0
0

دانلود مقاله علل فرار نوجوانان از خانه

607 بازدید

همه مي خواهند جواناني برومند و شايسته داشته باشند كه به آنها افتخار كنند جهت حركت دين و مذهب ، اخلاق ، روانشناسي و ساير علوم در حيطه ارتباطات و اخلاقيات و سنن و آداب و رسوم اجتماعي و ديدگاه كلي حاكم بر خانواده نيز در… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله علل فرار نوجوانان از خانه دنبال نمایید. این فایل شامل 67 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله علل فرار نوجوانان از خانه

مشخصات فایل علل فرار نوجوانان از خانه

عنوان: علل فرار نوجوانان از خانه
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 67
حجم فایل : 67 کیلوبایت

بخشی از  علل فرار نوجوانان از خانه را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه :

همه مي خواهند جواناني برومند و شايسته داشته باشند كه به آنها افتخار كنند جهت حركت دين و مذهب ، اخلاق ، روانشناسي و ساير علوم در حيطه ارتباطات و اخلاقيات و سنن و آداب و رسوم اجتماعي و ديدگاه كلي حاكم بر خانواده نيز در همين راستا و براي نيل به اين مقصود است اما متاسفانه مي بينيم كه همه اين تلاشها و كوششها براي برآوردن اين خواست و آرزو كافي نيست . آمار وحشتناك زندانيان ، افزايش اعتياد و جرم و بزهكاري ، افزايش باندهاي فساد ، فرار دختران از خانه ، روابط نا مشروع و لجام گسيخته بين نسلهاي جوان همه و همه شاهد اين مدعا است .

خانواده ، اولياي مدرسه ، مربيان تربيتي ، سخنوران مذهبي ، مشاوران مدارس همه دست اندركار تربيت نسل جديد هستند اما ظاهراً تربيت است و نتايج برعكس مي دهد . دين ستيزه خزنده در سطح مدارس ، نتيجه تعبير خاص و تحميل گرايانه از دين و توسل به خشونت و زور در امور پرورشي است . به اين مسائل بايد فرزند سالاري ، از بين رفتن ارزش كار و تحريف معناي آن ، ساعات زياد بيكاري نسل جوان و زياده خواهي و رايگان خواهي و مطالبت زياده از حد بعضي از جوانان و بسياري مسائل ديگر فرهنگي و اجتماعي را افزود .

پدري كه تمام ساعات روز را خارج از منزل است ، مادري كه تند خو و عصبي مزاج است نمي تواند با نوجوان  و جوان خود ارتباط دوستانه متقابلي داشته باشد . فرزندان همواره نيازمند محبت هستند و بسياري از خودكشي ها ، فرار از خانه ها ، تظاهر به بيماريها و به منظور جلب محبت خانواده صورت مي گيرد به خصوص در مورد مادران كه مظهر مهر الهي و محبت و عشق و صفا در خانواده هستند .

مادري كه دائم با گله و شكايت محيط خانه را بر مي آشوبد با سخن چيني بين اعضاء خانواده و پدر ، رابطه بين آنها را به هم مي زند و غم و غصه و افسردگي فرزندانش را به عنوان يك زنگ خطر نمي بيند و درك نمي كند نمي تواند يك مادر كامل باشد .

كادر فهميده و خردمند از رنج و محروميت هاي زندگي خود براي فرزند سخن نمي گويد و از زندگي يك تصور سياه و زشت نمي سازد بلكه او را با خوبيها و اميدها آشنا كرده به لطف و محبت خدا اميدوار و او را در مسير رشد و تكامل به سوي يك آينده زيبا قرار مي دهد ، سن بلوغ ، سن زندگي طوفاني است .

جوان يك آتشفشان در حال جوشش يك اقيانوس پر تلاطم مي ماند . در اين شرايط روحي نصيحت و حرف مثل خس و خاشاك يا قايق كوچكي است كه در اولين مواجهه با امواج طوفاني در هم شكسته و نابود مي شود . براي ارتباط برقرار كردن با اين جوان بايد ابتدا خشم و خروش او را كنترل كرد و با او با محبت و عاطفه ، با صميميت ، با هر مادرانه و با شخصيت دادن در اجتماع و خانواده آرامش بخشيد يك درياي آرام در يك نسيم و آفتاب ملايم و در موقعيت مكاني و زماني مناسب بهترين موقعيت براي قايقراني و ماهيگيري است . به فرزندانمان بفهمانيم كه آنها مايه اميد و شادي و نشاط ما هستند نه موجوداتي مزاحم و سربار زندگي .

طبق دستورات معصومين ابتدا به آنها درآمد داشتن و استقلال و خود كفايي و فرد مقيدي بودن براي جامعه را آموزش دهيم و بعد شيوه خرج كردن و طلبكار بودن و انتظارات رويايي داشتن . اگر آنها سختي و لذت كار را بچشند هرگز دنبال هوا و هوس و ناهنجاريها و ضد ارزشها نخواهند رفت از سپردن كارها و مسئوليتها به آنها نهراسيم كاري كنيم كه خود را باور كنند . استعداد خدادادي خود را بشناسند و در جهت شكوفايي آن گام بردارند.

زندگي زيباست به آنها كمك كنيم تا زيبائيهاي واقعي آن را بشناسند و از زشتي هاي آن روبرگردانند  زشتي هايي كه از رفتقت ها و دوستي با افراد ناباب و به خاطر كم محبتي خانواده روي مي دهد .

( اينك كه براي ما هر اميدي به نوميدي مبدل گشته است ، خداوندگار را نگر كه به جاي ما فرشتگان مطرود و در به در شده دل به مسرتي تازه خوش كرده و به آفريدن آدمي پرداخته و به خاطر وي جهاني تازه آفريده است !

پس اي اميد بدرود باش و اي ترس تو نيز مرا ترك كن و اي پشيماني از من دوري گزين!

در من كه سرچشمه خوبي خشكيده  است تو اي بدي و پليدي به جاي خوبي و خير جايگزين باش . زيرا چون تو باشي . قلمرو آفرينش را با يزدان دو بخش خواهم كرد و من بر تيمي از آن فرمانروايي خواهم كرد .

شايد از آن تيم كه خاص پروردگار است بخشي نيز بهره من گردد .

چنانكه خواهد شد و ديري نمي پايد كه اين جهان نو ، و اين آدميان بر تسلط من آگاهي خواهند يافت . )

بزهكاري مجموعه جرائمي است كه در زمان و مكان معين به وقوع مي پيوندد .

كتله دانشمند بلژيكي اولين كسي است كه با بررسي آمارهاي مختلف ، اثرات عوامل طبيعي و اجتماعي را مورد تحقيق قرار داده معتقد است كه بزهكاري ، پديده اي است كه بدون توجه به بزهكار مي توان آن را مورد مطالعه قرار داد . به عقيده او ازدياد و تقليل جرائم و تغييرات احتمالي انواع بزه ها را از لحاظ زمان و مكان ، با توجه به عوامل اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي و مذهبي بايستي بررسي كرد . براي ارائه علمي بزهكاري، تعداد كل جمعيت كيفري يك منطقه و جمعيت كل همان منطقه هم مقايسه مي شود و ميزان كاهش و يا افزايش بزهكاري با توجه به چند درصد از مقايسه آمارها به دست مي آيد .

تعريف نوجوان :

نوجواني : يك دوره در توسعه شخصيت فرد انسان بين آغاز بلوغ كامل ، اغلب به عنوان مترادف با دوره جواني خوانده مي شود و معمولاً اين دو را بين سنين 10 تا 18 سالگي مي دانند .

جواني : دوره اي از زندگي انسان كه بعد از سالها نوجواني مي رسد و از سنين 18 تا 25 سالگي است برخي اين دو را از سنين 15 تا 25 سالگي مي دانند .

در اين دو دوره از زندگي يعني نوجواني و جواني انسان تحت شرايط روحي و رواني خاصي قرار دارد كه خواسته ها و انتظارات و شخصيت او را تحت تاثير قرار مي دهد و محيط اطراف و جو خانوادگي تاثير بسزايي در روحيات فرد دارد .

شكل دادن الگوهاي سالم از آغاز دوران نوجواني ، بسيار آسانتر از تغيير دادن الگوهاي رفتاري مخاطره آميزي است كه پيش از اين شكل گرفته است .

ارتباط مداوم ، مثبت و عاطفي با يك فرد بزرگسال مهربان ، به جوانان احساس امنيت و اطمينان مي بخشد .

نيازهاي عميق عاطفي كه برخي از دختران را به فرار و افتادن در دام حوادث سوق مي دهد . فرار ، نوعي اعتراض ساده دلانه دختران سرگردان ، به وضع موجود در خانواده است و تمناي محبتي كه از آنها دريغ كرده اند ، همانگونه كه خودكشي هاي زنانه و دخترانه فريادي خاموش براي جلب توجه همسر يا والدين به شمار مي آيد . در بعضي خانواده ها والدين توجهي به اين نياز فرزندان ، بويژه دختران نوجوان خود ندارند و گمان مي كنند كه با تامين خوراك و لباس ، پوشاك و مسكن و رفع ديگر نيازهاي مادي آنها ، از قبيل هزينه تحصيل و جهيزيه وظيفه خود را در قبال اين تشنگان مهر و عاطفه ، انجام مي دهند ، چنين والديني دختران خود را در چهار چوب تصورات دوران جواني خود مي خواهند مطيع و سر به راه باشند نمره خوب بگيرند . جز مسير مدرسه و خانه، راه ديگري نشناسند و لحظه اي از نگاه تيز بين و سختگيرانه شان دور نمانند …..

ولي غافل از اينكه نوجوانان نيازهاي ديگري هم دارند . تفريح و سرگرمي و نشاط مي خواهند ، محبت و توجه مي خواهند ، دوست دارند ، پدر و مادر را نه چون نظاره گري عادي از احساس بلكه همدم و مونس غمخوار و مهربان ببيند تا در رويارويي با يك مشكل فردي و اجتماعي بتوانند بدون هيچ دلهره و نگراني با پدر و مادر درد دل كنند و راه چاره اي بجويند .

پدر و مادر بايد به اين نكته توجه كنند هر مشكلي كه براي نوجوان به وجود مي آيد ، وي علت آن را از جانب پدر و مادر خود مي داند .

نوجوان ممكن است بعضي از راهنمايي ها و توصيه ها را قبول كند و بعضي از آنها را رد كند . اين قسمتي از رشد فكري دوران جواني است .

پدر و مادر بايد بدانند تغيير خلق و خوي نوجوانان كاملاً  طبيعي است .

اين تغيير مربوط به عوامل مختلف و هيجاني است كه در اين سنين وجود دارد .

در اين سن نوجوان اشتباه مي كند و به اشتباه خود پي مي برد و تجربه مي آموزد .

دوران نوجواني زماني بين دوره كودكي و بزرگسالي است . در اين مرحله فرزند شما از حالت كودكي بيرون آمده و نوجوان شده است .

در اين دوران نوجوان به سرعت رشد مي كند بطوري كه قد دختران شما ناگهان افزايش مي يابد و ظاهر او به شكل خانمي در مي آيد . يا موهايي در صورت پسر شما ظاهر مي شود و عظلات او قوي و صداي او تغيير مي كند .

غير از رشد جسمي ، تغييرات مهمي در اين دوره اتفاق مي افتد كه به تعبير عده اي تولد جديد ناميده مي شود و عبارت است از :

1- رشد سريع جسمي     2- رشد رواني     3- رشد جنسي     4- رشد اجتماعي

5- تحصيل و دانش آموختن       6- تغذيه      7- مسائل و مشكلات دستگاه تناسلي

دوران نوجواني دوران بسيار پيچيده و مشكلي است بطوري كه نوجوان اعتراض مي كند و ادعاهايي دارد . پدر و مادر بايد بدانند كه اين دوران زودگذر است زيرا نوجوان دوران كودكي را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جواني شده است . او مي خواهد از حالت تابع بودن به حالت استقلال برسد . بعضي از نوجوانان از اين مرحله به سادگي و راحتي مي گذرند و هم پدر و مادر هم نوجوان مشكلي ندارند ولي بعضي از مواقع ممكن است حالت هيجان ، برخورد و تمرد به وجود آيد كه اين مرحله براي نوجوان و پدر و مادر بسيار مشكل خواهد بود . بنابراين پدر و مادر بايد در نظر داشته باشند كه هر نوجواني با نوجوان ديگر تفاوت دارد . همانطور كه هر نوجواني از نظر رشد جسمي با نوجوان ديگر متفاوت است از نظر رشد رواني هم با نوجوانان ديگر متفاوت است .

مسأله مهم اوايل دوران نوجواني اين است كه او به طور طبيعي عطش به دست آوردن استقلال و شخصيت دارد . بدين معني كه خود را از خانواده مستقل پندارد و در نتيجه رابطه او با خانواده دچار آشفتگي مي شود . در اين موقع تمايل پيدا مي كند كه تنها باشد و خود را از والدينش كه سعي مي كنند با او نزديك باشند دور مي كند .

از طرف ديگر بعضي از پدر و مادرها اوايل جواني براي فرزند خود محدوديت قايل مي شوند و تصور مي كنند چون او جوان است تجربه كافي ندارد ، ولي اين محدوديت بر خلاف ميل نوجوان است و در نتيجه فرد نوجوان به همجنس خود رو مي آورد و با همسالان و همجنسان خود رفاقت و دوستي مي كند و به محيط خارج از خانواده به شدت علاقمند مي شود و رابطه خود را با پدر و مادر به حداقل مي رساند .

رسول اكرم (ص)مي فرمايند :

« فرزند در هفت سال اول عمر خود فرمانروا ، در هفت سال دوم بنده و فرمانبر ، در هفت سال سوم وزير خانواده است »

پدر و مادر بايد نوجوان خود را به منزله وزير خانه خود بدانند و با او در امور خانواده مشورت كنند و استقلال و شخصيت به او بدهند و در استقلال يافتن به او كمك كنند .

پدر و مادر هيچگاه نبايد فرزندان نوجوان خود را تحقير كنند و با تندي و خشونت با او رفتار كنند .

نوجوان در دوران بلوغ خود بيشتر از همه عمر به توجه و پذيرش نياز دارد ، حق رأي دادن به نوجوان به او شخصيت و استقلال مي دهد ، ولي استقلال دادن به جوان و تكريم شخصيت او به معني آزاد گذاشتن او در تمام اعمالش نيست ، زيرا بعضي از نوجوانان چون تجربه كافي ندارند ممكن است در معرض خطر قرار گيرند ، بنابراين پدر و مادر در حالي كه به نوجوان خود استقلال و شخصيت مي دهند نبايد بدون چون و چرا تسليم خواسته هاي او شوند بلكه بايد او را در جهات مختلف راهنمايي كنند تا فرزند نوجوان آنها خود درك كند كه والدينش صلاح او را مي خواهند و از او حمايت مي كنند .

نوجوان ممكن است با اندك چيزي متأثر شود ، يك كلمه ، يك كنايه مي تواند او را به طور عميق متأثر كند .

رسول اكرم (ص) به حضرت علي (ع) مي فرمايند :

« از رحمت الهي بي نصيب مي شوند ، پدر و مادري كه بر اثر بدي رفتار و گفتار خود باعث انحراف فرزند خويش شوند به گونه اي كه آن فرزند از چشم پدر و مادر بيفتد . »

 

فهرست مطالب علل فرار نوجوانان از خانه, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه
  • فصل اول                نوجوانان
  • مبحث اول :            تعريف نوجوانان
  • مبحث دوم :            تحليل كارشناسي
  • فصل دوم :              خانواده
  • مبحث اول :            اهميت خانواده
  • مبحث دوم :            ضرورت بازسازي نهادهاي اجتماعي
  • مبحث سوم :           آمار به دست آمده
  • فصل سوم :             علل فرار نوجوانان
  • مبحث اول :            عوامل موثر در فرار
  • مبحث دوم :            فقر
  • مبحث سوم :           طلاق
  • مبحث چهارم :        اختلافات خانوادگي
  • فصل چهارم :          تحليل بزهكاري
  • مبحث اول :            عوامل بزهكاري اطفال
  • مبحث دوم :            كانون اصلاح و تربيت
  • مبحث سوم :           سياست هاي قضايي در خصوص نوجوانان
  • مبحث چهارم :        فرار از خانه به تنهايي جرم نيست
  • فصل پنجم :            نتيجه
  • مبحث اول :            راه چاره كدام است
  • فهرست منابع

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید علل فرار نوجوانان از خانه را به قیمت 10900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7192
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله علل فرار نوجوانان از خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.