0
0

دانلود مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت

835 بازدید

روان شناسي مصرف كننده، يكي از گرايشهاي پرطرفدار روان شناسي در ساليان اخير به شمار مي ايد كه بيش از هر چيز در جست و جوي شناخت و تحليل رفتارهاي مرتبط با مصرف است. از مهم ترين زمينه هاي اين علم، بررسي موضوع هايي چون… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت دنبال نمایید. این فایل شامل 216 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت

مشخصات فایل روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت

عنوان: روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 216
حجم فایل : 444 کیلوبایت

بخشی از  مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

1-مقدمه:

روان شناسي مصرف كننده، يكي از گرايشهاي پرطرفدار روان شناسي در ساليان اخير به شمار مي ايد كه بيش از هر چيز در جست و جوي شناخت و تحليل رفتارهاي مرتبط با مصرف است. از مهم ترين زمينه هاي اين علم، بررسي موضوع هايي چون: توقعات، سليقه ها، و خواست هاي مصرف كننده (مشتريان) است. در عين حال، به كمك اين علم مي توان، از طريق بازنگري رفتار مصرف كننده عوامل زيربنايي مؤثر بر نگرش ها و باورهاي آنها را در برگزيدن نشان (مارك) كالا مورد بررسي قرار داد و همچنين به عوامل فرهنگي – اجتماعي اثربخش بر فرآيند تصميم گيري مصرف كننده پرداخت. با به كارگيري روش هاي مطالعه در حوزه رفتار مصرف كننده و پيش بيني رفتارهاي مرتبط با خريد، مي توان به ساخت و ارائه بهتر كالا پرداخت كه در نهايت به افزايش فروش و رضايت مشتري منجر مي گردد.

(آتش پور، و ميس جنتيان،  (1382).

هميشه براي مسئولان، برنامه ريزان، كارشناسان نيروي انساني فعال در سازمانهاي كشور و نير متخصصان علاقمند به شرنوشت كشور اين سؤال مطرح است كه چگونه مي توان بهره وري را در سازمانها افزايش داد؟ چگونه مي توان بهره وري نيروي انساني شاغل در سازمانها را به ميزان دلخواه رسانيد؟ چه عواملي باعث مي شود بهره وري يك نهاد، مؤسسه يا سازمان آموزشي، توليدي، خدماتي، نظامي و … افزايش يا كاهش پيدا كند؟ آيا بعضي از تصميماتي كه تا كنون در رابطه با نحوه انتخاب و به كارگيري نيروي انساني در سازمانهاي كشور اتخاذ شده، در اصل اشتباه نبوده است؟ تا هنگامي كه بهره وري در همه سازمانهاي فعال در كشور به حد بهينه يا به عبارت ديگر به سطح ممكن نرسد، امكانات موجود براي رشد، ترقي و پيشرفت كشور در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و … فراهم نخواهد آمد. هرچند عوامل متعدد در هم بافته اي باعث مي شوند تا بهره وري يك سازمان افزايش يابد و در سطح دلاخواه نيز ثابت باقي بماند، اما اهميت رهبري و مديريت اثربخش و وجود يا حضور فعال مديريت موفق، شايسته و كارآمد در سازمان از اهميت عوامل ديگر در همين زمينه بيشتر است.

ساعتچي، محمود. (1376).

فلسفه مشتري مداري: با ورود به هزاره سوم ميلادي، بسياري از مفاهيم در سازمان هاي پيشتاز، مفهومي ديگر پيدا كرده اند و به تبع آن، نقش جديدي را در جوامع عهده دار گشته اند. امروزه روابط انسان ها در يك تعادل طرفيني مفهوم پيدا مي كند. به طوري كه هر فردي از يك طرف مشتري افراد ديگر است و از طرف ديگر خود مشترياني دارد.

تا يكصد سال قبل، بازرگانان به طور مستقيم تمام مشتريان را مي شناختند و رابطه بسيار نزديك و چهره به چهره با آنها داشتند اما توسعه روزافزون صنعت بين فروشنده و مشتري نيز فاصله انداخت تا اينكه شكل توليد تك واحدي، به توليد انبوه، ضرورت ارتباطات پيچيده تري را ايجاب نمود. در اين راستا تا اوايل قرن بيستم هيچ برنامه مدوني به شكل كلاسيك انجام نشده بود و تا جايي كه بررسي ها نشان مي دهد، اولين كتاب در زمينه بازاريابي در سال 1919 منتشر و اولين پرسشنامه تجاري نيز در 1920 توزيع شد. بطوري كه علي رغم رونق تجاري سنتي تا بعد از جنگ جهاني دوم، در سال 1931 فقط سه موسسه بازارشناسي در دنيا، با دو درصد از بودجه كل به فعاليت مشغول بودند.  در يك نگاه مي توان گفت، بازاريابي در سير تكامل تاريخي خود 4 مرحله را طي كرده است كه عبارتند از: 1-محصول گرايي، 2-بازارگرايي،       3-مشتري گرايي، 4-رفاه گرايي.

محمدي، (1382).

برخي از نويسندگان، تاريخ آغاز مطالعات مديريت را به وودرو ويلسن نسبت مي دهند، انديشمنداني از قبيل ويلسن، گودنو، چارلز بيرد، ويلابي وگيلوئيگ و تيلور اين عقيده استنباط مي شود كه اداره كردن نه تنها علم است بلكه قلمرو اداره از سيايت جداست و هدف اصلي علم اداره همانا بهره وري است و برغم برخي اصل شماره يك علم اداره به حساب مي آمد.

مركز انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي. (1382)، خاكي،

لغت «روان شناسي» ابتدا توسط علي اكبر سياسي در سال 1317 در دانشكده ادبيات دانشكده تهران مصطلح گرديد. روان شناسي صنعتي در سال 1901 در آمريكا عنوان گرديد و چند سال بعد در انگليس به عنوان رشته اي از علوم شناخته شد. از پيشقدمان روان شناسي صنعتي والترديل اسكات است كه با شيوه هاي روان شناسي در ازدياد توليد و كيفيت و كميت آن اثر گذارد. وي اولين استاد اين رشته از روان شناسي به شمار مي آيد. در سال 1915 رشته روان شناسي صنعتي در موسسه فني كارنگي توسط والتر وان دايك بينگ هام رايج گرديد و در سال 1921 اولين كسي كه در اين رشته دكترا گرفت، بروس موربود.

پروا – (1381).

خدمت به مشتري و درنظر گرفتن نيازها و سليقه هاي مصرف كننده قديمي ترين و در عين حال تازه ترين مسأله براي هر موسسه اي است. علاقه به رفتار كار و سازمانها چندين هزار سال سابقه دارد. خاستگاههاي مطالعه علمي رفتار مربوط به محيط كار در روان شناسي صنعتي جاي دارد. دو روان شناس كه مي توان آنها را روان شناس صنعتي ناميد يكي والتر ديل اسكات آمريكايي است كه به آلمان رفت تا درجه دكتراي خود را با دكتر ويلهم اي وونت كه نخستين آزمايشگاه روان شناسي آزمايشگاهي را به سال 1789 در لايپزيك پايه گذاير كرده بود بگذراند.

ديگري هوگو مونستربرگ بود كه آلماني بود و براي تدريس به دانشگاه هاروارد آمده بود و اين عقيده را تبليغ مي كرد كه روان شناسي مي تواند مديران را در نيل به اهدافشان ياري دهد. شايد مشهورترين مطالعات پژوهشي مونستربرگ آزموني بود كه براي گزينش رانندگان شركت اتوبوس راني بوستون تهيه كرد.

در سالهاي 1930 اقدامات گرانبهاي كورت لوين كه استدلال مي كرد آزمايش با آدميان در زمينه هاي دشوار مانند انگيزش ميسر است انجام شد و بخش اعظم آزمايشهاي كورت لوين مربوط به انواع گوناگون رهبري و اثرات انگيزش آنها تحت شرايط مختلف بود. در اثناي دهه 1945 تا 1955 شكوفايي روان شناسي سازماني ديده مي شود. و ديدگاه معاصر چنين است:

مطالعه رفتار در محيط كار و سازمانها مشتمل رب جامعه شناسي، علوم سياسي و نظريه مديريت نسبي است. اصطلاحات متغير وابسته و متغير مستقل ذاتاً در مفهوم خاصي ريشه ندارد. هر رفتار پايدار ويژه مي تواند پايگاه خود را تغيير دهد بسته به اين كه در آن زمان فهم چه چيزي وجه همت ماست. رفتار مورد مطالعه متغير وابسته است و عوامل ممكني كه به خاطر تأثيرشان بر متغير وابسته مطالعه مي شوند متغيرهاي مستقل هستند. هنگاميكه كانون علاقه ما را پاره اي از مسائل جديد اين رشته تشكيل مي دهد اين مفاهيم مصداق دارد همانگونه كه در صفحات قبل به روان شناسي رفتار مصرف كننده، روان شناسي بهره وري، ارتباط فروشنده و مصرف كننده روان شناسي مديريت، فرهنگ مشتري مداري، استراتژي هاي بهره وري و … مورد بحث قرار گرفت. اين مسائل هم امروزه كه تعاريفمان از موفقيت شغلي دستخوش تغيير شده علاقه ويژه اي را به خود جلب كرده است.

فهرست مطالب مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • 1-مقدمه
  • 2-تعاريف متغيرها
  • الف: تعريف مصرف كننده
  • ب: تعريف بهره وري
  • ج: تعريف فرآيند فروش
  • د: تعريف مصرف
  • هـ : تعريف ماهيت رفتار مصرف كننده
  • ر: تعريف مديريت خدمت
  • 3-طبقه بندي
  • الف) عوامل مؤثر بر افزايش بهره وري
  • ب) مدل دايره اي عوامل موثر بر بهره وري (سوترماتسير)
  • ج) روشهاي اصلي بهبود بهره وري توسط سومانت واماكنو
  • د) چند راه كار براي ايجاد انگيزه خريد مشتري
  • هـ) راههاي جلب رضايت مشتريان وفادار از دمينيك توربين
  • ر): شش انگيزه خريد و 7 مرحله فروش پيگير
  • 4: عوامل و مراحل شكل گيري متغير:
  • الف) نقش فن آوري ديجيتالي، تلفن و تبليغات بر رفتار مصرف كننده
  • ب) تأثير اركان پنج گانه تجارت بر تأمين رضايت مشتري
  • د) نقش برقراري ارتباط با مشتري و اخذ بازخورد مورد نياز «نمودار عوامل مرتبط با رضايت مشتري»
  • ر) تأثير اندازه گيري بهره وري در سيستم بهبود بهره وري
  • م: تأثير آموزش كاركنان در نحوه برخورد با مشتري و افزايش بهره وري
  • ن: نقش زنجيره خدمت به مشتريان در حفظ آنان و افزايش سوددهي
  • و: نقش مهارتهاي انساني و ظاهر فروشنده بر مصرف كننده
  • هـ: تأثير مارك كالا و بسته بندي و ارائه خدمات بر مصرف كننده
  • 5-مشكلات متغير
  • الف: 25 اشتباه در فروشندگي و راههاي اجتناب از آن
  • ب: رايج ترين نارسايي هاي روان شناختي در بازاريابي و راه حل آن
  • ج) اهميت پوزش ساختن و مراحل ايجاد تفاهم در فروش
  • د) چرا مشتريان را از دست مي دهيم؟
  • ر) چگونه شكايات را مطرح كنيم؟
  • 6: بهبود مشكلات متغير
  • الف: استفاده مؤثر از وقت و برنامه مدون در مراحل فروش
  • ب: استقرار يك نظام شكايات
  • ج: چگونه از شكايات مشتريان سود ببريم؟
  • د) چگونه مشتري خود را حفظ كرده و فروش موفق داشته باشيم؟
  • هـ: هرم موفقيت و پنج عمل مؤثر بر مصرف
  • 7-تحقيقات انجام شده در اين زمينه
  • 8-نتيجه گيري و جمع بندي
  • 9-منابع و مآخد

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6633
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله روان شناسی رفتار مصرف كننده و عوامل موثر بر افزايش بهره وری در صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.