0
0

دانلود مقاله بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی

629 بازدید

مساله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندي از اساسي ترين عوامل در رشد مطلوب شخصيت افراد است. برخورداري از اراده و اعتماد به نفس قوي ، قدرت تصميم گيري و ابتكار ، خلاقيت و نوآوري ، سلامت فكر و بهداشت رواني ، رابطه مستقيمي با ميزان…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی دنبال نمایید. این فایل شامل 50 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی

مشخصات فایل بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی

عنوان: بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 50
حجم فایل : 100 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

بيان مسئله

با توجه به اينكه عزت نفس براي بقاء رواني ضروري است در طول سال گذشته نيز ، بسياري از روانشناسان اين نظريه را پذيرفته اند كه انسان داراي نياز به عزت نفس است.

و مي دانيم براي اينكه افراد بتوانند از حداكثر ظرفيت ذهني و توانمنديهاي بالقوه خود بهره مند شوند مي بايست از نگرش مثبت نسبت به خود و محيط اطراف و انگيزه اي غني براي تلاش برخوردار شوند ، و عزت نفس بالايي داشته باشند. در حاليكه تحقيقات نشان داده اند افراد مبتلا به هراس اجتماعي عزت نفس پاييني دارند.

از اين رو با توجه به اينكه تحقيقات انجام شده در زمينه ارتباط هراس اجتماعي و عزت نفس اندك است ، براي مشخص شدن اين موضوع و همچنين با توجه به اينكه چنين تحقيقاتي در جامعه ايران كمتر انجام گرفته ، بر آن شديم كه براي افزايش دانشمندان در اين زمينه پژوهش كنيم ، كه آيا همانطور كه نتايج تحقيقات انجام شده در كشورهاي ديگر نشان داده در جامعه ما هم با توجه به خصوصيات خاص فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي اش بين عزت نفس افراد مبتلا به فوبي اجتماعي و عزت نفس افراد عادي ارتباط وجود دارد يا نه؟

اهميت تحقيق:

با توجه به اهميت عزت نفس در زندگي انسان تا جائيكه اكثر متخصصان عزت نفس مثبت را به عنوان عامل اصلي در سازگاري اجتماعي و عاطفي در نظر مي گيرند. آگاهي از عوارض هراس اجتماعي خصوصاً اثر هراس اجتماعي بر عزت نفس گامي است در جهت توجه به شناسايي دقيق تر ماهيت اين اختلال و توجه به درمان آن و نكته مهم ترپيشگيري از ابتلا به آن تا از هرز رفتن قابليتهاي عظيم جامعه جلوگيري كنيم.

فرضيه تحقيق:

فرضيه اي كه در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است به اين صورت است كه:

((ميانگين عزت نفس افراد مبتلا به هراس اجتماعي پايين تر از عزت نفس افراد عادي است)).

طرح تحقيق:

اين پژوهش از نوع علي – مقايسه اي است و سعي دارد تاثير هراس اجتماعي را در ميزان عزت نفس دو گروه افراد مبتلا به هراس اجتماعي و افراد عادي را مورد مقايسه قرار دهد.

آزمودنيهاي اين پژوهش دو گروه هستند. يك گروه افراد مبتلا به هراس اجتماعي و يك گروه افراد عادي كه هر گروه شامل 15 نفر مي باشند . كه اين افراد بصورت اتفاقي (در دسترس) انتخاب شده اند. كل آزمودنيها 30 نفر مي باشند.

محقق در نظر دارد با اجراي آزمون عزت نفس بر روي دو گروه نتايج آن را مورد بررسي قرار دهد. متغير مستقل در اين پژوهش هراس اجتماعي و متغير وابسته عزت نفس مي باشد.

اين 15 آزمودني مبتلا به هراس اجتماعي از ميان مراجعين زن به چند مطب روانپزشكي و مركز مشاوره در شهر مشهد انتخاب شده اند.

شمايت اصلي آنها ترس از موقعيتهاي اجتماعي يا عملكردي و حضور در جمع 2 يا چند موقيعت زندگي بود ، انتخاب شدند.

پيشينه تحقيق:

تحقيقات زيادي توسط پژوهشگران مختلف در مورد هراس اجتماعي ، اضطراب اجتماعي ، كمرويي و شرم و اثري كه بر عزت نفس افراد مي گذارند انجام گرفته ، كه به چند مورد آنها در زير اشاره مي كنيم.

زارن در سال 1987 در تحقيق خود اين فرض را كه افراد مبتلا به هراس اجتماعي در زمينه ارزيابي مشكلات هويتي يعني عزت نفس پايين و نياز شديد براي تائيد بوسيله ديگران را مورد بررسي قرار داد يك پرسشنامه اندازه گيري ميزان جنبه هاي شش گانه هويت به 67 بيمار مبتلا به هراس اجتماعي و 50 فردي كه به هراس اجتماعي مبتلا نبوده اند داده شد ، نتايج حاكي از آن بود كه افراد مبتلا به هراس اجتماعي عزت نفس پاييني دارند و همچنين نياز شديد به اين دارند كه توسط ديگران تائيد شوند .در پژوهشي كه توسط چند پژوهشگر انجام شد نتايج نشان دادند كه اضطراب اجتماعي بطور قابل توجهي با اضطراب ، تصور از خود ، مركز كنترل بيروني و سركوبي و حساسيت زدايي ارتباط داشت ، در دو گروه نمونه آزمودنيهايي كه اضطراب زياد داشتند ، مركز كنترل بيروني داشتند و در تصور از خود مثبت پايين بودند و در حساسيت و اضطراب بالا بودند.

در پژوهشي كه اخيراً توسط كرازير (1995) عنوان شرم (خجالت) و عزت نفس انجام گرديد ، ارتباط بين شرم و عزت نفس در كودكان 12 – 9 ساله مورد ارزيابي قرار گرفت ، در مطالعه اول ( 141 = N ) يك پرسشنامه گزارش شخصي از شرم ساخته شد كه بر اساس يك استنباط از مفاهيم كودكانه شرم و خجالت قرار داشت. در مطالعه دوم و سوم ( 369 = n) نفر ميزان شرم با موضع كنترل بيروني و با درك شايستگي و لياقت شخص در مقابل قلمرو واقعي خود نيز همبستگي نشان دادد.

 اين روابط و همبستگي ها بين متغيرها با آنهايي كه براي نوجوانان و بزرگسالان گزارش شده بود ، تقريباً مشابه بودند. دختران ( 185=n) بيشتر از پسران شرم داشتند و تلقين پذيرتر بودند. مقايسه تفاوتهاي مربوط به دو جنس از نظر همبستگي اين تصور را كه شرم اثر گذاري بيشتري در عزت نفس دختران دارند تا پسران را تائيد نكرده است.

در مطالعه فالن (1996) با استفاده از پرسشنامه هاي خود ارزيابي 63 بيمار با هراس اجتماعي اما بدون سابقه حملات هراس گزارش كردند كه در نشانه ها و صفاتشان و در رشد اجتماعي شان ، پاسخهاي اضطرابي از نشانه هاي متعددي با شدت قابل ملاحظه تشكيل شده بود با سرخ شدن ، لرزش ، مشكلات شناختي ، مشكلات ارتباطي و ترس از اينكه آنها بعنوان نشانگان اصلي بوسيله بقيه برداشت شود . پاسخهاي حاد بميزان زيادي با واكنش هاي طولاني مدت با خلق افسرده ادامه مي يابند عزت نفس پايين مي آيد و ترس از موقعيت هاي مشابه افزايش مي يابد.

گيست و همكاران در سال (1983) ، اين فرض را تحقيق كردند كه افرادي كه در مقياس اجتناب اجتماعي و اضطراب نمرات بالايي را مي گيرند در اعتماد به خود ، نياز به همبستگي ، نياز به تغيير و نياز به سلطه گري نمره پايين مي گيرند و در نياز به احترام گذاشتن به ديگران نمره بالايي ميگيرند. 289 دانشجو در مقياس اجتناب اجتتماعي تفاوت مهمي را نشان دادند و فرضيه تائيد شد افرادي كه در تعاملات اجتماعي دچار اضطراب مي شوند احتمالاً كمتر به خود اعتماد دارند و نياز كمتري را براي پيوستگي ، تغيير و سلطه جويي نشان مي دهند در حاليكه آنها نياز شديدي به قضاوت و نظر ديگران دارند اين افراد ممكن است براي بدست آوردن پذيرش اجتماعي و نظر ديگران دارند اين افراد ممكن است براي بدست آوردن پذيرش اجتماعي و جبران جدايي اجتماعي شان به ديگران احترام بگذارند.

تعريف هراس:

زندگي را بي ترس سپري كردن ممكن نيست. همه ما مواقعي را همراه گونه اي ترس از قبيل اولين صحبت در مقابل جمع تجربه كرده ايم ؛ مواقعي مثل امتحان دادن كه اندكي ترس در واقع مفيد هم بوده است، در واقع احتياط ناشي از ترس درباره آب ، خيابان ها و كارهاي خطرناك براي افراد مفيد است.

فوبي نوع خاصي از ترس است. وقتي ترس واپس زده شده به شي خاصي منتقل مي شود ترس حاصله را فويبا (هراس ) مي نامند. بيشتر مردم يك يا چند فوبياي خفيف دارند كه معمولاً از موش ، مار و حشرات و ساير جانواران موذي است. اما در بعضي از افراد اين نوع ترسها چنان شديد است كه قابل تحمل نيست جاهاي بسته يا باز مكانهاي بلند ، حيوانات ، تاريكي و گروه كثيري از موقعيتها و اشياي خاص اين مردم را به وحشت مي اندازد. واكنش ترس آنان به هركدام از اين موارد خاص ، آنچنان شديد است كه اصطلاحاً آن را فوبيا (ترس مرضي) گويند.

شعاري نژاد (1364) ، فوبي عبارت است از ترس مرضي و غير عادي و غير منطقي كه شخص خود به غير منطقي بودن آن متوجه است لكن ، نمي تواند خود را از شر آن خلاص كند ، در پيدايش اين بيماري سه دوره مي توان مشخص كرد:

1-شكست در زندگي و از دست دادن ابتكار.

2-بازگشت به موقعيت هاي رقابت آميز اوليه.

3-جانشين كردن وابستگي به جاي خودنمايي و عرض اندام.

به طور كلي فوبي عبارات است از ترس مبرم ، مفرط و غير منطقي از يك شي فعاليت و يا موقعيت كه ميل جبرآميزي را براي اجتناب از آنها به وجود مي آورد . چنين ترسي را خود شخص بسيار افراطي و غير منطقي تشخيص مي دهد.رفتار اجتنابي با درجاتي از ناتواني همراه است تعريف فوق چهار جز اساسي دارد : فوبي با ابرام و سماجت همراه است ترس از دوباره سوار شدن بر اسب پس از يك بار سقوط فوبي خوانده نموي شد مگر اينكه آنقدر پايا و مبرم باشد كه به ويژگي اساي دوم يعني اجتناب منجر مي شود . اجتناب از يك شي فعاليت يا موقيعيت ترساننده ( در اين مورد ، اسب) ترسهايي كه با رفتار اجتماعي همراه نباشند به فرض اينكه غير واقع بينانه هم باشند ، از بين مي روند . در واقع اين حقيقت خوشايند اساس اكثر روشهاي درماني براي فوبي است .

جز سوم : ترس مورد نظر نه تنها براي ديگران غير منطقي است ، بلكه شخص مبتلا نيز به اين واقعيت واقف است .

جز چهارم : در تفكيك ترسهاي (( طبيعي)) از فوبي ها ، نقش تعيين كننده اي دارد .

ميزان ناتواني حاصل از ترس چقدر است؟اجتناب غير منطقي از اشيا ، فعاليتها و موقعيت ها ، امر شايعي است . اگر تاثير آن روي تطابق زندگي قابل اغماض باشد ، اهميت آن نيز اندك است . بسياري از مردم از حشرات و عنكبوت هاي غير موذي مي ترسند و از آنها اجتناب مي كنند ؛ اما چنين ترسي بر زندگي آنان تاثيري ندارد . معهذا ، وقتي ترس و اجتناب با عملكرد رواني يا تطابق اجتماعي شخص بطور جدي تداخل نمايد ، حالت افراطي پيدا مي كند و لذا ماهيت فوبيك دارد.

زمينه تاريخي فوبي:

لغت فوبي ماخوذ از كلمه يوناي فوبس (Phobos) به معني گريز ، هراس ناگهاني به دليل يا وحشت است.

كلمه فوبيا براي نخستين بار حدود 2000 سال پيش در لغات طبي روم ديده شده است ؛ يعني در زماني كه اصطلاح (( ترس از آب )) براي توصيف علامتي در هاري مورد استفاده قرار گرفت . هرچند اين اصطلاح با مفهوم روانپزشكي آن تا قرن 19 بكار نرفت ، اما ترسها ورفتارهاي فوبي از مدتها پيش در منابع طبي بكار گرفته شده است . (( بقراط)) حداقل در مورد دو بيمار فوبيك شرح داده است . يكي از آنها از شنيدن صداي ني (( دچار هراس )) مي شده و ديگري قادر نبود حتي از كنار كم عمق ترين گودالها عبور كند ؛ در صورتيكه   مي توانست داخل خود گودال راه برود.


سه نوع از شايع ترين فوبي ساده را معرفي مي كنيم:

الف- فوبي از حيوانات

اين فوبي ها بيشتر از هر نوع ديگر فوبي مطالعه شده اند. تقريباً هميشه در كودكي و غالباً قبل از هفت سالگي شروع مي شود. قبل از بلوغ معمولاً فروكش مي كنند ، اما بسياري از افراد حتي در سنين پس از بلوغ نيز دچار اين فوبي هستند و گاهي حتي تا لب گور دامن گير آنهاست. ترس از حيوانات به ندرت به عنوان شكايات عمده نيز روانپزشكان نيز مطرح      مي شود. ميزان شيوع آنها در جمعيت كلي ، نامعلوم است . اكثر كساني كه از حيوانات     مي ترسند ، در واقع نسبت به نوع خاصي از آنها فوبيك هستند ؛ مثل گربه ، سگ ، اسب ، ساير حيوانات اهلي و حيوانات وحشي مثل خفاش.

بسياري از مردم بطور جدي از كرم ، موش ، عنكبوت و مار مي ترسند ، اما اين ترس به آساني كنترل مي شود و اين افراد حتي از احتمال رويارويي با اين حيوانات اجتناب         نمي كنند. گاهي فوبي مربوط به خصوصيتي از حيوان مثلاً پرهاي او مي شود. ترس از حشراتي مثل عنكبوت قابل توجه است .

فوبي از حيوانات تقريباً هميشه از دوران كودكي شروع مي شود ، فوبي از حيونات اگر در بزرگسالي شروع شود معمولاً شوم تر است و از وقوع افسردگي (( اساسي)) و يا يك اختلال جدي حكايت مي كند . به عبارت ديگر ، فوبي از حيوانات ، (( سن خطر)) خاص دارد و گر شخص تا 12 سالگي دچار آن نشود احتمالاً ابتلا بعدي به آن كم است.


نكات ديگر در مورد فوبي از حيوان:

1-تا سن بلوغ احتمال ابتلاي دختر و پسر به فوبي از حيوانات برابر است ؛ اما پس از آن دخترها بيشتر از پسرها در معرض ابتلا هستند .

2-برعكس اكثر اختلالات روانپزشكي ، فوبي از حيوانات ، زمينه خانوادگي از نسلي به نسل ديگر را نشان نمي دهد.

3-گاهي ترس از حيوانات با حادثه اي خاص ارتباط پيدا مي كند. پدري كودكان خود را به تماشاي قرق شدن بچه گربه اي فرا مي خواند ، و حداقل يكي از آنها ميل شديد به اجتناب از بچه گربه ها پيدا مي كند .

اكثر فوبي از حيوانات ، مثل اكثر فوبي ها به طور كلي ، ظاهراً با حوادث استرس آميز ارتباطي ندارند.

در شهر ، امكان انتخاب حيوان به عنوان موضوع فوبيك چندان وسيع نيست . اسب ، سگ ، گربه و به ندرت پرندگان ، حيواناتي هستند كه در كودكان فوبيك ايجاد مي كنند ، ترس از حيوانات ريز ( حشرات ) مثل ساس يا پروانه نيز به وفور چشمگيري مشاهده مي گردد. گاهي حيواناتي كه كودك با كتابهاي مصور يا داستانهاي خيالي آنها شناخته است ، موضوع نگراني بي مورد و بي حد كودك مي شود كه خود را به صورت فوبي ظاهر مي سازد . به ندرت مي توان دريافت كه چنين راه غير عادي براي اضطراب چگونه پديد آمده است.

در بين تمام انواع فوبي مبتلايان به فوبي از حيوانات احتملاً بهترين واكنش را و انواع رفتار دركماني خصوصاً (حساسيت زدايي) نشان مي دهد .

ب-فوبي از جاهاي بلند

ترس از جاهاي بلند در واقع ترس از سقوط است كه گاهي كاملاً غير واقع بينانه است گاهي فاصله شخص با زمين كمتر از آن است كه در صورت سقوط احتمالي آسيب ببيند و يا ميزان حفاظت در محيط آنقدر است كه سقوط را غير ممكن مي سازد با وجود اين ترس را با هيچ ميزان از منطق و عقل نيم توان كنار زد.

ريشه آن در يك غريزه بنيادي است مانند ترس از لبه پرتگاه و پس كشيدن از آن .

بعضي از مبتلايان قادر نيستند از يك رديف پلكان كه از اطراف آن فضاي باز ديده مي شود ، پايين بيايند . بعضي ها توانايي نگاه كردن از پنجره طبقه ، دوم به بالاي ساختمان را ندارند ؛ به خصوص اگر پنجره از كف اتاق تا سقف ادامه داشته باشد. برخي قادر نيستند از روي پل ، پياده عبور كنند در حالي كه با اتومبيل هيچ نگراني براي عبور از روي پل ندارند.

ج-فوبي از بيماري

همه ما از بيماري مي ترسيم ؛ هرچند ممكن است بعضي بپذيرند و اين هراس را نشان ندهند . وجود لكه هايي روي پوست و سرفه هاي مكرر شايد مهم نباشد ، اما چگونه مي توان مطمئن شد كه خطري وجود ندارد عده اي از مردم به محض مشاهده نگران مي شوند و منتظر        مي مانند تا ناراحتي خود به خود از بين برود و معمولاً هم مي رود . اما عده اي از مردم خود خوري مي كنند و حتي پس از آنكه لكه ها ناپديد شدند و سرفه ها از بين رفتند ، دچار ترس مبرم ، مفرط و غير منطقي مي گردن يعني دچار يك نوع فوبي .

ترس از بيماري با گذشت زمان تغيير مي كند .

سرفه كردن امري عادي است ؛ زماني اين سرفه ها ، (( ترس بيمراي سل )) را بوجود       مي آورد و تازماني كه درماني براي اين بيماري پيدا نشد مردم دست از خيال بافي در مورد سل برنداشتند . امروزه فوبي از سرطان در راس فوبي از بيماريهاست و ترس از بيماري قلبي پس از آن ، و همين اندازه اهميت دارد . مبتلايان به (( فوبي از بيماري)) ، از اين پزشك به آن پزشك و از اين آزماييگاه مي روند و مهم نيست كه اولي چقدر اطمينان بدهد و جواب دومي چقدر منفي باشد؛ به هر حال بيمار قانع بشو نيست . مخصوصا بيمار اطمينان دادن زياد از جانب پزشك را هشدار تلقي مي كند.

جالب است بدانيم كه ترس از بيماري اگر هم بيماريايجاد نكند ، علائم آن را بوجود         مي آورد.

افراد مبتلا (( فوبي از بيماري )) غالباً دوستان و لستگاني را مي شناسد كه مبتلا به همان بيماري آزاردهنده او بودند.

احتمالا اين دليل است براي انتخاب يك بيماري خاص به عنوان فوبيك توسط بيمار اما ربطي به شدت و دوام آن ندارد .

عده مبتلايان به ((فوبي از بيماري )) در بين مردها بيشتر از زنهاست در عوض زنها هم بيشتر (( خود بيمار انگار)) هستند . (( فوبي از بيماري )) را بايد از (( هزيانها نيز تفكيك      نمود .))

 

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7885
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی مقايسه ميزان عزت نفس افراد عادی و افراد دارای هراس اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.