اردیبهشت
۷
۱۳۹۹

دانلود مقاله آیین نوین مدیریت

آيين هاي مقدس در واكنش هاي اجتماعي،‌از جمله مديريت، بر انگاشت هاي ديرين درباره واقعيت استوارند. نظم زير بنا  و انگاشت هايي كه درباره واقعيت داريم،‌ما را به نقاط مهم و آنچه بايد بر آن تمركز نمود رهنمون مي گردند… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله آیین نوین مدیریت دنبال نمایید. این فایل شامل ۱۱۱ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله آیین نوین مدیریت

مشخصات فایل آیین نوین مدیریت

عنوان: آیین نوین مدیریت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۱۱۱
حجم فایل : ۳۱۷ کیلوبایت

بخشی از  مقاله آیین نوین مدیریت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مديريت يعني مديريت بازرگاني[۱]

دست اندركاران جوان،‌از مديريت نشنيده اند و آنچه به گوششان مي خورد، مديريت بازرگاني است. از فردريك تيلور[۲] گرفته تا چستر بارنارد[۳] و پيش از آغاز جنگ جهان گير دوم-همه جا گفتگو از مديريت به معناي عام بود. مديريت بازرگاني هم مانند ديگر بخش ها، زير مجموعه مديريت به حساب مي آمد.

عنوان “مدير” براي نخستين بار در حوزه شهرداري و به صورت “مدير شهر” بكار رفته است. اصول مديريت نيز نخستين بار در ارتش و توسط ايليهو روت[۴] وزير جنگ رئيس جمهور تئودور روزولت[۵] (۱۹۰۱) پياده گرديد.

آنچه مايه پيش افتادن “بازرگاني” و اختصاص دادن عنوان مديريت به آن گرديد، رخداد “ركود بزرگ” بود كه با بازرگاني سردشمني داشت و آنرا بسيار سرزنش مي كرد.

بخش هاي دولتي با عنوان “اداره اجرايي” [۶]، روش ها واصول ويژه اي پيش گرفتند و اداره كنندگان بيمارستان ها،‌خود را“مدير اجرايي بيمارستان”[۷] ناميدند.

بنابراين بايستي دليرانه جار زد كه مديريت بازرگاني تمام مديريت نيست – همانگونه كه مامايي تمام دانش پزشكي نيست.

بي ترديد، مديريت در سازمان هاي گوناگون، متفاوت است- رسالت هر سازمان راهبرد آن را مشخص مي كند و راهبرد، پديدآور ساختار سازماني مناسب است. اينكه مديريت، به معناي تنها مديريت بازرگاني نيست،‌در سده بيست و يكم از اهميت بيشتري برخوردار خواهد شد. زيرا بخش رشد كننده آينده بي ترديد بخش بازرگاني نيست. حتي در سده بيشتم هم در كشورهاي پيشرفته، چنين بوده است.

در سده بيستم، بيشترين رشد در زمينه هاي خدمات دولتي،‌مراقبت هاي بهداشتي، و آموزش و پرورش بوده است. مي توان چنين پيش بيني كرد كه بخش رو به رشد سده بيشت و يكم، فعاليت هاي اقتصادي سازمان يافته – يعني بخش غير انتفاعي اجتماعي – باشد. نخستين نتيجه گيري از تجزيه و تحليل انگاشت ها در جهت افزايش بهره وري مديريت چنين است: مديريت برجسته ترين و ويژه رين نهاد در همه سازمان ها مي باشد.

تنها سازمان دهي درست[۸]

از همان اوان و نزديك يكصد سال پيش،‌پژوهش هاي سازماني بر اين انگاشت استوار شد كه: تنها يك گونه ساختار سازماني درست وجود دارد و يا بايد چنين باشد.

ساختار سازماي كسب و كارها براي نخستين بار در فرانسه و توسط هانري فايول(۱۹۲۵-۱۸۴۱) – مدير يك تشكيلات بسيار گسترده و بدون ساختار سنجيده شركت ذغال سنگ – به لرزه درآمد.

جرج زيمنس بنيانگذار بانك آلمان[۹]، در حدود سال ۱۸۹۵ انديشه هاي دوستش هانري فايول را براي نجات شركت ابزار برقي زيمنس[۱۰]، متعلق به عموزاده اش ورنر زيمنس كه به تازگي درگذشته و شركت خود را بي سرپرست گذاشته بود، بكار گرفت.

جنگ جهان گير نخست،‌نياز برپايي ساختار رسمي در سازمان ها را آشكار كرد. از سوي ديگر،‌پيامدهاي همين جنگ نشان داد كه ساختار كاربردي فايول و كارنگي،‌تنها روش درست سازمان دهي نيسـتند. اكنون هم از ساخـتار تيمي در همه سـازمـان ها پشتيباني مي كنيم و آنها را تنها روش درست سازمان دهي مي دانيم.

سازمان يك پديده قطعي نيست- ابزاري است كه بهره وري انسان ها را در كار گروهي بالاتر مي برد. بنابراين، ساختار هر سازمان خاص،‌مناسب با وظيفه هاي مشخص، در وضعيتي معين و زماني مشخص است. در هر سازمان بايد فردي باشد – رئيس – كه همواره بتواند حرف آخر را بزند و انتظار داشته باشد كه خواسته اش اجرا شود.

هنگامي كه كشتي رو به غرق شدن دارد، ناخدا ترتيب نشست مشورتي را نمي دهد- فرمان خاصي صادر مي نمايد. وجود هرم سازماني و اصل پذيرش بي چون و چراي فرمان ها، تنها نقطه اميد نجات سازمان در برخورد با بحران ها مي باشد.

فايول“الگوي شركت هاي صنعتي” و سلوآن روش“سازمان دهي نامتمركز” را پيشهاد و اجرا نمودند. انگاشت وجود تنها يك گونه سازمان درست‌،از ايمان محدود بودن مديريت،‌به مديريت بازرگاني سرچشمه مي گيرد.

وجود يك نفر رئيس است كه بتواند فرمان نهايي و تصميم گيري هاي دشوار را به سامان برساند. هر فرد بايد تنها يك رئيس داشته باشد. روميان مي گفتند برده اي كه بيش از يك ارباب داشته باشد، فردي آزاد است. ساختار هر چه مسطح تر باشد، انگاره ارتباطات مي گويد“هر نقطه اتصال در انتقال پيام،‌صداهاي مزاحم را دو برابر مي كند و محتواي پيام را به نصف مي رساند”. افراد بايد كار در ساختارهاي گوناگون – تيمي، فرماندهي و فرمانبري، و همكاري – را بياموزند . فردي كه در سازمان خود رئيس است، در سازماني ديگر به صورت شريك و در سازمان سوم به نقش سهامدار جزء در مي آيد. به سخني ديگر،‌سازمان را بايد با ديد بخشي از “جعبه ابزار” مـديريت نـگاه كـنيم. بايـستي روش بهره برداري از “ساختارهاي تركيبي”[۱۱] را بياموزيم و از انگاشت وجود تنها يك گونه سازمان درست[۱۲] و دلخواه كه هنوز هم طرفداران فراواني دارد، دوري جوييم.

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله آیین نوین مدیریت را به قیمت ۱۱۹۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.




فرستادن دیدگاه

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت