0
0

دانلود مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر

748 بازدید

در جامعه روستايي نقش نوآوران دگرگونيهاي اقتصادي به ويژه در قلمرو كشاورزي بسيار با اهميت است.در هر يك از نواحي روستايي يا كشاورزي ابتكار در نوسازي توليدات در زمان معاصر كه گاه به آن نام انقلاب سبز و يا اصلاحات ارضي به خود مي­گيرد تحولات… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر دنبال نمایید. این فایل شامل 230 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر

مشخصات فایل بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر

عنوان: بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 230
حجم فایل : 665 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

1-2-5- نقش عوامل  اجتماعي- فرهنگي در تحول  توليدات كشاورزي:

 . در جامعه روستايي نقش نوآوران دگرگونيهاي اقتصادي به ويژه در قلمرو كشاورزي بسيار با اهميت است.در هر يك از نواحي روستايي يا كشاورزي ابتكار در نوسازي توليدات در زمان معاصر كه گاه به آن نام انقلاب سبز و يا اصلاحات ارضي به خود مي­گيرد تحولات اجتماعي اقتصادي بزرگي را در منطقه مورد مطالعه بوجود مي­آورد. بنابراين هر اجتماع انساني داراي دين و فرهنگ بخصوص به خود هست كه در آداب و رسوم و شيوه زندگي آنها تاثير مي گذارد. مهمتر از همه دين و فرهنگ حتي در اقتصاد جامعه انساني هم تاثير گذار است مثلاً   قداست گاو بومي در هندوستان وبي ارزش بودن گوشت خوك در ميان مسلمانان را مي توان نام برد. بنابراين در تعيين نوع و ميزان توليدات كشاورزي در هر منطقه نمي­توان نقش دين و فرهنگ مردم منطقه را بي تاثير دانست ولو اينكه در طول زمان دچار تغيير در مفهوم و عملكرد آن شده باشد. بنابراين از بين عوامل زياد فرهنگي- اجتماعي موثر در تحول توليدات كشاورزي شهرستان رضوانشهر مي­توان به عامل تاثير گذار به شرح ذيل اشاره كرد:

1- عقايد اسلامي و فرهنگي در خصوص پرورش حيوانات بومي و غير بومي.

2- باورهاي ديني و اعتقادي در خصوص كشت محصولات ويژه مثل توتون و ترياك.

3- ارث و نقش آن در توليدات كشاورزي.

4- مشاركت هاي مردمي در حل مسايل توسعه روستايي و اجراي طرحهاي عمراني- كشاورزي.

1- عقايد اسلامي و فرهنگي در خصوص پرورش حيوانات بومي و غير بومي:

 با توجه به در نظر گرفتن تعاليم الهي حيواناتي نظير گاو، گاوميش، بز و گوسفند در شهرستان رضوانشهر به صورت حلال گوشتند ، نگهداري و مصرف مي­شود. در خود دهستان گيل دولاب بز و گوسفند به صورت تجاري نگهداري نمي­شود اما خانوارهايي كه در ييلاقات داراي مكان مشخص مي­باشند و يا آشنا دارند براي مصرف خانوادگي چند گوسفند در منزل براي خود دارند كه در اعياد مسلمانان (عيد قربان و عيد فطر) مورد مصرف قرار مي­گيرند و گوشت گاوميش كمتر از بقيه حيوانات مصرف دارد.

در دهستان گيل دولاب به دليل نزديكي به جنگلهاي خوشابرو هفت دغنان خوك و گرازهاي وحشي زيادي وجود دارد كه شبها به مزارع كشاورزي و باغات صيفي كاري آنها حمله كرده و خسارات جبران ناپذيري را به بار مي آورند. در اين خصوص كشاورزان شبانگاهان با ساختن  مشعله­هايي از روغن سوخته و خوابيدن در سر مزارع اقدام به فراري دادن حيوانات مزاحم مي كنند. در اين ميان چون احكام اسلامي تاكيد بر حرام بودن گوشت خوك مي­كند ولي با شكار خوكهاي مزاحم با هماهنگي دلالان شهرستان اقدام به فروش گوشت خوك به ارمني زبانهاي انزلي و رشت مي­نمايند .

 از ديگر حيوانات آزاد در دهستان مركزي گيل دولاب اسبهاي آزاد مي باشند كه خوردن گوشت آنها براي مسلمانان مكروه است ولي با زياد شدن اسبهاي بومي كشاورزان فقط سالي دو هفته از آنها استفاده مي كنند با زياد شدن اسبها كه در سطح كشور زبانزد عام و خاص است سرو كله دلالان  خار جي پيدا مي­شود. دلالان افغاني اسبها را خريداري كرده و براي مصرف گوشت آنها آن را به ازبكهاي افعان مي­فروشند و يا دلالان كُرد اسبچه خزر را براي حمل كالاي قاچاق به مرز كردستان خريده و در آنجا به فروش مي رسانند.

با گسترش ارتباطات و پيشرفت بيوتكنولوژي از سال1365حيوانات جديدي وارد شهرستان شدند كه يكي از آنها گاوهاي اصيل هلندي و دو رگه هاي ايراني_ خارجي و شتر مرغ اسيايي مي­باشد. در قسمت دامپروري شهرستان اشاره شده است كه با وارد شدن گاوهاي اصيل و خارجي هم از نظر گوشت و شير و توليد مثل گوساله كه از ديگر گاوهاي بومي بالاتر بودند. لذا فرهنگ نگهداري احشام خارجي در طي دو دهه در دهستان جا افتاد به طوري كه از ميزان گاوهاي بومي كاسته شد و به جاي آن افزايش گاوهاي اصيل و دو رگه را شاهد هستيم كه ميزان سودآوري و بهره وري زياد نسبت به گاوهاي بومي دارد به همين منظور رواج زيادي در سطح دهستان يافت .

از ديگر حيوانات مهمي كه وارد عرصه طبيعت و زندگي دهستان مركزي گيل دولاب شده است شترمرغ آسيايي است كه براي اولين بار در سال1378 در استان گيلان توسط مهندس طلايي وارد شهرستان رضوانشهر شد كه در اوايل به تعداد 6 راس بوده كه بعد از گذشت چند سال به 60 راس رسيده است كه كليه شترمرغهاي توليدي به تهران صادر مي شود. در اين خصوص در همين فصل  توضيحات لازم داده خواهد شد.

از ديگر احشام خارجي كه وارد منطقه شده است سگ و طوله­هاي پاكوتاه، شكاري و خانگي مي باشد. زماني كه مهاجران تهراني تازه وارد اقدام به خريد زمين در كنار دريا و روستاهاي مشرف به دريا را نمودند در آن زمينها اقدام به ساخت ويلا براي تفريح در بهار و تابستان نمودند و هنگام آمدن به ويلا با خود براي گذران اوقات فراغت سگها و طوله­هاي خارجي را با خود به همراه آورند و چون دوستان زيادي در روستاهاي مورد سكونت براي سرايداري ويلاهاي خود پيدا كردند اقدام به فروش طوله­ها و يا هديه دادن آنها به افراد بومي نمودند و يا بعضي از خانواده هايي كه با افراد پر نفوذ و همطراز خود آشنا شدند در اين روستاها اقدام به ازدواج با خانواده هاي بومي نمودند و كم كم وجود طوله هاي خانگي و شكاري جهت مواظبت از ويلاها و باغها گسترش يافت. در اين ميان به دليل كاربرد بيشتر طوله­هاي شكاري در حفظ املاك ويلا دارها افراد بومي ديگرنيز اقدام به خريد آنها نمودند و يا توسط افراد ناآشنا به سرقت رفت و به روستاهاي ديگر كنار دريا انتقال يافت. طبق تحقيقات بعمل امده اكنون با توليد مثل آنان مي توان در هر 100 خانوار روستايي 55 خانوار آن را صاحب سگهاي غير بومي هستند.زماني كه براي تفريح به كنار درياي خزر حوالي روستاهاي شفارود وتازه آباد مي­رويم در دست پسران و دختران اين حيوانات را مي­توان مشاهده كرد كه مرفولوژي تفريحي دريا را نيز دچار تغيير و تحول كرده­اند.

    از ديگر حيوانات غير بومي وارد شده به شهرستان رضوانشهر راكن­هاي سياه و سفيد آسيايي مي­باشد كه قبلاً در شهرستان وجود نداشت. وجود آنها به اين دليل است كه قبل از فروپاشي اتحاد جماهير شوري در شهرهاي آن داراي باغ وحش هاي بزرگي بودلذا پس از فروپاشي شوروي بدليل كمبود هزينه نگهداري حيوانات باغ وحش آنها را در كوههاي قفقاز رها كردند به مرور زمان حيوانات براي تغذيه بهتر از رود ارس گذشتند و د ر كوههاي تالش سكني گزيدند و توليد مثل كردند و كم كم به باغات و درختان ميوه مردم حمله ور شدند كه حتي امروز مورد شكار هم واقع مي شوند كه وجود انان تعجب كشاورزان را برانگيخته است.

 2- باورهاي ديني و اعتقادي در خصوص كشت محصولات ويژه:

 در سالهاي اول انقلاب در دهستان مركزي گيل دولاب بيشتر زمينهاي باغي به كشت توتون و خشخاش اختصاص داشت كه با فرمان حضرت امام مبني بر اين كه كشت ‚ حمل وفروش ترياك حرام است ديگر كشاورزان از كشت خشخاش دست كشيدند و اقدام به كشت توتون و صيفي كاري نمودند و با اين حال پس از گذشت چند سال بعضي از كشاورزان به عوامل زيان آور سيگار پي بردند. ديگر كشت توتون را كنار گذاشته و اقدام به كشت برنج در باغات نمودند.

از ديگرباورهاي ديني : زماني كه دهه محرم فرا مي­رسد مسلمان واقعي در روز عاشورا و تاسوعا هرگز به مزارع نمي روند و مشغول كار نمي­شوند بلكه وارد دسته هاي عزادار امام حسين مي شوند و يا اين كه از 19 تا 21 رمضان در زمان كار كشاورزي مردم جهت راز و نياز در مساجد جمع مي شود.

تمامي موارد فوق نشان از يك فرهنگ قوي اسلامي  مي دهد كه در زندگي كشاورزان تاثير گذار بوده و در طول زمان بسياري از محصولاتي كه براي زندگي بشريت مضر بوده است كاشت آن از بين رفته است.

3- ارث و نقش آن درتحول توليدات كشاورزي:

 در شهرستان رضوانشهر تقسيم ارث بويژه تقسيم زمينهاي كشاورزي ضربه جبران ناپذيري به اقتصاد روستايي وارد كرده است. از آنجايي كه يك زمين بزرگ را مي توان در آن به كشت يك دست محصول، دست زد با تقطيع اراضي مشكلات كشت ويژه محصول به هم مي­خورد و ميزان توليد و بازده آن محصول دچار نقصان و تغيير و تحول مي شود. قطعه قطعه كردن مزارع و باغات از بزرگترين مسايل ارث در دهستان مركزي گيل دولاب است. واقعيت اين كه زماني كه يك هكتار برنج بين 5 نفر برادر و خواهر تقسيم مي شود 10 هزار متر مربع به 5 قطعه دو هزار متري تقسيم مي­شود. امكان دارد كه چند سالي مزارع به يك نفر به صورت مناصفه سپرده شود ولي زماني كه وراث بخواهند از روستا به طرف شهر كوچ نمايند اقدام به فروش مزارع مي كنند.فروش زمين مشكلي در بر نخواهد داشت. مشكل اصلي از زماني شروع خواهد شد كه چه كسي زمين را مي­خرد. اگر دلالان ملكي زمين را بخرند ديگر اميدي به بازگشت زمين به صورت مزروعي نيست چون زمين مورد نظر در كنار جاده اصلي و يا جاده فرعي كنار دريا واقع شده است. دلالان اقدام به خريد ورها سازي زمين مي كنند و بعد از چند سال اگر قيمت خوبي براي ساخت ويلا بدهند به فروش مي­رسد و اقدام به ساخت ويلا  و غيره مي كنند. در واقع اين عمل كه منشاء آن ارث مي باشد باعث تغيير كاربري اراضي كشاورزي از كشاورزي به كاربري غير زراعي مي شود كه دليل آن ارث است  و يا اين كه چون وارث ديگر كارمند و يا به صورت اداري كار مي كند قطعه زميني كه به  او ارث مي­رسد اكثراً چون زمينها كنار جاده اصلي مي باشند اقدام به تغيير كاربري از كشت به باغداري مي نمايند و پس از چندين سال با فروش آن به مهاجران تازه وارد از كاربري زراعي به كاربري مسكوني تغيير كاربري مي دهند و يا اين كه با وفور آب در سالهاي پر باران قطعه زمينهاي باغي را با ادوات مكانيكي سنگين تبديل به مزارع برنج مي­كنند.

 دليل ديگر اين كه ارث ميزان محصول را متغير ميكند. زماني كه مزارع بزرگتر مي باشد تصميم گيري زراعي در خصوص آن راحت و بازده بيشتري مي­دهد ولي وقتي كه تقسيم شد‚ هم تصميم گيري مشكل هست و هم بازده كمتري مي­دهد و نوع محصول كاشته شده هم در آن با توجه به سليقه اي بودن افراد فرق مي كند. به طور كلي ارث و نتايج آن براي كشاورزي و زراعت زيان آور و مشكل ساز ميباشد كه بازتاب آن تقطيع اراضي، تغيير كاربري، تغيير نوع محصول و تغيير سطح بازده محصولات مي باشد كه اين مشكل همچنان به قوت خود از بدو تا كنون باقي بوده و باقي خواهد ماند ولي تسطيح اراضي تا حدودي اين مشكل را حل كرده است.

 4- توسعه و گسترش مشاركت موثر و همه جانبه مردم و نهادهاي محلي در رشد كشاورزي:

  مفهوم  مشاركت محلي در برنامه ريزي توسعه روستايي چهار نوع مشاركت  رادربرميگيرد:

1- مشاركت در تصميم سازي 2- مشاركت در اجراء 3- مشاركت در سهم بران از منافع
4- مشاركت در نظارت و ارزيابي.

تركيب اين چهار نوع تحت هر اصطلاحي چرخه اي براي برنامه ريزي و فعاليتهاي توسعه  روستايي پايدار مي باشد. كارآيي مشاركت اجتماع به طور گسترده به روشها و تناسب ارتباطات توسعه اي با همه عناصر مذكور (كارآيي تحويل دهنده و گيرنده) بستگي دارد. با توجه به بازيگران و نقش آفرينان اصلي در فرآيند مشاركت يعني مردم، سازمانهاي دولتي و سازمانهاي غير دولتي مشاركت تعاملي مي تواند مبناي آغازين رهيافت برنامه ريزي مشاركتي در اجتماعات روستايي قلمداد شود. (موسسه توسعه روستايي 1383، ص18)

بنابراين با توجه به توضيحات بالا مهمترين مشاركت مردمي را مي­توان در همكاري كشاورزان در خصوص تسطيح اراضي كشاورزي نام برد كه مردم با جهاد كشاورزي با يك تعامل و همفكري اقدام به رفع مشكلات توليد به منظور افزايش توليد محصولات كشاورزي مي­نمايند در بعضي ديگر از كارهاي كشاورزي نظير راه اندازي نهرها، آبياري و لايروبي آن در اوايل فصل كشت برنج مي باشد. كه وضع از اين قرار است كه هر كشاورز كه داراي زمين زراعي مي باشد و نهر مشترك كه آبخور مزرعه او مي باشد از بالاي نهر در يك روز مشخص(همياري) شروع به تميز كردن نهر مي كنند كه كم كم انشعابات نهرفرعي كه از نهر اصلي جدا مي شود كشاورزاني كه در آن نهر فرعي مزرعه دارند جدا شده و ديگر با نهر اصلي كاري ندارند و چون حدود آنها تا سر حد نهر فرعي مي­باشد و اقدام به تميز كردن نهر فرعي خود مي­كنند اين امر تا    انتهاي نهر ادامه مي­يابد و نهرها يكي پس از ديگري جدا مي­شود تا جايي كه نهر اصلي ديگر به نهر فرعي تقسيم مي­شود و تشريك مساعي مردم با همديگر تمام مي شود امري كه روي قنات در مناطق خشك كشور نيز انجام مي­شود.

از ديگر مشاركتهاي مردمي در نحو اداره روستا تشكيل شوراي اسلامي و شوراي حل اختلاف مي­باشد قبلاً عهده دار اين امر انجمن ده بوده است در اين خصوص تمامي22 روستاهاي دهستان گيل دولاب داراي شوراي اسلامي بوده نزديك به 10 شوراي حل اختلاف وجود دارد كه در امر توسعه روستايي تلاشي وافري از خود نشان مي­دهند كه قابل تقدير مي­باشد .

 در سالهاي اول انقلاب مشاركت روستاييان به دليل نبود هدف مشترك و نبود امكانات تا حدودي مشكل و بازده خوبي در برنداشت. لذا پس از پايان جنگ و گسترش تكنولوژي و بالا رفتن آگاهي­هاي

اقتصادي- سياسي و رشد فرهنگ اجتماعي مشاركتهاي مردم در امر عمران روستايي و توسعه كشاورزي بالا رفت به طوري كه قبلاً براي عبور يك رشته سيم برق و يا لوله آب و يا لوله گاز شركتهاي دولتي با كشاورزان مشكل داشتند و با براي احداث نهر جديد سيماني كشاورزان قديمي مشكل ساز بودند ولي با رشد فرهنگ كشاورزي و اجتماعي مشكلي از اين لحاظ در روستا مشاهده نمي­شود و حتي بعضي از كشاورزان زمين اهدايي و وقفي به موسسات دولتي مثل خانه بهداشت و مخابرات اهدا مي كنند تا امكانات وارد روستا شود. بازتاب مشاركت مردمي را در افزايش توليد محصولات كشاورزي و ارتقاء كيفيت زندگي مردم روستايي يا آمدن امكانات زير بنايي در روستا مي توان مشاهده كرد.

 

3-1-5- نقش عوامل سياسي و دولتي در تحول توليدات كشاورزي :

اهداف دولت ايران در تحول نقش توليدات كشاورزي اين امر را دنبال مي­كند:هدف آن افزايش توليدات كشاورزي و رفاه اجتماعي اقتصادي روستاييان مي باشد تا در محيطي كه در آن زندگي مي­كنند در رفاه همه جانبه اجتماعي قرار بگيرند. لذا در اين خصوص دولت نقش تعيين كننده­اي در تحول توليدات و افزايش آن و حمايت از كشاورزان ايفاء مي­كند كه مي­تواند هم با برنامه­ها و تصويب نامه­ها دولتي از كشاورزان به طور خاص تا رسيدن به هدف عالي حمايت كند. لذا نقش دولت را نمي­توان ناديده گرفت چون نسبت به بقيه عوامل بيشتر از همه نقش تعيين كننده­اي دارد.

از نقشهاي سياسي دولتي كه در تحولات كشاورزي تاثير زيادي دارند موا رد زيادي در سطح كشور مي تواندتا ثيرگذار باشد ولي به چند عامل مهم كه در شهرستان رضوانشهر اثر گذار مي­باشند ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

  • نقش حمايت هاي دولتي در ارتقاء سطح توليدات كشاورزي
  • پرداخت وام و تسهيلات ويژه به سرمايه گذاران كشاورزي
  • سياست حمايتي دولت از بازرگانان تجاري وارد كننده و صادر كننده محصولات كشاورزي
  •  خدمات و تاسيسات زيربنايي روستايي ونقش آن درتحولات كشاورزي

 1- نقش حمايتهاي دولتي در ارتقاء سطح توليد كشاورزي :

  بازاريابي يكي از مهمترين عواملي است كه انگيزه توليد كشاورزي در يك ناحيه را به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد يك كشاورز همواره نيازمند به محل فروش مناسبي است تا بتواند در آنجا مازاد توليد خود را به معرض فروش گذارد در اينجا است كه نقش حمايت دولت از كشاورز آشكار و ارزشمند مي­شود. براي اينكه دولت بايد يك سيستم بازاريابي موثر و كارآمد را برنامه ريزي نمايد تا از نظر كشاورز سيستمي باشد كه تسهيلات توليد را براي توليد كنندگان به گونه­اي فراهم كند كه پس از فروش محصول به مصرف كنندگان حداكثر درآمد را بعد از كسر حداقل هزينه هاي فروش و هزينه هاي توليد كه كشاورز متحمل شده است را به بار آورد بنابراين چون اقتصاد دهستان گيل دولاب بيشتر به صورت معيشتي و مايل به توليد مازاد گرايش دارد. كشاورزان بومي توليد محصولات را در اولويت قرار مي دهند كه از بازار فروش خوبي برخوردار باشند. در اين خصوص دولت بايد بازار را به نحوه احسن اداره نمايد كه توليد كننده و خريداران مستقيماً با يكديگر به معامله بپردازند.

در زمان فصل درو برنج تا سال 1375 وضع بدين منوال بود كه كمباينهاي مازندراني وارد مزارع برنج دهستان نشده بودند كشاورزان تا پايان فصل درو, شلتوك ها را پس از خشك شدن در مزارع روي هم به صورت دسته هاي 60 تا 30 تايي جمع مي كردند كه اصطلاح محلي به آن شيم گذاري و يا كوهه درست كردن مي گويند. پس از پايان درو و اتمام شيم گذاري يك مورفولوژي ظريف و زيبا به مزارع مي داد كه در هر بار نگاه گردشگران از كنار جاده اصلي و راه روستايي آنها را به داخل مزارع براي گرفتن عكس يادگاري مي كشاند و سپس كشاورزان با تيلر شلتوكها را به انبارهاي مخصوص شلتوك  كه به آن كوتي، كوتام و يا كوروج گفته مي­شود مي­بردند و با خرمنكوب كوچك اقدام به خرمن كردن آن مي نمودند مايجتاج ساليانه خود را به كارخانه­هاي برنجكوبي مي برند و برنج تازه براي مصرف روزانه خانوار خود مي آورند و مابقي را در انبار نگه مي داشتند  تا در موقع گراني شلتوك آن را به فروش برسانند. ولي از سال 1357 به بعد كمباينهاي چند كاره واردمحيط كشاورزي شدند. بازار كشاورزي برنج هم لطمه خورد با وارد شدن ماشين درو كن برنج كه روزي 10 هكتار را درو مي كند شروع به درو كردن شلتوك نمود و فرداي آن روز نيز با كمباين خرمن شد و چند برابر قبل شلتوك روانه بازار شد و دلالان برنج با شكستن قيمت اصلي، شلتوكها را كه كشاورز به دليل بدهكار بودن مجبور به فروش آن مي­باشد مي­خرند

 

فهرست مطالب مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • فصل اول: كليات  تحقيق
  • 1-1-مقدمه1
  • 2-1 طرح مساله 2
  • 3-1- پيشينه تحقيق 4
  • 4-1 – فرضيات 5
  • 5-1-اهداف5
  • 6-1- روش تحقيق و علت انتخاب 6
  • 7-1- موانع و مشكلات تحقيق 6
  • 8-1- اصطلاحات و مفاهيم 7
  • فصل دوم : ويژگي هاي طبيعي منطقه مورد مطالعه
  • 1-2- موقعيت جغرافيايي ، حدود وسعت9
  • 2-2- ساختار زمين شناسي منطقه مورد مطالعه 14
  • 3-2- گسل هاي مهم در منطقه مورد مطالعه17
  • الف)گسل آستارا 20
  • ب) گسل تالش 20
  • 4-2- سوانح طبيعي20
  • 1-4-2- زلزله 21
  • 2-4-2- سيل  21
  • 5-2- خاكها و قابليت استفاده از اراضي22
  • 1-5-2-  خاكهاي كوهستاني 22
  • 2-5-2- خاكهاي كوهپايه اي 23
  • 3-5-2- خاكهاي جلگه اي 23
  • 6-2- عوارض زمين و ناهمواريها25
  • 1-6-2- ويژگي هاي درياي خزر 26
  • 2-6-2- رشته كوه تالش 26
  • 3-6-2- دشت هاي خزري 27
  • 7-2 -پوشش گياهي و جانوري 28
  • 1-7-2- پوشش گياهي28
  • 2-7-2- پوشش زيست جانوري 29
  • 8-2- منابع آب در شهرستان رضوانشهر و دهستان مركزي 30
  • 1-8-2-  آبهاي سطحي 31
  • 2-8-2- آبهاي زيرزميني 33
  • 9-2- ويژگي هاي اقليمي 33
  • 1-9-2- جريانات جوي 34
  • 2-9-2- بارش 37
  • 3-9-2- دما 40
  • 4-9-2- رطوبت 42
  • 5-9-2- يخبندان 45
  • 6-9-2- تبخير و تعرق 46
  • فصل سوم:  ويژگي هاي انساني منطقه مورد مطالعه
  • 1-3- سوابق تاريخي و پيشينه سكونت در تالش و رضوانشهر48
  • 2-3- اندازه جمعيت و روند تحولات آن در شهرستان رضوانشهر50
  • 3-3- خانوار وبعد آن54
  • 4-3- ساخت سني و جنسي شهرستان رضوانشهر58
  • 5-3- تراكم نسبي و بيولوژيك62
  • 6-3- وضعيت سواد 63
  • 7-3- حركت مكاني جمعيت ( مهاجرتها 65
  • 8-3- ويژگي هاي اقتصادي جمعيت66
  • 9-3- جمعيت فعال و غير فعال68
  • 10-3- قابليتها و محدوديتها   در زمينه جمعيت روستاهاي دهستان مركزي 73
  • فصل چهارم :ويژگي اقتصاي منطقه مورد مطالعه
  • 1-4- كشاورزي 75
  • 1-1-4- زراعت76
  • 2-1-4- باغات و قلمستان يا محصولات دائمي 88
  • 3-1-4- توت و نوغانداري91
  • 4-1-4 دامداري ، دامپروري و طيور92
  • 5-1-4- نگهدار و پرورش زنبور عسل 97
  • 6-1-4- ماهيگري و پرورش ماهي98
  • 2-4- صنعت100
  • 1-2-4- صنايع تبديلي101
  • 2-2-4- صنايع دستي102
  • 3-4-معدن 106
  • 4-4- قابليت ها و محدوديت هاي شهرستان رضوانشهر در زمينه كشاورزي107
  • 1-4-4- محدوديتها و تنگناهاي  شهرستان در زمينه كشاورزي 107
  • 2-4-4- مسايل اساسي ومشكلات توسعه شهرستان در بخش كشاورزي107
  • فصل پنجم- علل تغيير وتحولات و بازتاب آن در شهرستان رضوانشهر
  • 1-5- عوامل انساني موثر در فعاليتهاي توليدي محصولات كشاورزي در شهرستان رضوانشهر…….. 110
  • 1-1-5- عوامل اقتصادي و نقش آن در تحول محصولات كشاورزي در شهرستان رضوانشهر و دهستان مركزي111
  • 1- نياز بازار به توليد انواع محصولات كشاورزي111
  • 2- تاثير تحولات اقتصاد جهاني بر فعاليتها وتحولات اقتصاد روستاهاي شهرستان رضوانشهر112
  • 3- نقش جهاد كشاورزي در ارائه همه جانبه خدمات كشاورزي113
  • الف: آموزش و تحقيقات كشاورزي در شهرستان رضوانشهر113
  • ب: فعاليتهاي عمراني وامور زير بنايي115
  • ج: فعاليتهاي مربوط به  عمران كشاورزي ، زراعي ودامي 118
  • 4- پيشرفت صنعت در ارائه تكنولوژي كشاورزي در شهرستان رضوانشهر و دهستان مركزي120
  • 1-4- تكنولوژي مكانيكي 122
  • 2-4- تكنولوژي بيولوژيكي 126
  • 5- رابطه تراكم جمعيت و عمقي شدن كشت در جامعه روستايي127
  • 6 –نقش تحقيقات كشاورزي  در ارائه محصولات پر بازده130
  • 7- يكپارچه سازي اراضي كشاورزي و نتايج حاصل از آندر شهرستان رضوانشهر و دهستان مركزي131
  • 8- نقش توسعه راههاي ارتباطي در تغيير و تحولات موجود135
  • 1-8- راههاي اصلي135
  • 2-8- راههاي فرعي137
  • 3-8- رههاي روستايي 137
  • 2-1-5- نقش عوامل اجتماعي – فرهنگي در تحول توليدات كشاورزي139
  •  1- عقايد اسلامي و فرهنگي در خصوص پرورش حيوانات بومي وغير بومي 139
  • 2- باورهاي ديني و اعتقادي در خصوص كشت محصولات ويژه 141
  • 3- ارث و نقش آن در تحول توليدات كشاورزي 142
  • 4- توسعه و گسترش مشاركت موثر و همه جانبه مردم  و نهادهاي محلي در رشد كشاورزي143
  • 3-1-5 نقش عوامل سياسي و دولتي درتحول توليدات كشاورزي144
  • 1- نقش حمايتهاي دولتي در ارتقاء سطح توليد كشاورزي145
  • 2- پرداخت وام وتسهيلات ويژه به توليدكنندگان محصولات كشاورزي147
  • 3- سياست حمايت دولت از بازرگانان تجاري وارد كننده و صادر كننده محصولات كشاورزي 148
  • 4- خدمات و تا سيسات زير بنايي روستايي و نقش آن  در تحولات اقتصاد كشاورزي 149
  • 2-5- نقش عوامل طبيعي در تحول محصولات كشاورزي منطقه مورد مطالعه151
  • 1-2-5- نوسانات آب و هوايي برروي كشاورزي شهرستان رضوانشهر 151
  • 1-نوسانات جريانات جوي تاثير گذار در منطقه مورد مطالعه152
  • 2-بي نظميهاي بارش در زمان كاشت ، داشت و برداشت  محصولات153
  • 3-برف و يخيندان ونقش آن در محصولات كشاورزي155
  • 2-2-5- ويژگي هاي آب و خاك156
  • 1- نقش آزمايش و بازسازي خاك در  تحول توليدات كشاورزي156
  • 2- زهكشي خاك و نقش آن در توسعه كشاورزي منطقه158
  • 3- ساخت كانال و نهرهاي مهندسي جهت توسعه آبياري منطقه159
  • 3-2-5- بلاياي طبيعي و نقش آن در توسعه كشاورزي161
  • 1- وقوع سيل براثر شدت بارندگي161
  • 2- خشكسالي هاي خفيف و احتمالي162
  • 3- بادهاي محلي وغير بومي162
  • 3-5- نقش توليد محصولات جديد كشاورزي در توسعه كشاورزي منطقه163
  • 1-3-5- پرورش شتر مرغ جوابگوي نياز غذايي كشور163
  • 2-3-5- بررسي مزيتهاي رقابتي صنعت پرورش  شتر مرغ در منطقه 166
  • فصل ششم : بازتاب فضايي تحولات ، آزمون فرضيات و ارائه پيشنهادات
  • 1-6- برنامه ريزي فضايي ونقش آن در تحولات توسعه روستايي169
  •  2-6-علل شكل پذيري وامكان پذيرش دگرگوني درتحولات روستايي درمنطقه مورد مطالعه170
  • 1-2-6- نقش آموزش و ارتباطبات در تحولات منطقه170
  • 2-2-6- تبادلات و تنوعات فرهنگي در منطقه ارتقاء اجتماعي مي آفريند172
  • 3-2-6- روستا نشيني شهري دليلي ديگر بر تحولات روستايي174
  • 4-2-6- عاليترين فضايل روستايي چگونه در حال تغيير است 175
  • 3-6- آزمون فرضيات 177
  • 4-6- بازتاب فضايي تحولات اقتصادي روستاهاي دهستان مركزي190
  • 1-4-6-  بازتاب فضايي  ريخت بيروني روستاهاي دهستان مركزي 190
  • 2-4-6-  بازتاب فضايي ريخت دروني روستاهاي دهستان مركزي192
  • 5-6- نتيجه گيري از اهداف تحقيق در منطقه مورد نظر194
  • 6-6- پيشنهادات براي رشد وتوسعه بهتر شهرستان رضوانشهر و دهستان گيل دولاب195
  • 1-6-6- اصلي ترين محدوديتها و تنگناهاي توسعه در منطقه مورد مطالعه195
  • 2-6-6- اصلي ترين مسايل و موانع توسعه كه در منطقه بايد به آن توجه شود 196
  • 3-6-6- اهداف پيشنهادي توسعه  براي رفع موانع  توسعه پايدار در منطقه مورد مطالعه 197
  • 4-6-6- راهبردهاي پيشنهادي توسعه پايدار در منطقه مورد مطالعه197

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر را به قیمت 19900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8390
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بازتاب فضايی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.