0
0

دانلود مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

611 بازدید

هدف از آموزش كمك به ارتقاء سطح يادگيري در دانش‌آموزان است. اما يادگيري موضوع مشخص واحدي نيست. بلكه تقريباً همه فعاليت‌هايي كه ما در طول زندگي انجام مي‌دهيم از تجارب يادگيري‌مان سرچشمه مي‌گيرد. ما موضوع‌هاي مختلف درسي و… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی دنبال نمایید. این فایل شامل 91 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

مشخصات فایل بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

عنوان: بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 91
حجم فایل : 100 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

1ـ2ـ بيان مسأله

سالهاست كه روانشناسان تربيتي درصدد پاسخ دادن به اين سؤالات هستند كه چرا بعضي دانش‌آموزان نسبت به بعضي ديگر از نظر پيشرفت تحصيلي موفق‌ترند؟ چه چيزي اين تفاوتها را رقم مي‌زند؟ براي پاسخ دادن به اين سؤالات بررسي عواملي كه تصور مي‌شود موقعيت تحصيلي را تبيين مي‌كنند ضرورت پيدا مي‌كنند.

به مرور زمان روشن شده كه كليد تبيين و پيش‌بيني موفقيت و كاميابي تنها استفاده از راهبردهاي شناختي نيست. بسياري از دانش‌آموزان با استفاده از راهبردي هاي شناختي مشكلات زيادي در فراگيري مطالب درسي دارند، در حالي كه دانش‌آموزان ديگر با تاكيد زيادتر روي راهبردهاي فراشناختي موفقيت تحصيلي بالايي را كسب كرده‌اند، و چه بسا افرادي را بشناسيم كه با استفاده از راهبردهاي شناختي درصد متوسط موفقيت تحصيلي را كسب كرده‌اند ولي با درنظر گرفتن راهبردهاي فراشناختي به موفقيت‌هاي زيادي در زندگي‌شان دست يافته‌اند (سيف 1979).

طي چند دهه گذشته تلاش‌هاي قابل ملاحظه‌اي جهت تبيين و كشف عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي صورت گرفته. محققين در تبيين اهميت راهبردهاي فراشناختي در پيشرفت تحصيلي به نتايج قابل ملاحظه‌اي دست يافته‌اند و نشان داده‌اند كه چنانچه راهبردهاي فراشناختي را براي پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي به راهبردهاي شناختي اضافه كنيم، پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي به طور معناداري با احتمال بيشتري امكان‌پذير مي‌شود تا اينكه تنها از راهبردهاي شناختي استفاده كنيم (بوتچر[1]، 1999).

تمام مسائل فوق نشان مي‌دهد كه توسل به راهبردهاي شناختي براي تبيين پيشرفت تحصيلي كافي نيست، بنابراين اين مسائل نشان دهنده اين نكته است كه عامل مهم ديگري غير از راهبردهاي شناختي وجود دارد كه مي‌تواند در پيشرفت تحصيلي يا به طور كلي در موفقيت موثر باشد كه آن راهبردهاي فراشناختي است. اين ديدگاه اين سؤالات را مطرح مي‌كند كه چه عواملي دست‌اندركارند كه برخي افراد داراي راهبردهاي شناختي بالا در زندگي ضعيف عمل كنند و كساني كه راهبردهاي شناختي متوسطي دارند در كمال تعجب به خوبي عمل مي‌كنند.

تحقيقات نشان داده كه در غالب موارد تفاوت در توانايي نهفته است كه راهبرد فراشناختي ناميده مي‌شود كه شامل برنامه‌ريزي، كنترل، نظارت و نظم‌دهي مي‌باشد و اين مهارت‌ها را مي‌توان به كودكان آموخت تا در امر تحصيلي عملكرد بالاتري نشان دهند (دمبو[2] 1994). تعدادي از محققين براين باورند كه علاقه به راهبردهاي فراشناختي تا حدي واكنش به اين باور است كه راهبرد شناختي تنها كليد پيشرفت تحصيلي است. آنچه در اين جا اهميت دارد اظهارات ضد و نقيض طرفداران و منتقدان راهبردهاي فراشناختي در زمينه توانايي اين مفهوم در پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي است (ماير[3] و سالووي[4]، 1999). لذا پژوهش حاضر در راستاي همين تحقيقات به بررسي تاثير راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي و همچنين استفاده توأم از اين راهبردها در مقايسه با استفاده غير توأم از آنها در موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر و روستاهاي گيلانغرب مي‌باشد.

1ـ3ـ ضرورت و اهميت پژوهش

نظريه‌هاي راهبردهاي فراشناختي مفهوم جديدي است. هنوز هيچ كس نمي‌تواند دقيقاً بگويد كه تفاوت‌هاي ميان دانش‌آموزان در طول تحصيل‌شان تا چه حد مربوط به راهبردهاي فراشناختي مي‌شود. اما داده‌هاي موجود نشان ميدهند كه راهبردهاي فراشناختي مي‌تواند به اندازه راهبردهاي شناختي و گاهي اوقات بيش از آن قدرت پيش‌بيني داشته باشد، و همچنين عده‌اي معتقدند راهبردهاي فراشناختي را مي‌توان به كودكان آموخت و سطح آن را ارتقاء داد (دمبو، 1994).

از آنجايي كه طيف وسيعي از جمعيت كشورمان را دانش‌آموزان تشكيل مي‌دهند و در اين راستا مشكلات آموزش و نحوه استفاده از راهبردهاي متنوع آموزش در امر تدريس وجود دارد،  ضروري بنظر مي‌رسد كه تحقيقات در مورد تاثير بكارگيري روش‌ها و راهبردهاي مختلف در امر آموزش صورت گيرد تا كيفيت آموزش ارتقاء يابد. و به همين جهت با توجه به تحقيقات انجام شده در خارج از كشور در مورد عامل فراشناخت به عنوان يك عامل مهم در پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان لازم است اين عامل به صورت عميق‌تر مورد بررسي قرار گيرد. از طرف ديگر با توجه به وجود روشهايي جهت آموزش راهبردهاي فراشناختي به معلمان و دانش‌آموزان لازم است اين راهبردها مورد تاكيد تحقيقات در زمينه آموزش و پرورش قرار گيرد. به عنوان مثال فلاول[5] (1995) علاقه پژوهشگران به فراشناخت را ناشي از اعتقاد به كاربردهاي مهم آن در تعليم و تربيت ذكر كرده است. وي سپس به نقل از بيكر[6] (1991) خاطرنشان مي‌سازد كه شواهد پژوهشي حاكي از وجود حداقل 9 مورد نارسايي فراشناختي در دانش‌آموزان ضعيف‌تر در مقايسه با دانش‌آموزان قوي‌تر است. همچنين لفرانكو[7] (1997) مي‌گويد مهم‌ترين سهم فعلي روانشناس شناختي در روانشناسي تربيتي تاكيد مجددي است كه بر يادگيري چگونه ياد گرفتن (فراشناخت) مي‌شود. او استدلال مي‌كند كه بهترين يادگيرندگان كساني هستند كه علاوه بر دانش در زمينه‌هاي خاص از دانش فراشناخت نيز برخوردار باشند. دانش فراشناختي يعني اينكه فرد بداند چگونه كاري را انجام مي‌دهد، چگونه مسائل را حل مي‌كند، چگونه ياد بگيرد و حفظ كند، چگونه بفهمد و شايد مهمتر از همه چگونه اين فعاليت‌ها را زير نظر داشته باشد، ارزيابي كند و هدايت نمايد. بنابراين با توجه به نكات ذكر شده در فوق به نظر مي‌رسد هم از لحاظ نظري و هم از لحاظ كاربردي اين موضوع در امر آموزش موثر واقع شود.

1ـ4ـ اهداف پژوهش

هدف كلي پژوهش: در اين پژوهش سعي بر آن است كه دريابيم در استفاده از راهبردهاي فراشناختي و راهبردهاي شناختي كداميك براي پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان شهرستان گيلانغرب بهتر است و اينكه كداميك معيار بهتري براي پيشرفت تحصيلي است.

اهدف جزئي پژوهش:

1ـ مقايسه دانش‌آموزان شهري با دانش‌آموزان روستايي در استفاده از راهبردها.

2ـ مقايسه دانش‌آموزان دختر با دانش‌آموزان پسر در استفاده از راهبردها.

1ـ5ـ فرضيات و سؤال پژوهش

1ـ5ـ1ـ فرضيات پژوهش

1ـ5ـ1ـ1ـ بين راهبردهاي فراشناختي و موفقيت تحصيلي رابطه مثبت معني‌دار وجود دارد.

1ـ5ـ1ـ2ـ بين راهبردهاي شناختي و موفقيت تحصيلي رابطه مثبت معني‌دار وجود درد.

1ـ5ـ1ـ3ـ دانش‌آموزاني كه از راهبردهاي شناختي و فراشناختي بصورت توأم استفاده مي‌كنند در مقايسه با ساير دانش‌آموزان موفقيت تحصيلي بيشتري دارند.

1ـ5ـ1ـ4ـ بين دانش‌آموزان دختر و دانش‌آموزان پسر در استفاده از نوع راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي تفاوت معني‌داري وجود دارد.

1ـ5ـ2ـ  سؤال پژوهش

1ـ5ـ2ـ1ـ آيا بين دانش‌آموزان شهري و دانش‌آموزان روستايي در استفاده از راهبردهاي شناختي و راهبرد هاي فراشناختي  تفاوت معني‌دار وجود دارد؟

1ـ6ـ تعريف متغيرهاي پژوهش

1ـ6ـ1ـ راهبردهاي فراشناختي

تعريف مفهومي: آن دسته از راهبردهاي يادگيري را گويند كه نظارت بر راهبردهاي شناختي را برعهده دارند و عبارتند از: دانش و كنترل خود و دانش و كنترل فرايند. دانش و كنترل خود شامل 3 بخش: تعهد، نگرش و دقت است و دانش و كنترل فرايند شامل 3 بخش: طرح‌ريزي، ارزش سنجي و نظم بخشي مي‌باشد (مارزينو[8] و همكاران، 1989، ترجمه قدسي احقر، 1380، ص53)

تعريف عملياتي: عبارت است از نمره‌اي كه دانش‌آموزان در بخش‌هاي مربوط به راهبردهاي دانش و كنترل خود، دانش و كنترل فرايند در آزمون راهبردهاي يادگيري كسب مي‌كنند.

1ـ6ـ2ـ راهبردهاي شناختي

تعريف مفهومي: آن دسته از راهبردهاي يادگيري را گويند كه فرد براي پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌دهد و عبارتند از: 1ـ راهبردهاي تكرار و مرور ويژه تكاليف ساده و پيچيده 2ـ راهبردهاي بسط ويژه تكاليف ساده و پيچيده 3ـ راهبردهاي سازمان‌دهي ويژه  تكاليف ساده و پيچيده (وينستاين[9] و ساير، 1986، به نقل از هيسو[10]، 1997، ص45).

تعريف عملياتي: عبارت از نمره‌اي است كه دانش‌آموزان در بخشهاي مربوط به راهبردهاي تكرار يا مرور، بسط يا گسترش معنايي و سازماندهي در آزمون راهبردهاي يادگيري كسب مي‌كنند.

1ـ6ـ3ـ پيشرفت تحصيلي

تعريف مفهومي: پيشرفت در برگيرنده استعداد و توانايي و كار دانش‌آموز است. اين يك عنصر چندبعدي است. اين عنصر به گونه‌اي بسيار ظريف به رشد جسمي، اجتماعي، شناختي و عاطفي مربوط است. اين عنصر منعكس كننده تماميت دانش‌آموزان است، اين عنصر به يك مورد خاص ارتباط ندارد، بلكه طي زمان و در طي زندگي دانش‌آموزان در مدارس عمومي و در سالهاي دانشگاه و زندگي كاري خود را نشان مي‌دهد (استنبرگ[11]، 1993 به نقل از اسماعيلي، 1376، ص70).

تعريف عملياتي: منظور از پيشرفت تحصيلي در اين پژوهش ميانگين نمرات پايان سال گذشته (83-1382) دانش‌آموزان شهري و روستايي شهرستان گيلانغرب مي‌باشد.

1ـ6ـ4ـ استفاده توأم از راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي)

تعريف عملياتي: منظور اين است که هر دو نمره  دانش‌آموز در آزمون راهبردهاي يادگيري که از هر دو نوع راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) كسب كرده است مساوي و بيشتر از ميانه باشد.

 

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول
  • موضوع پژوهش
  • 1ـ1 مقدمه                2
  • 1ـ2 بيان مسئله        3
  • 1ـ3 ضرورت و اهميت پژوهش             4
  • 1ـ4 اهداف پژوهش 5
  • 1ـ5 فرضيات و سوال پژوهش               6
  • 1ـ6 تعريف متغيرهاي پژوهش               6
  • فصل دوم
  • پيشينه نظري و عملي پژوهش
  • 2ـ1 مقدمه                10
  • 2ـ2 تعريف راهبردهاي يادگيري            13
  • 2ـ3 راهبردهاي شناختي          15
  • 2ـ3ـ1 راهبردهاي تكرار يا مرور           16
  • روش ها و راهکارهاي راهبردهاي تکرار             17
  • 2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنايي    21
  • روش‌ها و تاكتيك‌هاي گسترش معنايي     22
  • 2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهي     28
  • روش‌ها و راهكارهاي سازمان‌دهي         28
  • 2ـ4 راهبردهاي فراشناختي     33
  • 2ـ5 دانش ويژه راهبرد            40
  • 2ـ6 دانش راهبرد اسنادي        40
  • 2ـ7 تفاوت‌هاي جنسي در استفاده از راهبرد           41
  • 2ـ8 راهبردهاي يادگيري و رشد             41
  • 2ـ9 پيشينه عملي تحقيق          45
  • 2ـ10 پژوهش‌هاي خارجي      45
  • 2ـ11 پژوهش‌هاي داخلي        48
  • فصل سوم
  • 3ـ1 مقدمه                53
  • 3ـ2 نوع و روش انجام پژوهش              53
  • 3ـ3 جامعه آماري    54
  • 3ـ4 حجم نمونه       55
  • 3ـ5 روش نمونه‌گيري             55
  • 3ـ6 ابزار اندازه‌گيري پژوهش                55
  • 3ـ6ـ1 پايايي            56
  • 3ـ6ـ2 اعتبار           56
  • 3ـ7 روش تجزيه و تحليل داده‌ها            57
  • فصل چهار
  • تجزيه و تحليل داده‌هاي پژوهشي
  • 4ـ1 مقدمه                59
  • 4ـ2 ويژگي هاي جمعيت شناختي نمونه                 59
  • 4ـ3 آزمون فرضيه‌ها و سوال تحقيق      61
  • مقدمه       61
  • آزمون فرضيه اول                 61
  • آزمون فرضيه دوم  62
  • آزمون فرضيه سوم                 62
  • آزمون فرضيه چهارم              63
  • آزمون سوال تحقيق 64
  • فصل پنجم
  • تفسير نتايج آزمون فرضيه‌ها و سوال تحقيق
  • 5ـ1 مقدمه                67
  • 5ـ2 فرضيه اول      67
  • 5ـ3 فرضيه دوم      69
  • 5ـ4 فرضيه سوم     71
  • 5ـ5 فرضيه چهارم 72
  • 5ـ6 سوال تحقيق     72
  • 5ـ7 نتيجه کلي         73
  • 5ـ8 محدوديت هاي محقق       73
  • 5ـ9 پيشهادات          73
  • فهرست منابع فارسي               75
  • فهرست منابع انگليسي            77
  • ضميمه

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7107
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.