0
0

دانلود مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

634 بازدید

سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی دنبال نمایید. این فایل شامل 90 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

مشخصات فایل شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

عنوان: شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 90
حجم فایل : 4,95 مگابایت

بخشی از  مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

1-2) مراحل رشد کودک

1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله

الف – رشد جسمی :

در این سن وزن و ثد کودک به سرعت رشئ میکند و رشد سریع جسمی امکان یادگیری مهارت های حسی- حرکتی دقیق تری را فراهم می سازد و به این دلیل تحرک و فعالیت  جسمانی کودک بیشتر می شود . در این سن به دلیل رشد سریع عضلات و کشیدگی استخوانها کودک زود خسته می شود به این دلیل باید مدت فعالیت کودک محدود باشد و بعد از استراحت مثلا نیم ساعت دوباره به فعالیت بپردازد .کودک از فعالیت های پر تحرک لدت میبرد ودر بکار بردن دست و پا و حفظ تعادل بدن مهارت بیشتر پیدا می کند ولی هنوز برای انجام فعالیت های ظریف و هنری مانند نوشتن و نقاشی کردن و استفاده از اسباب بازی های ترکیبی ماهرانه امادگی ندارد و وارد کردن کودک به این فعالیت ها ممکن است انگیزه انها را برای علاقه و اذامه کار از بین ببرد . برای ماهر ساختن انشتان و عضلات کوچک استفاده از اسباب بازی های ترکیبی ساده مناسب است و فعالیت هایی چون بازی با شن و خمیر و یا برش کاغد و مقوا و اشکال به این امر کمک میکند .

مدت فعالیت های کودک بین 20 تا 30 دقیقه است به این دلیل در تماشای فیلم و شنیدن قصه نیز نباید بیشتر از این مدت او را به دقت و توجه به این گونه کارها وادار کرد . در این سن کودک قادر است لباس بپوشد ، قادر است خطوط منظم یا بزرگ و نقاشی های ساده را رسم کند . مدل های نقاشی کودک در این سن باید تصاویر بزرگ باشد . در این سن ساعات خواب کودک منظم تر میشود و وابستگی او به والدین کم می گردد و مدت اقامت کودک در کودکستان بهتر است 3 تا 4 ساعت باشد .

ب- رشد ذهنی کودکان 3 ساله :

دامنه علائق کودکان به افراد و اشیاء و محیط  اطراف بیشتر میشود  ،تکلم کودکانه را از دست می دهد و چنانچه به زبان کودکانه با او سخن بگوئیم ناراحت میشود . کودک به تدریج از تجربیات گذشته خود در فعالیت های جدید استفاده میکند و به عبارت دیگر انتقال یادگیری در او قوی تر می شود .کودک می تواند نسبت به پیشامد های اشنا پیش بینی کند و به این دلیل میتوان با روش حل مسئله موضوعات اموزشی ساده را به او اموخت مثلا چای شیرینی که از حل شدن قند +چای حاصل می شود یا از اسمان ابری باران می بارد . کودک نسبت به شنیدن داستان علاقه نشان می دهد و می تواند پیام خای داستان را درک کند به شرط انکه متناسب با سطح فکری او انتخاب شده باشد .او در پایان 3 سالگی رنگها را تا حدودی تشخیص می دهد و مفهوم  اعداد 1تا 20 رابا تفاوت های انها می شناسد .

ج- رشداجتماعی کودکان 3 ساله :

کودک برای داشتن همبازی اظهار علاقه می کند اما تحمل کودکان بسیار و بازی های شلوغ را ندارد .به این علت کلاس های مهد کودک باید جمعیت اندکی داشته باشد .کودک را نباید به بازی های دسته جمعی مجبور کرد بلکه باید او را به تماشای کودکان دیگر گماشت تا داوطلبانه به انها بپیوندد .وابستگی کودک به پدر و مادر هنوز ادامه دارد به این دلیل رها کردن کودک به مدت طولانی سبب اضطراب او می شود.حس استقلال طلبی در کودک ظاهر می شود که گاه به صورت لجبازی و مقاومت در برابر دستور والدین یا دفاع از خواسته ظاهرمیشود .کودک میتواند رعایت حقوق خود و دیگران را در بازی- خوردن و استفاده از امکانات یاد بگیرد.

د- رشدعاطفی کودکان 3 ساله :

تائید و تشویق بزرگسالان در کارهایی که انجام دهند برای او اهمیت پیدا میکند و به تشویق نیازمند است .او موقعیت خانواده و اداب و رسوم ان را دررفتار ودر گفتار خود منعکس می کند . ابرازهیجان کودک اشکارتر می شود .صراحت عاطفی پیدا می کند .در برابر لجبازی و مقاومت کودک بی اعتنایی و عدم دخالت و از بین بردن عامل بهانه جویی مفید است .معیار انتخاب دوست برای کودکان رفتار محبت امیز و سازگاری و اطاعت پذیری از یکدیگر و همسویی و همانندی در علائق می باشد .تشویق و تائید والدین برای او مفید است .حسادت در کودک برای او اشکارتر می شود .واکنش کودک در مقابل محدودیت به صورت قهرکردن ،سکوت،ناسازگاری و تخریب اشیاء و و کتک کاری اشکار می شود .نظام هیجانات و عواطف  کودک ثبات بیشتری پیدا می کند و حالت او قابل تشخیص می گردد.

1-1—2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله:

الف – رشد جسمی :

از جای بلند بالا میرود.بدون کمک دیگران از پله بالا و پایین می رود .دوچرخه سواری یاد میگیرد. به راحتی توپ را پرتاب می کند.تسلط کامل به گرفتن مداد دارد و قادر به استفاده از ان است . میتواند لی لی بازی کند.

ب- رشد ذهنی کودکان 5-4 ساله :

بازی های گروهی را که تابع قواعد و مقررات ساده باشند دوست دارند. او بسیار کنجکاو است و قدرت تقلید زیادی دارد. شناخت او از محیط مطابق تجربیات ملموس است و میان تخیل و واقعیت تفاوتی قائل نیست .

ج- رشداجتماعی کودکان 5-4 ساله :

به دوستان دیگرخود علاقه بیشتری نشان میدهد .بازی های گروهی را با دوستان هم سن یا با والدین دوست دارد.کودکان دیگر را در اموال خود شریک می کند و برای خود دوستان مخصوص انتخاب می کند .

د- رشدعاطفی کودکان 5-4 ساله :

از نظر رشد عاطفی هنوز وابستگی به والدین وجود دارد و به همین علت روزهای اولین ورود او به کودکستان برای او مشکل است .اما قدرت سازگاری او با محیط افزایش می یابد و به زودی با محیط جدید اشنا می گردد.نقاشی هایش ارتباط بیشتری با تخیل و عواطف او پیدا میکند .لجبازی کودک کمتر می شود و به اداب و رسوم اخلاقی را بر اساس تقلید از بزرگان رعایت میکند و به همین علت سن مناسبی برای اشنایی کودک با رفتار های اخلاقی در غالب رابطه به الگو های رفتاری از طریق تجربه های غیر مستقیم می باشد.

1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله:

الف – رشد جسمی :

رشد جسمانی کودک سریعتر می گردد . دندانهای شیری را از دست میدهد ولازم است اطلاعات در مورد طبیعی بودن این امر داده شود تا ان را دلیل بر زشتی تلقی نکند . وزن او سبکتر میشود و لاغرتر به نظر میرسد .

ب- رشد ذهنی کودکان 6 ساله :

علایق کودک وسیع تر می شود به این دلیل انتظارات و در خواست های او نسات به مسائلی که قبلا به ان توجهی نداشته است جلب می گردد .از روی تصاویر اشیاء را می شناسد و کاربرد انها را تشخیص می دهد .درباره مشاهدات خود قضاوت و نتیجه گیری می کند. سوالات کودک درباره ی مسائل پیچیده تر مطرح می شود ماننئ تفاوت انسان و حیوان و وجود خداوند و امثال ان کودک زمان حال را درک می کند و به زمان گذشته و اینئه و پیوستگی ان به زمان حال نمی اندیشد .

ج- رشداجتماعی کودکان 6 ساله:

علاقه به داشتن همبازی زیاد می شود .تایید و یا ترک کردن دوستان دراو تاقیر می گذارد .

اگر بزرگسالان در بازی کودکان دخالت کنند و ان را زیر نظر و کنترل قرار دهند ناراحت می شود و میل به سر کشی و بی نظمی در او افزایش می یابد . برتری طلبی در کودک افزایش می یابد و چنانچه بازی های گروهی به صورت هدایت شده به انان ارائه شود این ویزگی کاهش می یابد.

د- رشدعاطفی کودکان 6 ساله :

حالت فرماندهی و تهاجم افزایش می یابد و نسبت به خواسته های خود و انتظارات والدین و مربیان حساس است. در عین حال روز های اول کودکستان و یا شرایط جدید برای او مشکل است . شرایط غیر رسمی و پر تنوع کودکستان و رفتار مربیان با تجربه سرعت علاقه کودک را جلب خواهد کرد .

 

1-1-3) کاردانی کودک:

   الف- استفاده از مواد دست ساز :موادی مانند ماسه، اب ،خمیرو مکعب ها امکانات اموزشی غنی را برای کودکان فراهم می سازند . کودک مواد شکل نیافته را با خواسته های خود منطبق می کند و در نتیجه این مواد به طرق مختلف در مقاطع مختلف رشد استفاده میشوند .

   مواد دست ساز به کودکان مضطرب و عصیانی کمک می کند تا ارام بگیرند .تمرکز بر روی مواد اولیه ای که در اختیار دارند وکاری که برای ساختن انجام می دهند به بازیابی ارامش انها کمک می کند .

   ب- استفاده از حیوانات :حیوانات بهترین اسباب بازی پاسخده هستند ،انها کنش و واکنش دارند .کودکان عموما مجدوب موجودات زنده می شوند و دوست دارند انها را لمس کنند ، با انها بازی کنند و از انها نگهداری کنند . اصولا اشنایی با حیوانات فرصت های بی شماری را برای یاد گیری کودکان فراهم می کند.

   ج- ادبیات کودکان :کتاب ها به کودکان کمک می کنند که انها از جمله بندی پیچیده تری استفاده کنند و توانایی خواندن را زودتروموفقیت امیزترازکودکانی که فاقد چنین تماسی بوده اند رشد می دهند.کتاب موجب تقویت حافظه می شود و به درک فهم کودک از احساسات خودشان و در روابط اجتماعی کمک میکند .

   د- بازی های نمایشی :وانمود کردن یک کار جدی برای کودکان است . انها دنیای خیالی خودشان را با هر ابزاری که در دست داشته باشند خلق می کنند و نقش های خودشان را به طور نمایشی به اجرا در می اورند .

1-1-4) کودک و بازی:

  1-1-4-1) تاریخچه بازی

  شروع بازی را می توان به گذشته های دور حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد . در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است و در کل تاریخچه بشریت مندرج است . انسان از نظر فیزیولوژیکی نیاز به جنبش و حرکت دارد و بازی جزء مهم این جنبش و حرکت است .

   بازی های گروهی به صورت بازی های نمایشی از عبادت ارواح و پرستش اشیاء گرفته تا رقص و شکار و جنگ مجموعه ای از براوردن نیازهای جسمانی و دهنی افراد را فراهم کردند .در ابتدا بازیچه ی بشر اشیاء خام و طبیعی بود مانند قطعه ای سنگ و حرکت دادن و پرتاب ان . با رشد ذهنی و اجتماعی انسان امکان دست کاری در اشیاء طبیعی را بوجود اورد و ابداع زبان در جهت انتقال اندیشه ها و تبادل اطلاعات بدعت جدیدی در بازی بوجود اورد .

فهرست مطالب مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول: مطالعات پايه و زمينه
  • 1-1) بخش اول (پایه ):
  •  برخورد روانشناسانه با موضوع
  • 1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی
  • 1-1-2) مراحل رشد کودک
  •   1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله
  •   1-1—2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله
  •   1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله
  • 1-1-3) کاردانی کودک
  • 1-1-4) کودک و بازی
  •   1-1-4-1) تاریخچه بازی
  •   1-1-4-2) تعریف بازی
  •   1-1-4-3) اهمیت بازی
  •   1-1-4-4) بازی از نظر فروبل
  •   1-1-4-5) اموزش از طریق بازی
  •   1-1-4-6) انواع بازی
  • 1-1-5) کاربرد بازی در اموزش
  •   1-1-5-1) بازی های اموزشی
  •   1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی
  •   1-1-5-3) بازی های نمایشی
  •   1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده
  •  1-1-6) فضای بازی
  •  1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه
  • 1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی
  •   1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران
  •   1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان
  •   1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)
  •   1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران
  •   1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان
  •   1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس
  •   1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی
  • 1-2-2) انتخاب سایت و شناخت کلی ان
  •   1-2-2-1) ضوابط مکان یابی سایت
  • الف) ضوابط اجتماعی بافت  ب) ضوابط کالبدی باف
  •   1-2-2-2) شناخت زمينه (سابقه تاريخي شهر مشهد و بررسي روند توسعه فيزيكي شهر در قرون گذشته)
  •  1-2-2-3) شناخت خصوصيات كالبدي شهر مشهد
  • الف)بافت سنتي  ب)بافت مياني  ج)بافت شطرنجي
  •   1-2-2-4) طراحي اقليمي در شهر مشهد
  •   1-2-2-5) خصوصیات بلوار ارشاد
  •   1-2-2-6)انالیز سایت
  •  فصل دوم: مطالعات تكميلي و تطبيقي
  • 1-1) بخش اول (تکمیلی):
  • 1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان
  • 1-1-2) کودک ، معماری و فضا
  • 1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان
  • 1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک
  • 1-1-5) شیرخوارگاه
  • 1-1-6) مهد کودک و کودکستان
  • 1-1-7) محوطه سازی برای کودکان
  •  1-1—7-1) محوطه بازی طبیعی
  •  1-1—7-2) فضای باز
  •  1-1—7-3) خیابان
  •  1-1—7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه
  •  1-1—7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم
  • 1-1-8) فضا
  • 1-1-9) میزان درک کودک از فضا
  • 1-1-10) معیارهای کیفیت فضا
  • 1- سازماندهی 2- زمان ومسیر 3-جزءوکل
  • 4- فرم
  • 1-1-11) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان
  •  1-1-11-1) شرایط محیطی
  • (اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی)
  •  1-1-11-2) شرایط کالبدی
  • (رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در مدارس)
  • 1-1-12) اصول طراحی
  •  1-2) بخش دوم (تطبیقی):
  • 1-2-1)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان
  • 1-2-2)بررسی نمونه ها
  • 1-2-3)برنامه فیزیکی
  • اشنایی با مساله
  • الف) ضرورت واهمیت موضوع
  • ب) طرح مسئله
  • ج) اهداف
  • د) مبانی نظری عام طرح
  • ه) منابع

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی را به قیمت 11000 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6170
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.