اردیبهشت
۱۱
۱۳۹۹

دانلود مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

اضطراب اجتماعي اضطرابي است كه خصوصاً هنگام برخوردهاي اجتماعي متقابل افراد با يكديگر بوجود مي‌آيد افرادي كه از اضطراب اجتماعي رنج مي‌برند با افزايش مسائل رواني، ناتواني در تمركز حواس و حالتهاي عصبي روبرو هستند . اشخاص دچار اضطراب…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان دنبال نمایید. این فایل شامل ۹۱ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

مشخصات فایل بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

عنوان: بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۹۱
حجم فایل : ۷۰ کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

اضطراب و فشار رواني

هر فردي در زندگي خود گاه‌گاهي اضطراب را تجربه كرده است. اضطراب يك احساس ناخوشايندي از ترس و بيم است كه همراه با يك يا چندين عكس‌العمل فيزيولوژيكي مانند طپش قلب و عرق است. بعضي از افراد اغلب بطور نامحسوسي مضطرب هستند كه بعنوان ويژگي و ضعف اضطراب ناميده مي‌شود. وقتي كه اضطراب فقط در يك موقعيت و وضعيت خاصي تجربه مي‌شود آن را اضطراب و  نگراني وضعيت مي‌نامند.

انواع آزمودنيهاي روان‌شناختي و فيزيولوژيكي جهت سنجش اضطراب وجود دارد و مي‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد. بعضي از اين آزمودنيها جهت پيش‌بيني و چگونگي عكس‌العمل يك فرد در تجارب و آزمايشهاي شرطي شدن، يادگيري حرف و مشاغل و امتحانات مورد استفاده قرار مي‌گيرد.فشار رواني خيلي شبيه به اضطراب است. مفهوم استرس يا فشار رواني در ابتدا جهت توضيح چگونگي عكس‌العمل بدن درمقابل بيماريها، صدمه‌ها و يا ساير ضربه‌ها و ناراحتيها بكاربرده مي‌شود اما بعدها به مواردي كه فرد آنها را بعنوان عوامل تهديد‌كننده براي خود مي‌داند نيز شامل مي‌شود.

علاوه بر عكس‌العملهاي فيزيولوژيكي كه همراه با فشار رواني است، تعدادي ازعكس‌العملهاي هيجاني نيز قبل از خشم، غمگيني نيز همراه با فشار رواني است. منظومه فعاليتهاي شديد كه تحت عنوان رفتار نوع A شناخته ‌شده‌اند به خصوص داراي ويژگي فشار رواني هستند . كساني كه داراي چنين رفتاري هستند ، در معرض خطر ابتلا به امراض قلبي قرار دارند . اينگونه افراد به احتمال قوي ، مردماني ناراضي هستند كه نياز مبرمي به كنترل‌كردن و مهاركردن تمام مردم و تمام اشياء و امور را دارند و اغلب با كساني كه با آنها برخورد مي‌كنند به مخالفت برمي‌خيزند.

 

اجزاي اضطراب:

بطور كلي اضطراب مستقيماً با آينده ارتباط دارد و فاقد يك عامل عيني مشخص است و داراي دو جنبه اصلي است:

 

الف: جنبه فيزيولوژيكي

ب: جنبه شناختي

برانگيختگي جنبه فيزيولويكي اضطراب ، مربوط به سيستم عصبي است كه آن را بصورت يك هيجان معرفي مي‌كند. اين برانگيختگي شامل عكس‌العمل‌هايي مي‌شود كه از فردي به فرد ديگر متفاوت است . اين عكس‌العمل‌ها ممكن است با تغييراتي در ميزان ضربان قلب، فشار خون، تعريق بدن، ترشح بزاق، رنگ پوست،  اختلالات تنفسي، حالت تهوع، انقباض معده يا اسهال همراه باشد.

جنبه شناختي اضطراب بطور يقين تلقي نامطبوعي از رفتار مبهم و تهديد‌آميز آينده است كه فرد نمي‌تواند آنرا توصيف كند چون غير قابل توصييف هستند و فرد احساس مي‌كند كه آمادگي مقابله با آن را ندارد. آن ممكن است احساس مصيبت و بلاي تهديدكننده، فاجعه، از هم پاشيدگي و يا حتي مرگ باشد  و همانطوريكه گفتيم اين تجربه‌ها ممكن است زنگ خطري از بيم و وحشت باشد.

 بروز اضطراب

كساني كه اضطراب را بطور معمول تجربه مي‌كنند قادر نيستند ، سرچشمه و علت آنرا تشخيص دهند . اما سعي و تلاش مي‌كنند كه علت و منبع اين احساس اضطراب را دريابند. مردم اغلب اضطراب خود را به چيزي نسبت مي‌دهند كه ممكن است علت و سرچشمه آن اضطراب باشد و يا نباشد. بعنوان نمونه خانمي كه مي‌خواهد براي گروهي از مردم سخنراني كند ، دچار اضطراب مي‌شود ممكن است اضطراب خود را به صحبت كردن و سخنراني كردن نسبت بدهد هر چند اگر از اين خانم سؤال شود كه چه چيزي در سخنراني وجود دارد كه شما را دچار اضطراب كرده است؟ احتمالاً جواب خواهد داد:» من نمي‌دانم« من فقط مضطربم، اين نوع عكس‌العمل‌ها گاهي اوقات وحشت صحنه ناميده مي‌شود ، اما در گفتگوهاي عاميانه و عمومي اضطراب اصطلاح مناسبي براي آن است.

پيامدهاي اضطراب

اضطراب به چه نحوي روي عملكرد يك فرد تأثير مي‌گذارد؟

تحقيقات نشان داده‌اند كه جواب بدين سؤال اين است كه بگوئيم: بستگي دارد، يعني به شدت اضطرابي كه فرد تجربه مي‌كند بستگي دارد.

وقتي اضطراب از يك كار يا وظيفة تهديدكننده همچون امتحان باشد اضطراب خفيف يا اضطراب در سطح پايين د رعملكرد تأثير ندارد و يا خيلي كم مؤثر است در حاليكه اضطراب شديد با اضطراب در سطح بالا ، تأثير عمده برروي عملكرد خواهد داشت. بنظر مي‌رسد اضطراب در سطحي نه خيلي شديد و نه خيلي ضعيف مي‌تواند عملكرد فرد را بالا ببرد. در اين وضعيت اضطراب بصورت يك انگيزش عمل مي كند . جايي كه براي يك عملكرد وجود چنين انگيزشي ضرورت دارد ،  در حاليكه فقدان انگيزش مانع بروز عملكرد شده و بيش از اندازه بودن آن نيز باعث از هم‌پاشيدگي عملكرد مي‌شود.

 انواع اضطراب

تقريباً مثل همه چيز ديگر در حيطة شخصيت ، در اضطراب نيز تفاوتها فردي وجود دارد. برخي از افراد فقط در بعضي از مواقع مضطرب‌اند ، در حاليكه بعضي ديگر در اكثر اوقات در حال اضطراب هستند. اين نوع مشاهدات، روانشناسان را براي آن داشته است كه بين دو نوع اضطراب تفاوت قايل بشوند: اضطراب موقعيتي و اضطراب خصيصه‌اي .

اضطراب موقعيتي

حالت A يك عكس‌العمل هيجاني موقعي يا لحظه‌اي است. از اين رو گاهي اضطراب موقعيتي، حالت A ناميده مي‌شود . كه بعنوان يك وضعيت ناپايدار و زودگذر تعريف شده است كه هم از نظر شدت و هم از نظر نوسان در زمانها مختلف است( اسپايلبرگر ۱۹۷۵) . اضطرابي كه در مثال بالا ذكر شد

( خانمي كه قبل از سخنراني دچار شده بود) از نوع اضطراب موقعيتي است.

اضطراب خصيصه‌اي

مانند صفاتي كه مورر بحث قرار داديم ، اضطراب خصيصه‌اي گاهي صفت يا ويژگي A ناميده مي‌شود كه بعنوان خصوصيات ديرپاي فرد خوانده مي‌شود. همانند ساير صفات اين ويژگي هم از فردي به فرد ديگر متفاوت است بعضي از افراد داراي اضطراب خصيصه‌اي سطح پايين و بعضي ديگر داراي اضطراب خصيصه‌اي در سطح بالا هستند. كساني كه داراي اضطراب  خصيصه‌اي در سطح بالا هستند اغلب اوقات در حالت اضطراب به سر مي‌برند. اين قبيل افراد آمادگي دريافت تهديد از طرق و موقعيتهاي مختلف كه اغلب بي‌ضرر بوده را دارند و بدين وضعيتها بصورت اضطراب موقعيتي واكنش نشان مي‌دهند.

 

فهرست مطالب مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول :
  • مقدمه       ۲
  • بيان مسئله               ۴
  • هدف از تحقيق و اهميت مساله               ۱۱
  • فرضيه تحقيق         ۱۳
  • متغيرهاي پژوهش   ۱۳
  • فصل دوم : ادبيات پيشينه در تحقيق
  • اضطراب و فشار رواني         ۱۷
  • اجزاي اضطراب     ۱۸
  • انواع اضطراب       ۲۱
  • اندازه‌گيري اضطراب              ۲۴
  • اضطراب امتحان     ۲۵
  • رويكردهاي درماني اضطراب (رفتار درماني ، درمان شناختي – رفتاري)           ۲۹
  • بحران اضطراب در نوجواني ۳۱
  • ديدگاههاي نظري دربارة روانشناختي اضطراب    ۳۲
  • نظريه‌هاي اضطراب               ۴۵
  • كنار آمدن با اضطراب            ۴۹
  • مكانيسم‌هاي دفاعي  ۵۱
  • اضطراب طبيعي و اضطراب بيمارگونه               ۵۳
  • اضطراب و يادگيري               ۵۷
  • علتهاي رايج اضطراب           ۵۹
  • آشوب و اضطراب نوجواني (Adolescent Turmoil)       ۶۱
  • نظريه‌هاي روانكاوي ، رفتار ، وجودي و زيست شناختي درباره اضطراب اجتماعي  ۶۲
  • فصل سوم : طرح تحقيق
  • جامعه مورد تحقيق  ۶۸
  • روش نمونه‌گيري    ۶۸
  • ابزار تحقيق             ۶۸
  • روش نمره‌گذاري    ۶۹
  • فصل چهارم :
  • ارائه داده ها            ۷۱
  • محاسبات آماري      ۷۳
  • فصل پنجم :
  • خلاصه ونتيجه‌گيري               ۷۷
  • محدوديتها و پيشنهادات تحقيقي              ۷۷
  • فهرست منابع           ۷۹
  • پيوست     ۸۱

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان را به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.




فرستادن دیدگاه

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت