0
0

دانلود مقاله بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس

894 بازدید

نظارت يكي ازحلقه هاي مفقودهء نظام آموزشي است ولزوم آن درهرزمان ودرهر رده آموزشي احساس ميشودوبه منزله يك فراينددائمي بايددرمدرسه نقشي ايفاكندتاكارگزاران مدرسه از امكانات موجودبه نحومطلوب استفاده كنندوبهبودكيفيت … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس دنبال نمایید. این فایل شامل 105 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران وعملكرد آموزشی مدارس

مشخصات فایل بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس

عنوان: بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 105
حجم فایل : 189 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه :

در هر پژوهش علمي كه انجام مي شود ابتدا سوابق و تاريخچه آن پژوهش بايد بررسي گردد و از كارهاي انجام شده گذشته استفاده شود كه از تكرارو دوباره كاري پرهيز شود. و از پژوهشهاي انجام شده قبلي نيزجهت بهترشدن امرپژوهش بهره برداري نماييم تا بتوانيم تحقيق خوب و جامعي ارائه دهيم كه مورد استفاده كاربردي قراربگيرد .

ما در اين فصل ابتدا تعريفي مختصرازنظارت ارائه خواهيم داد و سپس اهداف نظارت را تشريح خواهيم كرد  تابدانيم كه به چه اهدافي خواهيم رسيد و هدف از نظارت بطوركلي چيست ؟ و ضرورت و اهميت نظارت با بياني ساده مطرح شده است و تاريخچهء نظارت و راهنمايي از ابتداي بوجودآمدن نظام تعليم و تربيت تازمان حال مورد بررسي قرارگرفته و عناوين مختلفي كه در طول تاريخ از نظارت داشته اند را مورد توجه قرارداده شده است .روشهاي نظارت مورد توجه قرارگرفته و انواع روشهاي نظارت از قبيل نظارت همتا،نظارت باليني و غيره مطرح شد.و نظريه متخصصين تعليم وتربيت درخصوص نظارت آموزشي مطرح گرديد ودرآخرتعدادي ازنتايج تحقيقات مشابه كه در ايران و خارج ازكشورانجام شده است را به طوركلي و اجمالي آورده شده  است .

 

تعريف نظارت:

درمتون اصلي واخيرمربوط به نظارت ميتوان حداقل پنج مفهوم سازي عمده رايافت وهر يك ازمفاهيم درذيل آورده ميشودوبراي هركدام تعريفي آورده ميشود.

  • نظارت دراقدام به اموراداري .
  • نظارت دراقدام به امورآموزشي .
  • نظارت دراقدام به اموردرسي .
  • نظارت دراقدام به امورروابط انساني .
  • نظارت دراقدام به مديريت .
  • نظارت در اقدام به نقش كلي رهبري.

گليك من (1) تعريف نظارت اداري را اين گونه بيان مي كند .

معلمان در صف مقدم آموزش درس موفق قراردارند .نظارت در پشت صحنه است و براي توانمند كردن معلمان در موفقيت در كار خود پشتيباني دانش و مهارت فراهم مي كند.

كورتن (2) در نظارت در اقدام به امور آموزشي :

برنامه آموزشي را مي توان بدون نظارت اجراكرد هرچندكه بندرت مي توان اميدي به سازندگي آن داشت .به هرحال كاملا آشكاراست كه نظارت به كلي به ملاحظات برنامه آموزشي وابسته است و اين مطلب نيازي به بحث ندارد .

تعريف نظارت در اقدام به آموزش درسي :

در تعريف كوموكس (1997) آمده است : نظارت آن فرايند رهبري با هدف نهايي بهبود آموزش درسي است .

تعريف نظارت در اقدام به روابط انساني :

اچسون وگيل در تعريف (1992) اين مفهوم را چنين آورده است .

نظارت همكاري با افراد است به جاي مستقيم بودن تعاملي است و به جاي اقتدارمنشانه مردم سالارانه است به جاي ناظر محوري معلم محوراست .

تعريف نظارت به گونه مديريت تعريفي از آلفونسو(3)،فرت (4)، نوي(5)،[1]اين موضوع را اين چنين تعريف مي كند .

نظارت در همه سازمانهاي پيچيده موجود است . براي اين كه اين سازمانها مي خواهند خود را حفظ كنند و گاهي به فكربهبود و تهذيب خود مي افتند .ارتباط ميان نظارت و سازمانها روشن ومستقيم است و منابع سازماني بايد درتحليل كارآيي و مؤثر بودن به كار افتد … اين توصيفات از نظارت در درون سيستمهاي توليدسازماني دلالت بر نتيجه مهم كاربردي براي مربياني كه در گير نظارت درسي هستند دارد . مدرسه يك سيستم توليدي است  .

ششمين تعريف نظارت آموزشي به گونه وظيفه رهبري برحسب نظرموشر(1) وبريل (2) « وظايف نظارت را تدريس نحوه تدريس به معلمان و رهبري حرفه اي در تدوين مجدد شآموزش عمومي به خصوص در برنامه درسي آن ،تدريس آن ،شكلهاي آن ،منظور مي داريم»[2] .

اصول نظارت :

  • اصل سازماني:

    نظارت و راهنمايي آموزشي رفتاري سازماني است و بايد مسؤليتي مديريتي در مدرسه تلقي شود . در مدارسي كه برنامه نظارت و راهنمايي آموزشي و پست راهنماي آموزشي به طوررسمي وجود ندارد ، مدير مدرسه بايد راهنماي آموزشي با ايفا كند .چنانچه او صرفا به امور اداري مدرسه بپردازد و نقش خود را در حيطه وظايف آموزشي اش فراموش كند ، درك درستي از نقش خود ندارد .اما امروزه ،نظارت به عنوان يك رفتار سازماني مهم در تشكيلات آموزش و پرورش اغلب كشورها وجود دارد و مسؤليت آن برعهده مدير مدرسه مي باشد .

2 – اصل مسؤليت و اختيار:

مسؤليت هنگامي اهميت دارد و معنا پيدا مي كند كه توام با ختيار باشد .اگر چه در تقسيم وظايف و ستادي نظارت پستي ستادي محسوب مي شود و معمولا فاقد اختيارات لازم صفي يا اجرايي است .

ناظران براي اجراي وظايف محول شده بايدبه اختياراتي متكي باشند كه منابع آن با منابع اختيارات مديران صفي متفاوت است .رفتار نظارتي از طريق اعمال قدرت اجرايي موفق نخواهند بود .هرچه مدير به تخصص ، مهارتها و تواناييهاي حرفه اي خود بيشترمتكي باشد ، معلمان نيز در پذيرش رهنمودهاي او تمايل و اشتياق بيشتري از خود نشان ميدهند بنابراين مدير يا ناظر كه ويژگيهاي حرفه اي اين رفتارسازماني را ندارند و در عمل مورد پذيرش معلمّان قرارنمي گيرند ، نبايد به اين كار مبادرت كنند . زيرافاقد اختيارات شخصي و تخصصي لازم براي نظارت معلمان هستند .

 

3-اصل پوياييهاي گروهي :

نظارت آموزشي وظيفه مشاركت جويانه همراه با همكاري حرفه اي گروهي است .

(هوي و فورسايت 1986) بدون همكاري حرفه اي معلم مدير مدرسه و ديگرشركت كنندگان در اين وظيفه موفقيت برنامه هاي نظارت بعيد به نظر مي رسد .به اعتقاد كيمبل وايلز(1967) نظارت بر فرد يا افراد خاصي كه عنوان راهنمايي آموزشي را دارند محدود نمي شود .زيرا به منظور اصلاح اجزاي مختلف آموزش تشريك مساعي افراد مختلف با تخصصهاي گوناگون ضروري است كه اين كار صرفا از طريق فعاليتهاي گروهي يا پويا كردن افراد در قالب كار گروهي امكان پذيرمي گردد.

هر عضوي از آموزش وپرورش كه در زمينه اصلاح ارتقاي عملكرد آموزشي معلمان و دانش آموزان به آنان كمك كند ، اعتقاد بر اين است كه گرد آوردن افراد درگروههاي تخصصي كاري با هدف انجام دادن اصلاحات آموزشي و پويايي بخشيدن به اين گروهها به كسب نتايج مطلوب تري منجر ميشود تا اتكاي به فرد يا تخصص خاصي براي انجام دادن اصلاحات به تعبير سرجيواني و استارات (1993) هرفردي كه در فرايند اصلاح مدرسه درگير و مسؤل است در چهارچوب نظارت قرارمي گيرد . بنابراين مسؤليت از قالب فرد و گروه خاصي خارج و به بيرون از مدرسه و جامعه نيز مربوط مي شود نظارت مسؤليتي جمعي است كه بايد در قالب پوياييهاي گروهي متجلي گردد.

4-اصل رشد و پيشرفت حرفه اي :

يكي از هدفهاي برنامه هاي نظارت آموزشي ايجاد فرصتهاي مناسب براي رشد و پيشرفت      حرفه اي معلمان است . ترويج روحيه اتكابه نفس و استقلال كاري معلم از گامهاي اوليه واساسي براي تحقق اين هدف است . تغييرات وتحولات فزاينده امروزي ،تغييرات فراواني را در آموزش و پرورش به وجودآورده و اين تغييرات نيز ايجاد تغييراتي را در معلمان ضروري ساخته است . معلمان بايد خواهي نخواهي آمادگي پذيرش اين تغييرات وانطباق با آنها را پيدا كنند و گرنه در حرفه خود دچار ركود خواهد شد . آشنايي با كاربردپديده هاي جديد در مدرسه مثل كامپيوترو استفاده از نرم افزارهاي آموزشي ،فراگيري دانش تخصصي جديد به كارگيري روشهاي نوين آموزشي ،مثل روشهاي گروهي به جاي روشهاي كلامي واستفاده از تحقيقات عملياتي به منظور پاسخگويي به مشكلات آموزشي همگي رشد حرفه اي معلمان را فراهم مي كند .ناگفته پيداست كه كسب دانش و تجربه هاي جديد كه قدرت ابتكار وتواناييهاي تازه اي به معلمان مي بخشدنه تنها براي ارتقاي كارآيي معلمان ضروري و فوق العاده مهم است ،بلكه درتغيير شخصيت معلمان وايجاد روحيه وانگيزه در آنان براي ترفيع و ارتقاي علمي وشغلي نيز ملاكي بسياربا ارزش است .

5-اصل ارزشمند بودن فرد و گروه :

هنگام واگذاري تكاليف و مسؤليتها بايد،مثل افرادديگردر سازمانها ،تعاونهاي فردي ،معلمان نيز در نظرگرفته شود .به كارگيري روشهاي نظارت آموزشي در مورد همه معلمان نتايج يكساني ندارد .پس نبايد از آنان انتظار داشت كه در هر جو سازماني و تحت هر شرايطي به صورتي يكسان عمل كنند و نتايج يكساني ارائه دهند يا واكنشهايشان در مواجه با مسائل و مشكلات سازماني متفاوت نباشد . در مدرسه بايد اين احساس به معلم القا شود كه هم به عنوان يك فرد و هم گروهي كه به آن تعلق دارد ،در اداره امور مدرسه و بويژه در تصميم گيريهاي آموزشي،داراي ارزش و اهميت است . معلمي كه با اين احساس مفيد و ارزشمند كارمي كند يعني در عمل جلوه خارجي آن را در محيط كارش و در مورد افراد ديگر در مدرسه مشاهده مي كند داراي شخصيتي پويا وفعال مي شود . خود پنداري مثبت معلم از خود و كارش موجب برانگيختن فعال شدن و هدايت رفتارش در جهت هدفهاي مدرسه مي شود .

 

6-اصل علمي بودن :

امروزه برنامه هاي نظارت از جهت گيري علمي برخورداراست و موفقيت آن در رفع موانع آموزشي و بهبود عملكردمعلمان مديون دستاوردهاي بسيارعلوم رفتاري و سازماني است يافته هاي علوم به طور فزاينده در آموزش و پرورش كاربرد يافته و تحولات بسياري را در زمينه هاي تدريس ،يادگيري ارتباطات ،سازماندهي و مديريت به وجود آورده است .معلم ديگرابزارناچيز و كوچكي در دست نظام آموزشي تلقي نمي شود ،بلكه فردي است داراي تفكر مستقل با روحيه اي جاه طلبانه و خواستار آزادي و استقلال عمل كه به سبب انگيزه هاي شخصي به آموزش و پرورش گرويده است و در پي دستيابي به هدفها و آرمانهاي خاص خويش است در برنامه هاي نظارت آموزشي سعي مي شود در كاربا معلمان از انديشه هاي علمي جديد ،يافته ها ،پديده ها و تكنولوژي جديد استفاده گردد و از اعمال نظر شخصي يا قواعد كلي روي معلم بشدت جلوگيري شود .

7- اصل تغيير :

اين اصل بر اساس يك اصل كلي سازماني قراردارد و آن عبارت از اين است كه تمام افراد و سازمانها در فرايند كذرزمان نياز به تغيير پيدا مي كنند و دوام حيات هر فرد و سازماني مستلزم تغيير است اين امر به معناي انتقالات غير منطقي كاركنان و تعويض مديران يا تغيير در امور جزئي و كم اهميت اداره سازمانها نيست ، بلكه تغييراتي است كه بايد در سازمانها و افراد ايجاد شود[3]

ماركس واستوپس (1961) هنكام بحث در باره مباني واصول نظارت و راهنمايي آموزشي بعضي از اصول آنرا به اين ترتيب بيان مي كند :

1-نظارت و راهنمايي آموزشي كه بخش كامل و جامعي از برنامه آموزشي است و كار و خدمتي گروهي (تعاوني ) به شمار مي آيد.

2- تمام معلمان به راهنمايي و كمكهاي راهنماي آموزشي نياز دارند . اين اصل يك اصل اساسي است و مسؤليت اين خدمت را مدير مدرسه يا راهنماي آموزشي بر عهده دارد.

3-برنامه هاي نظارت و راهنماي آموزشي بايد به نحوي  تهيه وطراحي شود كه پاسخگوي نيازهاي شخصي معلمان مدرسه باشد .

4-همه كاركناني كه با فرايند آموزش سروكاردارند اعم از كاركنان آموزشي و غير آموزشي به نظارت و راهنمايي آموزشي نياز دارند و بايد تحت پوشش برنامه هاي آن قرارگيرند .

5-نظارت و راهنماي آموزشي بايد به توضيح  و تشريح هدفها و مقاصد آموزشي بپردازد هدفهاي آموزش و پرورش و اهميت آنها بايد همواره به معلمان گوشزد گرددو مبنايي براي كارو فعاليتهاي راهنمايان آموزشي و معلمان باشد .

6-نظارت و راهنمايي آموزشي بايد در جهت بهبود نگرشها و دانشها و منش و رفتارو هم چنين تحكيم روابط انساني خوب در همه كاركنان مدرسه تلاش كند و به گسترش ارتباطات خود با جامعه بپردازد .

  • نظارت و راهنمايي آموزشي بايد بتواند فعاليتهاي فوق برنامه دانش آموزان را سازماندهي و آنها را هدايت كند .
  • مسؤليت بهبود برنامه و فرايند آموزش و يادگيري در كلاس درس و مدرسه برعهده راهنماي آموزشي ، معلم ، مدير مدرسه در منطقه برعهده رئيس آموزش و پرورش و در سطح ملي بر عهده وزارت آموزش  و پرورش است .
  • پيش بينيهاي لازم به منظور فراهم كردن تداركات و امكانات مربوط به برنامه هاي نظارت و راهنمايي آموزشي بايد در بودجه ساليانه درنظرگرفته شود .
  • براي نظارت و راهنمايي آموزشي ، هم برنامه ريزي كوتاه مدت ضرورت دارد و هم برنامه ريزي بلند مدت . تمام افرادي كه به نحوي با اين برنامه ها ارتباط پيدا مي كنند يا تحت تاثير آن قرار مي گيرند بايد با راهنمايي آموزش همكاري كنند .
  • مدير مدرسه يا راهنماي آموزشي كه اجرا كننده برنامه هاي نظارت و راهنمايي آموزشي هستند بايد در تمام سطوح از كمكهاي مشورتي منطقه آموزشي وزارت آموزش و پرورش و دانشگاهها و ديگر سازمانهاي محلي ، استاني و كشور بهره مند شوند .
  • نظارت و راهنمايي آموزشي بايد آخرين يافته هاي تحقيقات را تجزيه و تحليل و آنها را ارزيابي كند و در آموزش و پرورش به كاربندد .

تاريخچه نظارت:

تخمين زده مي شود كه عمر بشر در روي كره زمين چيزي به حدود يك ميليون سال مي رسد در نود و نه درصد اين مدت تلاش بشر و پيشرفت وي به سوي تمدن بسيار ناچيز بوده است حدوداً شش هزار سال قبل بود كه نوشتن اختراع شد . با اختراع نوشتن نياز به آموزش احساس گرديد با گسترش و پيچيده ترشدن جامعه و افزايش دانش معلومات بشري، احتياج به داشتن مدرسه نيز ضرورت يافت .

گرچه ممكن نيست كه زمان دقيق به وجود آمدن مدرسه را مشخص كرد. معهذا همانطور كه جانسون و ديگران (1969) خاطرنشان مي سازد با اختراع خط ميخي كه تاريخ آن به 2000 سال قبل از ميلاد مسيح (ع) بر مي گردد، به نظر مي رسد كه نوعي مدرسه احتمالا در سومر وجود داشته است . هم چنين شواهدي وجود دارد كه پيشنهاد مي كند مدارس رسمي در چين به هنگام سلسه شانگ شايد زودتر از  2200 سال قبل از ميلاد مسيح وجود پيدا كرده اند.

تقريبا 500 سال قبل ازميلاد مسيح (ع) بود كه زمينه اي مناسب براي ايجاد يك جامعه پيشرفته و عنايت به امر مهم تعليم و تربيت شكل گرفته و شيوه هاي نظارت در مدارس در زمانهاي گذشته در كشورهاي مختلف در ذيل آورده ميشود.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7053
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی ارتباط بين انجام فعاليتهای نظارتی مديران و عملكرد آموزشی مدارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.