0
0

دانلود مقاله آشنايی با پست 230 كيلو ولت

611 بازدید

افزايش روزافزون استفاده از انرژي الكتريكي يكي از عوامل مهم تحقيق و تحصيل در زمينه هاي مختلف مرتبط با اين رشته است . از جمله مهمترين اين رشته ها ، گرايش قدرت است . هدف اصلي اين رشته آموزش نظري و عملي در ارتباط با نحوه انتقال و توزيع انرژي الكتريكي است . يكي از قسمت هاي انتقال و توزيع … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله آشنايی با پست 230 كيلو ولت دنبال نمایید. این فایل شامل 71 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله آشنايی با پست 230 كيلو ولت

مشخصات فایل آشنايی با پست 230 كيلو ولت

عنوان: آشنايی با پست 230 كيلو ولت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 71
حجم فایل : 88 کیلوبایت

بخشی از  مقاله آشنايی با پست 230 كيلو ولت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

پست

پست محلي است كه در آنجا تبديل ولتاژ انجام مي گيرد و يا در آنجا كليدزني صورت مي گيرد.

 

انواع پست ها از نظر قرار گرفتن در شبكه :

  • پست هاي انتقال (230 KV به بالا)
  • پست هاي فوق توزيع (33 KV تا 132 KV)
  • پست هاي توزيع (220 V تا 20 KV)
  • پست هاي كليدزني كه با قطع و وصل كليدها ، شبكه هاي قدرت از هم جدا و يا با هم رينگ مي شوند .
  • پست هاي كوپلاژ كه اين پست ها براي كوپلاژ و ارتباط دو شبكه انتقال انرژي مربوط به دو منطقه بزرگ با سطح ولتاژ و فركانس متفاوت بكار مي رود از جمله پست هاي كوپلاژ تبادل انرژي بين كشورها .

انواع پست ها از نظر تبديل ولتاژ :

  • پست هاي افزاينده مثل پست هاي نيروگاهي
  • پست هاي كاهنده مثل پست هاي انتقال و توزيع و فوق توزيع

انواع پست هاي فشار قوي از نظر محل نصب :

  • پست هاي سرپوشيده : پست هايي هستند كه در فضاي سرپوشيده نصب مي شوند و معمولاً تا سطح ولتاژ 33 KV ساخته مي شوند و بسته به وضعيت آلودگي محيط در بعضي جاها تا سطح ولتاژ 66 KV نيز ساخته مي شود .
  • پست خارجي : كليه دستگاه ها و وسايل در هواي آزاد نصب مي شوند و تحت تأثير عوامل جوي قرار مي گيرند بنابراين بايد از كيفيت خاصي برخوردار باشند .

ما نيز در اينجا به پست خارجي مي پردازيم و به ترتيب تمام تجهيزات مورد استفاده در آن را شرح خواهيم داد .

پست هاي خارجي داراي انواع مختلفي هستند :

الف) تأسيسات نيمه مرتفع :

در اين سيستم شين ها بين دو دروازه فلزي نسبتاً كوتاه نصب مي شوند و حوزه هاي خروجي با زاويه قائمه از اين شين ها انشعاب مي گيرند .

ب) تأسيسات كم ارتفاع :

در اين سيستم شين ها در امتداد و در ارتفاع سكسيونرها و بر روي يك قطب سكسيونر نصب   مي شوند .

پ) تأسيسات طولي :

در اين روش سكسيونرهاي شين در امتداد شين اصلي قرار مي گيرند و ارتباط سكسيونر و ديژنكتور بطور مستقيم صورت مي گيرد .

ت) روش T :

در اين روش سطح زير تأسيسات پست فشارقوي به مقدار قابل ملاحظه اي نسبت به روش هاي ديگر كوچكتر است .

تاريخچه ايستگاه 230 کيلو ولت بوشهر 1 :

ايستگاه 230 کيلو ولت بوشهر 1 , بخشی از پروژه عظيم گچساران- شيراز به شماره 2-2-6/GPS/S بوده که قرارداد آن در تاريخ 21/1/53 برابر با 10/4/1974 بين شرکت توانير و شرکت براون باوری منعقد گرديد . مفاد قرارداد اين پروژه شامل تهيه و نصب تجهيزات و انجام آزمايشات لازم و راه اندازی پستهای شيراز , چنارشاهيجان , بوشهر و همچنين تهيه تجهيزات مورد نياز برای ارتباط نيروگاه گازی بوشهر به باسبارهای 66 KV پست 230 کيلوولت بوشهر 1 بوده است .

اين ايستگاه پس از پيروزی انقلاب در تاريخ 28/12/58 ضمن ارتباط با نيروگاه گازی بوشهر و تحت پوشش قرار دادن شبکه استان بوشهر توسط يک خط دو مداره به شماره KB823 و KB822 شبکه برق استان را از طريق چنارشاهيجان (کازرون) با شبکه سراسری مرتبط ساخت و اکنون دو خط CB823 از ايستگاه 400 کيلوولت چغادک و HB827 از ايستگاه 230 کيلوولت بوشهر 2 , ايستگاه 230 بوشهر 1 را تغذيه می کنند .

 

محوطه 230 كيلو ولت بوشهر :

تعداد 11 بريكر هوايي (اير بلس) و تعداد 30 سكسيونر زمين يا گراند و تعداد 2 بريكر بنام A11-A13 ورودي به ترانس قدرت T1 از باس اصلي و 2 بريكر بنام A4-A6 ورودي به ترانس قدرت T2 از باس اصلي مي باشد .

سكسيونرهاي طرف KV 230 بصورت دستي بوده كه سكسيونرهاي طرفين بريكر از نوع دوراني بوده و سكسيونر زمين آن بصورت عمودي بر سطح افقي قرار مي گيرد و غيرقابل قطع زير بار است .

بريكر هوايي 230 : عايق جدا كننده آن هواي فشرده مي باشد كه توسط كمپرسورها تأمين و از طريق كپسولهاي ذخيره تأمين و به تانك مخصوص بريكر هدايت شده و در هنگام قطع و وصل استفاده مي گردد . در اين نوع كليد ، قدرت قطع كنندگي بالايي نسبت به كليدهاي ديگر دارد .

سيستم باس بار : 5/1 كليدي بوده و به جهت اهميت ايستگاه با ضريب اطمينان بالا طراحي شده و قدرت مانور بسيار بالايي دارد .

محوطه 66 كيلوولت :

در اين قسمت هفت فيدر خروجي 66 كيلوولت وجود دارد كه تعداد شش فيدر آن در مدار است و سيستم بار آن فرعي است و عايق جداكننده (خفه كننده) قوس الكتريكي ، روغن است كه در هنگام قطع كليد ، كنتاكت متحرك جدا شده از كنتاكت ثابت و قوس الكتريكي در ميان كنتاكتها ظاهر مي شود كه در اين هنگام روغن مابين كنتاكتها تجزيه شده و گاز هيدروژن توليد نموده و توسط حبابهاي مذكور ، اطراف قوس (جرقه) را گرفته و با داشتن ميزان عايقي و خنك كنندگي ، قوس را خفه مي كند . كليدهاي روغني به ميزان هفت بار اتصال كوتاه ، نياز به تعويض روغن دارد زيرا قدرت عايقي آن از دست        مي رود .

سكسيونر آن از نوع دستي و لوله اي بوده كه عمود بر سطح افق حركت مي كند و تعداد 37 سكسيونر در محوطه 66 وجود دارد كه تعداد 6 عدد مربوط به اتوترانسها و 2 عدد سكسيونر 20 كيلوولت است و 22 عدد مربوط به فيدرهاي خروجي و بقيه مربوط به واحدهاي نيروگاه گازي بوشهر هستند . در اين ايستگاه دو دستگاه اتوترانس (سه سيم پيچه) وجود دارد كه 20*66*230 كيلوولت بوده و قدرت هر كدام MVA 80 مي باشد . نوع اتصال آن ستاره ستاره است و گروه برداري آن YNaod1 مي باشد كه Y يعني ستاره ، N يعني نول ، a يعني اتوترانس ، o يعني نقطه صفر و d1 هم يعني اينكه اختلاف فاز 30 درجه است .

داراي دو نوع تاپ چنجر قابل قطع زير بار On Load و غيرقابل قطع زير بار Of Load بوده كه قابل قطع زير بار بصورت دستي و اتومات مي باشد و ترانس زير بار ولتاژ را افزايش و كاهش مي دهد.

نحوه اتصال ايستگاه 230 كيلوولت بوشهر 1 به شبكه

ايستگاه 230 كيلوولت بوشهر 1 در شبكه انتقال از حساسيت و اهميت خاصي برخوردار است زيرا علاوه بر تغذيه ايستگاه هاي 66 كيلوولت بوشهر ، به دليل قرار گرفتن در كنار نيروگاه گازي عهده دار انتقال انرژي الكتريكي توليدي توسط نيروگاه گازي به ايستگاه هاي منطقه مي باشد . نيروگاه گازي بوشهر به دليل قرار گرفتن در انتهاي شبكه و به دليل قدرت توليدي آن (MW 25*3) نقش مهمي در پايداري و جبران افت ولتاژ شبكه را به عهده دارد .

حال با توجه به مطالب فوق به شرح مختصري در مورد دياگرام تك خطي ايستگاه مي پردازيم :

در قسمت 230 كيلوولت پست ، تجهيزات مربوط به  دو خط ورودي (CB 823 و HB 827) ، دو خط خروجي (BA 830 و BA 831) ، دو بي ترانسفورماتور قدرت و يك بي مربوط به خط رزرو موجود مي باشد .  دو خط BA 830 و BA 831 كه توسط يك تاور به نيروگاه اتمي متصل مي باشند در حال حاضر اين دو خط مصرف داخلي نيروگاه را تأمين مي كنند . البته به دليل اينكه مصرف داخلي انرژي اتمي كم مي باشد (حدود 5 تا 15 آمپر) فقط يكي از دو خط مذكور وصل مي باشد (BA 830) و بريكرهاي خط BA831 از داخل انرژي اتمي بوشهر قطع است . در قسمت 230 كيلوولت آرايش تجهيزات بصورت 5/1 كليدي مي باشد .

آرايش تجهيزات 66 كيلوولت بصورت اصلي – انتقالي مي باشد ، اين آرايش براي جايگزين كردن كليد ترانسفر به جاي كليد معيوب مي باشد . باسبار اصلي توسط يك بريكر به دو قسمت تقسيم شده است (باسبارهاي 61 و 63) كه در اين صورت در اثر بروز اشكال در باسبار اصلي همه خطوط خروجي از مدار قطع نمي گردند . در قسمت 66 KV شش خط خروجي وجود دارد كه دو خط با شماره هاي (BM 604 و BF 606) توسط يك تاور از ايستگاه خارج مي گردد . از خط BM 604 انشعابي گرفته شده است (توسط پايه تلسكوپي) و ايستگاه مركزي را تغذيه مي كند . خط BF 606 به ايستگاه پودر مي رود و از آنجا توسط كابل شماره BF 606 ايستگاه فانوس را تغذيه مي كند . خط BM 604 به باسبار 61 و خط BF 606 به باسبار 63 متصل است .

همچنين دو خط خروجي به شماره (BY 603 و BY 605) كه ايستگاه بهمني را تغذيه مي كنند. لازم به ذكر است كه از خط BY 605 انشعابي گرفته شده است و ايستگاه شهيد ماهيني را برقدار      مي كند .  خط BY 605 به باسبار 63 و خط BY 603 به باسبار 61 متصل است . همچنين خطوط BH 607 و BH 608 خطوط ارتباطي بين ايستگاه 230 بوشهر 1 و 230 بوشهر 2 مي باشند و توسط يك تاور به باسبار 66 كيلوولت ايستگاه 230 بوشهر 2 متصل مي شوند و در مواقع ضروري از اين دو خط استفاده مي شود . خط BH 607 به باسبار 61 متصل است و خط BH 608 به باسبار 63 متصل است .

در قسمت 66 كيلوولت بي خط 672 وجود دارد كه به نيروگاه گازي متصل مي گردد و انرژي توليدي توسط نيروگاه  را به باسبار 66 كيلوولت در ايستگاه 230 بوشهر انتقال مي دهد .

 

 

 

 

نيروگاه گازي بوشهر

نيروگاه گازي بوشهر داراي سه واحد 15 مگاواتي است كه بنا به درخواست مركز كنترل بوشهر و پس از هماهنگي با ايستگاه 230 كيلوولت بوشهر 1 با شبكه پارالل مي شود . هر واحد در كنار خود داراي يك ترانسفورماتور و يك بريكر مي باشد . واحدهاي 2،1و3 در داخل نيروگاه با هم پارالل مي شوند و توسط خط (BG 672) به باسبار 63 در داخل ايستگاه 230 بوشهر متصل مي گردد . لازم به ذكر است كه بريكر 672 هميشه در ايستگاه 230 بوشهر 1 وصل مي باشد و به دليل پارالل شدن واحدها با شبكه توسط اپراتور نيروگاه هنگام به مدار آمدن هر واحد بريكر بعد از ترانس آن در واحد مربوطه بسته خواهد شد . همچنين در هنگام خارج بودن تمام واحدها مصرف داخلي نيروگاه توسط خط (BG 672) تأمين مي گردد . نسبت تبديل ترانسفورماتوهاي هر واحد نيروگاه 10/5/66 KV مي باشد . علاوه بر ترانس مذكور يك ترانس ديگر با نسبت تبديل KV 10/5/380 V وجود دارد كه جهت تأمين مصرف داخلي نيروگاه مي باشد .

هرچند كه هر واحد نيروگاه را از طريق خود نيروگاه و توسط اپراتور آن بهتر مي توان با شبكه پارالل نمود ولي در بعضي مواقع با توجه به شرايط شبكه بايد واحدهاي نيروگاه از طريق ايستگاه 230 كيلوولت بوشهر با شبكه پارالل گردد . مثلاً در هنگاميكه هر دو خط 823 و 827 در ايستگاه 230 كيلولت بوشهر 1 قطع گردد ايستگاه تنها از طريق نيروگاه گازي تغذيه مي گردد . در هنگام عادي شدن وضعيت شبكه ايستگاه 230 بوشهر بايستي توانايي پارالل نمودن نيروگاه با شبكه سراسري از قسمت 230 كيلوولت را داشته باشد تا مصرف كننده ها قطع و وصل نگردند و اگر انرژي توسط نيروگاه فقط به مصرف كننده هاي 66 KV ايستگاه 230 بوشهر 1 متصل شود بايد در قسمت 66 KV ايستگاه 230 كيلوولت بوشهر بتوان نيروگاه را با شبكه پارالل نمود و به همين دليل دو عدد سنكروسكوپ در دو قسمت 66 و 230 كيلوولت ايستگاه وجود دارد .

البته همانطور كه بيان گرديد موارد فوق در هنگام قطع شدن خطوط 230 كيلولت بوشهر و يا 400 چغادك از طريق نيروگاه مي باشد . در مواقع عادي هر واحد از طريق خود نيروگاه با شبكه پارالل      مي گردد . همچنين در ايستگاه 230 بوشهر 1 يك ديزل ژنراتور 380 ولت وجود دارد تا در صورت قطع برق ايستگاه بصورت اتوماتيك و يا دستي به مدار آمده و برق مصرفي ايستگاه را تأمين مي كند . ژنراتور فوق با ترانس توزيع داخلي اينترلاك بوده و در صورت وصل بودن ترانس تغذيه داخلي به باسبار 380 ولت واقع در تابلوي توزيع خروجي ژنراتور به باسبار 380 ولت متصل نمي گردد و يا در صورت وصل بودن ژنراتور ترانس توزيع داخلي وصل نمي گردد .

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله آشنايی با پست 230 كيلو ولت را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9584
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله آشنايی با پست 230 كيلو ولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.