0
0

دانلود مقاله تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان

691 بازدید

برق به عنوان صنعت زيربنايي در فرايند توسعه اقتصادي کشور، نقشي ارزنده و اساسي دارد که بستر لازم را براي پويايي کشور در زمينه‌هاي مختلف فراهم مي‌سازد. تنوع بخشي به منابع توليد برق نيز از برنامه‌هاي اولويت دار اين صنعت است. از اينرو تحقيق حاضر درصدد تعيين بهاي تمام شده توليد برق در واحدهاي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان دنبال نمایید. این فایل شامل 17 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان

مشخصات فایل تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان

عنوان: تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 17
حجم فایل : 42 کیلوبایت

بخشی از  مقاله تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

برق به عنوان صنعت زيربنايي در فرايند توسعه اقتصادي کشور و ايجاد زيرساخت‌هاي توسعه نقشي ارزنده و اساسي دارد که بستر لازم را براي پويايي و رشد کشور در زمينه‌هاي گوناگون اقتصادي، صنعتي، فرهنگي و اجتماعي فراهم مي‌سازد. از اينرو حرکت مستمر کشور در مسير توسعه اقتصادي و ارتقاء سطح رفاه اجتماعي، تلاش مداومي در افزايش ظرفيت‌هاي توليد، انتقال و توزيع انرژي برق را طلب مي‌کند. پيشرفت سريع و شگرف فن­آوري‌ها همراه با افزايش روزافزون رقابت در بازارهاي مختلف اقتصادي جهاني، مديران را ناگزير به توليد محصولات با کيفيت و در عين حال با بهاي تمام شده کمتر به منظور رقابت در بازار نموده است. حسابداري يکي از ابزارهاي کارآمدي است که رسيدن به اهداف فوق را ممکن ساخته و در خدمت پيشرفت فن‌آوری و توسعه اقتصادي و اجتماعي جوامع مختلف قرار گرفته است. امروزه پيشرفت­هاي علمي و فني در قالب واحدهاي گسترده و پيچيده اقتصادي همراه با تنوع روزافزون محصولات، نياز به اطلاعات مالي را در مراحل مختلف تصميم­گيري افزايش داده است. در صنعت برق، با توجه به عدم امکان ذخيره­سازي انرژي الکتريکي در سطح وسيع و همچنين وجود روش‌هاي مختلف توليد، وظيفه تعيين بهاي تمام شده توليد برق در هر يک از اين روش‌ها يکي از مهمترين نيازهاي اطلاعاتي جهت برنامه­ريزي توليد است.

در ايران با عنايت به وجود بازار رقابتي عرضه برق، حضور رقبا در بازارهاي داخلي و خارجي و همچنين سياست وزارت نيرو در ايجاد بازار برق جهت خريد برق به کمترين قيمت، ممکن ضرورت تعيين بهاي تمام شده برق را توجيه مي‌نمايد. از اينرو تعيين بهاي تمام شده برق، يکي از ضروري‌ترين اهداف مديران وزارت نيرو گشته است. گام اول در تعيين بهاي تمام شده برق مصرفي، محاسبه بهاي تمام شده برق توليدي در نيروگاه­ها است. بدين منظور بکارگيري تکنيک‌هاي حسابداري مديريت، حسابداري صنعتي و سيستم مديريت هزينه جهت شرکت‌هاي مديريت توليد برق ضروري است.

اهميت موضوع:

تاريخچه صنعت برق نمايانگر يک قرن تلاش دست اندرکاران در جهت توسعه کمي و کيفي اين صنعت است که از جمله مي‌توان پي‌ريزي بازار برق، خصوصي سازي و ايجاد فضاي رقابتي، تنوع در سبد توليد، بهره‌گيري از انرژي‌هاي جديد و توجه به مسايل زيست محيطي، افزايش بهره‌وري، مديريت مصرف، مهندسي ارزش، بهينه‌سازي تاسيسات موجود و … را نام برد.

در اين بين تنوع بخشي به منابع توليد انرژي الکتريکي و توسعه بهره‌برداري از انرژي‌هاي تجديدپذير از اقدامات مهمي است که در راس امور قرار دارد. از اينرو لازم است بهاي تمام شده برق توليدي توسط منابع مختلف انرژي تعيين گردد تا بتواند به عنوان ابزار تصميم‌گيري مديران براي برنامه‌ريزي در جهت رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده و نظارت و کنترل بر آنها استفاده شود.

بدين ترتيب مديران با تجزيه و تحليل بهاي تمام شده توليد برق مي‌توانند در مورد بهاي فروش، ميزان توليد، کيفيت توليد، ايجاد تغيير در خطوط توليد، بکارگيري روش‌هاي جديد توليد و … تصميم‌گيري نمايند. بديهي است اثربخشي چنين تصميماتي به صحت، دقت و کارايي نظام حسابداري بهاي تمام شده وابسته است.

نيروگاه هاي گازي

نيروگاه هاي گازي ، كاربردهاي ويژه اي دارند.

نيروگاه گازي به نيروگاهي مي گويند كه برمبناي سيكل گاز( سيكل برايتون) كارمي كند ؛وازسيكل هاي حرارتي مي باشد، يعني سيال عامل كار يك گاز است.( عامل انتقال وتبديل انرژي گازي است ، مثلا هوا )

در نيروگاه هاي بخار عامل انتقال« بخارمايع» مي باشد.

  نيروگاه گازي داراي توربين گازي است ،يعني با سيكل برايتون كارمي كند.ساختمان آن درمجموع ساده است :

1-كمپرسور: وظيفه فشردن كردن هوا .

2-اتاق احتراق: وظيفه سوزاندن سوخت در محفظه

3-توربين :  وظيفه گرداندن ژنراتور

هواي فشرده كمپرسور وارد اتاق احتراق كه داراي سوخت گازوئيل است مي شود .

چون هواي فشرده شده گرم است و در اتاق احتراق سوخت آتش گرفته و هوا فشرده و داغ مي شود .

هواي داغ فشرده كار همان بخار داغ فشرده توربين هاي بخار را انجام مي دهد .

كمپرسور به كار رفته در نيروگاه هاي گازي شبيه توربين است، داراي رتوري است كه بر روي اين رتور پره متحرك است، هوا به حركت درآمده و به پره هاي ساكني برخوردكرده، در نتيجه جهت حركت هوا عوض شده و اين هوا باز به پره هاي متحرك برخورد كرده و اين سيكل ادامه دارد و در هر عمل هوا فشرده ترمي شود.

 كمپرسور، مصرف كننده عظيم انرژي است .

هواي فشرده گرم است. هواي فشرده كمپرسور وارد اتاق احتراق كه داراي سوخت گازوئيل است مي شود .

چون هواي فشرده شده گرم است و در اتاق احتراق سوخت آتش گرفته و هوا فشرده وداغ مي شود .

هواي داغ فشرده كار همان بخار داغ فشرده توربين هاي بخار را انجام مي دهد .

هواي داغ فشرده را به توربين مي دهيم؛ توربين داراي پره هاي متحرك و ساكن است . پره هاي ثابت چسبيده به استاتور مي باشد؛ پره هاي متحرك چسبيده به رتور مي باشد.

حال ژنراتور را مي توان به محور وصل كرده و از ترمينال هاي ژنراتور مي توان برق گرفت ؛ طول نيروگاه ممكن است به  m 20 برسد.

قدرت نيروگاه هاي گازي 1 M w ولی بالاي 100Mw نيز ساخته مي شود .

نحوه راه اندازي واستارت نيروگاه چگونه است

درابتدا نياز به يك عامل خارجي است تا توربين رابه سرعت 3000 دوربرساند.

حسن نيروگاه :

1– سادگي آن است -تمام آن روي يك شافت سواراست .

2– ارزان است – چون تجهيزات آن كم است . يكي از عواملي كه بر روي راندمان تأثير مي گذارد اين است كه هواي ورودي چه دمايي دارد.

3– سريع النصب است .

4– كوچك است . درسكوهاي نفتي كه نياز به برق زيادي مي باشد بايدازنيروگاه گازي استفاده كرد، تاجاي كمتري بگيرد.

5– احتياج به آب ندارد (درسيكل اصلي نيروگاه نياز به آب نيست) اما درتجهيزات جنبي نيازبه آب است مثلا براي خنك كردن هيدروژن به كاررفته جهت سردكردن ژنراتور درسرعتهاي بالا .

6– راه اندازي اين نيروگاه سريع است .

7– پرسنل كم .

زماني نيروگاه گازي خاموش است كه دراتاق احتراق سوخت نباشد .
يك نيروگاه بخار را بعد از راه اندازي نبايد خاموش كرد .اما نيروگاه گازي بدين صورت است كه صبح مي توان روشن كرد و آخر شب خاموش نمود .نيروگاه گازي بسيار مناسب براي بار پيك است و نيروگاه بخار براي بار پيك نامناسب است .

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9595
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله تعيين بهای تمام شده توليد برق در واحدهای گازی و سيکل ترکيبی در نيروگاه پالایشگاه پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.