0
0

دانلود مقاله بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق

670 بازدید

از بدو پيدايش انسان بر روى كره زمين، همواره زنان و مردان، با تشكيل كانونى به نام خانواده، عمرى را در كنار هم گذرانده و فرزندانى در دامان پر مهر خود پرورش داده و از اين جهان رخت بربسته اند.در يك نگاه ظاهرى متوجه مى شويم كه عناصر … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق دنبال نمایید. این فایل شامل 43 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق

مشخصات فایل بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق

عنوان: بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 43
حجم فایل : 40 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

عوامل مؤثر در طلاق

به گفته كارشناسان ازدواج هايى كه درآ نها هماهنگى بيشترى ميان زوجين وجود دارد موفق ترند و كمتر به طلاق مى انجامند.تشابهاتى مانند طبقه اجتماعى، سطح تحصيلات، سطح هوش، هم نژاد بودن، دين مشابه داشتن، هم زبان بودن و …، يك ازدواج موفق را رقم مى زند.ازدواجى كه با تشابه نژادى -زبانى -روانى واجتماعى صورت بگيرد ازدواجى موفقيت آميز است.

تفاوت طبقاتى يكى از عواملى است كه با امكانات اجتماعى؛ معمولاً ديدگاه هاى مختلفى را به وجود مى آورد.البته اگر دو نفر، آن اندازه از آگاهى لازم برخوردار باشند كه اين تفاوتها را به رسميت بشناسند ازدواجشان منعى ندارد.

دكتر آقاجانى، جامعه شناس معتقد است: «طلاق به عنوان مسأله اجتماعى يكى از مهم ترين پديده هاى حيات انسانى است.مى توان گفت كمتر پديده اجتماعى به پيچيدگى طلاق وجود دارد.علل و عوامل طلاق متفاوتند و اين علل و عوامل يا در لايه هاى عميق اجتماعى قرار دارند يا در لايه هاى ظاهرى.اما بايد توجه داشت كه درك ،فهم و تفسير لايه هاى عمقى كار پيچيده اى است.»

دكتر آقاجانى علل و عوامل تأثير گذار در طلاق را اينگونه بيان مى كند:

1)     عدم تفاهم و توافق اخلاقى

2)     ناسازگارى و عدم سازش

3)     بد اخلاقى و بد رفتارى

4)     خشونت (كتك زدن)

5)     تفاوت و تضاد در زندگى

6)     تفاوتهاى فرهنگى

7)     سوء ظن

8)     اعتياد

9)     عدم شناخت و درك يكديگر

10)ازدواج دوم

11)دخالت ديگران در زندگى

12)اختلاف سن

13)عدم علاقه

14)بيمارى روحى

15)بيكارى

16)عدم توافق در مسائل جنسى (زناشويى)

17)ازدواج اجبارى

البته از ديدگاه دكتر آقاجانى در ميان طبقات مختلف اجتماعى (بالا، متوسط، پايين)، تفاوتهاى اساسى در علت طلاق وجود دارد.به طور مثال، در طبقه پايين جامعه، مهمترين علت طلاق مشكلات مالى عنوان مى شود و بيكارى و ندادن نفقه، اعتياد، خشونت و بداخلاقى و بدرفتارى از جمله ديگر علل طلاق است.تفاوت هاى طلاق در ميان دو طبقه بالا و متوسط نيز مختلف است.مثلاً مهمترين عامل طلاق در ميان طبقه بالا، عدم تفاهم و توافق اخلاقى است.در حالى كه در ميان طبقه متوسط، تفاوت هاى فرهنگى مهمترين عامل است.

بررسی دلایل عمده ی افزایش آمار طلاق :

دکتر سید هادی معتمدی – روانپزشک و مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور- در خصوص علل افزایش طلاق در جامعه گفت : علل افزایش طلاق از سه نقطه نظر ، اجتماعی ، اقتصادی و آماری قابل بررسی است . از نظر اجتماعی تغییر در فضای جامعه و آشنا شدن مردم بویژه زنان با حقوقشان یکی از علل رشد طلاق است همچنین گسترش سازمانهای حمایت و حمایتهای اجتماعی از مطلقین بویژه زنان مطلقه از دیگر عوامل رشد این پدیده است . نکته دیگر قانون به روز شدن مهریه است . تا ده سال پیش زنان نه با حقوقشان آشنایی داشتند و نه در صورت طلاق از پشتوانه مالی برخوردار بودند اما با وضع قانونهای جدید ، مسائل مالی که یکی از موانع اقدام به طلاق بود ، حل شده و زنان مطمئن هستند که در صورت طلاق علاوه بر حمایت های اجتماعی ، پشتوانه مالی نیز خواهند داشت . این مسأله باعث شده بسیاری از طلاقهای عاطفی تبدیل به طلاق واقعی شود. او افزود : می توان گفت طلاق بطور مطلق افزایش پیدا نکرده بلکه بیشتر نمود اجتماعی پیدا کرده است و خود را نشان می دهد و همچنین با اشاره به پیوندهای زناشویی جدید که بیشتر دوبنایی است گفت : جوانان امروزه بدون در نظر گرفتن شرایط لازم برای ازدواج و دقت به مسائل زیربنایی ازدواج ، اقدام به این کار کنند و ازدواجها تبدیل به نوعی نمایشگاه و نوعی مسابقه نمایش امکانات شده است. این سطح نگری در ازدواج علل بروز طلاق در سالهای آینده است و بیشتر طلاق ها نیز در بین این گروه اتفاق می افتد. دکتر معتمدی تورم و بیکاری را از علل اقتصادی طلاق برشمرد. دکتر پیمان آزاد- استاد دانشگاه و حقوقدان در حال حاضر از زوایای مختلف می توان به پدیده طلاق و بی میلی جوانن به ازدواج نگاه کرد مسأله پیچیده ای نیست ولی ابعاد گوناگون دارد ، از یک منظر کلان ، عبور از جامعه سنتی به جامعه مدرن از یک سو ، بنیان خانواده را سست میکند و از طرفی رشد میزان ازدواج را به خطر می اندازد. در جامعه مدرن ، تساوی حقوقی زن و مرد در همه عرصه های زندگی مطرح میشود و نقش زن در خانواده و جامعه تحول پیدا می کند و در بستر این تحول است که وظایف و تکالیف زن و مرد تغییر می کند ، در صورتی که آحاد جامعه و خصوصاً مردان برای قبول این تحول آماده باشد رشد میزان طلاق اجتناب ناپذیر می شود چرا که  معیار ازدواج عوض شده و در معرض دگرگونیهای مداوم است.

طلاق و عوامل موثر بر آن

وقتي دختر و پسري در عنفوان جواني با داشتن عشق فراوان نسبت به يکديگر با بستن عقد ازدواج، کانوني گرم به نام خانواده را تشکيل مي دهند، هيچ گاه تصور نمي کنند که روزي ممکن است مشکلات زندگي چنان بر آنها غلبه کند و شرايطي بر آنها تحميل شود که باعث شود دادخواست طلاق داده و زندگي عاشقانه خود را به پايان برساند.

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق را به قیمت 11000 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7021
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی علل و عوامل تاثیرگذار در طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.