0
0

دانلود مقاله بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان

605 بازدید

زندگي بشر تحت تاثير تغييرات وسيع صنعتي، اجتماعي، فرهنگي، دچار تحول شده است. شمار زيادي از افراد قادر نيستند بين محركهاي متنوع بيروني ونيروهاي متعارض دروني توازون ايجادكنند ودر فرايند رشد موزون و همه جانبه كه همانا هدف اصلي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان دنبال نمایید. این فایل شامل 161 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسي تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان

مشخصات فایل بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان

عنوان: بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 161
حجم فایل : 101 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل دوم: (مروري بر پيشينه پژوهش)

مقدمه:

   امروره در سراسر دنيا، آموزش و پرورش، صرفاً تدريس كتابهاي درسي و انباشتن اطلاعات را بر عهده ندارد، بلكه آموزش در جهت تغيير در نگرش و رفتار دانش آموز و برانگيختن آنان براي استفاده از قدرت تفكر و خلاقيت خويش مدنظر مي باشد. دانش آموزان بايد در سايه تعليم و تربيتي كه مي يابند قادر باشند مشكلات خود را در زندگي اجتماعي حل كنند و با كسب مهارتهاي مختلف و مناسب با شرايط اجتماعي و فرهنگي، افرادي موثر و مفيد به حال خود و ديگران باشند.

پيشرفت علم و تكنولوژي در سالهاي اخير، انسان ها را به انبوهي از مسائل گوناگون مواجه نموده است. اغلب نوجوانان با مشكلات عديده اي همچون احراز شغل، ادامه تحصيل و تعارضات مختلف اجتماعي و انواع تصميم گيري ها در زندگي روبرو هستند. توانايي حل موثر مسائل و مشكلات شخصي و اجتماعي مستلزم مهارتهاي مهم و مفيدي است كه نقش تعيين كننده اي در تامين سلامت رواني فرد دارد. همه انسانها به طور فطري و بالقوه توانايي حل مشكلات زندگي را دارند. بديهي است كه اين توانايي بالقوه، بايد مطابق شرايط و موقعيت فرد، پرورش يابد.

آموزش مهارت هاي زندگي به عنوان يك طرح پيشگيرانه مورد تأييد و توجه خاص بسياري از كشورهاي جهان و بخصوص «سازمان بهداشت جهاني» است، زيرا براساس برنامه هاي بهداشت مدارس، مداخلات پيشگيرانه در مدرسه مي تواند موجب اشاعه‌ي رفتار درست و افزايش آگاهي دانش آموزان در رابطه با به كار بردن راه حل هاي متمركز بر مشكل در مقابله با چالش هاي زندگي باشد. به وسيله آموزش مهارتهاي زندگي به شكل فعال، دانش آموزان با مشاركت جويي در امور اجتماعي، فرهنگي و علمي آشنا مي‌شوند.

انسان معاصر درگير مسائل و مشكلات زيادي است كه براي از بين بردن يا كاهش آنها، بايد از ابزارهاي مختلفي بهره گيرند.

دوره هاي حساسي در زندگي انسانها وجود دارد كه طي آن افراد، مستعد فراگيري موضوعات معيني مي باشند. بلوم دوره كسب مهارتهاي لازم در آموزش و پرورش افراد را (دوره حساس) ناميده است و اعتقاد دارد كه بايد حداكثر استفاده از دوره حساس آموزش و پرورش افراد به عمل آيد. تا آنان بتوانند به صلاحيت هاي مورد نياز براي زندگي اجتماعي نائل آيند. اگر برنامه ريزي آموزش و پرورش براي كودكان و نوجوانان بر اين اساس باشد كه آنان وظايف و تكاليف خود را در ابعاد جسماني عاطفي و اجتماعي به خوبي ياد بگيرند و بتوانند به طور موثر و مناسب در دوره هاي سني معين به كار ببرند، به نظر مي رسد اينگونه برنامه ريزي موجبات رشد شخصيت افراد را فراهم  آورد.

بنابراين، دوره تحصيل عمومي كه همزان با دوره حساس يادگيري افراد است، مي تواند دوره آموزش مهارتهاي لازم در جهت احراز صلاحيت هاي فردي و اجتماعي باشد. با استفاده از آموزشهاي مناسب مهارتهاي زندگي و ايجاد عادت مثبت و مطلوب در افراد، بي تفاوتي، منفي گرايي و بي انگيزگي جاي خود را به نشاط مشاركت و مثبت انديشي مي دهد.

تعريف عزت نفس

سيف (1368) عزت نفس را به معني نياز به احترام يا كسب موفقيت، تأييد، يا نياز فرد به ايجاد تصور مثبت در مورد خود و ديگران و اينكه او را فردي قابل احترام بدانند تعريف كرده است.

شاملو (1368) عزت نفس را به عنوان درجه تصويب، تأييد، پذيرش و ارزشمندي آن فرد نسبت به خويشتن احساس مي‌كند، تعريف نموده است. اين احساس ممكن است در مقايسه با ديگران و يا مستقل از آنان باشد، ما ا در اكثريت قاطع موارد، گروه مرجع براي فرد، همگنان، همدرسان يا همسالان اوست.

عزت نفس، از تفاوت بين خود ادراك شده يا خود پنداره (يك نظر عيني از خود) و خود ايده آل (آنچه كه شخص با ارزش مي داند يا مي خواهد كه دوست داشته باشد) نشأت مي گيرد، به طوري كه تفاوت و فاصله زياد اين دو منجر به عزت نفس پايين مي شود. «اين تناسب منطقي» با توجه به انواع علائق و سعي و كوششهايي كه يك فرد در زمينه هاي مختلف زندگي از خود نشان مي دهد، به وجود مي آيد (بيابانگرد 1378).

عزت نفس به اين معناست كه ما در مجموع چگونه خود را ارزشيابي كنيم، يا چه احساسي در خود داريم. آزمونهاي روان شناختي، عزت نفس را به طور كلي اندازه گيري مي كنند (بيابانگرد 1379).

شكل گيري عزت نفس:

عزت نفس هر فرد براساس تركيبي از اطلاعاتي در مورد خودش و ارزشهاي ذهني براي آن اطلاعات، قائل است، بنا نهاده مي شود. در بررسي عزت نفس، اولين كار توسط ويليام جيمز[1] (1980) انجام شده است وي به توضيح و تميز بين «خود شناخته» و «خوشناسانده» پرداخته است و آن را به سه عنصر مادي (بدن، خانواده، خانه)، اجتماعي (فرد در عين داشتن سطوح مختلف اجتماعي، براي ساير افراد قابل شناخت است) و روحاني (حالات هوشياري و تمايلات) تقسيم كرد. او معتقد بود كه تصور فرد از خود در حين تعاملات اجتماعي، يعني از زماني كه متولد شده است مورد شناسايي ديگران واقع مي شود، شكل مي گيرند.

جرج كلي[2] (1902) به گسترش اين عقيده، «يعني توجه به خود» پرداخت و اهميت واكنش‌هاي در افراد دذيگر در شكل دادن به عزت نفس، مورد تاييد قرار داد. استور (1379)[3]. مكتب روان پويايي در تعريف عزت نفس بيان مي دارئ كه نوزاد پس از تولد، به تدريج از نياز به بزرگسالان و ناتواني خود آگاه مي گردد. حال اگر در خانواده اي متولد شده باشد كه مورد پذيرش و توجه و محبت باشد، پس در طي رشد و تكامل خود احساس ارزشمندي مي‌كند و حس ارزشمندي در فرد دروني مي شود. در غير اين صورت اگر در خانواده اي به دنيا آمده باشد كه مورد پذيرش، توجه و محبت نباشد دچار احساس فقدان ارزشمندي مي شود. اين نقيصه در طي فرايندهاي رشد رواني به طرق مختلف بر رفتار فرد تاثير مي گذارد.

اهميت عزت نفس

گرينبرگ[4] در نظريه (مديريت وحشي) بيان مي دارد، چون عزت نفس، ما را از اضطراب محافظت مي‌كند به آن نياز داريم (گرينبرگ 1992). وي در توضيح اين مطلب اظهار مي دارد: از بدو تولد تا اوايل كودكي، تنها اساس سلامتي و امنيت، مراقبتي است كه از جانب والدين اعمال مي شود. پس از مرحله نوزادي كودكان براي دريافت محبت و مراقبت بايستي خوب و ارزشمند جلوه كنند و تا زمانيكه كودك خوبي باشند، پاداش دريافت مي كنند. در غير اين صورت خطر عدم مراقبت و پشتيباني والدين، آنها را تهديد خواهد كرد. در نتيجه احساس امنيت با «خود مثبت» و احساس اضطراب و وحشت، با «خود منفي»، همراه مي شود. از اين زمان به بعد افراد براي خودداري از احساس اضطراب و وحشت بايد باور داشته باشند كه خوب و ارزشمند هستند. يعني انسان براي مقابله با اضطراب به عزت نفس نياز دارد.

با افزايش تواناييهاي شناختي كودك، او مي بيند، گاهي حتي والدين نيز نمي توانند وي را از پيامدهاي خاص محافظت كنند. بدين ترتيب براي رهايي از اضطرابِ نابودي، اساس بالاتري از ارزش و حمايت بوجود مي آيد. خوشبختانه فرهنگ از طريق ارائه ارزش ها، نقش ها، تصور منصفانه نسبت به دنيا و امكان جاودانگي، چنين اساسي را فراهم مي آورد. كودك به تدريج در مي يابد كه درون بافت فرهنگي كه نسبت به آن متعهد است، داراي ارزش و شايستگي است، به اين ترتيب، براي فرد بزرگسال، عزت نفس، سپري در برابر اضطراب فرهنگي است (باميسر 1396)[5].

نياز به احساس ارزش و عزت نفس براي تعادل رواني و تكامل وجود فرد در شرايط اجتماعي بسيار ضروري است. در صورت خدشه دار شدن ارضاء اين نياز در فرد، احساس حقارت و يا خود بزرگ بيني پديد مي آيد. دليل اصلي احساس حقارت و خود بزرگ بيني را مي توان در طرد شدن مستمر و مداوم از طرف والدين و ديگران دانست. (شاملو 1368،ص 141)

تحقيقات نشان داده است عزت نفس، نقش مهمي را براي روبرو شدن با مشكلات آينده، در كودكان و نوجوانان ايفا مي‌كند. كودكي كه احساس خوبي درباره خويشتن دارد، برخورد مناسب تري، با مشكلات آتي خود خواهد داشت. همان طور كه عزت نفس بالا، جزئي از اجزاء سلامت رواني محسوب مي شود، عزت نفس پايين نيز مي‌تواند منشأ بسياري از اختلالات رواني باشد.

روانشناسان معتقدند كه احساس بي ارزشي عميق، ريشه بسياري از نابهنجاريهاي رواني است كه در بين افراد انساني ديده مي شود. (شاملو 1368، ص 141).

پپ[6] و همكاران (1989) اظهار مي كنند خود پنداره و به تبع آن عزت نفس، براساس تركيبي از مسائل و موضوعاتي كه در زندگي، براي ما اهميت دارند، ساخته شده است. اگر فرد، زمينه هايي كه در آن فعاليت داشته است، با ارزش بداند، عزت نفس كلي او بالا خواهد بود، در حالي كه اگر وي آن زمينه ها را، بي ارزش بداند در مورد خودش، عقيده منفي خواهد داشت.

 

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چكيده:
  • فرضيات پژوهش عبارتند از:
  • فصل اول:
  • مقدمه:
  • بيان مسئله
  • اهميت و ضرورت پژوهش
  • اهداف تحقيق
  • فرضيه‌هاي اصلي تحقيق:
  • فرضيه هاي فرعي پژوهش:
  • متغيرهاي پژوهش
  • 1- متغير مستقل:
  • 2- متغيرهاي وابسته:
  • 3- متغيرهاي مداخله گر (تعديل كننده):
  • 4-متغيرهاي كنترل:
  • تعريف عملياتي مهارت هاي زندگي:
  • تعريف عملياتي سازگاري اجتماعي:
  • تعريف عملياتي پيشرفت تحصيلي:
  • تعريف عملياتي اضطراب حالت:
  • تعريف عملياتي اضطراب صفت:
  • فصل دوم: (مروري بر پيشينه پژوهش)
  • مقدمه:
  • تعريف عزت نفس
  • شكل گيري عزت نفس:
  • اهميت عزت نفس
  • تفاوت عزت به نفس با اعتماد به نفس:
  • تفاوت عزت نفس با خويشتن پذيري:
  • تفاوت عزت نفس با مفهوم خود پنداره:
  • زمينه هاي مختلف عزت نفس
  • عزت نفس كلي:
  • عوامل موثر در رشد عزت نفس:
  • تاثير جنسيت در رشد عزت نفس:
  • تعريف اضطراب:
  • نظريه روانكاوي:
  • نظريه هاي شناختي اضطراب:
  • نظريه يادگيري اجتماعي اضطراب:
  • نظريه هاي رفتاري اضطراب:
  • نظريه زيست شناختي اضطراب:
  • روش هاي مختلف اندازه گيري اضطراب:
  • افتراق بين اضطراب حالت و اضطراب صفت:
  • پيشرفت تحصيلي:
  • تعريف پيشرفت تحصيلي
  • ديدگاه هاي مختلف درباره پيشرفت تحصيلي:
  • عوامل موثر در پيشرفت تحصيلي:
  • سازگاري اجتماعي:
  • عوامل موثر بر سازگاري اجتماعي:
  • شرايط تحصيلي:
  • هوش:
  • گروه همسالان:
  • نظريه ها و ديدگاه هاي سازگاري اجتماعي:
  • ديدگاه روان پويايي:
  • ديدگاه يادگيري اجتماعي:
  • ديدگاه تحولي:
  • ديدگاه زيستي:
  • ديدگاه اجتماعي- فرهنگي:
  • ارتباط حيطه هاي مختلف زندگي فرد با مهارتهاي زندگي
  • ارتباط نظريه هاي مشاوره با مهارت هاي زندگي
  • برنامه آموزش مهارت هاي زندگي:
  • خود توانمندسازي از طريق آموزش مهارت هاي زندگي
  • طبقه بندي مهارت هاي زندگي
  • 1-مهارت هاي بين فردي/ روابط انساني:
  • 2-مهارت هاي حل مسئله/ تصميم گيري:
  • مهارت هاي مربوط به سلامت جسماني/ حفظ سلامتي:
  • اهميت آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس:
  • پيشينه تحقيقات پژوهش
  • فصل سوم:
  • (روش و تحقيق)
  • اهميت آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس:
  • پيشينه تحقيقات پژوهش
  • جامعه آماري:
  • ابزارهاي تحقيق:
  • آزمون عزت نفس كوپراسميت
  • آزمون اضطراب- حالت- صفت (STAI)
  • مقياس رفتار سازگارانه وايلند
  • چگونگي اجراي آزمونها
  • نحوه اجراي آزمايش
  • نحوه اجراي آزمايش:
  • روش هاي آماري پژوهش:
  • روش هاي آماري توصيفي:
  • روشهاي آمار استنباطي:
  • فصل پنجم:
  • مقدمه:
  • تبيين يافته هاي آماري
  • فرضيه (1)
  • فرضيه (2):
  • فرضيه (3):
  • فرضيه 4:
  • فرضيه 5:
  • تبيين يافته هاي جانبي
  • بحث ونتيجه گيري كلي:
  • مشكلات و محدوديت هاي پژوهش
  • پيشنهادات:

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7588
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی تاثير آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.