مرداد
۸
۱۳۹۹

دانلود مقاله بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال

ما اكنون در زماني زندگي مي كنيم كه تمام چيزها بسرعت درتغييرند و باورها، نظرات و عقايد مربوط به ماهيت كودكان از آن مستثني نيستند، ولي امروزه، مثل هميشه والدين تأثير قابل توجهي در دنياي كودك اعمال مي نمايند… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال دنبال نمایید. این فایل شامل ۲۲۹ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

 مقاله بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال

مشخصات فایل بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال

عنوان: بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۲۲۹
حجم فایل : ۲۳۱ کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

اختلال مربوط به كمبود توجه (بيش فعالي)

كودكان از لحاظ فعاليت هاي حركتي با يكديگر تفاوت دارند. ممكن است همه كودكان به نظر بزرگسالان بيش فعال باشند ولي به نظر مي رسد كه بعضي كودكان هرگز از حركت باز نمي ايستند. آنان درسنين پيش از دبستان بدون اين كه هدفي داشته باشند بدون وقفه مي دوند، بالا ميروند و مي خزند وقتيكه بزرگتر مي شوند ناتواني مشخصي براي آرام نشستن نشان داده و بطور افراطي تمايل به بيقراري دارند. يك مشاهده گر مي تواند دريابد كه آنها بيش از كودكان ديگر فعال بود وفعاليتشان كيفيتي بي هدف و تصادفي دارد (آزاد ۱۳۸۰ ص ۷۴).

نشانه هاي كمبود توجه – بيش فعالي  دركودكان

اين علائم از سه جنبه مورد بررسي قرار مي گيرند.

الف) كمبود توجه

۱-عدم توانايي درتمركز و توجه كافي هنگام انجام كارها و فعاليت هاي روزانه
(مثل: انجام تكاليف درسي و وظايف خانگي)

۲-احتمال ابتلا به مشكلات شنوايي

۳-بي توجهي به سخنان سايرين

۴-ناتواني در پيروي از فرمان ها و دستورالعمل ها

۵-ناتواني درطبقه بندي وسازمان دادن امور

۶-عدم تمايل به انجام كارهايي كه نيازمند فعاليت فكري و تمركزند.

۷-گم كردن مداوم اشياء اسباب بازيها و وسايل مدرسه

۸-فراموشي در انجام فعاليت هاي روزانه

۹-حواس پرتي

۱۰-داشتن رفتارهاي تكانشي

۱۱-ناتمام گذاشتن كارها

ب)بيش فعالي

۱-ناتواني درآرام نشستن

۲-دويدن، پريدن، جهيدن و بالارفتن هاي بيش از اندازه از ميزو صندلي هاي اتاق

۳-ناتواني درانجام بازي هاي ملايم وآرام

۴-پرجنب و جوشي زياد هنگام انجام كارها

۵-تند صحبت كردن مقطع كردن سخنان ديگران

۶-شتاب درپاسخ دادن به سوالات (قبل از آن كه تمام سوال خوانده شود) و پاسخ‌دهي نامناسب

۷-بي صبري

۸-داشتن خوابي ناآرام

۹-نياز به مراقبت و نگهداري درمقابل خطرها و حوادث

پ) نوع تركيبي (كمبود توجه – بيش فعالي  )

داشتن علائم كمبود كمبود توجه – بيش فعالي  بطور همزمان

درنظر داشته باشيد كه كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه – بيش فعالي  بطور غيرعمدي و كاملاً ناخودآگاه اين علائم را از خود نشان مي دهندو هيچ كنترلي بررفتار و اعمال خود ندارند (سلحشور ۱۳۸۴ ص ۴۲).

ازطرفي رفتارهاي شتاب آميز كودك هيچ ارتباطي به استرس و تنش هاي روزانه كودك ندارد . براي مثال كودكاني كه تجاربي از طلاق والدين، جابجايي در خانه و مدرسه، بيماري يا فوت يكي از آشنايان دارند، اغلب دچار اضطراب و پريشاني هاي فكري –حركتي مي شوند. اما كودكان بيش فعال به رغم اين كه هيچ يك از اين تجارب و تنش ها را درزندگي خود نداشته اند، دچار علائم و ناهنجاري هاي رفتاري اند. گروهي از پژوهشگران معتقدند كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه – بيش فعالي  در دوران خردسالي به ندرت لبخند مي زنند، تغييرات خلقي آشكار دارند و مشكلاتي در زمينه خواب و رفتارهاي ناهماهنگ با شرايط ازخود نشان دهند (وادل[۲] ۱۹۸۴).

همچنين درسالهاي پيش از مدرسه، اين كودكان زود رنج، كم حوصله، عصباني، كم توجه و لجبازند. در دوران مدرسه، كودكان پرتحرك، حواس پرت و كم توجه مي‌باشند و از عملكرد تحصيلي ضعيف، نواسانات خلقي، روابط ضعيف با همسالان و پرجنب و جوشي فوق العاده رنج مي برند. دوران نوجواني را نيز باخودانگاره اي ضعيف، فقدان تكامل با والدين، آموزگاران و همسالان، افزايش پرخاشگري، رفتارهاي خشونت آميز و افت تحصيلي طي ميكنند. در اغلب موارد، نشانه هاي كمبود توجه دربزرگسالان نيز كماكان ادامه مي يابد و به صورت مشكلات شخصيتي، رفتارهاي ضداجتماعي، هنجارشكني هاي اجتماعي، سيگار كشيدن، انحرافات و كجروي هاي اخلاقي گوناگون خود را نشان دهند
(ويس[۳]و هچتمن[۴]۱۹۸۶).

كودكاني كه بيش از اندازه فعال اند، مشكلاتي نيز درتوجه و تمركز دارند. درگذشته نامهاي زيادي براي اين نوع رفتار بكاررفته است كه عبارت است از
بيش فعالي، سندرم بيش فعالي[۵]، اختلال مغزي خفيف، نارسايي كنش مغزي خفيف براي اين كه مهمترين جنبه هاي اختلال مورد توجه قرار گيرد اصطلاح جديد اختلال مربوط به كمبود توجه در III DSM مورد استفاده واقع شده است:

معيارهاي اين اختلال عبارت است از :

الف-بي توجهي. لااقل سه مورد از موارد زير:

۱٫اغلب درتمام كردن كارهايي كه شروع كرده اند با شكست مواجه مي شوند.

۲٫اغلب بنظر مي رسد كه گوش نمي دهند.

۳٫به آساني برآشفته مي شوند.

۴٫درتمركز نمودن روي كارهاي مدرسه يا ساير وظايفي كه نياز به توجه طولاني دارد و دچار اشكال هستند.

۵٫در دلبستگي به فعاليت هاي بازيچه اي مشكلاتي دارند.

ب-انگيختگي ناگهاني لااقل سه مورد از موارد زير :

  1. اغلب پيش از فكر كردن عمل مي كنند.
  2. بطور افراطي ازيك فعاليت به فعاليت ديگري مي روند.
  3. از لحاظ نظم دركارها دچار اشكال هستند (به دليل ضايعه‌ي شناختي)
  4. نياز به مراقبت زياد دارند.
  5. مرتباً دركلاس فرياد مي زنند.
  6. درموقعيت هاي گروهي و بازيها رعايت نوبت نمي كنند.

ج-بيش فعالي لااقل دو مورد از موارد زير:

  1. مرتباً دراطراف مي دوند و از درو ديوار بالا مي روند.
  2. درآرام نشستن دچار اشكال بوده و دائماً مي لولند.
  3. تحمل نشستن درجايي را نداشته و از اين حيث دچار اشكالند.
  4. بهنگام خواب بيش از اندازه دراطراف حركت مي كنند.
  5. هميشه درحال رفتن و عمل كردن هستند چنانكه گويي توسط يك موتور تحريك مي شوند (آزاد ۱۳۸۰ ص ۷۵).

اين  علامتها بايد توسط بزرگسالان درمحيط كودك گزارش گردند. اگر والدين و آموزگار از نظر اين رفتارها توافق نداشتند به گزارش آموزگاران بايد وزن بيشتري داده شود زيرا آنان با رفتارهايي كه  معمولي و طبيعي هر سني است آشنايي بيشتري دارند . نشانه هاي بيماري كه در بالا ذكر شد مخصوص كودكان ۸ تا ۱۵ ساله است. كودكان كم سال تر معمولاً نشانه هاي بيشتري را نشان مي دهند و كودكان مسن تر نشانه هاي كمتري را. اين رفتارها بايد قبل از ۷ سالگي شروع شده، لااقل شش ماه دوام داشته باشد و علت آن اسكيزوفرني، اختلال عاطفي يا عقب ماندگي ذهن نباشد (همان منبع).

گرچه اين معيارها براي شناخت رفتار اين كودكان سودمند است با اين وجود مسايل معني داري درتعبير و تفسير آنها وجود دارد. مثلاً رفتار يك كودك بايد براساس سنش بررسي شده، سالم و يا منحرف توصيف گردند اين كه آيا اولين خصوصيات ذكر شده رانشان داده است ياخير. بطور معمول پزشكان و متخصصان اطفال براي تشخيص بيش فعالي كودكان به سه نكته‌ي مهم توجه مي كنند
(تاي نن[۶]۲۰۰۵).

  1. تهيه ‌ي سابقه‌ي بيماري

-اطلاع از سوابق بيماري هاي كودك و نابهنجاري هاي ژنتيكي خانواده، حساسيت ها و آلرژي هاي گوناگون و سلامت اعضاي خانواده براي تشخيص اين اختلال دركودكان و توجه به علائم و نشانه هايي كه حاكي از بيماريهاي ژنتيكي خانوادگي باشد، از اهميت ويژه اي برخوردار است، زيرا تحقيقات نشان مي دهند كه براساس شواهد علمي محكم، اين اختلال درخانواده بصورت ارثي مشاهده شده است.

۲٫انجام معاينات جسماني

-سنجش قدرت شنوايي و بينايي كودك، بررسي سابقه‌ي مشكلات روان شناختي (مثل اضطراب و افسردگي) و انجام ساير آزمايش هاي پزشكي لازم.

  1. تهيه پرسش نامه‌ي رشدي رواني كودك

بطور كلي، پزشك متخصص كودك سعي مي كند با تهيه‌ي پرسش نامه‌ي دقيقي از اعضاي خانواده، آموزگار مدرسه، مربيان و مراقبان كودك، اطلاعات كاملي از ويژگي‌ها و علايم بيش فعال كودك كسب كند (سلحشور ۱۳۸۴ ص ۴۴).

بطور خلاصه همه‌ي كودكان مبتلا به اين اختلال بايد توسط پزشك متخصص شناسايي بشوند . زيرا هيچ آزمايش و تست معيني براي شناخت اين بيماري تاكنون ابداع نشده است و براي تشخيص درست و اشتباه گرفته نشدن با اختلالات ديگر مثل سندرم (نشانگان) تارت[۷]، ناتواني هاي يادگيري يا افسردگي كودك را براي معاينه دقيق به يك عصب شناس، روان پزشك يا روان شناس معرفي مي كنند.

دراغلب موارد، پزشك متخصص نيز با بررسي سوابق و زندگي نامريي كودك و تشخيص دقيق بيماري، مراحل درمان را آغاز مي كند. نكات مهم هنگام تشخيص درست اين اختلال عبارت است از :

  1. كودك بايد يك سوم علايم رفتاري ذكر شده را تا ۷ سالگي نشان دهد.
  2. رفتار هاي ذكر شده بايد در تمام فعاليت هايي روزانه‌ي كودك مشاهده شوند.
  3. اين رفتار ها بايد در كودك بيش فعال ماندگار تر از كودكان هم سن وسال او باشد.
  4. اين رفتارها حداقل بايد ۶ ماه دركودك مبتلا به اختلال مشاهده شوند. (منبع قبل ص ۴۳)

گروهي از روان شناسان و متخصصان علوم رفتاري، اين كودكان را به دو گروه تقسيم كرده اند :

        الف)گروهي كه داراي رفتارهاي پرخاشگرانه و تكانشي اند.

ب)گروهي كه داراي اختلال كمبود توجه و تمركزند.

اين متخصصان معتقدند كه كودكان گروه دوم شانس بيش تري براي بهبودي و كاهش علائم دارند (لوني[۸] ۱۹۷۸).

ازطرفي اين اختلال در DsMIV به سه نوع فرعي تقسيم شده است:

۱٫اختلال كمبود توجه – بيش فعالي نوع مركب : اين نوع فرعي زماني مطرح مي شود كه ۶ نشانه فقدان توجه و شش يا بيش از شش نشانه  بيش فعالي –تكانشگري حداقل در ۶ ماه گذشته دوام يافته باشند. در بيشتر كودكان و نوجوانان مبتلا به اين اختلال، نوع مركب ديده مي شود ولي معلوم نيست كه اين موضوع در مورد بزرگسالاني كه اين اختلال را دارند صدق مي كند يا نه.

۲٫اختلال كبود توجه-پيش فعالي. نوع عمدتاً بي توجه: اين نوع فرعي زماني است كه ۶ ماه يا بيش از ۶ نشانه‌ي فقدان توجه (ولي كمتر از ۶ نشانه‌ي بيش فعالي –تكانشگري) براي حداقل ۶ ماه دوام يافته باشند.

۳٫اختلال كمبود توجه –بيش فعالي نوع عمدتاً بيش فعال تكانشي اين نوع فرعي زماني مطرح مي شود كه ۶ يا بيش از ۶ نشانه‌ي بيش فعال – تكانشگري
(ولي كمتر از ۶ نشانه‌ي كمبود توجه) براي حداقل ۶ ماه گذشته دوام يافته باشند. البته احتمال دارد فقدان توجه بعنوان يك ويژگي قابل ملاحظه‌ي باليني درچنين مواردي وجود داشته باشد (شريعت زاده ۱۳۷۷ ص ۲۶).

علاوه بر آن بيش فعالي با مشكلات ديكري نيز مي تواند همراه باشد كه عبارت است از:

۱-اختلالات مربوط به سوخت و ساز و غدد داخلي از قبيل فعاليت بيش از اندازه تيروئيد .

۲-مسموميت ها، ازقبيل مسموميت با سرب

۳-حساسيت بخصوص حساسيت غذايي

۴-اختلالات حسي، ازقبيل كوري و كري

۵-خلق و خو[۹]از قبيل تغيير غير طبيعي كنش هاي روانشناختي

۶-تأثير رشد عصبي از قبيل نارسايي رشد دستگاه عصبي-مركزي آسيب ديدگي دستگاه مركزي مانند صرع هاي حاد سندروم مغزي مزمن

۷-واكنش هاي آموخته شده از قبيل واكنش به فشارهاي رواني محيط اجتماعي

۸-اختلالات شخصيتي از قبيل اختلالات مرضي مربوط به صفات شخصيت

۹-پسيكوزها از قبيل اسيكزوفي و اختلالات رفتاري عميق

بنابراين قبل از آنكه تصميم درباره درمان اين بيماري گرفته شود بايد ساير احتمالات مورد بررسي قرارگيرند (آزاد ۱۳۸۰ ص ۷۶).

عوامل مؤثر در بروز بيماري

به رغم تحقيقاتي كه تا كنون صورت گرفته است، پزشكان و پژوهشگران نتوانسته اند دلايل خاصي براي بروز اين اختلال دركودكان شناسايي و معرفي نمايند. آنان تنها به اين نكته اشاره كرده اند كه شماري از عوامل ژنتيكي و محيطي به همديگر تأثير مي گذارند و موجب بروز اختلال كمبود توجه – بيش فعالي دركودك ميشوند. براساس يافته هاي پژوهشگران بيش فعالي مي تواند منشأ ارثي داشته باشد زيرا بيش از نيمي از خواهر و برادرهاي بيش فعال تاريخچه اي مشابه داشته اند، درحالي كه فقط در ۱۵ درصد از موارد، خواهر و برادرهاي ناتني دچار بيش فعالي بوده اند. علاوه بر آن مطالعات گوناگوني كه برروي دو قلوها انجام شده است. صحت اين ادعا را ثابت مي‌كند  (سافر[۱۰] و كراگر[۱۱] ۱۹۸۸).

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول                ۱
  • مقدمه       ۲
  • بيان مسئله               ۵
  • ضرورت و هدف پژوهش      ۷
  • فرضيه‌ي پژوهش   ۹
  • سوال پژوهش         ۹
  • تعاريف نظري و عملياتي متغيرها          ۹
  • فصل دوم                ۱۱
  • اختلال مربوط به كمبود توجه (بيش فعالي)           ۱۲
  • نشانه هاي كمبود توجه – بيش فعالي دركودكان    ۱۲
  • عوامل مؤثر در بروز بيماري                ۲۱
  • شيوع       ۲۵
  • بيش فعالي و رابطه آن با جنسيت           ۲۶
  • سبب شناسي            ۲۷
  • خصوصيات باليني (ADHD)  ۲۸
  • درمان      ۳۰
  • دارو درماني            ۳۱
  • رفتار درماني           ۳۴
  • روشهاي عامل سنتي               ۳۴
  • بازي چيست؟           ۳۶
  • عوامل مؤثر در بازي             ۳۷
  • تأثير جنس               ۳۷
  • تأثير هوش              ۳۸
  • تأثير سن ۳۹
  • تأثير محيط              ۳۹
  • بازي واهميت آن     ۴۰
  • ارزشهاي بازي        ۴۱
  • انواع بازي از ديدگاه پياژه      ۴۳
  • بازي تمريني           ۴۳
  • انواع بازيهاي تمريني             ۴۵
  • بازي نمادين            ۴۶
  • مراحل بازيهاي نمادين            ۴۷
  • انواع بازيهاي نمادين              ۴۸
  • بازي با قاعده           ۵۱
  • نظريه هاي مربوط به بازي   ۵۲
  • نظريه‌ي انرژي اضافي يا مازاد              ۵۲
  • نظريه‌ي پيش تمرين               ۵۳
  • نظريه‌ي استراحت و رفع خستگي          ۵۳
  • نظريه‌ي تكرار فعاليتهاي اجدادي            ۵۴
  • نظريه‌ي تكرار فعاليتهاي غريزي           ۵۵
  • نظريه‌ي جبران       ۵۵
  • نظريه‌ي اصل لذت                 ۵۶
  • كاتارسيس                ۵۶
  • ديدگاه دكرولي درمورد بازي ۵۷
  • ديدگاه فروبل           ۵۸
  • ديدگاه ژان شاتو       ۵۸
  • ديدگاه پرز               ۵۹
  • ديدگاه اشترن           ۶۰
  • ديدگاه شارلوت بوهلر              ۶۰
  • ديدگاه هارلوك         ۶۱
  • ديدگاه اسپادگ          ۶۲
  • طبقه بندي پارتن براساس ميزان درگيري اجتماعي               ۶۴
  • طبقه بندي لوون فلد                ۶۶
  • بازيها از نظر اجرا ۶۶
  • اسباب بازي             ۶۸
  • ويژگي هاي اسباب بازي        ۶۹
  • انواع اسباب بازي   ۷۰
  • ارزش درماني بازي                ۷۶
  • بازي درماني چيست؟              ۷۷
  • بازي درماني از نظر روش شناختي موضوع        ۷۸
  • انشعاب بازي درماني براساس نظريه روانكاوي    ۷۹
  • بازي درماني فعال   ۷۹
  • بازي درماني غيرفعال            ۸۰
  • بازي درماني گروهي              ۸۱
  • مفاهيم و نظريه هاي بازي در قرن بيستم               ۸۲
  • اتاق بازي درماني   ۹۰
  • شن بازي درماني و تاريخچه آن             ۹۱
  • اهميت شن در تكنيك دنيا        ۹۹
  • گستره‌ي نظريه كاف درشن بازي           ۱۰۴
  • فرآيند بهبودبخشي و درمان شن بازي    ۱۰۶
  • قدرت درماني شن بازي از ديدگاه يونگ                ۱۰۸
  • تعبير وتفسير با تأخير             ۱۱۰
  • از رمز درآوردن سيني هاي شن             ۱۱۳
  • كودك از بازي با شن چه چيزهايي ياد مي گيرد؟   ۱۱۵
  • مراحل رشدي پياژه در شن بازي كودكان               ۱۱۹
  • مروري بر تحقيقات انجام شده                ۱۲۵
  • فصل سوم               ۱۳۶
  • مقدمه       ۱۳۷
  • جامعه آماري           ۱۳۷
  • نمونه وروش نمونه گيري      ۱۳۷
  • ابزار پژوهش          ۱۳۸
  • مقياس درجه بندي معلم كانرز                 ۱۳۹
  • روش آماري            ۱۴۰
  • روش اجرا               ۱۴۰
  • مشاهدات باليني       ۱۴۱
  • فصل چهارم            ۱۴۳
  • فرضيه ‌ي پژوهش ۱۴۴
  • جداول     ۱۴۴
  • نمودار     ۱۴۷
  • فصل پنجم               ۱۴۸
  • بحث و نتيجه گيري                ۱۴۹
  • لزوم آموزش والدين و آموزگاران          ۱۵۱
  • درمان اختلال بيش فعالي-كم توجهي (ADHD) با رويكرد شناختي – رفتاري       ۱۵۲
  • انتقادات   ۱۶۱
  • پيشنهادات                ۱۶۲
  • پيوست     ۱۶۴
  • منابع

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ميزان تاثير شن بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال را به قیمت ۱۴۵۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.




فرستادن دیدگاه

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت