شهریور
۱۲
۱۳۹۹

دانلود مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

هدف از آموزش كمك به ارتقاء سطح يادگيري در دانش‌آموزان است. اما يادگيري موضوع مشخص واحدي نيست. بلكه تقريباً همه فعاليت‌هايي كه ما در طول زندگي انجام مي‌دهيم از تجارب يادگيري‌مان سرچشمه مي‌گيرد. ما موضوع‌هاي مختلف درسي و… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی دنبال نمایید. این فایل شامل ۹۱ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

مشخصات فایل بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی

عنوان: بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۹۱
حجم فایل : ۱۰۰ کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

۱ـ۲ـ بيان مسأله

سالهاست كه روانشناسان تربيتي درصدد پاسخ دادن به اين سؤالات هستند كه چرا بعضي دانش‌آموزان نسبت به بعضي ديگر از نظر پيشرفت تحصيلي موفق‌ترند؟ چه چيزي اين تفاوتها را رقم مي‌زند؟ براي پاسخ دادن به اين سؤالات بررسي عواملي كه تصور مي‌شود موقعيت تحصيلي را تبيين مي‌كنند ضرورت پيدا مي‌كنند.

به مرور زمان روشن شده كه كليد تبيين و پيش‌بيني موفقيت و كاميابي تنها استفاده از راهبردهاي شناختي نيست. بسياري از دانش‌آموزان با استفاده از راهبردي هاي شناختي مشكلات زيادي در فراگيري مطالب درسي دارند، در حالي كه دانش‌آموزان ديگر با تاكيد زيادتر روي راهبردهاي فراشناختي موفقيت تحصيلي بالايي را كسب كرده‌اند، و چه بسا افرادي را بشناسيم كه با استفاده از راهبردهاي شناختي درصد متوسط موفقيت تحصيلي را كسب كرده‌اند ولي با درنظر گرفتن راهبردهاي فراشناختي به موفقيت‌هاي زيادي در زندگي‌شان دست يافته‌اند (سيف ۱۹۷۹).

طي چند دهه گذشته تلاش‌هاي قابل ملاحظه‌اي جهت تبيين و كشف عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي صورت گرفته. محققين در تبيين اهميت راهبردهاي فراشناختي در پيشرفت تحصيلي به نتايج قابل ملاحظه‌اي دست يافته‌اند و نشان داده‌اند كه چنانچه راهبردهاي فراشناختي را براي پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي به راهبردهاي شناختي اضافه كنيم، پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي به طور معناداري با احتمال بيشتري امكان‌پذير مي‌شود تا اينكه تنها از راهبردهاي شناختي استفاده كنيم (بوتچر[۱]، ۱۹۹۹).

تمام مسائل فوق نشان مي‌دهد كه توسل به راهبردهاي شناختي براي تبيين پيشرفت تحصيلي كافي نيست، بنابراين اين مسائل نشان دهنده اين نكته است كه عامل مهم ديگري غير از راهبردهاي شناختي وجود دارد كه مي‌تواند در پيشرفت تحصيلي يا به طور كلي در موفقيت موثر باشد كه آن راهبردهاي فراشناختي است. اين ديدگاه اين سؤالات را مطرح مي‌كند كه چه عواملي دست‌اندركارند كه برخي افراد داراي راهبردهاي شناختي بالا در زندگي ضعيف عمل كنند و كساني كه راهبردهاي شناختي متوسطي دارند در كمال تعجب به خوبي عمل مي‌كنند.

تحقيقات نشان داده كه در غالب موارد تفاوت در توانايي نهفته است كه راهبرد فراشناختي ناميده مي‌شود كه شامل برنامه‌ريزي، كنترل، نظارت و نظم‌دهي مي‌باشد و اين مهارت‌ها را مي‌توان به كودكان آموخت تا در امر تحصيلي عملكرد بالاتري نشان دهند (دمبو[۲] ۱۹۹۴). تعدادي از محققين براين باورند كه علاقه به راهبردهاي فراشناختي تا حدي واكنش به اين باور است كه راهبرد شناختي تنها كليد پيشرفت تحصيلي است. آنچه در اين جا اهميت دارد اظهارات ضد و نقيض طرفداران و منتقدان راهبردهاي فراشناختي در زمينه توانايي اين مفهوم در پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي است (ماير[۳] و سالووي[۴]، ۱۹۹۹). لذا پژوهش حاضر در راستاي همين تحقيقات به بررسي تاثير راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي و همچنين استفاده توأم از اين راهبردها در مقايسه با استفاده غير توأم از آنها در موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر و روستاهاي گيلانغرب مي‌باشد.

۱ـ۳ـ ضرورت و اهميت پژوهش

نظريه‌هاي راهبردهاي فراشناختي مفهوم جديدي است. هنوز هيچ كس نمي‌تواند دقيقاً بگويد كه تفاوت‌هاي ميان دانش‌آموزان در طول تحصيل‌شان تا چه حد مربوط به راهبردهاي فراشناختي مي‌شود. اما داده‌هاي موجود نشان ميدهند كه راهبردهاي فراشناختي مي‌تواند به اندازه راهبردهاي شناختي و گاهي اوقات بيش از آن قدرت پيش‌بيني داشته باشد، و همچنين عده‌اي معتقدند راهبردهاي فراشناختي را مي‌توان به كودكان آموخت و سطح آن را ارتقاء داد (دمبو، ۱۹۹۴).

از آنجايي كه طيف وسيعي از جمعيت كشورمان را دانش‌آموزان تشكيل مي‌دهند و در اين راستا مشكلات آموزش و نحوه استفاده از راهبردهاي متنوع آموزش در امر تدريس وجود دارد،  ضروري بنظر مي‌رسد كه تحقيقات در مورد تاثير بكارگيري روش‌ها و راهبردهاي مختلف در امر آموزش صورت گيرد تا كيفيت آموزش ارتقاء يابد. و به همين جهت با توجه به تحقيقات انجام شده در خارج از كشور در مورد عامل فراشناخت به عنوان يك عامل مهم در پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان لازم است اين عامل به صورت عميق‌تر مورد بررسي قرار گيرد. از طرف ديگر با توجه به وجود روشهايي جهت آموزش راهبردهاي فراشناختي به معلمان و دانش‌آموزان لازم است اين راهبردها مورد تاكيد تحقيقات در زمينه آموزش و پرورش قرار گيرد. به عنوان مثال فلاول[۵] (۱۹۹۵) علاقه پژوهشگران به فراشناخت را ناشي از اعتقاد به كاربردهاي مهم آن در تعليم و تربيت ذكر كرده است. وي سپس به نقل از بيكر[۶] (۱۹۹۱) خاطرنشان مي‌سازد كه شواهد پژوهشي حاكي از وجود حداقل ۹ مورد نارسايي فراشناختي در دانش‌آموزان ضعيف‌تر در مقايسه با دانش‌آموزان قوي‌تر است. همچنين لفرانكو[۷] (۱۹۹۷) مي‌گويد مهم‌ترين سهم فعلي روانشناس شناختي در روانشناسي تربيتي تاكيد مجددي است كه بر يادگيري چگونه ياد گرفتن (فراشناخت) مي‌شود. او استدلال مي‌كند كه بهترين يادگيرندگان كساني هستند كه علاوه بر دانش در زمينه‌هاي خاص از دانش فراشناخت نيز برخوردار باشند. دانش فراشناختي يعني اينكه فرد بداند چگونه كاري را انجام مي‌دهد، چگونه مسائل را حل مي‌كند، چگونه ياد بگيرد و حفظ كند، چگونه بفهمد و شايد مهمتر از همه چگونه اين فعاليت‌ها را زير نظر داشته باشد، ارزيابي كند و هدايت نمايد. بنابراين با توجه به نكات ذكر شده در فوق به نظر مي‌رسد هم از لحاظ نظري و هم از لحاظ كاربردي اين موضوع در امر آموزش موثر واقع شود.

۱ـ۴ـ اهداف پژوهش

هدف كلي پژوهش: در اين پژوهش سعي بر آن است كه دريابيم در استفاده از راهبردهاي فراشناختي و راهبردهاي شناختي كداميك براي پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان شهرستان گيلانغرب بهتر است و اينكه كداميك معيار بهتري براي پيشرفت تحصيلي است.

اهدف جزئي پژوهش:

۱ـ مقايسه دانش‌آموزان شهري با دانش‌آموزان روستايي در استفاده از راهبردها.

۲ـ مقايسه دانش‌آموزان دختر با دانش‌آموزان پسر در استفاده از راهبردها.

۱ـ۵ـ فرضيات و سؤال پژوهش

۱ـ۵ـ۱ـ فرضيات پژوهش

۱ـ۵ـ۱ـ۱ـ بين راهبردهاي فراشناختي و موفقيت تحصيلي رابطه مثبت معني‌دار وجود دارد.

۱ـ۵ـ۱ـ۲ـ بين راهبردهاي شناختي و موفقيت تحصيلي رابطه مثبت معني‌دار وجود درد.

۱ـ۵ـ۱ـ۳ـ دانش‌آموزاني كه از راهبردهاي شناختي و فراشناختي بصورت توأم استفاده مي‌كنند در مقايسه با ساير دانش‌آموزان موفقيت تحصيلي بيشتري دارند.

۱ـ۵ـ۱ـ۴ـ بين دانش‌آموزان دختر و دانش‌آموزان پسر در استفاده از نوع راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي تفاوت معني‌داري وجود دارد.

۱ـ۵ـ۲ـ  سؤال پژوهش

۱ـ۵ـ۲ـ۱ـ آيا بين دانش‌آموزان شهري و دانش‌آموزان روستايي در استفاده از راهبردهاي شناختي و راهبرد هاي فراشناختي  تفاوت معني‌دار وجود دارد؟

۱ـ۶ـ تعريف متغيرهاي پژوهش

۱ـ۶ـ۱ـ راهبردهاي فراشناختي

تعريف مفهومي: آن دسته از راهبردهاي يادگيري را گويند كه نظارت بر راهبردهاي شناختي را برعهده دارند و عبارتند از: دانش و كنترل خود و دانش و كنترل فرايند. دانش و كنترل خود شامل ۳ بخش: تعهد، نگرش و دقت است و دانش و كنترل فرايند شامل ۳ بخش: طرح‌ريزي، ارزش سنجي و نظم بخشي مي‌باشد (مارزينو[۸] و همكاران، ۱۹۸۹، ترجمه قدسي احقر، ۱۳۸۰، ص۵۳)

تعريف عملياتي: عبارت است از نمره‌اي كه دانش‌آموزان در بخش‌هاي مربوط به راهبردهاي دانش و كنترل خود، دانش و كنترل فرايند در آزمون راهبردهاي يادگيري كسب مي‌كنند.

۱ـ۶ـ۲ـ راهبردهاي شناختي

تعريف مفهومي: آن دسته از راهبردهاي يادگيري را گويند كه فرد براي پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌دهد و عبارتند از: ۱ـ راهبردهاي تكرار و مرور ويژه تكاليف ساده و پيچيده ۲ـ راهبردهاي بسط ويژه تكاليف ساده و پيچيده ۳ـ راهبردهاي سازمان‌دهي ويژه  تكاليف ساده و پيچيده (وينستاين[۹] و ساير، ۱۹۸۶، به نقل از هيسو[۱۰]، ۱۹۹۷، ص۴۵).

تعريف عملياتي: عبارت از نمره‌اي است كه دانش‌آموزان در بخشهاي مربوط به راهبردهاي تكرار يا مرور، بسط يا گسترش معنايي و سازماندهي در آزمون راهبردهاي يادگيري كسب مي‌كنند.

۱ـ۶ـ۳ـ پيشرفت تحصيلي

تعريف مفهومي: پيشرفت در برگيرنده استعداد و توانايي و كار دانش‌آموز است. اين يك عنصر چندبعدي است. اين عنصر به گونه‌اي بسيار ظريف به رشد جسمي، اجتماعي، شناختي و عاطفي مربوط است. اين عنصر منعكس كننده تماميت دانش‌آموزان است، اين عنصر به يك مورد خاص ارتباط ندارد، بلكه طي زمان و در طي زندگي دانش‌آموزان در مدارس عمومي و در سالهاي دانشگاه و زندگي كاري خود را نشان مي‌دهد (استنبرگ[۱۱]، ۱۹۹۳ به نقل از اسماعيلي، ۱۳۷۶، ص۷۰).

تعريف عملياتي: منظور از پيشرفت تحصيلي در اين پژوهش ميانگين نمرات پايان سال گذشته (۸۳-۱۳۸۲) دانش‌آموزان شهري و روستايي شهرستان گيلانغرب مي‌باشد.

۱ـ۶ـ۴ـ استفاده توأم از راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي)

تعريف عملياتي: منظور اين است که هر دو نمره  دانش‌آموز در آزمون راهبردهاي يادگيري که از هر دو نوع راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) كسب كرده است مساوي و بيشتر از ميانه باشد.

 

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول
  • موضوع پژوهش
  • ۱ـ۱ مقدمه                ۲
  • ۱ـ۲ بيان مسئله        ۳
  • ۱ـ۳ ضرورت و اهميت پژوهش             ۴
  • ۱ـ۴ اهداف پژوهش ۵
  • ۱ـ۵ فرضيات و سوال پژوهش               ۶
  • ۱ـ۶ تعريف متغيرهاي پژوهش               ۶
  • فصل دوم
  • پيشينه نظري و عملي پژوهش
  • ۲ـ۱ مقدمه                ۱۰
  • ۲ـ۲ تعريف راهبردهاي يادگيري            ۱۳
  • ۲ـ۳ راهبردهاي شناختي          ۱۵
  • ۲ـ۳ـ۱ راهبردهاي تكرار يا مرور           ۱۶
  • روش ها و راهکارهاي راهبردهاي تکرار             ۱۷
  • ۲ـ۳ـ۲ راهبرد بسط و گسترش معنايي    ۲۱
  • روش‌ها و تاكتيك‌هاي گسترش معنايي     ۲۲
  • ۲ـ۳ـ۳ راهبرد سازمان دهي     ۲۸
  • روش‌ها و راهكارهاي سازمان‌دهي         ۲۸
  • ۲ـ۴ راهبردهاي فراشناختي     ۳۳
  • ۲ـ۵ دانش ويژه راهبرد            ۴۰
  • ۲ـ۶ دانش راهبرد اسنادي        ۴۰
  • ۲ـ۷ تفاوت‌هاي جنسي در استفاده از راهبرد           ۴۱
  • ۲ـ۸ راهبردهاي يادگيري و رشد             ۴۱
  • ۲ـ۹ پيشينه عملي تحقيق          ۴۵
  • ۲ـ۱۰ پژوهش‌هاي خارجي      ۴۵
  • ۲ـ۱۱ پژوهش‌هاي داخلي        ۴۸
  • فصل سوم
  • ۳ـ۱ مقدمه                ۵۳
  • ۳ـ۲ نوع و روش انجام پژوهش              ۵۳
  • ۳ـ۳ جامعه آماري    ۵۴
  • ۳ـ۴ حجم نمونه       ۵۵
  • ۳ـ۵ روش نمونه‌گيري             ۵۵
  • ۳ـ۶ ابزار اندازه‌گيري پژوهش                ۵۵
  • ۳ـ۶ـ۱ پايايي            ۵۶
  • ۳ـ۶ـ۲ اعتبار           ۵۶
  • ۳ـ۷ روش تجزيه و تحليل داده‌ها            ۵۷
  • فصل چهار
  • تجزيه و تحليل داده‌هاي پژوهشي
  • ۴ـ۱ مقدمه                ۵۹
  • ۴ـ۲ ويژگي هاي جمعيت شناختي نمونه                 ۵۹
  • ۴ـ۳ آزمون فرضيه‌ها و سوال تحقيق      ۶۱
  • مقدمه       ۶۱
  • آزمون فرضيه اول                 ۶۱
  • آزمون فرضيه دوم  ۶۲
  • آزمون فرضيه سوم                 ۶۲
  • آزمون فرضيه چهارم              ۶۳
  • آزمون سوال تحقيق ۶۴
  • فصل پنجم
  • تفسير نتايج آزمون فرضيه‌ها و سوال تحقيق
  • ۵ـ۱ مقدمه                ۶۷
  • ۵ـ۲ فرضيه اول      ۶۷
  • ۵ـ۳ فرضيه دوم      ۶۹
  • ۵ـ۴ فرضيه سوم     ۷۱
  • ۵ـ۵ فرضيه چهارم ۷۲
  • ۵ـ۶ سوال تحقيق     ۷۲
  • ۵ـ۷ نتيجه کلي         ۷۳
  • ۵ـ۸ محدوديت هاي محقق       ۷۳
  • ۵ـ۹ پيشهادات          ۷۳
  • فهرست منابع فارسي               ۷۵
  • فهرست منابع انگليسي            ۷۷
  • ضميمه

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با ميزان موفقيت تحصيلی دانش‌آموزان شهری و روستايی را به قیمت ۱۱۹۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.


      مطالب مرتبط



فرستادن دیدگاه

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت