0
0

دانلود مقاله فرانک اون گهری

663 بازدید

شروع فعاليت‌هاي حرفه‌اي گري، با تشديد دگرگوني‌هاي سياسي و اجتماعي مصادف شد. امواجي كه، پس از 1968 فروپاشي و شكست ساختارهاي پيشين را مي‌طلبيد. نگرش تازه گهري، صرفاً به احياي سيماي مجسمه‌اي و كشف پتانسيل‌هاي نهفته در آن محدود نمي‌گرد، كه در تحقيقات … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله فرانک اون گهری دنبال نمایید. این فایل شامل 47 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله فرانک اون گهری

مشخصات فایل فرانک اون گهری

عنوان: فرانک اون گهری
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 47
حجم فایل : 1,87 مگابایت

بخشی از  مقاله فرانک اون گهری را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

 

مقدمه

فرانك اون گهري

شروع فعاليت‌هاي حرفه‌اي گري، با تشديد دگرگوني‌هاي سياسي و اجتماعي مصادف شد. امواجي كه، پس از 1968 فروپاشي و شكست ساختارهاي پيشين را مي‌طلبيد. نگرش تازه گهري، صرفاً به احياي سيماي مجسمه‌اي و كشف پتانسيل‌هاي نهفته در آن محدود نمي‌گرد، كه در تحقيقات و مشاهدات عميق‌تر، به آفرينش بعدي جديد در زندگي اجتماعي انجاميده است. شخصيتي كه با آگاهي از معناي عدم پذيرش مكانيزم‌هاي شرطي شده‌ي دانش شخصي مترصد زايشي نو است.

معمار، در مواجهه با مقاومت شرايط بيروني، نخست، از خانة شخصي‌اش آغاز مي‌نمايد، اقدامي كه، چون آذرخشي ناپيدا مي‌درخشد. در ساخت و كاربرد مصالح جديد، بابهره‌مندي از پسماندهای ‌شهري صنعتي را مي‌گشايد. با ايجاد تصاوير جديد پلاستيكي، در راستاي محو افسردگي از چهره‌هاي محيط زيست، نهايتاً آثاري چون موزة گوگن‌هايم در بيل بائور مي‌آفريند.

جوهر هنر، در شيوة معماري شهري، كاملاً نمايان و تابان است.

حركت در طرح‌هاي شهري هم چون در آثار سبك‌هاي مدرن نقاشي و مجسمه‌سازي (كوبيسم، سورئاليسم، اكسپرسيونيسم و فوتوريسم) به مثابه‌ي بعد نتيجه، موفقيت در ادامه و تكامل راهي را مي‌رساند كه مربيان فرزانه‌اش (چون لوكوربوزيه و تراني در اروپا و فرانك لويد رايت در آمريكا) برگزيدند، مسيري كه، با گذشت زمان، به سبب خلاقيت، همواره پررنگ‌تر مي‌گردد.
فصل اول

زندگي‌نامه

فرانك اون گهري متولد 1929 كانادا (تورنتو) مي‌باشد ولي بعدها يعني در سال 1954 به تابعيت ايالات متحده درآمد. در سال 1962، استوديوي كارآمد معماري خود را تأسيس كرد، اما شانزده سال پس از آن، براي تحقيق و تجربة امري نو و متهورانه، به گونه‌اي پيش‌بيني نشده، از حرفة روزانه‌اش دست كشيد. بازتاب تحقيق فشرده‌ي وي چنان بود كه ارائه‌ آن در نمايشگاه ويژه‌ي سال 1968 توجه بين‌المللي را جلب نمود. ده‌ها طرح اجرائي انجام يافته در سواحل طرفين اقيانوس اطلس، همراه تحسين فراوان اجتماعي، كه آرزوي هر معمار است، از جمله اقدامات بعدي به شمار مي‌آيند و نمونه‌هاي بارز آن‌ها را مي‌توان در طرح‌هاي مركز آمريكائي در پاريس، موزة گوگن‌هايم در بيل بائو، و تالار ديسني در لس‌آنجلس مشاهده نمود. هنر مجسمه‌اي را سامان بخشيد و حتي فضاهاي گود و برجسته را بيدار ساخت، نوعي زيبايي، كه به توسعه گرداب وار اجتماعي توجه مي‌دهد. معماري، از طريق فرم‌ها و بازگشت‌ها ساختار زندگي را مي‌آفريند. معماري گهري، امروزه به جاي سبك مغزي و بدبختي، مار را در زيستن با هوشمندي به غنا، روابط مناسب، انگيزه‌هاي صحيح، دموكراسي واقعي و عشق ياري مي‌رساند، آثار او، براي دميدن شادماني و حياتي تازه در تمامي معماري سودمند مي‌باشد، حضور گهري براي پرتوافشاني دوباره‌ي روشنايي به كشورهاي دوردست و عقب نگه داشته شده، امري اجتناب‌ناپذير است.

فرانك اون گهري، در 28 فورية 1929، در تورنتو (كانادا) متولد شد. نام مذهبي‌اش ابراهيم بود، و محض خنده او را (ماهي) صدا مي‌كردند. بلافاصله پس از جنگ دوم جهاني كانادا را ترك كرد و با خانواده‌اش در لس‌آنجلس اقامت گزيد، آن هم نه در يك خانة ويلايي واقع در حومة سرسبز شهر، كه در مركز شهري با تراكم جمعيت بالا و خطرناك. در كاليفرنيا نام خانوادگي‌اش را از گلدبرگ [gold berg]  تغيير داد، و تا اندازه‌اي با محيط سينمائي درخشان هاليود آشنا گرديد. در سال 1952، در سن 23 سالگي همچون اردكي در بيرون از اب است. در اين هنگام، خانم آنيتا اسنايدر، با درآمدي معمولي براي تأمين مخارج زندگي مستقل خويش، با او آشنا گرديد و ازدواج كرد، در يافتن مسيري براي زيستن، با فروتني به كمك وي شتافت. بدين طريق، گمري توفيق يافت كه در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي ثبت نام نمايدذ. او هنر را انتخاب نمود، سپس با تغيير رشتة تحصيلي، در سال 1954 در معماري فارغ‌التحصيل شد. كمي بعد، حين خدمت سربازي در جورجيا [Giorgia] پروژه‌هايي را مطابق «الگوهاي معمار معروف بنام رايت» طرح كرد، آثار كوچكي را، با استفاده از باقي‌مانده‌هاي ابزار ساده‌اي كه طي دوران نوجواني‌اش در مصالح فروشي پدربزرگش مي‌فروخت، به مرحلة اجرا رسانيد. اينك همكاري با ويكتور گروئن [victor/gruen] را آزموده بود، كسي كه، با ورود به لس‌آنجلس، مشي خبرگاني از وين را، چون شيندلر و نوتيرا تعقيب مي‌كرد.

گهري 27 ساله، پدر دو دختر، در دانشكده‌ي طراحي‌ هاروارد ثبت نام مي‌نمايد. با وجودي كه داراي مدرك كارشناسي معتبر از دانشگاه‌ هاروارد است، در بوستون [Boston] كار نمي‌يابد.

او براي گذر از حالت سكون، به همراه تمامي اعضاي خانواده، به پاريس نقل مكان مي‌نمايد. براي يك سال نزد معمار آندره رموند [Andre/Remondet] كار مي‌كند، و مدتي را نيز در سفر مي‌گذراند با آخرين 2 اثر لوكوربوزيه آشنا مي‌شود، (لاتورت ورون شام) بازگشت او به لس‌آنجلس، تحولي بزرگ به شمار مي‌آيد. در سال 1962، يك دفتر معماري به نام خودش باز مي‌كند. كارهايش، تقريباً بزودي، قابل توجه و با كيفيت عالي مي‌شوند. ساختمان‌ها، در شروع از مشخصه‌هاي كليدي سبك معماري رايت برخوردارند، كارهايش مورد استقبال گروه حرفه‌اي آمريكا واقع شد، چنان كه در سال 1974 در شمار اعضاي AIA قرار گرفت.

به موازات فعاليت در پروژه‌هاي كارفرمايان دولتي و خصوصي فرصت‌هايي نيز براي تهيه‌ي طرح‌هاي فضاهاي نمايشگاهي و هندي به وجود آمد، كه به 2 نمونه از طرح‌هاي دفتر كار محل سكونت براي هنرمندان اشاره كرد، (دانز يگر (Danziger) و ديويس (Davis).

در شروع سال 70، با استفاده از كارتن، فشرده، مبل ساخت. عملي كه در آن هنگام، فقط مي‌توانست به حضور بستر دروني آزادي، براي تجربة طراحي راديكال دلالت نمايد.

مدتي كوتاه، در مؤسسه معماري كاليفرنياي جنوبي [SCI] تدريس نمود، جايي كه، در پراكندگي شهر منطقه‌اي لس‌انجلس، داراي نيروي پيش برنده خواهد شد. اما نقش استادي‌اش جنبة فرعي و موقتي دارد، و قريحه‌هاي كفتاري او، محسور كننده نيستند.

با وجود جا افتادگي دفتر كارش، كه تعداد همكارانش به 20 مي‌رسد، زندگي خصوصي‌اش چندان خوب نيست. در سال 1976، در پي ده سال جدايي از آنيتا، با برتا ايزابل ازدواج مي‌كند، و در سال 1978 اجراي خانه‌اي را كه براي زندگي جديد تدارك ديده‌اند، به پايان مي‌رساند .

خاطره‌اش زنده شد. شايستگي خانة مزبور، در بازگشت به گذشته‌ي پيش از يك قرن پيش است. فراخواني خانة سرخ، كه جواني به نام وب [Webb] براي ويليام موريس، طراحي و اجرا كرد. امري كه به سوي شكوفايي، به رهايي از دركارهاي دستي، بعد به برقراري ارتباط با صنعت و به كاركردگرايي باوهاوس ره خواهد يافت؛ در خانه‌ي برشمرده، كه در ناحيه ويلايي حومة شهر قرار دارد، براي نخستين بار و به طور ريشه‌اي، با جداسازي ميان اشراف و مردم، و فاصلة فرهنگ امتيازمند و عام و تقسيم‌بندي طبقات فرهيخته‌ي تحصيل كرده و معمولي، مبارزه مي شود. خلاقيت گهري در پنجاه سالگي، برابر معادله‌اي «معماري نو=خانه‌ نو» را به اثبات رسانيده است.

گهري قطعاً يكي از معماران بزرگ قرن حاضر به شمار مي‌آيد. طراحي‌هاي او نحوة استفاده‌اش از مصالح استفاده از فرمهاي ارگانيك و سازه‌هاي در هم پيچيده‌اش شكلي حماسي به كارهاي او بخشيده است. او به نوعي دنبال كننده راه «فرانك لويدرايت» معمار بزرگ نيمه اول قرن بيستم مي‌باشد. تغيير شكل دادن اشيا و عناصر و مصالح و استفاده از اين فرمهاي نوگرا در مجاري دغدغه‌هاي اصلي هر 2 معمار به شمار مي‌آيد.

ديد معمارانه و ايده‌هاي منحصر بفرد گهري در نزديك عناصر و بوجود آوردن بافتهاي جديد ديدگاهي تازه را در معماري نوين جهان بوجود آورده است.

خاص بودن كارهاي فرانك گهري از لحاظ ساختاري به سنت‌ها و عوامل اقتصادي بستگي فراوان دارد. موفقيت گهري نه تنها در محافل معماري و هنري زبانزد شده بلكه در عرصة تجاري نيز با حمايت‌هاي كمپاني‌هاي معتبر تجاري نظير كمپاني (هوگرباس) كه حمايت مالي برگزاري نمايشگاه‌هاي او را بر عهده دارد گرفته است. تنوع كم‌نظير تيمپاي معماري در آثار گمري از نكات مثبت كارهاي او به شمار مي‌آيد.

از طراحي و بازساز يك خانه ويلايي گرفته تا طرح و اجراي ساختماني آموزشي هتلها، رستورانها بانكها و موزه‌هاي هنري كه از مشهورترين آنها مي‌توان به موزة هنري «گوگنهايم در نيويورك، موزة هنر «بيلبائو» در اسپانيا و تالار موسيقي «والت ديسني» در لس‌آنجلس اشاره كرد. توجه عمده و عميق گهري در راحي و اجراي فضاهاي شهري به 2 نكته سازه و بافت معطوف مي‌شود.

باور اينكه معماري هنر است در تمام دوران زندگي كاري گهري با او همراه بوده و همواره از معماراني چون «برنكوزي»، «آلوارآلتو» و «فيليپ جانسون» به عنوان هنرمنداني بدليل در تاريخ هنر جهان ياد مي‌كند.

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله فرانک اون گهری را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9326
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله فرانک اون گهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.