0
0

دانلود مقاله بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای

594 بازدید

بسياري از جوانان و نو جوانان قادر به ادامه تحصيل نيستند و علاقه دارند كه شغلي براي خود تعيين نموده و مستقلاًبه زندگي خود ادامه دهند و در اين زمينه مدرسه مي تواند با تهيه برنامه هاي حر فه اي و آماده كردن جوانان براي احراز مشاغلي كه مورد نياز…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای دنبال نمایید. این فایل شامل 87 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای

مشخصات فایل بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای

عنوان: بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 87
حجم فایل : 71 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بيان مسئله:

ضرورت پيوند عميق ميان علم و عمل جهت ترقي و پيشرفت در تمام زينه ها يك امر نا گسستني است . كه بايد آن را مورد توجه جدي قرار داد . تا نسل جوان با رغبت وافر قادر به حل بسياري از معضلات اجتماعي و اقتصادي باشد و ارزش هاي انقلاب را در مصاف با جملات ودر عمل از دشمنان محفوظ نگه دارد و از طرف ديگر به مقابله با آنها بپردازد .

اين كار ميسر نخواهد بود الا اين كه  آموزش و پرو ربا برنامه ريزي صحيح ،و ايجاد همكاري ساير موسسا ت ،نهاد ها ، و مراكز توليدي و آموزش با اين نهاد راستين ،آستين همت بالا زند و علاوه  بر تامين شغل براي افراد ،براي بر طرف كردن نياز مند ي هاي جامعه افراد كار امد و متخصص و ماهر تربيت كند . آگاهي از سوال انتخاب شاخه هاي فني  آگاهانه و نا آگا هانه بدون انتخاب مي تواند جامعه اي را در برنامه ريزي  هاي آموزشي و حرفه اي كمك نمايد . در اين راستا سؤالات پژوهش حاضر عبارت است از :

  • چه علل و عواملي وجود دارد كه دانش آموزان به شاخه هاي فني هنرستان هاي فني و حر فه اي گرايش پيدا مي كنند ؟
  • آيا گرايش دانش آموزان به رشته هاي فني و هنر ستا ن هاي فني و حر فه اي از روي هدف معين و به طور آگاهانه صورت مي گيرد ؟

اهميت و ضرورت تحقيق :

براي اين كه در جامعه اي به ترقي و پيشرفت برسد ،بايد به دانش كاربردي كشور اهميت دهد . در علوم و فنون و هنرهاي گوناگون در پيوند با آرمان ها و با ورها و ارزش ها و هنجار هاي «مقبول » و «حقانيت يا فته هاي » اجتماعي ،جاي خود را در كليت ها باز يافته اند و از طريق «نهاد آموزش و پرورش » نگهداري شد و باروري پيدا كرده اند و در حر كت هاي تاريخي به نسل هاي ديگر انتقال يافته اند (قزويني ،1374  )

در طول سال هاي گذشته به دليل عدم برنامه ريزي صحيح كه منطبق بر روانشناسي صنعتي باشد ،از طرف حكامان سر سپرده رژيم گذشته در ارتباط با صنعتي كردن جامعه ،طرح ريزي صحيحي نشده بود ،در حالي كه پيشرفت علم و صنعت(تكنولوژي )حداقل از بعد  قرن نوز دهم همچنان در بسياري از كشور ها براي جبران عقب ماندگي هاي جامعه خود ،قدم هاي آهنين خود را برداشتند،به طوري كه اين امر وسيله اي شد در دست قدرت هاي بزرگ براي چپاول و غارت ثروتهاي طبيعي ،ملت هاي مظلوم ،وهم چنين كشتن نبوغ و استعداد هاي در خشان ،ملتهاي جهان سوم ايران عزيز ما كه از اين امر مستثني نبود،ديديم كه سياست استعمار يشان چگونه در تمامي عر صه هاي زندگي همانند تارهاي عنكبوت بر گرد اين ملت تنيده و افسار همه امور را تحت تسلط خود در آورده بو دند ،گر چه بعد از انقلاب شكوهمند جمهوري اسلامي بسياري از سياست هاي غارت گرانه استكبار از سر ملت ما كوتاه شد ه بود ولي حداقل در بخش عيناً مشاهده شده كه در بسياري از استاد كاران و تحصيل كرده هايمان در كار خانه هاي  كشور خودمان زير دست و خدمه تكنولوژي غرب هستند .

قابل ذكر است كه آموزش فني و حر فه اي در نظام فعلي داراي ضعف هايي بوده است كه توانايي جذب نوجوانان به هنر ستان ها را نداشته و حتي بعد از تحصيلات هنرستاني بسياري از فارغ التحصيلان به راحتي نمي توانسته اند خود را با بازار كار رونق دهنده و يا با ماشين آلات جديد كار خانه ها وكار گاه ها كار كنند . . اين به دليل فرسوده و قديمي بودن ماشين آلاتي است كه در هنرستان ها موجود است .

البته در نظام جديد به اين مهم توجه شده و استفاده از كار گاه هاي مختلف و يا ايجاد هنر ستان هاي جوار كار خانه ها  تا حدود زيادي اين معضل حل گشته است. نظام آموزش  متوسط با كسب اطلاع از عواملي كه شوق  جوانان را در جهت گرايش به فني و حرفه اي و كار و دانش بر مي انگيزد . از جوانان مستعد در هنرستان ها و د بيرستان ها استفاده كرده و بهترين جوانان را جذب مكان هاي فوق نمايد .

اين پژوهش تلاشي است ،در جهت همين هدف و به منظور دستيابي به علل و عوامل بر انگيزاننده اي  كه ممكن است در دسترس جوانان نباشد و يا ما بدان توجه نداشته باشيم . اگر ما مي خواهيم  كشوري مستقل و آباد داشته باشيم ، احتياج  به توليد  انواع كالاي مورد نياز و خدمات داريم .كالاها  و خدماتي كه بتوانند نياز هاي  هزار گونه اين جامع متحول و پر تلاش را تاءمين  نموده و حتي به خارج از كشور صادر كند .

براي توليد كالاهاي خوب و خدمات مالي نياز به انسان هايي با كيفيت بالا داريم . اين انسان ها بايد در آموزش و پرورش تر بيت  شوند . آموزش و پرورشي كه به تحصيلات فني و حرفه اي توجه دارد . بايد بداند . كه چگونه مي تواند اين نيروها و جوانان را جذب كرده ، آموزش دهد و وارد بازار كار نمايد .

     هدف تحقيق :

هدف از اين تحقيق بررسي علل و انگيزه هايي است كه جوانان را به رشته هاي فني و حرفه اي سوق مي دهد .پس از شناخت اين عوامل در جهت توسعه و تقويت اين انگيزه ها برآئيم ، به جهت اين كه هزينه ها و نيروي زيادي از سر مايه هاي كشور صرف تحصيلات اين گونه از دانش آموزان مي شود .

شناخت برخي از ويژگي هاي فردي ، هنر جويان كه گاهي با مشكلاتي در مدرسه ، يا محيط كار تواءم است ، ضروري است مثل :نداشتن انگيزه تحصيلي ، در رشته اي كه تحصيل مي كند ، انگيز ه هاي جسمي و رواني ،تفاوت هايي فردي ، نقايص و محدوديت هاي آمو زشي از نظر نور ، رنگ ، رطوبت ، و وسايل كار و نظاير آن نياز مندي هاي آموزشي يكايك ياد گيرنده ها نقايص و اشكا لات سر پرستي و از جمله عواملي هستند كه بايد مورد دقت و شناسايي قرار گيرد و موجب بي رغبتي هنر جويان گردد.

فرضيه هاي تحقيق :

بين نوع شغل والدين و گرايش فرزندانشان به رشته هاي هنرستان رابطه وجود دارد ؟

  • بين تحصيلات پدر و مادر و گرايش فرزندان به رشته هاي هنر ستاني رابطه وجود دارد .
  • گرايش دانش آموزان به ادامه تحصيل در هنرستان ها بستگي به علاقه شخصي آنها دارد .
  • گرايش دا نش آموزان به ادامه تحصيل در هنرستان ها بستگي به مهارت و استعداد فني دارد .
  • تشويق افراد خانواده و دو ستان در انتخاب رشته هاي فني و حرفه اي موءثراست .
  • عوامل اجرايي دوره راهنمايي و دبيرستان در انتخاب رشته هاي هنرستاني تاءثير دارد.
  • بين امكان ورود به مقطع فوق ديپلم و گرايش نو جوانان به رشته هاي هنر ستاني رابطه وجود دارد .
  • آساني ورود به بازار كار در انتخاب رشته هاي هنرستاني موءثر است.

 

       تعارف عملياتي متغير هاي تحقيق :

  • گرايش به رشته : گرايش در لغت به معني رغبت و تمايل مي باشد،گرايش به رشته يعني ،تصميم به انتخاب رشته خاص .(عميد 1374 )
  • علاقه شخصي :ميلي كه دانش آموز را از درون مجبور به انتخاب مي كند .
  • شهرت فني :انجام دادن كار با سرعت و دقت .
  • استعداد فني :ْآمادگي جسمي و ذهني و رواني براي انجام دادن امور فني .
  • پيشرفت تحصيلي :معدل بالاي 15 دروس .
  • تشويق دانش آموزان :به معناي وادار كردن و ايجاد رغبت كردن دانش آموز .
  • مشاوران : كارمنداني كه در مدارس متوسطه به عنوان مشاور يا دبير راهنما مشغول به خدمت هستند .
  • اوليا ء دبيرستان : منظور كساني هستند كه در تعليم و تربيت محصلين نقش مستقيم دارند.
  • رشته هاي هنرستاني :رشته تحصيلي كه به نوعي تحصيل حرفه و فن قلمداد مي گردد.

10 –    شغل: به معني به كار واداشتن كسي است و آنچه مايه مشغوليت مي باشد .(صافي ،1374 )

11-كار :فعل و عمل و كردار است و آن چه از شخصي صادر مي گرددو خود را به خود مشغول مي دارد .

   حرفه : به معني صناعت و ساختن ماهراته است .

   مهارت :به مجموع توان هاي تجربي و تحصيلي كه جهت تصدي و انجام وظايف هر   شغل لازم است .(شفيع آبادي ،1371 )

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7820
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.