي شده همراه با تنه كار استفاده مي‏شود.

براي ضخامت زير 6/1 ميلي متر بر گداندن لبه‏ها خال جوش زدن و جوشكاري بدون مفتول كافي است. تا ضخامت2/3 ميلي متر احتياج به پخ زدن لبه‏ها نيست و ترجيح داده مي‏شود. فاصله شكاف درز جوش 6/1 ميلي متر رعايت شود. ضخامت بالاتر از 4/1 ميلي متر نياز به پخ زدن جناقيV) كل دارد. هر چند ضخامت بالاتر از4/1اينچ را بايد با  جوش داد اما در صورت لزوم بايد در حالت پخ جناقي دو طرفه و به حالت عمومي با اكسي استين و به وسيله دو جوشكاري انجام شود براي حالت تخت يا مسطح تكنيك پس‏ ران (پس دستي) Back ward(به طرف راست Right ward) عموماً مناسب تر است، چون نتيجه‏اش فلز جوش سنگين تر و مي‏نيمم احتمال دويدن يا جاري شدن مذاب از حوضچه جوش به بيرون و محبوس شدن اكسيد مي‏باشد.

5- جوشكاري مس با فرآيند TIG

روش جوشكاري با الكترود تنگستن يكي از مهم‏ترين روشها براي اتصالات قطعات نازك تا5 ميلي متر بوده و مورد

 توجه زياد قرار گرفته است، هر چند براي ضخامت‏هاي بالاتر نيز و به ويژه در موارد جوشكاري غير تخت (افقي،قائم و بالاي سر) مي‏توان قابل استفاده باشد. جوشكاري با جريان يكنواخت قطب مستقيم(الكترد منفي) با منبع قدرت با خصوصيت ‹‹ولت آمپر›› سراشيبي انجام گيرد. الكترد تنگستن خالص يا با 2%توريم استفاده شود. الكترد با توريم تمايل كمتري 5كروي شدن در نوك دارد

گازهاي آرگون- هيلييوم و اذت يا مخلوط آنها به عنوان گاز محافظ قابل كاربرد است .گاز آرگون داراي پايين ترين ولتاژ قوس در شرايط مشابه نسبت به دو گاز ديگر است بنابراين انرژي داده شده كمتري داشته و براي ضخامت‏هاي كمتر از 6/1 ميلي متر مناسب‏تر است،‏در غير اين صورت سرعت پيشرفت را بايد پايين و درجه حرارت پيش گرم را بالا نگه داشت. هيليوم داراي انرژي داده شده بالا‏تري بوده و براي جوشكاري قسمت‏هايي با ضخامت بيشتر از 6/1 ميلي مترمناسب تر است. از طرف ديگر هليوم گران‏تر بوده و به علت سبك‏تر بودنش مقدار بيشتري نيز مصرف مي‏شود. ازت داراي بالاترين سطح ولتاژ و انرژي داده شده بوده و همين طور ارزان ترين است. به علت ولتاژ بالا تمايل به پاشيدن مذاب به بيرون زياد است و از اين جهت بايد مشعل را كمي بالاتر از معمول نسبت به سطح لبه جوش قرار داد كه اين امر احتمال عدم محافظ كامل حباب گازي بر روي منطقه ذوب را افزايش داده و ضمناً ظاهر جوش را نامرغوب مي‏سازد، به طوري كه حتي خلل و فرج سطحي نيز در بعضي مواقع مشهود مي‏شود. معمولاً مخلوطي از اين سه گاز بنا به شرايط خاصي بهترين نتيجه را مي‏دهد. هر دو تكنيك «پيش دستي» يا «پيش ران» و پس دستي، پس ران براي جوشكاري مس با MIGمعمولي است هر چند در پيش ران به ويژه در جوشكاري وضعيت غير تخت بيشتر متداول است. اين تكنيك سهولت رؤيت عمليات و توليد فلز جوش كوچك‏تر بدين معني است كه نياز به تعداد پاس بيشتري براي پر كردن درز جوش دارد.

و موج دادن وسيع با دامنه زياد به مشعل مجاز نيست. پاس ريشه‏اي بايد نسبتاً سنگين باشد تا از ترك برداشتن جوش جلوگيري شود. اما بايد توجه داشت كه به علت هدايت حرارتي بالاي مس و اثر پيش گرم كردن، سطح اتصال، وضعيت قطعه و نگهدارنده هاي و مخصوصاً سرعت عمليات جوشكاري بسيار مشكل است تا به طور دقيق پارامتر‏هاي جوشكاري را طي جداولي مشخص و خلاصه كرد، فقط اينگونه جداول مي‏تواند به عنوان راهنما مورد استفاده قرارگيرد.

جوشكاري توسط دو جوشكار بر روي قطعات مس در وضعيت عمومي (قائم) بسيار متداول بوده و غالباً نياز به پيش گرم كردن نيز ندارد.

6- جوشكاري مس با فرآيند MIG        

 فرآيند ديگري كه در جوشكاري قطعات مسي متداول است روش MIGمي‏باشد كه بايد از مفتول اكسيژن زدايي شده مسي استفاده شود كه تركيب دقيق آن به خواصي كه براي اتصال مورد در خواست است بستگي دارد. فرآيند با جريان يكنواخت و قطب معكوس (الكترد مثبت) و ترجيحاً از منبع قدرت با خصوصيت «ولت-آمپر» همانند فرآيندTIGبه عنوان گاز محافظ استفاده مي‏شود كه خصوصيت هر كدام قبلاً مطرح شده است.

اگر شدت جريان از حد معين بيشتر شود نوع انتقال قطرات در قوس با محافظت آرگون از حالت گلوله‏اي به صورت «اسپري» در گاز محافظ هليوم و نيتروژن انتقال نمي‏افتد. با اين گازها به ويژه اذت جرقه يا ترشحSpatter نسبتاً زياد و عمق نفوذ كم‏تر ولي يكنواخت‏تر (در وسط و كناره‏ها) مي‏باشد.

مخلوط گازها بهترين مشخصات را دارا مي‏شود. به عنوان مثال نسبت 4/1 هليوم و آرگون توليد انتقال اسپري و آرام با شكل نفوذ ذوب يكنواخت مي‏كند و نرخ ذوب نيز بيشتر از حالت استفاده آرگون خالص است، همچنين با وجود هليوم نياز به پيش گرم كردن كمتري مي‏باشد.

موج دادن وسيع مشعل غير ضروري است و روش پيش دستي (پيش ران) ترجيح داده مي‏شود، زاويه مشعل تاثير زيادي بر روي كيفيت جوش و ذرات محبوس شده دارد. در تكنيك پس ران يا پس دستي كه قوس مستقيماً بر روي حوضچه مذاب هادي شده شانس بيشتري براي بيرون آمدن ذرات اكسيد شناور به سطح است. فلز جوش تمايل به سنگين تر شدن و برجسته شدن دارد، هر چند تحدب گرده جوش را مي‏توان با تنظيم زاويه مشعل 80-70 درجه با افق تا حدودي كنترول نمود.

طول قوس براي حالت معمولي شدت جريان حدود 8/4 ميلي متر است، و بايد به اندازه‏اي باشد كه قوس آرام و ملايمي به وجود آيد. اگر خيلي كوتاه باشد جرقه،«زير پرش»(سوختگي كنار جوش) و شكل بد در پشت جوش به وجود آورده و بر عكس اگر بلند انتخاب شود موجب كاهش نفوذ و اكسيده شده مذاب مي‏شود.

در وضعيت قائم با پخ جناقي يا نبشي تا ضخامت 6ميلي‏متر با تكنيك قائم به طرف پايينVertical-diwnبا استفاده سيم با قطر 1 ميلي متر يا ريزتر ترجيح داده مي‏شود كه نياز به سرعت بالا (با رعايت تعادل نگه داشتن حوضچه مذاب بزرگ بدون جاري شدن) دارد. براي ضخامت‏هاي بالاتر پخ جناقي دو طرفه كه پاس ريشه‏اي با روش به «طرف پايين» و بقيه پاسها «به طرف بالا»Ward up ward انجام شود مناسب است. اين نوع جوش بهتر است از دو طرف و همزمان انجام گيرد. جوكاري با منبع «قدرت ضرباني»Pulsed power نيز براي جوشكاري قائم بر روي مس مناسب است.

اگر چه براي وضعيت بالا سر ندرتاً از فرآيند MIG استفاده مي‏شود و بهتر است در اين مورد فرآيندMIG  بكار گرفته شود، بعضي از پارامترهاي جوشكاري مس با ضخامت‏هاي مختلف به كمك فرآيند  MIGبكار گرفته شود.

7- جوشكاري مقاومتي مس:

در ميان تمام فلزات و آلياژها معمول در صنعت، مس از همه كمتر براي جوشكاري مقاومتي مناسب است، چون نياز جوش نقطه‏اي، مقاومت زياد در سطح تماس دو لبه روي هم است. عموماً جوش نقطه‏اي بر روي مس محدود به ضخامت‏هاي زير 5/1 ميلي متر است. تنكستن يا موليبدن براي انتخاب جنس نوك الكترد يا فك ترجيح داده مي‏شود و از الكترد مسي به دليل تمايل به چسبيدگي ياجوش خوردگي كمتر استفاده مي‏شود. در تنظيم اوليه دستگاه بهتر است ميزان آمپر و فشار برابر ضخامت معادل از فولاد انتخاب شد ولي زمان سيكل به نصف تقليل يابد.، سپس آمپر را افزايش داده و فشار را كاهش داد تا حالت طبيعي و خوب به دست آيد (البته با انجام جوش‏هاي آزمايشي بر روي نمونه‏هاي قراضه مشابه قطعه‏كار).

در بعضي موارد ترجيح داده مي‏شود كه لحيم سخت نقطه انجام گيرد. روش كار بدين قرار است كه از لايه نازك آلياژ لحيم سخت در بين سطح مشترك لبه‏هاي بر روي هم قرار گرفته استفاده مي‏شود. در اثر حرارت ايجاد شده در فصل مشترك دو سطح در زير الكترد دراين لايه ذوب و پس از انجماد موجب اتصال مي‏گردد.

 جوشكاري حالت جامد نظير جوش ديفوزيوني نيز براي ساخت قطعات هادي يا غيره از مس استفاده مي‏شود و نتايج رضايت بخشي در اين زمينه گزارش شده است.

لحيم كاري سخت يكي ديگر از فرآيندهاي موفق براي اتصالات مس و آلياژهاي مس- روي است.زيرا آلياژهاي طلا براي اتصالات قطعات خاص در، در خواست‏هاي الكترونيكي (فلز با فشار بخار پايين نياز است) مصرف مي‏شود. جدول (7-3)راهنمايي براي انتخاب مفتول و تنه كار (فلاكس) براي آلياژ‏هاي مختلف مس و كاربردهاي گوناگون آنها است.

طرح لبه اتصال و روش هاي مختلف عمليات لحيم كاري در بخش‏هاي گذشته آورده شده است و لازم به تكرار مجدد نيست. قبل از لحيم كاري سطح اكسيدي مس را توسط ساييدن يا غوطه ور كردن در محلول 5 درصد اسيد سولفوريك تميز مي‏نمايند.

مس اكسيژن زدايي شده به ويژه با بردن به هولت قابل لحيم سخت مي‏باشد. اما مس اكسيژن زدايي نشد در مقابل تجمع اكسيدها و يا هيدروژن، تردي در درجه حرارت عمليات حساس بوده و بايد در كوره با اتمسفر خنثي و يا مشعي با شعله اكسيدي يا خنثي، لحيم كاري سخت شود. همان طور كه اشاره شد مفتول‏هاي نقره يا مس- فسفر براي لحيم كاري سخت مناسب است كه بايد همراه با تنه كار استفاده شود. هنگام لحيم يا مفتولRCupنبايد قطعه براي مدت طولاني در درجه حرارت بالا و اتمسفر سولفوري قرارگيرد، چون خط خوردگي وجود خواهد داشت. در ضمن استفاده از مفتولRBCuZuدقت بايد به عمل آورد كه درجه حرارت خيلي بالا نباشد چون تبخير روي مي‏شود در روش لحيم كاري با مشعله شعله اكسيدي موجب كاهش تبخيرروي مي‏شود. فلاكس شماره 5(استاندارد)AWS) مناسب است. vطرحهاي مختلف لبه اتصال روي همLap براي دست يابي به استحكام كامل مس آنيل شده پيش بيني شده است، ميزان وسعت لبه روي هم مساوي دو برابر ضخامت ورق بهترين استحكام را مي‏دهد. چون استحكام فلز مفتولBAG وBACUPدر درجه حرارت محيط تماماً و يا قسمتي از آن بر روي نمونه انجام مي‏شود، اما در درجات بالا استحكام آلياژ لحيم سخت نامبرده سريع‏تر از مس كاهش يافته و شكست اتصال در آن شرايط از ميان لايه لحيم اتفاق مي‏افتد.

جدول (7-3) راهنماي براي لحيم كاري سخت و مس و آلياژهايش

 

فهرست مطالب مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چکیده      1
  • مقدمه       2
  • فصل اول
  • خواص حرارتي مس               3
  • نكاتي در مورد جوشكاري مس               3
  • جوشكاري مس با الكترود دستي                              6
  • جوشكاري مس با شعله گاز                     6
  • جوشكاري مس با فرآيند TIG
  • جوشكاري مس با فرآيند MIG
  • جوشكاري مقاومتي مس                          12
  • جوشكاري برنج                      16
  • جوشكاري آلومينيوم – برنز                   21
  • جوشكاري سيليسيم برنز                         26
  • جوشكاري مس – نيكل            29
  • فصل دوم
  • جوشكاري با گاز محافظ          33
  • تعريف                     34
  • تاريخچه                  35
  • روش‏هاي كاربرد                     35
  •  مزايا و محدوديت‏ها                                36
  • نحوء انتقال قطرات و تجهيزات از مفتول در فرآيند جوشكاريMIG     39
  •  عيوب جوش MIG                 47
  • تاثير ولتاژ در نرخ تغذيه                         52
  •  تنظيم ميزان حجم گاز             60
  •  حالت‏هاي از نفوذ ناقص                         61
  •  پارامترهاي جوشكاري سيليسلم برنز                      65
  •  پارامترهاي جوشكاري مس – نيكل       67
  • فصل سوم
  •  جوشكاري با ماشين ليزر                        68
  •  مواد قابل جوش با ليزر                          72
  • فولاد                        73
  • فولاد ضد زنگ                        74
  •  آلومينيوم                 74
  •  مس                         75
  •  نيكل                       75
  • تيتان                        76
  •  پارامترها                                                76
  •  نمونه هايی از جوشكاري ليزري                           78
  •  جوشكاري اشعه ليزر دو لبه                  84
  •  آزمايشات                                93
  •  نتايج و بحث‏ها                       94
  • چكيده مقاله جوش ليزر                                            101
  • منابع و مأخذ

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری را به قیمت 29900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=10041
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله جوشکاری فلزات رنگی و جوش ليزری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.