0
0

دانلود مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان

713 بازدید

موضوع تجاري با توجه به قدرت بي بديل اقتصاد در عصر ما موضوعي ويژه در طراحي معماري به حساب مي آيد. در عصري كه توجه به هر مسئله به ميزان صرفه و بازده اقتصادي آن مي باشد پيداست كه امكان پرداختن به نگاه هاي خاص در معماري مجموعه هاي تجاري تقويت مي گردد به همين دليل انتخاب … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان دنبال نمایید. این فایل شامل 84 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان

مشخصات فایل مجتمع تجاری اداری آرمان

عنوان: مجتمع تجاری اداری آرمان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 84
حجم فایل : 576 کیلوبایت

بخشی از  مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

سيري در نظريه‌هاي تجارت:

تجارت پديده‌اي است فريبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نياز به آگاهي دارد چه در غير آن صورت نتيجه آن شريک شدن در نارواييهاي بسيار در طول تاريخ است، زيرا کمتر پديد ه‌اي به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است. آيا سخن را اين طور آغاز مي‌کنيم که دهنها را آشوب سازيم و چرا سرآغاز کار را بر صفحه‌هاي درخشاني که رسالت تاريخي تجارت بر آن نگاشته‌اند قرار نمي‌دهيم. خير اين طور نيست بلکه تنها دليل آن ـ ضمن اينکه به نقش سازنده تجارت در تسهيل زندگي انسان و انتقال ترقيات بشري اعتقاد داريم ـ آلودگي تجارت جهاني بالکه تنگي چون تجارت برده از آفريقا  و آسيا به زمين‌هاي راقيه استعمار ملتهاي عقب‌مانده از کاروان تمدن ـ توسط پيشتاز تمدن صنعتي نظير انگليس و فرانسه و ايتاليا و آلمان و بلژيک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهاني دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.

از نيمه هزاره دوم ميلادي تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضيلتها و رذيلتها در غلطيده است. آنجا که توانسته، در همان مواطن اصلي به بهره‌کشي از انسانها پرداخته‌اند. نوع ديگر تجارت که عموماً درصد رفع نيازهاي مصرفي بشري بوده و به کالا محدوده مي‌شده است نقش موثري در تاريخ بشر داشته و بيشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و نه واضح مشکل ـ اين تجارت، چاي، سيلان و ادويه هندوستان را به ايران و بلاد ديگر بوده فيروزه و پارچه‌هاي گرانبهاي ايران را زينت بخش اندام خوزستان در اقصي نقاط جهان کرده است چرا که فيروزه ايران در سرزمين ديگر يافت ناشدني بود و پارچه‌هاي گرانبهاي زري وترمه را ملتها خريدار نمي‌توانستند بخرند.

دليل عمده اين تجارت محدوده بودند اينکه در جائي نياز و مصرف وجود داشته و توليد نبود و يا احياناً اگر بود خيلي کم بود ـ و در جاي ديگر بلعکس توليد بيش از بازار مصرف بود.

تجارت تا قبل از انقلاب صنعتي، به رغم توسعه بسياري که در عصر رنسانس و به ويژه پس از رواج کشتي بخار پيدا کرد.

انقلاب صنعتي افق تازه‌اي در تقسيم کار و تخصص به وجود آورد به طوري که مبادرت تجاري در چارچوب توليد از يک نقطه جغرافيايي به منظور جبران کمبود مصرف در نقطه جغرافيايي ديگر محدود نمايد. در منطق صنعتي، تجاري تقسيم کار بود و اينکه اگر کسي بهتر توليد مي‌ کند بيشتر توليد کند تا نياز ما را هم برطرف و ما هم صنعتي روي آوريم که در آن بهتر از آنها توانيم بود، و ديگر تجارت موکول نشد به اينکه ايران معدن فيروزه دارد، ديگران ندارند.

در گذشته تجارت محدود اما در عين حال لازم بود. رخنه‌اي به هوا و جهاني ديگر و ارتباط با انسانهايي ديگر بود. نشان از بي‌پاياني جهان خلقت داشت، به علاوه، تجارت وسيله‌اي براي مبادله فرهنگي  و غناي توليدات معنوي نيز بوده و در قافله تجارت بودند کساني که شعر و فلسله ايران را به هندوستان، چين و يونان و سرزمينهاي ديگر ببرند و حکمت و معماري آنان را به ايران بياورند.

 

نياز به مجموعه‌هاي تجاري

از دوران انقلاب صنعتي به بعد تجارت همواره اهميت روزافزوني يافته و بر نقش آن در توسعه و رشد اقتصادي افزوده شده است. تجارت داخلي باعث گسترش در تقسيم کار داخلي کشورهاي صنعتي شد که به سرعت آن کشورها از به يکديگر وابسته نمود و پيشاهنگان انقلاب صنعتي را به اين فکر واداشت که ادامه تکامل صنعتي و ادامه تقسيم کار و افزايش بهره‌وري توليد بدون توسل به تجارت بين‌المللي صرفنظر از توجيهي که بنا به پراکنده بودن منابع طبيعي و متفاوت بودن درجه تراکم عوامل توليد در مناطق مختلف جغرافيايي و بالاخره الزام به پاسخگويي به نيازهاي حياتي و ضروري مردم کشورها داشت به نياز مبرم براي ادامه پيشرفت و تکامل صنعتي تبديل شد. تحويل صنعتي مرزهاي ملي را پشت سر نهاده براي بقا و  تعالي خود تقسيم بين‌المللي کار را وجهه همت خود ساخته تا جايي که امروزه براي توليد يک فرآورده صنعتي ـ برخي اوقات ـ همکاري  واحدهاي مختلف توليد در کشورهاي متفاوت لازم است که هر يک بنا به جايگاه خود در تقسيم بين‌المللي کار مرحله‌اي توليد آن فرآورده‌ها و يا توليد قسمتي از آن را به عهده گرفته‌اند در کشورهاي رو به توسعه نيز تجارت ايفا کرده است. اين نقش که گاهي مخرب و گاه سازنده است عمدتاً از غارت استعمارگرانه، منابع و عوامل توليد آغاز مي‌شود و به نقش جدي تجارت بين المللي در توسعه اقتصادي و بويژه صنعتي اين کشورها خاتمه مي‌يابد. هر چند که اين خاتمه‌اي نيست و خود آغاز راهي به پايان است. حالا اينجا اين سوال مطرح مي‌شود که بايد امکان مناسبي براي انجام اين امر مهم در نظر گرفت.

با رشد و توسعه شهرها نداشتن زمان کافي براي رسيدگي به امور يکي از معضلات بزرگ اجتماعي است که گردآوري مجموعه‌هايي اعم از تجاري در يک بستر مي‌تواند به حل اين مسئله کمک کند.

هدف نهايي ما در ارائه اين مجموعه، طراحي مجموعه تجاري، واقع در شهر کرمان مي‌باشد و براي نيل به اين مقصود علاوه بر مطالعه در مورد فلسفه و علل بنيادي چنين مجموعه‌هايي در کشور به شناخت منطقه و عوامل موثر در طراحي پرداخت.

يکي از امور روزمره در زندگي خانواده‌ها در سراسر جهان خريد پاياپاي يا نقدي کالا و خدمات بوده و هست.

روشهاي خريد و عادات مربوطه به آن مختلف گاهي متضاد مي‌باشد، بسته به اينکه خريدار چه کسي و يا محل خريد کجاست. ليکن علي‌رغم اختلاف ظاهري، در مقايسه محوطه خارجي شنبه بازارهاي سرزمين اکوادور و يا بازارهاي سوراخ در ديوار بيت المقدس تا مراکز خريد معاصر مدرن و متعددي که در امريکاي شمالي و ديگر نقاط جهان مي‌بينيم، خواسته اصلي در تمام آن‌ها ايجاد محيطي خوشايند براي خريد کالا و دريافت خدمات و نيز برآورد يک نياز اجتماعي است.

انسان در جستجوي ارتباط با ديگران است. در بازارهاي ابتدايي  که براي رسيدن به آن مردم غالباً براي عرضه کالاهاي خود از مناطق دور افتاده کيلومترها راه مي‌پيمودند، شايد جنبه اجتماعي مهمترين قسمت از تجزيه شخص در بازار مي‌برد. در اينجا بازار به صورت جشنواره‌اي درآمده و نقش تجمع و تفريح آخر هفته را بازي مي‌کرد. اين جنبه اجتماعي و مهم بازار تدريجاً بر اثر روشهاي روستايي به پيچيدگي و تجربه مختص زندگي شهري نقش خود را از دست داد. در شهرهاي بزرگ، مراکز تجاري در مناطق مرکزي به وجود آمد. اينها در زندگي، تاسيسات تجاري و فراغت قرار گرفته، ديناميک روشهاي زندگي شهري را تشکيل مي‌دادند.

فصل دوم

نگاهي به تاريخ تجارت ايران

نگاهي به تجارت ايران                                                                    

همزمان با شکل‌پذيري حکومت در ايران در کشور همجوار بابل حرف و صنايع از چهارچوب جوامع اشتراکي خارج شده و در شهرها پيشه وراني که از حرفه خود امرار معاش مي‌کردند. پديدار شدند. آنان در ميدان خريد و فروش شهر که معمولاً نزديک دروازه‌هاي شهر بود  که يا کارگاههاي کوچکي داشتند و سفارشات را پذيرفته و انجام مي‌دادند. قوانين همورابي سفالگران، سنگ تراشان ، خياطان، آهنگران، دباغان را در عدد صنعتگران ذکر کرده است و در اين دوره بازرگاين به نحو متسوسي توسعه و تکامل مي‌يابد. پادشاه و روحانيون توسط بازرگانان به تجارت عمده مي‌پرداختند و جهت ثبت معاملات از الواح گلي استفاده مي‌کردند. (مانند استاد بهادار امروزي )

پرهيز از دروغ ، رياکاري و رباخواري و سوداگران ايراني را از سودجوئي و بهره‌برداري ستمکارانه بازي مي‌داشته و شايد به همين دليل ايرانيان کهن چندان توجهي به سوداگري نداشته‌اند بازرگانان در اجتماع ايران باستان فروتر از ساير طبقات بوده است.

داريوش شاهنشاه بزرگ هخامنشي به منظور توسعه بازرگاني و نزديک ساختن روابط بين ايالات متحده و هدفهاي سوق الجشيي اقدام به ساختمان جاده‌هاي بزرگ نمود. اولين واحد پولي ايران را از طلا بنام در يک تحت قوانين خاص بوجود آورده قبايل پارس را که کار عمده آنها علاوه بر کشاورزي، دامپروري بود از ماليات معاف کرد.

اطلاعات تجاري و نظامي و وجود چند مرکز بزرگ اقتصادي مانند بابل، هگمتانه، شوش و پرسپوليس(تخت جمشيد ) موجب توسعه تجارت داخلي و خارجي با حق عبور ترانزيت در جاده‌هاي تجاري گرديد و در نتيجه بعدها بازار ايران با ويژگيهاي خاص خود در مسير جاده‌هاي تجاري شکل گرفت و زبانزد جهانيان گرديد و نام آن به همه زبانهاي جهان درآمد.

در سرزمين تازيان پيش از اسلام بازار به صورت ايراني وجود نداشت و اغلب بازارهايشان فصلي و متحرک بود. پس از اينکه ايرانيان به دين اسلام گرويدند در شهر مدينه مراکز خلافت، بازارهايي به سبک ايران و توسط ايرانيان برپا گشت که معروفترين آن‌ها بازار آهنگران و اسلحه سازان مدينه بود.

بعضي از ممالک مغرب زمين پيش از جنگهاي صليبي از طريق روم شرقي با مشرق زمين ارتباط برقرار کرده بودند پس از جنگهاي صليبي مجدداً مناسبات تجاري در ميان ممالک شرق و غرب (اروپا و آسيا ) برقرار گشت. اين تجارت فقط محدود به کالاهاي شام نبود بلکه بيشتر محصولات و مصنوعات چين، هندوستان و ايران در بازار عرضه مي‌گشت، در اين ايام (قرون وسطي ) بازار تجارت مابين شرقي و غربي چنان گرم گشت که کليه محصولات و مصنوعات شرقي در بازارهاي اروپاي غربي پيدا شد و شهرهاي دمشق، بغداد، همدان ، ري، هرات، سمرقند و بخارا از مراکز عمده بازرگاني شرق به شمار مي‌رفتند.

(شهرهاي واقع در مسير جاده ابريشم )

جاده ابريشم، شاهراه تجارت شرق :

راه تجاري معروف به راه ابريشم را مي‌توان تا سال 1700 ميلادي (پيش از گسترش تجارت دريايي ) يکي از مهمترين راههاي تجاري دنيا به شمار آورد.

جاده ابريشم از شهر چانگ آن (شيا امروزي ) واقع در شهر چين شروع مي‌شد، شاخه‌اي از آن به فلات پامير مي‌رسيد از آن جا به شهرهاي مرو، بلخ ، سمرقند و ماوراء النهر(آسياي مرکزي) رسيده وارد نيشابور مي‌شد. شهرهاي دامغان، گرگان، ري، قزوين و همدان را طي مي‌کرد و پس از گذشتن از سلوکيه و انطاکيه به سواحل دريايي مديترانه مي‌پيوست و سپس از طريق دريا به رم و ونيز ختم مي‌گشت. نقش اصلي آن رساندن ابريشم چين به ويزن بود، به علاوه کالاهاي ديگري نيز از طريق آن حمل و نقل مي‌شد.

شاخه ديگر اين جاده هندوستان به طوس در ايران وصل مي‌کرد. در مسير اين جاده کاروانسراهاي متعدد وجود داشت. هندوستان از طريق راه ابريشم پنبه ـ ادويه ـ دارو و سنگهاي قيمتي ـ آهن و فولاد به اروپا صار مي‌کرد. اين جاده 200 سال قبل از ميلاد احداث شده و تا 1700 ميلادي يعني به مدت 19 قرن، اصلي‌ترين راه تجاري دنيا محسوب گرديده و به تجارت جهاني کمک مي‌کرد و کليه شهرهاي واقع در مسير اين جاده از آبادترين شهرهاي آن زمان به شمار مي‌رفتند.

 

نقش ايران در احياي جاده ابريشم :

جمهوري اسلامي ايران پس از گذر موفقيت‌آميز برنامه پنج ساله اول توسعه و برپايي صنايع عظيم توليدي و گسترش همه جانبه سيستمهاي ارتباطي مدرن، يکي از توسعه يافته‌ترين کشورهاي خاورميانه در زمينه‌هاي اقتصادي، صنعتي و صادراتي شده است. اکنون ايران با برخورداري از منابع عظيم اوليه و توليدات روزافزون صنعتي در صدد بسط و گسترش روابط خود با کشورهاي منطقه است.

ايران علاوه بر توانمندي اقتصادي صنعتي چشمگير خود ، داراي جاذبه‌هاي متعدد توريستي و جهانگردي است که احياء و مرمت اين آثار باستاني و ميراث فرهنگي ما، بر جذابيت چهره کشور خواهد افزود. کشورهاي آسيايي ميانه که غالباً محصور در خشکي هستند به واسطه عبور از سرزمين ايران امکان دسترسي به آبهاي آزاد براي آنان فراهم خواهد گشت و اين گروه کشورها، نه تنها قادر به بهره‌گيري از بازار پررونق و محصولات صنعتي و کشاورزي با  کيفيت ايران هستند بلکه مي‌توانند به بازارهاي عمده جهاني نيز دست يابند.

 


 لزوم مراکز تجاري در يک شهر

لزوم فراهم نمودن انواع کالا در يک شهر، ورود کالا از شهرهاي ديگر و صدور کالا به ديگر شهرها را ايجاب مي‌نمايد. از طرف ديگر لزوم در سترس قرار دادن انواع کالا براي مردم، بطوري که بتوانند به سهولت کالاي مورد نياز خود را انتخاب و تهيه نمايند، لزوم ايجاد مراکز تجاري در شهرها را به وضوح نشان ميدهد. ايجاد مراکز تجاري، بناي فروشگاهها و مغازه‌ها مناسب براي عرضه هر کالا با مشخصات متفاوت که در عين حال هماهنگي لازم را داشته باشد، معماري ويژه و مجربي را طلب مي‌کند. هر مغازه يا فروشگاه بايد داراي ويژگي‌ و مشخصات معماري خاص و مناسب براي عرصه کالاي مورد نظر باشد.به طوريکه کالا را در شرايط مطلوب نگهداري نموده و به نحو چشمگيري به مشتريان مربوطه عرضه مي‌نمايد.

واضح است که با افزايش جمعيت شهرها،  بايد در شهر مراکز مختلف اجتماعي از قبيل سينما، تئاتر و  .. ايجاد گردد که در صورت ايجاد در رابطه با مراکز تجاري موجب رونق کار فروشگاهها مي‌گردد. بنابراين لازمست در شهرهاي بزرگ اينگونه مراکز تجاري به شکل گسترده‌اي احداث گردند.

 

تاريخچه مجموعه‌هاي تجاري و اجتماعي در ايران :

مقدمه ‌اي در شناخت مجموعه‌هاي تجاري گذشته :

قبل از شناخت بازار کرمان، لازم به نظر مي‌رسد، مقدمه‌اي در مورد خود بازار بيان گردد تا بتوان با شناخت و ديد بهتري موضوع را دنبال نمود.

اين مقدمه شامل سه قسمت مي‌باشد:

اول در مورد پيدايش بازار از نقطه نظر تاريخي و اجتماعي و دوم از نظر موقعيت بازار در شهرهاي ايران بازديد شهرسازي و سوم اينکه بازار به عنوان محلي که اجناس به طرز خاص به معرض فروش گذاشته مي‌شود و يا مجموعه‌اي که خصوصياتي استثنائي چه از نظر عرضه کالا و يا اهميت اقتصادي و يا جنبه‌هاي ديگر اجتماعي، مذهبي و يا سياسي را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

 

چگونگي پيدايش مجموعه‌هاي تجاري از نقطه نظر تاريخي و اجتماعي :

قبل از بحث درباره تأثيرات بازار در شهر کرمان لازم به نظر مي‌رسد، بحث کوتاهي دربارۀ پيدايش بازار از نقطه نظر تاريخ اجتماعي به عمل آيد.

با نگرشي کوتاه به تاريخ تمدن در مي‌يابيم که پيدايش روابط اجتماعي از زماني شروع مي‌گردد که سيستم‌هاي اجتماعي براي اولين بار به مفصه ظهور رسيد، سالها پيش در زمانيکه انسانهاي اوليه مي‌زيسته‌اند، قبل از تشکيل قبيله‌ها و قبل از پيدايش تمدن، احتياجات هر فردي منحصر به چند عنصر اوليه زندگي بود، که هر انساني به تنهايي قادر به رفع احتياجات خود بود. با پيدايش تمدن و بسط روابط، نوع احتياجات تغيير و گسترش يافت. با سير تکامل تمدن نوع احتياجات هم تکامل پيدا کرده و به حالت کنوني رسيده است . پيشاپيش، سيستم اقتصادي تقسيم کار از طرفي باعث تسهيل در امر توليد و از طرفي باعث پيش کشيدن مسائل جديدي است از قبيل توزيع گرديد. به طور کلي در امر اقتصادي سه طبقه مشخص مي‌باشد:

1ـ توليد کنندگان 2ـ توزيع کنندگان 3ـ مصرف کنندگان

روابط بين اين سه نوع باعث ايجاد سيستمهاي مختلف اقتصادي و سياسي مي‌گرديد. همانطور که ذکر شد قبل از سيستم اقتصادي تقسيم کار، طبقه توزيع کننده وجود نداشته است.

بعدها در اثر بسط روابط اجتماعي و اقتصادي، اين طبقه جديد به وجود آمده است. توزيع کنندگان در حقيقت واسطه‌هايي بين توليد کنندگان و مصرف کنندگان هستند.

در ضمن بايد متذکر شد که در هر امر اجتماعي، عوامل فراواني وجود دارند که وابسته به يکديگرند و هر مبادله‌اي اقتصادي، مبادلات ديگري از قبيل سياسي و مذهبي و فرهنگي را نيز به همراه داشته است.

با توجه به مسير حرکت تمدن شرق از چين و عبور ان از اسياي مدينه و رسيدنش به اروپا بهتر متوجه اين حقيقت مي‌شويم. تجارت را شايد بتوان مهمترين مبادله اجتماعي بين افراد دانست.

 

سير تکاملي مجموعه‌هاي تجاري :

در ابتدا بازار مکاني بسيار ساده بوده است. و بنابر احتياجات زمان خود تغيير و تحول پيدا کرده است. همانطور که گفتيم بازار هميشه تابع زمان بوده است. قرنها پيش زماني که سيستم توليد فقط سيستم کشاورزي بود، شکل بازار هم بسيار ساده و  بسيار ارگانيک، در هر نقطه‌اي که احتياج به وجود آمده است، پيدا شده است.

با توجه به پلان شهرهاي قديمي مي‌شويم که بازار معمولاً در نقاطي به وجود آمده که در ارتباط با توليد کنندگان و مصرف کنندگان بوده است.

بازارها معمولاً در نزديکي قصر حکان و در رابطه با محيط خارج بو جود مي‌آمدند و بعدها طبقات عادي به دوراين مرکز قدرت سياسي ـ اقتصادي کشيده شده و شهرها به وجود آمدند.

بازارها چون يکي از مهمترين مکانهاي اجتماعي مي‌باشند در پلان شهري هميشه حالت مرکزيت داشتند، تا به سهولت در دسترس عموم قرار گيرند.

همانطور که مي‌دانيم، بازار خود پديده‌ي شهري و در عين حال عاملي است براي پيدايش شهرنشيني رابطه شکل  و فرم و فضاي بازار با مسائل اجتماعي و صنعتي ناگسستني است که پس از هر فرم تکنيکي و اجتماعي، فرم بازار تغيير کرده و فضاها عوض مي‌شوند. چنانچه مي‌بينيم ، بازارهاي قديمي امروز رونق خود را از دست داده و در عوض فروشگاهها و مغازه‌هاي لوکس آهسته و آهسته جانشين آنها مي‌گردد.

بازار هميشه به عنوان قلب اقتصادي هر شهر، مهمترين مکان را در امور تجاري و اقتصادي شهر بوده و فعاليت اشتغال داشته و ادارۀ امور شهري را در دست گرفته است.

زوايا و ديدهاي بازار در نماي کلي شهر هميشه به طور بارزي مشخص کننده اين قلب اقتصادي شهر بوده است. بازارهاي قديمي نمونه‌هاي بسيار جالبي چون بازار کرمان براي اداي اين مطلب مي‌باشند.

بستگي به امور تجاري با ساير امور اجتماعي طوري است که يک بازار مجموعه‌اي است اجتماعي و داراي تمام المانهاي اجتماعي عصر خود مي‌باشد.

به طور مثال مي‌بينيم در بازارهاي سرپوشيده قديم، مسجد ، مدرسه، حمام و ساير المانهاي اجتماعي قرار گرفته است. زيرا تمام المانهاي مورد نياز اهالي بازار و مراجعه کنندگان بوده است.

بازارهاي معمولاً علاوه بر فعاليت اقتصادي مکاني براي فعاليتهاي فرهنگي و سياسي و مذهبي بوده است زيرا برخورد در اين فضاها بسيار شديد و روابط بسيار خوب بوده است.

بدين ترتيب بازار با گسترش شهر، گسترش سياست و تمام ضروريات زندگي جمعي شهري را در داخل خود مي‌پذيرفت و به عنوان عامل مهم زندگي شهري در‌مي‌آمد.

هسته مرکزي شهر در طول زمان حرکت مي‌ کند و مسير توسعه شهر يا محتواي خطي بازار مي‌سازد.

 

بررسي بازارهاي ايران ـ تکامل بازار :

بازار که به عنوان متشکل کننده تمام عناصر شهري مي‌بود، در طول زمان توسعه و گسترش يافته، فرم پذيرفته و خود را با زيربناي توليدي جامعه منطبق مي‌نمود و در خدمت آن قرار مي‌گرفت، با پيگيري اين روند تکاملي به فرم امروز اين بازار مي‌رسيد که در ارتباط با مسائل مطرح شده در زمان حاضر قرار مي‌گيرد و تغيير مي‌يابد.


بررسي مجموعه‌هاي تجاري گذشته از نظر شهرسازي

يکي از مهمترين جنبه‌هاي بازار موقعيت و اهميت شهري آن است و در اکثر شهرهاي ايران مي‌توان از آن به عنوان قلب شهر و  يا به طور کلي بافت اصلي شهري نام برد. مخصوصاً در شهرهايي که در گذشته در مسير شاهراه کاروانها قرار  داشته‌اند. (جادۀ ابريشم)، اهميت آن بسيار بارزتر و نمايان‌تر است.

تقريباً تمام شهرها در اطراف کانالهاي بازار قرار داشته و در بعضي موارد با عبور از چند گذر تا حدودي ميتوان از محوطه بازار دور شد و به محلات اعيان نشين و باغهاي شهر رسيد و گرنه تمام مساجد بزرگ شهر مثل مسجد جامع و بقاياي بزرگ و آب انبارهاي اصلي شهر همگي در پيچ و خم کانالهاي بازار قرار دارد. اين گونه شهرها به مجرد اينکه تا حدودي از جنبه اقتصادي دچار وقفه شدند حالت سکوت عميق و مرگباري به خود گرفته و بتدريج تمام سکنه خود را از دست داده و به صورت مخروبه‌اي درآمده‌اند، مثل شهرهايي که در مسير جاده ابريشم قرار داشته و امروز حتي به ندرت نامي از آن‌ها برده مي‌شود. از نظر شهرسازي بازار مجموعه‌اي از مغازه‌ است را مي‌توان بدين ترتيب توجيه کرد که هر مغازه يک سلول است و مجموعه آنها يعني بازار، تشکيل بافت را مي‌دهد و اين بافت اصلي شهر است که بافتهاي ديگر شهري لقب به آن اهميت کمتري داشته و اکثراً منشعب از آن مي‌باشند.

اين بافت اصلي شهر در پيچ و خمهاي خود سکنه کارگر، دکاندار و يا اصولاً طبقه دو يا سه را جا مي‌دهد. چون در زمان قديم شهر دروازه‌ها داشته  و يکي از کارهاي دروازه‌ها ورود و خروج  کالاهاي تجارتي بوده است، بازار در نزديکي يا در مسير اصلي دروازه قرار داشته و در ضمن به واسطه کار خود، مرکز عبور و مرور اصلي شهر و در نتيجه سر و صداي زيادي داشته است.

معمولاً محلاتي که در نقاط خوش آب و هوا ومرتفع شهر به صورت باغ وجود داشته محل زندگي طبقات ممتاز و حاکمه و رجال بوده است و شايد هنوز نيز بقاياي اين پديده تا حدودي در شهرها به چشم مي‌خورد.

بررسي خصوصيات ويژه مجموعه‌هاي تجاري گذشته از نظر اقتصادي واجتماعي

حال که مسئله به قدري روشن شد و بازار از نظر شکل خارجي شناخته شد مي‌توانيم به خوبي به وظايف اجتماعي آن نيز پي ببريم. بنابراين براي اينکه نکات اساسي آن را شناخته و به طور اختصار بررسي نماييم، بهتر است باز به تقسيم بندي وظايف آن بپردازيم . بدين ترتيب که بازار در داخل و تقريباً معني تحت الفظي لغوي آن است، وظيفه اصلي آن ملاک زنديگ اجتماعي و يا رابطه زندگي شهري است که مهمتر از معني قبلي آن است که در قسمت شهرسازي بصورت کانون ارتباطات از آن نام برده مي‌شود.

حال مي‌پردازيم به جنبه ظاهري بازار تا در قسمت بعد بهتر به موقعيت حساس و حياتي آن در زندگي شهري پي مي‌بريم . بازار در وهله اول تشکيل شده از کانالهايي به طولهايي مختلف که شامل مغازه‌هاي زيادي بوده که در هر کانال يک نوع  کالا عرضه مي‌کند و به همين جهت نيز هر قسمت آن به نام خاصي ناميده مي‌شود. مثل بازار کفاشي‌ها ، طلا فروشيها و … که هر کدام از اين اجناس در کانالهايي با طولهاي مختلف عرضه مي‌شود.

در محل برخورد اين کانالها با يکديگر معمولاً مساجد و يا تکايا و يا آب انبارها قرار داشته و در ضمن کوچه‌هايي نيز در اين نقاط بازار جدا شده و به خان ه‌هاي مسکوني منتهي مي‌گردد. البته اين کوچه‌ها غفلتا از کانالهاي سرپوشيده بريده جدا نشده بلکه معمولاً با چند طاق قوسي که در زير آن تعدادي مغازه براي تامين احتياجات محله مي‌باشد، صورت گرفته،  که اين مجموعه کوچک به نام«گذر» مشهور است .

حال که هر يک از اين کانالها مشخص شد ببنيم در داخل آن‌ها چه جرياني اتفاق مي‌افتد.

 

فهرست مطالب مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • فصل اول
  • عنوان پروژه1
  • چكيده2
  • مقدمه3
  • فصل دوم
  • نگاهي به تاريخ تجارت ايران7
  • فصـل سوم
  • بررسي نمونه‌هاي مشابه19
  • فصل چهارم
  • مطالعات در مراکز تجاري31
  • فصـل پنجم
  • مطالعات منطقه استان خراسان39
  • فصل ششم
  • نتيجه گيري75
  • بررسي ضوابط ومقررات در ارتباط بامركز تجاري76
  • فصل هفتم
  • آناليز سايت78
  • فصل هشتم :
  • منابع 81

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان را به قیمت 16900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9506
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله مجتمع تجاری اداری آرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.