اردیبهشت
۹
۱۳۹۹

دانلود مقاله بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی

 ما انسانهاي به ظاهر آگاه و متفکر هر چند از بعضي جهات نسبت به بعضي مسائل اجتماعي و سياسي ديد بهتر و روشنتري داريم ولي در بسياري مواقع نسبت به موضوعات مهمي که بسيار جنبه اجتماعي دارد و پاي حيثيت و احترام به حقوق انسانها در ميان…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی دنبال نمایید. این فایل شامل ۱۱۴ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی

مشخصات فایل بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی

عنوان: بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۱۱۴
حجم فایل : ۱۱۸ کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

تاريخچه روسپيگري

در جهان :

مسأله روسپيگري در تاريخ زندگي بشر قدمت زيادي دارد تا جائيکه در ميان ملل ابتدايي نيز از آن سخن به ميان آمده است . در اين زمينه بومارشه مي گويد : اختلاف انسان با حيوان در آن است که انسان بدون گرسنگي غذا مي خورد ، بدون تشنگي مي آشامد و در تمام فصول سال به اعمال جنسي مي پردازد .

بايد گفت روابط جنسي در ميان ملل ابتدايي تا حدود زيادي آزاد بوده است . در ميان بسياري از ملل نيز ، از جمله سرخپوستان آمريکاي شمالي ، دختران و پسران جوان آزادانه با يکديگر مي آميزند و اين امر مانع ازدواج آنان نمي شود . تاريخ ظهور فحشا از زمان پيدايش مدنيت و مالکيت و از بين رفتن آزادي عمل جنسي پيش از زناشويي دورتر نمي رود ، آري گاهگاهي ديده شده است که دختراني براي تهيه جهيزيه يا پيشکش کردن پولي به معابد خود را مي فروختند . [۱]

ويل دورانت همچنين در مورد مسأله فحشا در مصر مي نويسد : « دختران در ده سالگي آماده ازدواج مي شدند و پسران و دختران پيش از زناشويي مي توانستند آزادانه يکديگر را ببينند . قيود اخلاقي در اين باب وجود نداشت . حتي لواط در مصر طرفداراني داشته است . دختران رقاص همچون نظاير خود که اکنون در ژاپن بسر مي برند ، در مجامع مردان طبعات عالي کشور راه داشتند و انواع وسايل خوشگذراني و لذت جسماني را براي حاضران فراهم مي ساختند . اينگونه دختران گاه بدون اينکه اصلاً لباسي بر تن داشته باشند ، خود راتنها با دستبند و گوشواره و خلخال مي آراستند . شواهدي در دست است که فحشاي مذهبي تا اندازه اي محدود ، وجود داشته است . [۲]

بنا به گفته هردوت ، زنده ترين رسم و عادتي که در بابل نظر هر بيگانه اي را جلب مي کند ، اين بود که : بر هر زن بابلي واجب است که در مدت عمرش يک بار در معبد زهره (ونوس) بنشيند و با يک مرد بيگانه ارتباط جنسي برقرار کند . [۳]

شکل آرايش و اخلاق مردم بابل – که در آن وقت عروس شهرهاي شرق بود – شباهت داشت . روسپيگري ديني نيز در آن شهر رايج بود . اما مهمترين مورد مذهبي روسپيگري در تاريخ به هند مربوط مي شود . قسمت اعظم محدود به معابد بود ، در جنوب ، احتياجات شهواني مردان را مؤسسه خدائي (Devadsi) برآورده مي نمود و اينان به اصطلاح « چاکران خداوند » و به حقيقت روسپي بودند .

بسياري از اين روسپيان معابد يا دختران (Nautch) در فعاليتهاي عمومي و اجتماعات به سبک گيشا، Gejsha هاي ژاپني آواز مي خواندند و مي رقصيدند ، اين روسپيان اجازه داشتند که به هر کس پول دهد خدمت کنند ، به شرطي که يک قسمت عايدات خود را تحويل طبقه روحاني دهند . [۴]

سال ۱۰۰۴ ميلادي ، بر طبق نوشته يک کتيبه مقدس معتبر «حولا» ، پادشاه «راجا راجا» چهار صد «ديوراسي» داشته است . اين رسم جنبه تقدس به خود گرفت و ظاهراً هيچ کس آنرا غير اخلاقي    نمي انگاشته است . گاه گاه زنان محترم ، يکي از دختران خود را به همان شکل که پسري براي روحانيت وقف مي شود به روسپيگري در معبد وقف مي کردند و … با اين اوضاع و احوال روسپيگري در معابد ، و ازدواج در دوره طفوليت ، ديگر براي آنچه ما عشق آتشين مي خوانيم چندان مجالي باقي  نمي ماند . [۵]

همچنين در مورد ساير کشورها و جوامع در کتب تاريخي و بخصوص در تاريخ تمدن ويل دورانت مسايل بسياري پيرامون روسپيگري و مسايل همجنس بازي از جمله لواط مشاهده مي کنيم .

گاهي اين موارد را مقدس ، گاهي انحرافي و آسيبي و در برخي اوقات عشقي بيان کرده اند و حتي اسطوره هايي در زمان فلاسفه اي از قبيل افلاطون پيرامون مسايل جنسي زن و مرد و همچنين مسايل جنسي زن و مرد و همچنين ميان زنان با و مردان با مردان مشاهده مي گردد .

اکنون نيز در بسياري از جوامع ، روسپيگري شغلي است که دولتها از آن ماليات دريافت مي نمايند . روسپيگري به مرور زمان از اساطير ، عشق و عاشقي و جنبه هاي مذهبي فاصله مي گيرد تا جائيکه از آن به عنوان يک آسيب اجتماعي ياد مي شود . هر چند که در برخي از ديدگاههاي جامعه شناسي همچون «کارکردگرايي» معتقد است که روسپيگري منافعي براي جامعه دارد . [۶]

 در ايران :

تا چندي پيش (قبل از انقلاب اسلامي) در ايران نيز به گونه اي نيمه رسمي مراکزي تحت عنوان فاحشه خانه و مراکز نيمه مخفي به کار روسپيگري مشغول بودند و اين حالت نيمه رسمي و شايد «نزديک به رسمي» در تاريخ ايران بي سابقه نيست .

مطالبي از اين دست در سياحتنامه شاردن در دوره صفويه مشاهده مي کنيم ، وي روسپيگري را در اغلب شهرهاي ايران مشاهده نموده تا جائيکه خواننده تصور مي کند که او بسيار اغراق مي کند . براي نمونه شاردن از خانه يک زن معروفه نام مي برد که پولداران و رجال در آن روزگار ۱۲ تومان براي آشنايي با او مي بايست بپردازند و از اين جهت کاخ او به کاخ ۱۲ توماني معروف بوده است . [۷]

بعد از دوران صفويه رفته رفته به دوران قاجار مي رسيم که با تعداد ۱۸۸ زن حرمسراي ناصرالدين شاه، روسپيگري از دربار شروع مي شود . بعد از مرگ وي تاريخ نويسان در مورد حرمسراي وي سخني نگفته اند . ليکن آنچه که از برخي نوشته هاي غير رسمي برمي آيد فردي به نام «زال محمد خان» زنهايي را با درشکه به دربار ناصرالدين شاه مي برده است . برخي از زنان ناصرالدين شاه را نيز به کار روسپيگري کشيده و به «چاله آبي» مي برد ، جائيکه بعدها قلعه شهر نو بنا شد .

رفته رفته در دوران پهلوي ، قلعه شهر نو رسميت يافت . در اين دوران ، در قلعه شهر نو ۴۰۰۰ زن روسپي به کار مشغول بودند . اينها تقريباً بگونه اي رسمي روسپيگري مي کردند .

علاوه بر اينان چند گروه ديگر در ايران به روسپيگري مشغول بودند که عبارتند از : [۸]

۱- خانه هاي تلفني             ۲- روسپيان خياباني

  ۳- روسپيان کافه و کاباره ها

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی وضعيت فردی, اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی را به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.




فرستادن دیدگاه

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت