0
0

دانلود مقاله بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی

662 بازدید

سرزمين ايران از ديرباز به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و همچنين مهاجرت يا حملات اقوام و ملل ديگر به آن و نيز رسوخ فرهنگ ايراني و آميزش آن با فرهنگ سرزمينهاي مجاور و ظهور نمونه هاي فرهنگي جديدتر، خود بستر لازم و مناسبي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی دنبال نمایید. این فایل شامل 108 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی

مشخصات فایل بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی

عنوان: بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 108
حجم فایل : 93 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بيان مسئله:

بافتن و دوختن تن پوش از جمله نيازهاي نخستين بشر بوده است ولي اين که در چه زماني تن پوش گياهي و سود جستن از پوست نباتات و حيوانات براي پوشش بدن به صورت تن وپش پارچه اي در آمده و بشر به فراگرفتن فن بافندگي شده است به درستي روشن نيست.

گونه هاي لباس مادها، هخامنشيان و ساسانيان که در نقش هاي تخت جمشيد و کرانه هاي ديگر ديده شده، اين گفتار آشکار مي گردد که صنعت پارچه بافي در ايران باستان راه هاي يپشرفت خود را مي پيموده به گونه اي که اندک اندک به گوناگوني رنگ ها و گونه هاي بافت پارچه افزوده شده.

در روزگار ساسانيان صنعت پارچه بافي در زمينه ساخت پارچه هاي زربغت و قلابدوزي بايد ژه هاي بسيار خوب و شايان نگرش، پيشرفت بسياري نمود. در واقع اين تحقيق نقش طبقات اجتماعي و به طبع مشاغل و وظايف وابسته به آن ها را در شکل دهي به پوشاک،چنان که لباس جنگجويان، درباريان، روحانيان و پيشه وران از شرايط خاص وضع طبقاتي آنها تأثير مي گرفته است را نشان مي دهد.

هدف:

هدف از اين تحقيق بررسي مردم شناختي طرح ها و نقوش لباسها و بافته هاي ساساني است. و هر جقدر که اطلاعات ما درباره ساير جنبه هاي يک تمدن کم  باشد وقتي به فن بافندگي پيچيده و بي شمار توام با مهارتي برخوردار مي کنيم مي توانيم استنباط کنيم که جامعه مورد بحث سخت پر مشغله و سطح زندگي آن بسيار پيشرفته بوده است و هنگامي که روش هاي فني اين صنعت از يک جا به جاي ديگر منتقل مي شود مي توانيم نتيجه بگيريم که ساير کارهاي فني و هنري و احتمالاً عقايد اقتصادي، سياسي و معنوي نيز در همان جهت سير کرده است.

صنعت و هنر بافندگي ايران پس از تجربه اي طولاني سرانجام با حکومت ملي ايران دوره ساساني و با اقتدار و همت پادشاهان اوايل دوره ساساني چون اردشير و شاپورها به بار مي نشيند و طرح ها، رنگ ها و نقش هاي ملي ايران بر بستر بافته ها نيز جان مي گيرد. و بافته هاي دوره ساساني به مظهري از ذوق و انديشه ايراني تبديل مي شود و رشدآن متناسب و هماهنگ با جريانات سياسي و فرهنگي و اقتصادي به حرکت خود ادامه مي دهد.

سير تحول انديشه هاي مردم ايران در دوره ساساني تنها از طريق آرمانهاي سياسي و ديني آن ها دانسته نمي شود بلکه از طرح ها و نقوش پوشاک آنها نيز مي تواند به فهم بهتر آرمانهاي آنان کمک  کند. آنگاه که اطلاعات ما بدليل کمبود مواد شناسي درباره جنبه هاي مختلف تمدن مردم کم باشد با نگاه به فن بافندگي، طرح ها و نقوش پيچيده آنها که با مهارتي خاص همراه است مي توان استنباط کرد که جامعه عصر ساساني بسيار پر مشغله بوده و مردم از سطح زندگي پيشرفته اي برخودار بوده اند.

طرح ها و نقوش بافته هاي ساساني فوق العاده زيبا و پرجلوه بوده و همين ويژگي سبب شهرت آن شده است.

فصل اول

معرفي حجاري هاي طاق بستان و اهميت آن در شناخت نقوش و طرحهاي پارچه هاي ساساني

1-معرفي و شرح صحنه هاي حجاري هاي طاق بستان:

نام طاق بستان برگرفته از نام دهکده طاق بستان يا طاق وستام= طاق گستهم (معين ج 5 ص 106) که در راه قديم سنندج به کرمانشاه، بين گاوبند و کرمانشاه  و در حدود 5/7 کيلومتري شهر کرمانشاه و در 143 کيلومتري شهر سنندج قرار گرفته که پشت به ارتفاعات کوه پروه و رو به جاده نامدار ابريشم و دشت بزرگ ماهيدشت دارد. در دامنه اين کوه يک نقش برجسته و دو طاق کوچک و بزرگ از دوران ساساني باقي مانده است که يکي از مهمترين و بي نظيرترين صحنه هاي هنر حجاري و پيکر تراشي اين عصر را ارائه مي دهد. حجاري هاي طاق بستان شامل سه قسمت است که بترتيب شرح داده مي شود.

الف: نقش اردشير دوم

نفش برجسته مراسم تاج گذاري اردشير دوم [1] اين نفش يک صحنه پيمان مذهبي است که در آن مظهر اهور مزدا در سمت راست قرار گرفته و حلقه اهداي منصب که روبان هاي مواجي به آن گره خورده به شاه اهداء مي کند. در سمت چپ شاه، مظهر ايزد مهر ايستاده و انواري از سر او ساطع است و دسته گياهي که به شاخه هاي برسم تعبير کرده اند در دست گرفته است. لباس هر سه نقش، کوتاه تا زانو است و انتهاي شلوارها بوسيله روباني به کف پا بسته شده است. شخصي در زير پاي پادشاه و مظهر اهور مزدا افتاده است.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6703
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.