0
0

دانلود مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی

610 بازدید

انسان در درون خانواده متولد مي شود، رشد مي يابد و بسياري از امور و مفاهيم را از خانواده مي گيرد و همواره با آن سر و كار دارد، بنابراين مهمترين تجربيات انساني كه اساسي ترين عوامل شكل دهندة شخصيت محسوب مي شود در درون خانواده شكل… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی دنبال نمایید. این فایل شامل 57 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی

مشخصات فایل بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی

عنوان: بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 57
حجم فایل : 57 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل دوم

پيشينة پژوهش

مقدمه

اسلام آيين الهي و مقدسي است كه براي خانواده اهميت قايل است. و آن را سنگ بناي مهم حيات اجتماعي مي شناسد. و بناي آن را بنايي محبوب مي داند.

انسان و حيوان تفاوتهاي زيادي دارند. از جمله اينكه حجم مغز انسان نسبت به جثة او از تمام حيوانات بيشتر است. در بحث خانواده و زناشويي، بارزترين تفاوت انسان و حيوان وجود خانواده و شبكة خويشاوندي است. انسان از كودكي مي آموزد كه دنيا را آن طور ببيند كه خانواده مي بيند. عمدتاً افراد خواسته هاي خود را كم و بيش با معيارهاي خانواده مي بينند.

نظام تربيتي شامل تمام شيوه هايي است كه والدين با كمك يكديگر و براي تربيت و نگهداري بچه ها در پيش مي گيرند. لذا روابط بين والدين و كودك و نيز روابط خود فرزندان چگونگي جريان رشد فرزند را تأمين مي كند. (ثنايي، 1375)

امروزه از عمده ترين مشكلات نظام آموزشي هر كشور پديدة مردودي يا تكرار پايه است. كه در برخي از كشورها ميزان آن بسيار چشمگير است. تكرار پايه موضوعي است كه علاوه بر خسارات اقتصادي بر دولت و دانش آموزان مردودي و خانواده هايشان، تأثير روان شناختي خاص بر مردودشوندگان مي گذارد و به تبع آن علاوه بر اتلاف نيروي انساني و استعدادهاي بالقوه، خسارتهاي مالي چشم گيري در سطح جامعه بر جاي مي گذارد.

با توجه به مهم بودن مسئله، تحقيقات فراواني از سوي مجامع بين المللي، دولتها و مؤسسات آموزشي و غيره انجام مي گيرد كه نتايج بيشتر تحقيقات نشان مي دهد كه برخي از اين علت ها با ويژگي هاي دانش آموزان و خانواده شان ارتباط دارند. برخي ديگر به آموزشگاه و آموزگار و شرايط ياددهي و يادگيري مربوط مي شوند و برخي هم در زمينة سياست اجرايي و نظام آموزشي هستند.

اين يافته ها و نتايج تحقيقات برنامه ريزان و سياست گذاران را بر آن مي دارد تا در كشور خود به اين موضوع پرداخته و روز به روز در كاهش اين پديدة ناگوار فردي و اجتماعي گام بردارند.

عوامل ايجاد كنندة افت تحصيلي و تكرار پايه

بيشتر صاحب نظران علوم تربيتي در يك جمع بندي كلي عوامل ايجاد كنندة افت تحصيلي را به دو طبقه كلي يعني عوامل داخلي يا درون سازماني و عوامل خارجي يا بيرون سازماني تقسيم مي كنند. كه علل داخلي ناظر بر آموزشگاه به (آموزگار، مواد درسي، برنامه درسي، شرايط ياددهي و يادگيري و …) اشاره مي كند و علل خارجي به بيرون از آموزشگاه از قبيل خانواده و عوامل خانوادگي (درآمد والدين، شغل والدين، تحصيل والدين و …) محيط و اجتماع و عوامل فردي (هوش و ميل و انگيزه، هيجان و عواطف و ..) اشاره دارد.

روشهاي تدريس يكي از عناصر جدايي ناپذير فرايند آموزش و پرورش است كه بايد در بررسي و مطالعة افت كمي و كيفي تحصيلي مورد توجه قرار گيرد. تدريس را نبايد وسيله اي براي انتقال دانش از ذهن معلم يا محتواي كتاب به ذهن دانش آموز تلقي كرد. بلكه مراد از تدريس، فراهم كردن شرايط مناسبي است كه دانش آموز تحت آن شرايط به يادگيري بپردازد و روش آموختن اكتشاف و تفكر علمي را فرا گيرد. معلمان به جاي انباشتن ذهن شاگردان از اطلاعات و دانش هايي كه همواره در حال تغيير و تحولند بايد به دانش آموزان چگونه آموختن را بياموزند. (شريفي 1369)

هدف اساسي نظام آموزش و پرورش آن است كه شرايط و امكانات لازم را براي يادگيري و رشد همه جانبة كودكان و دانش آموزان فراهم كند. نخستين شرط تحقق اين هدف آن است كه فضاي آموزشي، كتابها، مواد درسي، برنامه و ديگر امكانات آموزشي با نيازهاي دانش آموزان هماهنگ باشد.

افراد نه تنها از نظر ويژگيهاي بدني متفاوتند بلكه از نظر بسياري از خصايص شخصيتي مانند هوش، استعدادهاي مختلف، علايق، نگرش ها، توانائيها، احساسات، نحوة سازگاري با شرايط محيطي و … نيز با هم تفاوت دارند. (همان)

ازجمله علل و عوامل آموزشي مي توان به:

  • تراكم برنامه هاي درسي
  • عدم برنامه ريزي تحصيلي مناسب
  • عدم وجود معلمان كافي و شايسته
  • عدم انطباق هدف و محتوي آموزشي با علايق دانش آموزان
  • نامناسب بودن روشهاي آموزشي
  • ارزيابي هاي نادرست از عملكرد دانش آموزان
  • كمبود فضاهاي آموزشي
  • حفظ طوطي وار مطالب جزيي و كم اهميت
  • عدم ارتباط بين مطالب درسي و تجارب واقعي زندگي اشاره كرد. (ليامي، نجاريان، مكوندي 1373)

ازجمله علل و عوامل مؤثر ديگر در يادگيري و در افت تحصيلي مي توان به عوامل فردي و مشكلات خانوادگي اشاره كرد. عوامل فردي را مي توان به دو دستة «رواني» و فيزيولوژيكي تقسيم كرد. و ازجمله علل فردي كه در افت تحصيلي مؤثر است، مي توان به هوش، رابطه معلم و دانش آموز، ميل و انگيزه دانش آموز و آشفتگي و مشكلات عاطفي و هيجاني و … اشاره كرد. مشكلات خانوادگي را مي توان يكي از مهمترين علل افت تحصيلي دانست. عوامل عديده‌اي در ارتباط با خانواده دانش آموزان مي تواند موجب افت تحصيلي آنان شود كه اهم آن به قرار زير است:

  • روابط و نظام ارزشي:‌ شايد بتوان گفت مهمترين عامل مؤثر در شكل گيري نگرش دانش آموز نسبت به تحصيل، خانواده است. اينكه والدين با دانش آموز و درس و تحصيل او چگونه برخورد مي كنند و در الگوهاي تربيتي خود براي چه نوع رفتارهايي ارزش قايل مي شوند، يكي از اجزاي اساسي در شكل گيري نگرش دانش آموز نسبت به تحصيل است. در بعضي از خانواده‌ها رسم بر اين است كه والدين به طور كلامي به كودك توصيه مي كنند كه درس بخواند، اما هيچ گاه عملاً رفتار درس خواندن كودك را تقويت نكرده، بر آن ارزش عملي قايل نمي‌شوند.
  • اشتغال كودكان: يكي از عوامل منفي خانوادگي كه همواره منشاء انحراف توجه كودك از تحصيل مي گردد، جابجايي وظايف والدين و فرزندان است. به اين ترتيب كه كودكان در سني به كار و اشتغال مي پردازند كه معمولاً از آنها انتظار مي رود در آن مقطع بيشتر به نقشهاي مورد انتظار از جمله تحصيل بپردازند. عدم تأمين نيازهاي مالي و نياز نيروي كار كودك از دلايل عمده اشتغال كودكان در سنين پايين است كه در اين زمينه صرف وقت، نيروي بسيار در اشتغال، باعث افت تحصيلي آنان مي شود. مسئلة اشتغال كودكان و نقش آن در افت تحصيلي، در خانواده هاي طبقه اجتماعي – اقتصادي پايين و بويژه محيطهاي روستايي از اهميت خاصي برخوردار است.
  • فقدان والد (يا والدين): عدم وجود هر يك از والدين به دليل مختلف مي تواند تأثير ژرف و ناگواري به تحصيل كودكان داشته باشد و فقدان والد علاوه بر آثار منفي رفتاري و عاطفي كودكان حتي در صورتي كه محيط اصلاح شده باشد و كودكان تنها مجبور به انجام برخي وظايف والدين باشند، ممكن است موجب افت تحصيلي گردد. در صورتي كه كودك در اثر فقدان والدين (به دليل مرگ و جدايي هر دو يا هر دليل ديگري) ضربة رواني ديده باشد افسردگي، اضطراب، بي علاقگي و آشفتگيهاي هيجاني به دنبال خواهد داشت كه هر يك به نوبة خود مي تواند عاملي براي افت تحصيلي دانش آموز باشد. اين جنبه از تأثير فقدان والدين يا والد بر افت تحصيلي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
  • بيسوادي والدين: والدين با سواد علاوه بر نقش كمك رساني و آموزشي فرزندان خود، الگوي منسجمي از يك فرد باسواد نيز هستند. سواد والدين در تحصيل فرزندان نقش دو جانبه اي دارد. از يك سو براي آنها جنبة كمك آموزشي دارد و از سوي ديگر انگيزه اي براي درس خواندن آنها مي شود. اما بي سوادي والدين نيز آسيب دوجانبه اي دارد. اين قبيل والدين نه تنها از نظر تحصيلي كمكي به فرزندان خود نمي كنند، بلكه يك الگوي تقليدي نامناسب نيز براي فرزندان خود هستند.
  • غفلت والدين نسبت به نيازهاي كودك: بي توجهي نسبت به نيازهاي كودكان در زمرة مخرب ترين عوامل مؤثر در پرورش كودك بطور اعم و در تحصيل كودك بطور اخص است. عدم تأمين نيازهاي كودك، چه نيازهاي اوليه مثل خوراك و پوشاك و چه نيازهاي ثانويه مثل امنيت، تعلق و احترام ضربة شديدي بر جسم و روح كودك وارد مي كند. اين ضربه مي تواند زندگي كودك را شديداً تحت تأثير قرار دهد و موجب تضعيف عملكرد تحصيلي گردد. گاهي اوقات به دنبال رويدادها و اتفاقاتي كه در خانواده به وقوع مي پيوندد، نيازهاي كودكان مورد غفلت قرار مي گيرد و والدين از تأمين آنها باز مي مانند. از اين رو كودكان اين خانواده ها به يكباره كاهشي در عملكرد كلي خود و به خصوص عملكرد تحصيلي نشان مي دهند.
  • فقر و محروميت اقتصادي: يكي از مهمترين عوامل مؤثر در افت تحصيلي دانش آموزان، عدم تأمين حداقل نياز اقتصادي است. محروميت اقتصادي خانواده از جهات مختلف بر افت تحصيلي كودكان و نوجوانان دانش آموز تأثير مي گذارد و رويهم رفته بيشترين درصد دانش آموزان ناموفق را كساني تشكيل مي دهند كه مشاغل پدرانشان در سطح پايين اقتصادي و اجتماعي قرار دارد.

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چكيده پژوهش
  • فصل اول: طرح پژوهش
  • مقدمه
  • بيان مسئله
  • ضرورت پژوهش
  • سئوالهاي پژوهش
  • فرضيه هاي پژوهش
  • تعريف مفاهيم و اصطلاحات
  • فصل دوم: پيشينة پژوهش
  • مقدمه
  • عوامل ايجاد كنندة افت تحصيلي و تكرار پايه
  • تحقيقات جهاني انجام شده
  • وضعيت مطالعات در ايران
  • فصل سوم: روش پژوهش
  • مقدمه
  • روش پژوهش
  • جامعة آماري و گروه نمونه
  • روش نمونه گيري
  • ابزار پژوهش
  • اعتبار و روايي ابزار سنجش
  • روش گردآوري داده ها
  • روش تحليل آماري
  • كيفيت تحليل
  • فصل چهارم: تحليل داده ها
  • مقدمه
  • جداول فراواني
  • نمودار فراواني
  • تحليل داده ها
  • خلاصة نتايج به دست آمده از آزمون فرضيه هاي تحقيق
  • فصل پنجم: تفسير يافته هاي پژوهش
  • بحث و نتيجه گيري
  • محدوديتهاي پژوهش
  • پيشنهادات
  • منابع
  • پيوستها
  • پرسشنامه
  • پاسخنامه

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6395
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی عوامل خانوادگی موثر بر تكرار پايه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.