0
0

دانلود مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی

612 بازدید

کودکي که به دنيا مي آيد عاليترين و کاملترين امکانات رشد را دارا است او در بهترين حالت خود آفريده مي شود . اگر اين کودک عادي به دنيا بيايد و خانواده و محيط مناسبي در اختيارش باشد جاي خويش را در اين جهان مي يابد . اما زندگي خانوادگي … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی دنبال نمایید. این فایل شامل 110 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی

مشخصات فایل تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی

عنوان: تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 43
حجم فایل : 36 کیلوبایت

بخشی از  مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

بيان مساله

پژوهشگران در ديدار هاي خود با گروهي از کودکان پرورشگاهي شهر مشهد در حين    برنامه ها و فعاليتهاي فکري و حرکتي مختلف اين کودکان احساس مي کردند که اکثرا جسارت ، اعتماد به نفس ، اميد به موفقيت و . . . کافي در اين کودکان نيست و در حاليکه از لحاظ فکري و فيزيکي مشکل خاصي نداشتند و قابليتهاي لازم براي اجراي عمل را دارا بودند .

در پيش فرضهاي اوليه به نظر مي رسيد که اين مشکلات کودکان احتمالا به علت رشد در شرايط خاص پرورشگاهي است . موضوعاتي همچون فقدان حمايت والدين ، عدم حضور مادر در حساسترين دوران رشد ، فقدان الگوهاي ثابت رفتاري ، عدم وجود تقويتهاي ملموس اجتماعي کافي ، فقدان محرکهاي کافي که مستلزم رشد سالم هستند ، داشتن خاطرات تلخ گذشته خويش ، کمبود ارتباطات متنوع و باز اجتماعي متناسب با رشد ، کمبود امکانات مالي ، تفريحي ، فرهنگي ، آموزشي و از اين قبيل عواملي هستند که مجموعا زمينه تشکيل ديدگاه و ادراک منفي نسبت به خود و نسبت به جهان را در اين کودکان فراهم کرده اند .

لذا براي اثبات يارد اين پيش فرض اقدام به پژوهش در باب تاثير محروميتهاي مختلف محيط پرورشگاه برخود پنداره کودکان پرورشگاهب و سپس مقايسه آن با خود پنداره کودکان غير پرورشگاهي يعني کودکاني که در خانواده و به اتفاق والدين خود زندگي       مي کنند نموديم تا به کمک ابزار ، روش و آزمون پژوهش و آماري مناسب تفاوت ويژگيهاي خود پنداره اين دو گروه از کودکان را بررسي و تجزيه و تحليل و نتيجه گيري نماييم .

اهميت موضوع تحقيق

اهميت خود پنداره همواره مورد توجه تمامي متخصصان امور مربوط به کودکان بوده است . به سختي مي توان به احساسات کودکان در مورد خودشان به عنوان يک فرد توجه نکرد . اغلب متخصصان ، خودپنداره مثبت و متعاقب آن عزت نفس بالا را به عنوان عامل اصلي در سازگاري اجتماعي _ عاطفي در نظر مي گيرند . روانشناسان و جامعه شناسان مهم از قبيل ويليام جيمز ، جرج هربرت ميدو ، چارلزکولي ، از جمله افرادي بودند که بر اهميت خود پنداره و احترام به خود مثبت تاکيد داشتند .

اخيرا روانشناسان نظريات نئوفرويدينها را با تحقيق تجربي در آميخته اند و به اين نتيجه رسيدهاند که احترام به خود مثبت با عملکرد مناسبتر و موثرتر مرتبط است .

خود پنداره و احترام به خود بويژه در مورد کودکان امري ارزشمند محسوب مي گردد ، زيرا به مثابه بينايي براي ادراکات کودک از تجارب زندگي عمل مي کند . کفايت اجتماعي _ عاطفي ناشي از يک شناخت مثبت از خود مي تواند نيرويي باشد که در جهت پيروزي بر مشکلات جدي بعدي به کودک کمک کند .

از آنجا که موارد پژوهشي کودکاني هستند که در محيط خاص پرورشگاه زندگي کرده و از جنبه هاي گوناگون دجار کمبودها و محدوديتهايي مي باشند که موجب تشکيل تصوير منفي از خود دنياي پيرامون مي گردد ، انگيزش سالم سازي و تقويت زمينه هاي شناختي _ اجتماعي _ عاطفي و رفتاري و نحوه آموزش مربيان موسسه از لحاظ تاثيري که بر رشد کودکان مي گذارد عوامل بسيار مهم به حساب مي آيند . از طرفي معلوم نيس مشکل بنيادي اين کودکان که هيچ گونه الگوي ثابتي ندارند تا به آن دلبستگي پيدا کنند چه تاثير دراز مدتي در کودکان خواهد داشت ؟

لازم است به دنبال تحقيقات و مطالعاتي که صورت مي گيرد اقدامات درماني مناسب در حيطه هاي مختلف در خود پنداره هاي کودکان انجام گيرد ، تاپاره اي از مشکلات قابل حل اين کودکان که گروهي از افراد جامعه هستند که ناخواسته وارد اين فضا شده اند را بر طرف نموده و بدين وسيله در فراهم کردن جامعه اي سالمتر گام برداشته شود .

هدف از انجام تحقيق

هر انساني از شخصيت خود در ابعاد مختلف آن برداشت و تصوري دارد که اين شخصيت يا خويشتن مي تواند جنبه هايي داشته باشد که براي فرد يا ديگران يا هر دو معلوم باشد يا نباشد و به  علت همين شناخت و آگاهي ناقص و گاه تعريف شده از خويش است که خود پنداره يا منفي است يا به صورت کاذب مثبت مي شود . در ضمن اين برداشت از خويش چنان قطعي و لايتغير نيست ، يعني اينکه ممکن است در لحظه اي فرد نسبت به بعدي يا تجربه اي از خود آگاه نبوده و زماني ديگر آگاه باشد ، پس بخشهاي فوق الذکر غير قابل نفوذ نيستند . از طرفي هر کدام از ما مثل يک گياه به وسيله شبکه اي از ريشه ها تغديه شده ايم يعني اينکه از کجا آمدهايم ، چه چيشه اي داشته ايم ، چگونه با خانواده وابستگي داشته ايم و مورد آن چه احساسي مي کنيم .

بسياري از اين ريشه ها ممکن است به نظر برسند که ما را از پشت گرفته اند و مانع رشد ما شده اند بسياري از آنها ممکن است ناشناخته باشند . بسياري از آنها ممکن است به ما علاقه اي نداشته باشند در حاليکه ما نمي توانيم نسبت به آنها بي تفاوت باشيم . به هر حال بدون اين ريشه ها ما به هيچ وجه نه مي بوديم و نه مي توانستيم رشد کنيم و نه اينکه بوجود آييم . اما وضعيت به چه صورت است در مورد آنهائيکه مي گويند . « من نمي توانم         بي تفاوت باشم ، من در مورد خانواده ام خيلي کم يا هيچ چيز نمي دانم و آنچه هم که    مي دانم آرزو مي کنم فراموش کنم و از آن آزاد شوم » . لذا خود پنداره و به دنبال آن احترام به خود از مولفه هاي متعددي بوجود آمده اند که از مسائلي ناشي مي شوند که در زندگي ما نقش مهمي ايفا مي کنند و نياز دارند که به دقت بررسي شوند .

با توجه به آنچه که گفته شد جنبه هاي مبهم و آزار دهنده زيادي وجود دارد که در خويشتن کودکان پرورشگاهي ملاحظه مي شود . هدف از اين پژوهش آن است که کاربرد مقياس خودپنداره پيرز _ هاريس که شامل مولفه هاي رفتار ، توانايي ذهني ، وضعيت تحصيلي ، ظاهر و ويژگي فيزيکي ، اضطراب ، محبوبيت ، شادي و رضامندي و خودپنداره کلي است ، به شناخت و آگاهي بيشتري از ادراک اين کودکان نسبت به خود و جهان پيرامونشان دست يافته و با آگاهي از شکل آنها تدابير درماني و ملاحظات محيطي مناسب در جهت رفع معضلات آنها ارائه دهيم و نيز اطلاعات مورد نياز مسئولين ، مراقبين و مربيان و کليه کساني که با کودکان پرورشگاهي در ارتباط هستند را فراهم کنيم تا ايشان به نحو شايسته تر و آگاهي بيشتري به اين کودکان ياري رسانند و آنها را براي مراحل بعدي رشد آماده تر و توانمندتر سازند .

ميدان و قلمرو تحقيق

نمونه مورد مطالعه اين پژوهش شامل 30 نفر از کودکاني ساکن پرورشگاههاي شهر مشهد مي باشد که به علل مختلفي از هر دو والد خود جدا گشته اند و به ناچار در يکي از موسسات پذيرفته شده اند . اين گروه هر 30نفر دختر هستند و در ضمن کودکاني هستند که حداقل يکسال سابقه سکونت در موسسات را داشته اند .

گروه نمونه دوم شامل 30 نفر از کودکاني هستند که در خانواده با والدين خويش زندگي   مي کنند در اين گروه و نيز 30 نفر دختر هستند که علاوه بر جنس از نظر سن ، پايه تحصيلي و معدل تحصيلي نيز اين دو گروه با هم همتا شده اند . در ضمن اين گروهها از سه ناحيه متفاوت آموزش و پرورش انتخاب شده اند که داراي شرايط اقتصادي اجتماعي بالا ، متوسط و پايين هستند .

فرضيات تحقيق

1_ ميانگين نمره خود پنداره کودکان پرورشگاهي کمتر از ميانگين نمره خود پنداره کودکان غير پرورشگاهي است .

2_ ميانگين نمره شادي و رضامندي کودکان پرورشگاهي کمتر از ميانگين نمره شادي و رضامندي کودکان غير پرورشگاهي است .

3_ ميانگين نمره رفتار کودکان پرورشگاهي کمتر از ميانگين نمره رفتار کودکان            غير پرورشگاهي است .

4_ ميان گين نمره توانايي ذهني و وضعيت مدرسه کودکان پرورشگاهي کمتر از ميانگين نمره توانايي و وضعيت مدرسه کودکان غير پرورشگاهي است .

5_ ميانگين نمره محبوبيت اجتماعي کودکان پرورشگاهي کمتر از ميانگين نمره محبوبيت اجتماعي کودکان غير پرورشگاهي است .

6_ ميانگين نمره ظاهر و ويژگي فيزيکي کودکان پرورشگاهي کمتر از ميانگين نمره کودکان ظاهر و ويژگي فيزيکي کودکان غير پرورشگاهي است .

7_ ميزان اضطراب کودکان پرورشگاهي بيشتر از ميزان اضطراب کودکان غير پرورشگاهي است .

تعريف عملياتي اصطلاحات

خود پنداري : همه آن جنبه هاي از خويشتن که فرد از آن آگاه است را خود پنداره        مي ناميم . (رونالد ، بي لوي 1972 )

خود پنداره اي که در اين قياس ( مقياس پيرز _ هاريس ) سنجيده مي شود بعنوان مجموعه نسبتا ثابت نگرش به خود تعريف شده است که در اينجا هم به صورت توصيفي هم به صورت ارزشيابي کودکان از رفتار هايشان آورده شد است .

در اين مقياس خودپنداره مي تواند به جاي عزت نفس و حرمت نفس در نظر گرفته شود .

کودکان پرورشگاهي : منظور کودکاني است که در محدوده سني 12-7 سال قرار داشته و به هر علتي حداقل يکسال تجربه سکونت در پرورشگاههاي شهر مشهد را دارا هستند .

کودکان غير پرورشگاهي : منظور از کودکاني است که در محدوده نسبي 12_7 سال قرار داشته و در خانواده و با والدين اصلي خويش زندگي کرده و در مدارس ابتدايي سه ناحيه مختلف آموزش و پرورش که به لحاظ شرايط اقتصادي _ اجتماعي _ فرهنگي درسه سطح متفاوت ( بالا _ متوسط _ پاين ) مي باشند ، قرار دارند .

توانايي ذهني و وضعيت مدرسه : اين خوشه شامل 17 سوال است که درباره خود ارزيابي کودک از توانايي و تکاليف درسي و رضامندي عمومي از مدرسه مي باشد .

ظاهر ويژگي فيزيکي : اين خوشه شامل 11 سوال است که نگرشي کورکورانه را درباره ويژگيهاي فيزيکي و جسماني خود را نشان مي دهد .

اضطراب : اين خوشه شامل 14 سوال است که آشفتگي عمومي و خلق ناراحت را نشان   مي دهد .

 

 

فهرست مطالب مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول : مقدمه
  • مقدمه
  • بيان مسئله
  • اهميت موضوع
  • هدف از تحقيق
  • ميدان و قلمرو تحقيق
  • فرضيات تحقيق
  • تعريف عمليات اصطلاحات
  • فصل دوم : پيشينه تحقيق
  • خود ( خويش )
  • خودپنداره
  • پيدايش و رشد
  • اجزا خودپنداره
  • انواع خودپنداره
  • سلسه مراتب خودپنداره
  • ثبات خودپنداره
  • عزت نفس
  • عزت نفس و منبع کنترل
  • ديدگاه اسلام
  • نفس ( روح )
  • ضرورت شناخت نفس
  • پرورشگاه
  • ريشه ها
  • فقدان
  • دلبستگي وجدايي
  • مروري بر ويژگي هاي اخير
  • فصل سوم : روش تحقيق
  • ماهيت طرحهاي علي مقايسه اي
  • دشواريهاي موجود
  • روش جمع آوري داده ها
  • جامعه , نمونه و روش نمونه گيري
  • روش تحليل داده ها
  • ابزار اندازه گيري و جمع آوري اطلاعات
  • رشد مقياس
  • توصيف کلي
  • توصيف خوشه ها
  • اعتبار و پايايي مقياس
  • اجرا , نمره گذاري و تفسير
  • فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها
  • توصيف نمونه ها
  • داده هاي جمع آوري شده
  • فرضيه اول
  • فرضيه دوم
  • فرضيه سوم
  • فرضيه چهارم
  • فرضيه پنجم
  • فرضيه ششم
  • فرضيه هفتم
  • فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
  • مقدمه
  • فرضيه هاي تحقيق
  • يافته هاي اضافي
  • نتيجه گيري کلي
  • محدوديتها
  • پيشنهاداتي براي پژوهش آينده
  • منابع
  • فارسي
  • انگليسي
  • ضميمه

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6719
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله تاثير محروميت های عاطفی محيط پرورشگاه ها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.