0
0

دانلود مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی

597 بازدید

با اينكه روان‌شناسان و محققين در اهميت خلاقيت در بين افراد اجتماع پي برده‌اند، با اين وصف خلاقيت از جمله موضوعاتي است كه در تحقيقات علمي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد. اين علامت ممكن است به دلايل زير باشد: وجود عقايد سنتي مبتني بر ارثي بودن اين پديده… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی دنبال نمایید. این فایل شامل 93 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی

مشخصات فایل بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی

عنوان: بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 93
حجم فایل : 78 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

«ادبيات تحقيق»

«فرآيند خلاقيت»

فرآيندي كه فرد بوسيله آن به خلق كردن مي پردازد را مورد بررسي قرار مي دهيم .تقربياً همه آنها كه خلق مي كننند و آنهايي كه افراد خلاق را مورد مطالعه قرار مي يدهند با اين نظزر موافقند كه مراحل وجود دارد كه فرد خلاق دراعمال خلاقه اش آنها را طي مي كند.

واژه هاي پيشنهادي «والس» در مورد فرايند خلاق اصلي را پيشنهاد مي كند:

  • آماده سازي: مرحله اي است كه در آن همه جوانب مسئله مورد تحقيق و بررسي قرار مي گيرند و در اصل دوره اي از شناسايي مسئله و جمع آوري حقايق به شمار مي رود.
  • دروه هنفتگي  :‌در اين مرحله فرد آگاهانه درباره مسئله فكر نمي كند ، در اينجا نوعي فرايند ذهني دروني وجود دارد كه اطلاعات تازه رابا گذشته مرتبط مي سازد.
  • اشراق : اين مرحله ايست كه طي آن ايده فرخنده به وقوع مي پيوندد . ايده اي كه آن را پديده «آها» نيز ناميده اند در اين مرحلهخ فرد خلاق ايده مفهوم يا راه حل مسأله را به طور ناگهاني در مي يابد.
  • اثبات تحقيقي : اين مرحله اي است كه در آن ايده اي كه طي سه مرحله قبلي بدست آمده است مورد سنجش قرار مي گيرد يا معتبر بوده يا عدم اعتبار آن معلوم مي شود .

خلاقيت به يبك فرايند ذهني دلالت مي كند كه انتظار مي رود در آن چيزي تازه و بديع توليد شود يعني يك تركيب  تازه و بي مانند از عوامل موجود و محصولي توليد خواهد كرد كه در ابتداي عمل برا معلم يا شاگرد كاملاً قابل پيش بيني نبوده است . ما بر اين باور نيستيم كه اصطلاح خلاقيت يا عمل خلاقه تنها وقتي مي تواند به كار مي رود كه فرايندهاي فكري يك محصول كاملاً بي مانند از نظر انسان توليد كنند.

كار خلاق مستلزم تمركز شديد فكري ، پشتكاري وو صرف انرژي فراوان است . بويژه درمرحله اي كه مقدمات پيدايش انديشه خلاق فراهم مي شود به نظر مي رسد كه اين تمركز ها را براي ناهشيار فراهم مي كند تا بتواند آنرا بصورت بينشي نو يا انديشه اي تازه و محصولي جديد بازسازي يا تركيب كند و در اكثر موارد اين كار زماني اتفاقي مي افتد كه متفكر توجه آگاهانه به موضوع داشته باشد . (جيمز كالاگر ، مهدي زاده 1369)

 «ماهيت استداد خلاق »

اشخاص بسيار خلاق تمايل ته تعريف و تمجيد خود از خود دارند، در حقيقت بايد گفت دراينجا تناقضي به چشم مي خورد چون علاوه بر خود پنداري مثبت افراد خلاق اين افراد در پرتوي همين خود پذيري اساسي شان قادرند با صراحت بيشتر و به تبع آن انتقادي تر و به طرق غير عادي از خود صحبت كنند . واضح است كه تجسم افراد بسيار خلاق از خود با تجسمي كه افرادي به مراتب پايين تري از خلاقيت از خود دارند نيز متفاوت است.

هر چه شخص خلاق تر باشد با صراحت بيشتري احساسات و هيجانهاي خود را بيان مي كند. دهن احساس است و خود آگاهي (آناستازي ترجمه ، طهوريان 1367،ص296) تجسم خلاق كاري تازه و غير عادي نيست . پيشاپيش هر روز و در واقع هر دقيقه در آن سرگرم هستيم . اين قدرت طبيعي تخيلي و همان انرژي اصلي واساسي آفريننده عالم است ،‌كه خواه بر آن واقف هستيم و خواه نه ، مداوم آنرا بكار مي گيريم . تخيل يعني توانايي آفريدن آرمان يا تصويري در ذهن ، در تجسم خلاق ، تخيل خود را براي آفرينش تصويري روشن از آنچه مي خواهيم متجلي مي سازيم و آنگاه بطور مستقيم بر اين آرمان يا تصوير متمركز كنيم و آنقدر به آن انرژي مثبت مي دهيم تا بردن برصورت واقعيتي عيني جلوه گر شود. به عبارت ديگر تا زماني كه عملاً به آنچه مي گرديم نرسيم .

بايد در نظر داشت كه از اين شيوه نمي توان براي كنترل رفتار ديگران ، به منظور انجام كاري بر خلاف ميل و اراده خودشان سود جست . اثر اين شيوه از ميان برداشتن موانع دروني خود ها براي هماهنگي طبيعي و شناخت و يگانگي با خويشتن است ، تا هركس بتواند مثبت ترين جنبه خود را بروز دهد.

براي استفاه ازتجسم خلاق ، هرچند بايد مفاهيم معيني را امكان پذير بدانيم ، اما لازم نيست كه به يكي از آرمانهاي ماوراء‌الطبيعي و معنوي يا به قدرتي از خود ايمان و اعتقاد داشته باشيم .

تنها ضرورت اينست كه آروزمند غني ساختن رانش و تجربه خود و داراي ذهني باز و بي تعصبي كه بتواند با روحيه اي مثبت انديشه اي مثبت و عقيده اي تازه را بيازمايد.‌باشد . نقطه نهايي تجسم خلاق اينست كه هر لحظه زندگي را به لحظه اعجاز آميز آخرينش سازيم و به لحظه اي بدل كنيم كه بطور طبيعي بهترين و زيباترين و رضايت بخش ترين زندگي قابل تصور را برگزينيم .

«رابطه خلاقيت و محيط خانوائگي »

خصوصيات متضاد افراد خلاق مباحشي را درباره ارتباط محيط خانوادگي با خلاقيت به بار آورد . بطوريكه هم اكنون عقيده بر اينست كه محيط خانوادگي انسان چيزي سواي محيط خانوادگي آدم غير خلاق مي باشد . تفاوت مخصوصاً در آنچه كه مربوط به روابط والدين وي فرزندان است جنبه مشخص تري دارد . شرايط نامطلوب موجود در خانه هنگاميكه كودك كوچك است مانع رشد خلاقيت او در سنين بالاتر نيز مي گردد . مثلاً هنگاميكه والدبن با جواب ندادن به سؤالهاي كنجكاوي و خلاقيت ببيند . اگر والدين به عقايد كودكان بعنوان عقايد خيالي و مضر و به درد نخود توجه كنند خلاقيت را خامويش مي سازند . (خانزاده1358 ) انتقاد كمتر مادر از كودك و حضور كمتري در خانه ،‌احتمالاً استقلال و عدم وابستگي را در كودك تقويت مي كند. سرانجام بايد گفت كه در تحقق گزل و جكسون خانواده هاي خلاق به ويژگيهاي دروني نظير پايبندي به ارزشها ، داشتن علاقه به چيزي و صراحت ، بيش از ويژگي هاي بروني نظير خانواده خوب حسن سلوك و كوشا بودن اهميت مي دارند . گزل و جكسون ، از چند عامل خانوادگي نام مي برند كه ظاهراً محيط خانوادگي نام مي برند كه ظاهراً محيط خانوادگي خلاق و غير خلاق را از يكديگر متمايز مي كند . خانواده خلاق به اندازه خانواده داراي هوشبر سطح بالا از مشكلات مالي گلايه نمي كنند،‌آنها خصوصيات نامطلوب در كودكانشان را نمي بينند و از شيوه هاي تربيتي خودشان ناخشنودي بيشتري دارن. (نياكاري 1366 ،‌ص 78)

«مردان و زنان خلاق»

مطالعه مشهوري كه «كاكس»به سرپرستي «تولهن» درباره نوابع انجام داده است ،‌نشان مي دهد كه اغلب نوابغ برجسته جامعه بشري آن چنان هوشبهر بالايي نداشته اند يعني فقط هوشبهرشان بين 100 تا 130 بوده است . در عوض بسيار خلاق بوده اند ، به علاوه عده زيادي از آنها در كودكي و نوجوانيبه نظر معلمان خود كم اهميت بودند ، حتي برخي از آنها در رديف ضعيف ترين شاگرادان كلاس قرار داشتند . در اين زمينه كافي است پاستور را به يادآوريم كه معلمانش بويژه در شبهي او را شل مي دانستند.

در مورد زنان تاكنون مطالعات عميق زيادي انجام نگرفته است . علت اين امر به شك فقط مي تواند ناشي از برتري طلبي مردها باشد . به همين دلييل بررسي دقيق و شاخر در اين زمينه جالب مي باشد . «شاخر» در يك تحقيق ده دختر جوان را بطور استثنايي خلاق بودند را مورد مطالعه قرار داد . هريك از اين دختران را معلمانشان بر اساسي معرفي كرده بودند كه يك يا چند محصول ابتكاري توليد كرده و در بعضي از آزمونهاي «گيلفورد» در زمينه استعدادهاي خلاق غره هاي بالاتر از حد نصاب گرفته بودند . همه اين دختران و ضع زندگي نسبتاً مرفه ‌داشتند و درعين حال كه مادران همه آنها در زمان ازدواج بطوريكه نيمه وقت يا تمام وقت در خارج از منزل كار مي كردند ،‌تنها هفت تند از آنها همراه با ازدواج كارشان را ادامه داده بودند.

« روشهاي پرورش خلاقيت»

  •  تجربه براي ايده جويي سوخت مي سازد ، براي پرورش خلاقيت سخن نه تنها به بهترين نياز دارد ، بلكه به وسايلي كه با آن بتوان به بهترين وجه ايده ها را تشكيل داد ،‌محتاجيم .
  • بازهاي فكري حل معما و جدول : عده زيادي از مردم مقدار زيادي از وقت خود را صرف بازي هاي مختلف مي كنند ، بعضي از اين بازيها در پرورش قدرت تصور كمك نموده و بعضي به اين استعدادي ها كمكي نمي كنند.
  • سرگرمي ها و هنرهاي زيبا : سرگرمي هاي مربوط به جمع آوري اشياء منجر به ازدياد دانش و پرورش قوه قضاوت است نه برانگيختن قدرت تصور ،از آنجا كه سرگرمي ها در ميزان بهترين خلاقيتي كه فراهم مي كند داراي تنوع زيادي هستند ، مي توان سرگرميهايي را كه مستلزم كوشش قدرت تصور است انتخاب نمود،‌ بطور كلي كارهاي دستي تمرين خلاقيت بيشتري از جمع آوري اشياء فراهم مي سادزند ،‌نتيجه خلاقي كه از اين هنر بدست مي آوريم بستگي به چگونگي اجراي آن دارد ،‌مثلاً وقتي بطور غير فعال به موسيقي گوش مي دهيم تنها حالت انگيزش قدرت تصور را بوجود آورده ايم ،‌ليكن وقتي بكوشيم آهنگ بسازيم خلاقيت خويش را به نحو فالي به تمرين در مي آوريم .

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چكيده تحقيق
  • فصل اول : كليات تحقيق
  • مقدمه       4
  • بيان مسئله               8
  • اهميت تحقيق           10
  • اهداف تحقيق           10
  • فرضيه‌هاي تحقيق   11
  • تعاريف نظري و عملياتي واژه‌ها            11
  • فصل دوم :  (ادبيات و پيشينه تحقيق)
  • تعريف خلاقيت        14
  • ماهيت استعداد خلاق               16
  • رابطة خلاقيت و محيط خانوادگي           18
  • مردان و زنان خلاق                19
  • روشهاي پرورش خلاقيت       20
  • عوامل موثر بر خلاقيت‌          22
  • تمركز به عنوان كليد خلاقيت                 25
  • براي پرورش خلاقيت كنكاش مغزي بهترين خلاقيت است    25
  • محيط مساعد براي ايجاد رفتار خلاق      28
  • عواملي كه مانع خلاقيت مي‌شوند           29
  • خلاقيت و هوش      33
  • هوش چيست            38
  • تقسيمات و طبقه‌بندي هوش    38
  • عوامل موثر بر رشد و پرورش هوش    40
  • تحقيقات انجام شده   45
  • فصل سوم : (روش اجراي تحقيق
  • جامعه آماري           49
  • نمونه و روش نمونه‌گيري
  • ابزار اندازه‌گيري (اعتبار آزمون)           49
  • روش جمع‌آوري اطلاعات      51
  • روش آماري            52
  • فصل  چهارم : (تجزيه و تحليل داده‌ها)
  • توصيف داده‌ها        54
  • فصل پنجم :
  • مقدمه       62
  • خلاصة تحقيق         62
  • يافته‌هاي تحقيق       3
  • پيشنهادها 65
  • محدوديتها                66
  • منابع        68
  • ضمائم

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6666
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان دبيرستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.