0
0

دانلود تحقیق حقوق مدیریت محیط زیست

666 بازدید

از هنگام انعقاد اعلاميه جهاني حقوق بشر  در سال ۱۹۴۸ مواردي كه به عنوان نقض حقوق اساسي بشر به رسميت شناخته شده ، توسعه چشمگيري پيدا كرده است . سه گروه سنتي جرايم عليه حقوق بشر در حقوق بينالملل عرفي ـ كشتار جمعي ، جرايم جنگي و… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق حقوق مدیریت محیط زیست دنبال نمایید. این فایل شامل 36 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق حقوق مدیریت محیط زیست

 

مشخصات فایل حقوق مدیریت محیط زیست

عنوان: حقوق مدیریت محیط زیست
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 36
حجم فایل : 165 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق حقوق مدیریت محیط زیست را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بحران جهاني محيط زيست و حقوق محيط زيست

يكي از علل تاخير حقوقدانان و دادگاهها در به رسميت شناختن اهميت حقوق محيط زيست به عنوان يك حق مهم بشري احتمالاً آن است كه تخريب شديد محيط زيست از ناحيه منابع انساني تقريباً جديد است . تا زمان انقلاب صنعتي فقط سيل ، زلزله ، آتشفشان ، قحطي و طاعون تهديداتي مستمر در سطح ملي محسوب ميشدند و فعاليتهاي بشر در وقوع و آثار اين بلاياي طبيعي نقش چنداني ايفا نميكرد . در عهد قديم حضرت نوح براي حفظ موجودات زمين از انقراض در اثر توفان ، كشتي ساخت اما در عصر حاضر اين عملكرد بشر است كه سبب بروز بلاياي محيط زيستي گشته است .

هنگام تدوين قانون اساسي ايالات متحده جدال شديدي درباره موضوعات مهم حقوق بشر كه در آن موقع مطرح بود ، از جمله آزادي مذهب ، آزادي بيان و آزادي اجتماعات ، در جريان بود . چون اعتقاد بر آن بود كه در زمان استعمار امريكا حقوق بشر به شدت مورد تهديد واقع شده ، رعايت اين حقوق صريحاً در قانون اساسي و لايحه حقوق امريكا مورد تاكيد قرار گرفت . انقلاب صنعتي تازه در اواسط قرن هفدهم روبه پيشرفت گذارد و تصور ميگرديد كه هواي پاك و آب تميز كماكان به طور نامحدود در دسترس خواهد بود . مسلماً اگر در آن زمان آب و هواي بوستون و فيلادلفيا چون امروز شديداً آلوده بود ، شايد اين مساله هم مورد توجه واضعان قانون اساسي قرار ميگرفت . به هر حال ، امريكاييها تا زمان تاليف كتاب تكاندهنده « بهار خاموش » به وسيله راشل كارسون در سال ۱۹۶۲ از خطرات موجود براي محيط زيست بياطلاع بودند .

با افزايش بحران محيط زيست در قرون نوزده و بيست نويسندگان قوانين اساسي در اطراف و اكناف جهان ، تقريباً در قانون اساسي شصت كشور ، ضوابط مختلفي را براي حفاظت محيط زيست يا ساير حقوق مربوط به محيط زيست درنظر گرفتهاند . ظرف چند دهه گذشته حدود يك هزار قرارداد دو جانبه و سيصد و پنجاه قرارداد چندجانبه با هدف حمايت از محيط زيست توسط كشورهاي مختلف منعقد گشته است . در واقع نمايندگان بيش از يكصد كشور حاضر در كنفرانس جهاني حقوق بشر در وين در سال ۱۹۹۳ اعلام كردند كه دفن غيرقانوني مواد سمي حق حيات را با تهدايدات جدي مواجه ميسازد . افزون بر اين ، آراي صادره از محاكم قضايي بينالمللي در چند مورد بر وظيفه عدم تخريب محيط زيست كه متضمن خطرات جاني و بهداشتي است ، به عنوان يك قاعده شناخته شده حقوق بينالملل عرفي صحه ميگذارند .  مهمترين راي قضايي در محدوده حقوق بينالمللي محيط زيست حكم داوري « تريل اسملتر » بود كه اصل مسووليت بينالمللي ناشي از فعاليتهاي فرامرزي زيانبار براي محيط زيست را به رسميت ميشناسد . متعاقباً كميسيون حقوق بشر قاره امريكا راي داد كه ساخت بزرگراه در ميان جنگلهاي آمازون توسط دولت برزيل به حق حيات و سلامت بوميان يانومامي * ـ كه فاقد مصونيت لازم در مقابل بسياري از امراض وارداتي به محيط زيست خود هستند ـ و همچنين به وسايل امرار معاش آنها لطمات جبرانناپذيري وارد ميكند .  كميته حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز دفن مقادير زياد زبالههاي اتمي را كه زندگي ساكنين مناطق مجاور را تهديد ميكند « اقدامي فجيع » توصيف نموده و آن را نقض حق حيات مقرر در ماده ( ۱ ) ۶ ميثاق بينالمللي حقوق مدني و سياسي تلقي كرده است . مضافاً كميته مذكور در موردي ديگر اظهارنظر نموده كه حق حاكميت براي اجراي توسعه اقتصادي الزاماً با تعهدات بينالمللي دولت در مورد حقوق بشر محدود ميگردد .

علاوه براين ، اهميت رويه قضايي و آراي علماي حقوق در اينباره به رغم اختلاف نظر در مورد ساير قواعد بينالمللي ناظر بر محيط زيست ، حاكي از آن است كه وظيفه جلوگيري از تخريب شديد محيط زيست بويژه در خارج از مرزهاي ملي از اعتبار حقوق بينالملل عرفي برخوردار شده است . كميسيون حقوق بينالملل بيهيچ درنگي در سال ۱۹۷۶ چنين احراز كرد كه « تخلف جدي از تعهد مهم بينالمللي براي حفظ و حراست از محيط زيست انسان » به معناي « نقض اصول بنيادين حقوق بينالملل عرفي » است .

قواعد مشخص ، الزامآور و جهاني حقوق بينالملل عرفي مانع اقداماتي است كه احياناً سبب تخريب وسيع ، شديد و طولاني محيط زيست و در نتيجه لطمه به سلامت و حيات مردم ميشود يا آنها را از زندگي محروم ميسازد . به همين منوال با توجه به اهميت طبيعت براي زندگي ( ) و با درنظر گرفتن حق حيات به عنوان مهمترين قاعده آمره كه در فقد آن اعمال حقوق ديگر متصور نيست ، اجتناب از تخريب محيط زيست كه منجربه تهديد حق حيات گردد ، يك هنجار اساسي در حقوق بينالملل عرفي محسوب ميشود . اين ممنوعيت متكي است بر حق حيات ، امنيت و سلامت انسان ، حقوق محيط زيست و حقوق بينالمللي بشردوستانه و رويه روشن دولتها در تصويب قوانين داخلي . ممنوعيت مذكور هم در داخل و هم خارج از مرزهاي ملي اعمال ميگردد .

عملكرد دولتها ، قراردادهاي دوجانبه و چندجانبه و تصميمات متخذه توسط ديوانهاي بينالمللي جملگي در جهت اجرا نمودن نتيجهگيري فوق است . در واقع مقنعترين دليل بر وجود اين قاعده حقوق بينالملل عرفي تعداد قابل توجهي از اسناد چند جانبه است كه انواع گوناگون تخريب محيط زيست را تخلف شناخته يا دولتها را به اتخاذ تدابير عملي براي حفظ محيط زيست در موارد خاص ملزم ميسازد . براي مثال ماده ۱۲ عهدنامه بازل در مورد « كنترل عبور و مرور مرزي و مصرف مواد خطرناك » از اعضا ميخواهد كه پروتكلي درباره قوانين ماهوي و شكلي ناظر بر مسووليت و غرامت ناشي از عبور و مرور مرزي مواد خطرناك تهيه و تنظيم نمايند . نمونه ديگر پيشنويس عهدنامه بينالمللي درخصوص مسووليت و جبران خسارت ناشي از حمل و نقل دريايي مواد خطرناك و زيانآور است كه ماده ( ۶ ) ۱ آن مجازات سنگيني را در مورد صدمه به محيط زيست مقرر ميكند .

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق حقوق مدیریت محیط زیست را به قیمت 2900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=4853
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق حقوق مدیریت محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.