0
0

دانلود مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج

648 بازدید

برنج به عنوان غذاي اصلي حدود نيمي از جمعيت جهان به شمار مي‎آيد و به همين دليل اين محصول يكي از مهمترين منابع اصلي تأمين كننده نياز غذايي جهان است (56،71). طبق آمار فائو مصرف سرانه برنج در كشورهاي مختلف بين 2/4 تا 1/102 كيلوگرم متغير است و معمولاً … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج دنبال نمایید. این فایل شامل 60 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج

مشخصات فایل بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج

عنوان: بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 60
حجم فایل : 2,16 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

 

مقدمه:

برنج به عنوان غذاي اصلي حدود نيمي از جمعيت جهان به شمار مي‎آيد و به همين دليل اين محصول يكي از مهمترين منابع اصلي تأمين كننده نياز غذايي جهان است (56،71). طبق آمار فائو مصرف سرانه برنج در كشورهاي مختلف بين 2/4 تا 1/102 كيلوگرم متغير است و معمولاً كشورهاي عمده توليد كننده برنج مصرف كنندگان عمده نيز هستند و تا حدي بين توليد و مصرف آنها موازنه وجود دارد. ولي در كشور ما متأسفانه اين توازن برقرار نيست و ايران به عنوان يازدهمين كشور توليد كننده برنج، سومين وارد كننده در جهان است (11). برنج در كشور ما بعد از گندم دومين كالاي مصرفي از نظر مقدار و تنها غله‎اي است كه منحصراً براي تغذيه انسان كشت مي‎شود و در حدود نصف جيره غذائي 1/6 ميليارد نفري از جمعيت دنيا را تشكيل مي‎دهد (11) و در بخش عظيمي از قارة آسيا تأمين كننده بيش از 80% كالري و 75% پروتئين مصرفي مردم است. در كشور ما نيز به طور متوسط، روزانه 14% نياز به انرژي از طريق برنج تأمين مي‎شود (11). اين گياه در بين گياهان عمده زراعي داراي خصوصيات منحصر به فردي از نظر مصرف  آب است (رشد در شرايط غرقابي، غيرغرقابي و ديم). آب اولين و اساسي‎ترين عامل محدود كننده توليد  محصولات كشاورزي است. كمبود آب كه به بحران قرن حاضر موسوم شده است باعث گرديد دانشمندان و محققان تلاش‎هاي وسيعي را در جهت يافتن راه حل‎هاي مناسب براي افزايش توان توليد واحد آب مصرفي آغاز نمايند.

با توجه به محدوديت منابع آبي در كشورمان، افزايش جمعيت، نياز روزان كشور به امنيت غذايي و پايين بودن راندمان آبياري در مزارع، ضروري است كه برنامه‎ريزي دقيقي براي استفاده بهينه از منابع موجود صورت گيرد. در اين راستا هرگونه تلاش در بخش كشاورزي به عنوان بزرگترين مصرف كننده آب و بخصوص برنج به عنوان پرمصرف‎ترين گياه و رايج‎ترين كشت در شمال كشور كه 80 تا 85% سطح زير كشت برنج كشور را تشكيل مي‎دهد قابل توجه و تقدير است.

بنابراين در كشور ما بايد توليد به ازاي هر واحد آب مصرفي جايگزين توليد در واحد سطح ملاك ارزيابي‎ها قرار گيرد. در حال حاضر به ازاي هر متر مكعب آب مصرفي در بخش كشاورزي معادل 7/0 كيلوگرم محصول توليد مي‎شود كه اين رقم در كشورهاي پيشرفته حدود 2 كيلوگرم است (18). براي رسيدن به اين ركورد، كاراترين راه‎حل، افزايش بازده آبياري و بهينه‎سازي مصرف آب مي‎باشد.

مديريت آبياري به عمليات اجرايي در يك پروژه تحت بهره‎برداري گفته مي‎شود كه منتج به سود بيشتر كشاورزي گردد. اين بررسي با تنظيم برنامه آبياري جهت حصول عملكرد مناسب بر روي ارقام محلي (حسني، بيتام) صورت گرفته است. ارقام محلي علي‎رغم عملكرد كم، به دليل سازگاري با شرايط اقليمي منطقه، پخت و خوراك مطلوب و عطر و طعم مطبوع داراي بازارپسندي خوبي هستند و شناخت اين ارقام و پي بردن به خصوصيات بارز آنها مي‎تواند كمك مؤثري در توليد ارقام اصلاح شده بنمايد. اين تحقيق در راستاي اهداف زير به اجرا درآمد:

– كاهش تلفات آب در آبياري برنج

– افزايش راندمان كاربرد آب

– بررسي واكنش ارقام به كم آبياري

– بهبود مديريت آبياري صفات فيزيولوژيكي با توجه به اعمال تيمارها

اميد است نتايج حاصل بتواند در پيشبرد برنامه‎هاي زراعي و آبياري مورد استفاده قرار گيرد.

فصــل اول:كليـات

1-1- سطح زير كشت و ميزان توليد برنج در دنيا و ايران:

برنج بعد از گندم بيشترين سطح اراضي كشاورزي در جهان را به خود اختصاص داده است. براساس آمار منتشر شده در سال 1380 از سوي فائو ‎(FAO) سطح زير كشت برنج در دنيا حدود 151 ميليون هكتار بوده كه كشورهاي هند و چين با داشتن 74 ميليون هكتار قريب به 50 درصد كشت برنج جهان را به خود اختصاص داده‎اند. سطح زير كشت برنج در ايران 587 هزار هكتار برآورده شده كه حدود 4 درصد سطح زير كشت برنج جهان است. بيش از 75  درصد اراضي زير كشت برنج در استان‎هاي ساحلي خزر يعني گيلان و مازندران قرار دارد و بيش از 80 درصد برنج كشور از اين اراضي تأمين مي‎شود (11).

استان مازندران با توليد 43 درصد، رتبة اول را در كشور داراست (11). آمارهاي جهاني نشان مي‎دهد كه حدود 92 درصد توليد برنج متعلق به كشورهاي در حال توسعه از قاره آسيا است. قارة آسيا با داشتن 1/121 ميليون هكتار برنج كاري يعني 90 درصد سطح زير كشت جهان، رتبه اول توليد برنج را به خود اختصاص داده است. از نظر توليد، كشور چين با توليد 183148 هزار تن مقام اول را داشته و ايران با توليد حدود 2600 هزار تن در رده يازدهم قرار دارد (11). در سال 1987 ميزان درصد سهم ايران از توليد جهاني برنج حدود 5/0 درصد بوده كه در افزايش توليد جهش 18 درصدي را كسب كرده است. در سال 1977 در حالي كه عملكرد توليد شالي در واحد سطح در جهان به طور متوسط به 3792 كيلوگرم ارتقاء يافته بود، در ايران اين رقم به 4137 كيلوگرم رسيد. به عبارتي در حالي كه افزايش عملكرد جهاني 5/13 درصد بوده مقدار فزوني عملكرد در ايران به سطح 5/37 درصد ترقي كرده است (11). براساس آمار فائو ‎(FAO) ميزان درصد سهم ايران از ميزان عملكرد متوسط جهاني در سال 1987 تا 1997 مرتباً روند صعودي داشته و از 35/91 درصد به 09/118 درصد ترقي كرده است (11).

1-1- سابقه كشت برنج در ايران:

تئوفر[1]معتقد است كه زراعت برنج در بابل و شوش (خوزستان امروز) از 400 سال قبل از ميلاد متداول بوده است. زراعت اين گياه در ايران از ساليان خيلي دور معمول بوده و تاريخ كشاورزي نمايانگر آن است كه در زمان هخامنشيان كشت مي‎شده و در دورة اشكانيان نيز در گيلان، مازندران و خراسان زراعت آن معمول بوده و در دورة ساسانيان نيز در قسمتي از ايران مانند كاشمر و تاشكند برنجزارهاي وسيعي وجود داشته است (7).

1-1- گياه‎شناسي برنج:

برنج يي از گياهان مهم تيره غلات مي‎باشد كه به شاخة گياهان گلدار[2]،  زير شاخه نهاندانگان[3]، ردة تك لپه‎ايها[4]، راستة‌ غلاف داران[5]،  خانوادة غلات[6]، جنس اوريزا[7] تعلق دارد كه داراي دو گ ونة زراعي به نام‎هاي ساتيوا[8] و گلابريما[9] مي‎باشد (7‌،26).

اوريزا ساتيوا از گونه‎هاي مهم بوده و برنج‎هاي زراعي ايران از اين نوع مي‎باشند. اين‎گونه داراي انواع مختلف به شرح زير است:

 

1-3-1- نوع ژاپونيكا[10]

اين برنج در نواحي معتدل ژاپن، ايتاليا و آمريكا كشت مي‎شود و براي آنكه گل توليد كند احتياج به روزهاي بلند دارد. و سازگار با اقليم‎هاي سردتر مي‎باشد. برگ‎هاي آن نازك و سبز تيره، دانه كوتاه و گرد، ريزش كم، ارتفاع گياه كوتاه تا متوسط، كركهاي پوشينه بلند و ضخيم، قدرت پنجه‎زني متوسط، بافت گياه سخت، خوشه كوتاه مي‎باشد. برنج‎هاي گرده از اين نوع هستند (7، 26، 36).

1-3-2- نوع اينديكا[11]

اين نوع برنج سازگار به مناطق گرمسيري بوده كه در مقابل خشكي، بيماري و آفت مقاوم مي‎باشد و داراي ارقام مختلفي از نظر زمان رويش است. همچنين داراي برگهاي پهن و سبز روشن، دانه طويل نردتاً تخت، قدرت پنجه‎زني بالا، ارتفاع گياه كوتاه تا بلند كرك‎هاي پوشينه كوتاه، بافت گياه نرم و حساس به ريزش دانه مي‎باشد (36).

1-3-3- نوع جاوانيكا

اين نوع برنج در كشورهاي اندونزي، فيليپين، تايوان و ژاپن كشت مي‎شود. داراي برگهاي پهن و سبز روشن، دانه پهن و كلفت، پنجه‎زني ضعيف، ارتفاع گياه بلند،‌ بافت گياه سخت، ريزش دانه كم مي‎باشد (36).

1-4- سيستم‎هاي كشت برنج

برنج از نظر اكولوژيكي و دامنة زيست، گستردگي خاصي دارد. يعني از حالت ديم تا حالت غرقابي كشت مي‎شود. كه اين نشان‎دهندة‌سازگاري اكولوژيكي و سيع اين گياه است. دامنة‌ سازگاري برنج با عمق غرقابي و درجه كنترل رطوبت منجر به ايجاد چند اكوسيستم در كشت اين گياه شده است (34، 46، 55).

كشت برنج براساس منبع تأمين كنندة آب به صورت فارياب[12] يا ديم[13] طبقه‎بندي مي‎شود. براساس مديريت عمليات آب و زمين، اراضي برنج به صورت زير طبقه‎بندي مي‎شوند:

الف) لولند (غرقابي): مزارع لولند توسط مرزهايي محصور مي‎شوند تا آب آبياري يا بارندگي را نگهدارند. آماده كردن زمين معمولا هنگامي صورت مي‎گيرد كه مزرعه غرقاب مي‎باشد.

ب) آپلند: م زارع آپلند داراي مرز و كرت براي نگهداري آب نيستند. تنها منبع آب، باران ميباشد. آماده كردن زمين هنگامي كه خاك مزرعه خشك است صورت مي‎گيرد.

براساس رژيم آب، اراضي برنج به صورت زير طبقه‎بندي مي‎شوند:

الف) آپلند:‌بدون آب ايستادگي

ب) لولند[14]: با 50-5 سانتي‎متر آب ايستادگي

ج) آب عميق[15]: بيش از 50 سانتي‎متر تا 6 متر آب ايستادگي

شكل (1-2) طبقه‎بندي اراضي برنج جهان با رژيم‎هاي آبي را نشان مي‎دهد.

كشت برنج براساس نوع واريته استفاده شده به صورت زير طبقه‎بندي مي‎شود:

الف) برنج لولند: گياهاني نيمه پا كوتاه، متوسط تا بلند (به ارتفاع 100 سانتي‎متر تا 2 متر)

ب) برنج آپلند: گياهاني متوسط تا بلند (به ارتفاع 130 تا 150 سانتي‎متر)

ج) برنج آب عميق: گياهان متوسط تا بلند (به ارتفاع 120 تا 150 سانتي‎متر، 2 تا 3 متر با بالا آمدن سطح آب)

د) برنج شناور[16]: گياهاني بلند (بيشتر از 150 سانتي‎متر، 5 تا 6 متر با بالا آمدن سيلاب)

تغييرپذيري بارندگي اساس تقسيم‎بندي اكوسيستم فارياب به دو زير ا كوسيستم؛ آبي فصل مرطوب و آبي فصل خشك مي‎باشد.

اراضي آبي فصل مرطوب[17]  آنهايي هستند كه آب آبياري ممكن است در طول فصل مرطوب به عنوان مكمل با رندگي به شاليزار افزوده شود. اراضي آبي فصل خشك[18] آنهايي هستند كه بدون آب

تكميلي در اين فصل برنج نمي‎تواند كشت شود.

در سطح جهاني حدود 79 ميليون هكتار برنج تحت شرايط آبي رشد مي‎كند. ميانگين عملكرد از 3 تا 9 تن در هكتار متغير است. بيش از 75% برنج جهان از شاليزارهاي تحت آبياري توليد مي‎شود (46).

 

فهرست مطالب مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • مقدمه
  • فصل اول – كليات
  • 1-1- سطح زير كشت و ميزان توليد در دنيا و ايران
  • 1-2- سابقه كشت برنج در ايران
  • 1-3- گياه‎شناسي برنج
  • 1-3-1- نوع ژاپونيكا
  • 1-3-2- نوع اينديكا
  • 1-3-3- نوع جاوائيكا
  • 1-4- سيستم‎هاي كشت برنج
  • 1-5- فيزيولوژي و مراحل رشد برنج
  • 1-6- فنولوژي و مراحل رشد برنج
  • 1-6-1- مرحلة رويشي
  • 1-6-2- مرحلة‌ زايشي
  • 1-6-3- مرحلة رسيدگي
  • 1-7- آب در گياه
  • 1-8- آبياري در برنج
  • عنوان
  • 1-8-1- روش آبياري غرقاب دائم
  • 1-8-2- روش آبياري متناوب
  • 1-8-3- آبياري برنج براساس مراحل مختلف رشد
  • 1-9- اثر كمبود آب
  • فصل دوم – بررسي منابع
  • 2-1- عملكرد
  • 2-2- اجزاي عملكرد
  • 2-3- عملكرد بيولوژيكي
  • 2-4- راندمان مصرف آب
  • 2-5- شاخص برداشت
  • 2-6- فتوسنتز
  • 2-7- ماده خشك
  • 2-8- سرعت رشد محصول و سرعت رشد نسبي
  •  2-9- فواصل آبياري و مقدار آب مصرفي
  • 2-10- مقاومت به خشكي
  • 2-11- كيفيت و پروتئين دانه
  • 2-12- شاخص سطح برگ
  • – منابع

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8542
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی روشهای مختلف آبياری بر روی برخی صفات مرفولوژيک و فيزيولوژيک برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.