0
0

دانلود گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز

667 بازدید

احداث پارك جمشيديه به همت سازمان و با كوشش مسئولين امر در سال 1356 انجام شد و در سال 1359 به علت نظامي شدن منطقه درب اين پارك بسته شد.اين پارك باغي متعلق به جمشيديه دولو بوده است كه تصميم بر آن داشت كه در اين باغ خانه سالمندان احداث نمايد وليكن … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز دنبال نمایید. این فایل شامل 116 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز

مشخصات فایل کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز

عنوان: کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 116
حجم فایل : 64 کیلوبایت

بخشی از  گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

 

فصل دوم:

  • موارد مختلف استفاده از چمن

چمن از گياهاني است كه از ديرباز شناخته شده است و در تزئين گياهي فضاي باز، از آن سوي سده ها تا امروز مورد استفاده قرار مي گرفته است. همكنون نيز يكي از عناصر لازم و جزء لاينفك تزئينات گياهي به شمار رفته.

از چمن امروزه براي پوشش دادن زمين قلعه هاي تاريخي، زمينهاي بازي گلف، فوتبال، باغها و پاركها بصورت وسيع بهره گرفته. در حال حاضر شركت هايي حرفه اي بزرگ موجود هستند كه تنها مشغلة آنها اصلاح بند و بهبود بخشدين به كشت چمن در صنعت فضاي سبز است و در اين زمينه توانائي هاي كسب كرده اند كه در مجمع زيباسازي محيط از طريق كشت چمن و مراقبت هاي اصولي آن. بهترين دستاورد آن است. (1998, Jake.E.ingueis)

موارد استفاده از چمن:

  • در محل هاي مسكوني، در خانه هاي شخصي، حياط و محوطة بيرون آپارتمانها همراه با انواعي از گياهان ديگر كه در مجموعه تركيبي زيبا پديد مي آيد.
  • در محوطه هاي وسيع، مانند دانشگاه ها، پادگانهاي نظامي.
  • استفاده تجاري استفاده توسط شهرداريها
  • در تزئينات مكانهايي چون پاركها و زمين ورزشي خصوصي و عمومي مانند استوديومهاي ورزشي و غيره.

موارد استفاده از چمن بسيار گسترده و متنوع است. و در زيباسازي محيط نقش اساسي دارد. و بعنوان صنعتي مستقل مورد توجه است.

خاك:

بستر اصلي زيست گياهان خاك است و گياه چمن فارغ از آن نيست بنابراين خواص كيفي و كمي خاك در رشد و نمو آن نقش اساسي دارد. بعبارت ديگر خواص فيزيكي و شيميايي خاك عامل مهمي در رشد و نموگياه چمن محسوب مي شود در صورتي كه خاك چمن به هر دليلي متراكم باشد رشد و نمو آن بندريج كند و متوقف مي شود رطوبت خاك خود مسئله ديگري است كه با سيستمي آن جاري مي شود. بستگي زيادي به تراكم خاك چمن دارد. ولي چمن هاي مختلف در مقابل تراكم خاك مقاومت بيشتري نشان مي دهند معمولاً در زمين هايي كه عمق خاك زراعتي كم باشد مي توان با افزودن انواع خاكهاي مناسب خاك را اصلاح و آماده كاشت چمن نمود.

بعنوان مثال در زمين هاي سبك مي توان با افزودن مقداري خاك سنگين و مرطوب زراعتي يا آوار يا خاك رسي و در زمين هاي سنگين با افزودن مقداري ماسه يا كودهاي آلي پوسيده و همچنين كودهاي شيميايي مناسب اقدام به كاشت چمن نمود. بطور كلي خاكهاي خيلي سبك و خيلي سنگين براي كشت چمن خاكهاي رسي شني مي باشد.

زيرا در زمينهاي شني رنگ چمن غالباً متمايل به زردي مي گرايد و در زمينهاي شني بعلت خاصيت زهكشي زياد رشد و نمو چندان رضايت بخش نمي توانند باشد خاكهايي كه خيلي رسي و چسبناك هستند براي چمن كاري مناسب نمي باشند زيرا خاك به سرعت سله بستر و رشد و نمو كند مي گردد. براي اصلاح خاكهايي اسيدي مي توان آهك بكار برد.

تهيه زمين چمن

زمين كاشت چمن بايستي نرم، فشرده و سطح آن كاملاً مسطح و هموار باشد برداشتن يك چمن زيبا بايستي عملياتي (مربوط به تهيه بستر كاشت) انجام گيرد كه شامل: خاكبرداري، خاك ريزي تميز كردن زمين است. عمق خاك در رشد و نمو گياه چمن عامل بسيار مهمي است چمن در خاكهاي كم عمق رشد و نمو خوبي نخواهد كرد در خاكهاي عميق و حاصل خيز رشد چمن از نظر كيفيت چشم گير مي باشد لذا عمق خاك مرغوب و مناسب براي چمن حدود 30 الي 40 Cm مي باشد.

مهمترين نكته در تهيه چمن عمليات تهيه زمين شخم زدن است در زمين هائي كه قشر زيرين خاك زراعي سخت و متراكم مي باشد از سوسولز استفاده مي شود در سطوح بزرگ عمليات زمين در پائين انجام مي شود و همراه با شخم مقدار 20 تن در هكتار كود دامي با خاك مخلوط مي گردد. ((1998. Jack.E.ingeis)

در بهار فصل مناسب با شخم مجدد، دندانه كشيدن به منظور خارج كردن بقاياي گياهي، سنگ و كلوخ را آماده براي تسطيح و بقيه عمليات مي نمايند.

زمين چمن پس از آن كه كاملاً تسطيح و ترازبندي شد بايستي خوب كوبيده شود زيرا ريشه هاي چمن در چنين شرايطي بهتر رشد نموده و براحتي پنجه مي زنند. هم چنين پس از رويش عمليات وجين ابياري بدون اشكال انجام مي پذيرد.

براي كوبيدن زمين بهترين راه استفاده از غلطك هاي سبك سنگي و آهني مي باشد كه بهترين موقع غلتك زدن قبل از كشت مي باشد. در برخي مواقع براي سومين بار يعني هنگامي كه اولين چيدن چمدن انجام گرفت براي آن كه ريشه ها بخوبي در زمين جاي گير شوند.

عمليات غلطك زدن تكرار مي شود.

كاشت بذر

پس از آماده شدن زمين و وجود شرايط محيطي مناسب از نظر كاشت عملي بذر بايستي انجام مي گيرد. معمولاً بذرپاشي در پائيز و اوائل بهار به طريقه دست پاشي يه به وسيلة بذرافشان مخصوص انجام مي گيرد. در بذرپاشي با دست عمليات بگونه اي انجام گيرد كه مقدار بذر به ميزان معين و يكنواخت به زمين پاشيده شود و بطور كلي در واحد سطح به يك ميزان معين پخش مي گردد.

مقدار بذر در واحد سطح

بطور كلي مقدار بذر بر حسب شرايط اقليمي و نوع بذر چمن متفاوت مي باشد چنانكه قوه ناميه بذر كم يا ناخالصي زياد باشد ميزان مصرف بذر در واحد سطح افزايش مي يابد معمولاً بذرهاي ريز به مقدار 15 تا 20 گرم در متر مربع (چمن آفريقايي) انواع بذرهاي درست 30-50gr 0انواع چمن هلندي يا رنوي نطنزي) در متر مربع استفاده مي شود اگر كشت در پائيز يا اواسط اسفند انجام گيرد مقدار بذر افزايش مي يابد و براي انواع دانه ريز 20 گرم و انواع دانه درشت تا gr50 m2 توصيه شده است بديهي است كه مقادير فو ق‌الذكر منحصراً مربوط به كشت از نقطه نظر تزئيني فضاي بستر مي باشد در حالي كه اگر به منظور تهيه انواع واريته هاي مختلف بذر چمن كشت شود مقدار مصرف بذر خيلي كمتر از مقادير ذكر شده است. (1998, Jack.Eingeys)

نگهداري چمن:

پس از اولين آبياري بايستي به شرايط اقليمي توجه خاص داشت. اگر هوا نسبتاً گرم باشد مي توان حتي المقدور دوبار آبياري را در هر روز تكرار نمود.

بطور كلي چمن به آبياري منظم نياز دارد. پس از چند روز كه چمن ها سبز شدند و ارتفاع آن ها به 3 الي 4 Cm رسيد بار ديگر غلطك سبكي روي آن مي زنند تا ريشه جوان گياه با خاك تماس پيدا كند و توليد ريشه هاي بيشتر نمايد. پس از آنكه چمن به ارتفاع 5 تا 6 Cm رسيد بايستي چمن را كوتاه نمود توصيه مي شود در مرحلة اول چمن را با دست قيچي نمائيد، زيرا ماشين چمن‌زن در اين مرحله موجب كنده شدن ريشه ها تلف شدن مقدار زيادي از گياه جوان مي شود. اگر هواي ناحيه گرم باشد بايستي چمن هاي چيده شده را روي خود چمن باقي گذاشت تا گياه جوان از تشعشع سوزان آفتاب حفظ شود.

در سال هاي اول بايد حتماً گياهان هرز را با دست كوتاه كنده و بيرون ريخت اگر در اين مورد غفلت شود گياهان وحشي خانواده گندميان و ساير گياهان هرز، بر چمن تسلط يافته و بكلي چمن از بين مي رود. (1998 Jack.E.INGELS)

زياد كوتاه كردن چمن موجب ضعف چمن خواهد شد همچنين توصيه مي شود از آبياري در ساعات گرم روز خودداري و هر بار به اندازة كافي به زمين آب داده شود.

غالباً به علل مختلف از قبيل: بد كاشتن بذر، هجوم پرندگان چمن مورچه و حيوانات در بعضي از قسمت هاي چمن كاري شده تنك سبز شده لازم است مجدداً عمل بذركاري انجام گيرد كه اصطلاحاً اين عمل را لكه گيري مي گويند معمولاً اين كار پس از سبز شدن كامل چمن صورت مي گيرد. و طرز عمل بدين صورت است كه نقاطي كه بذر خوب سبز نشده آن را كمي با شكستن و ميخك و چنگال باغباني خراش داده و بذر را به مقدار معين مي باشند و روي آن پهن اسبي پوسيده پخش مي كنند.

تهيه و تازه كردن چمن:

براي داشتن چمن مرغوب و مناسب علاوه بر ديگر عمليات نگهداري لازم همه ساله در اوائل بهار براي فعال شدن ريشه ها و بهتر جابجا شدن هوا در خاك در سطوح كم و محدود با لنچك زدن و در سطوح وسيع از وسائل مكانيكي استفاده نمود. براي تازه كردن چمن در اوائل بهار مقدار كمي خاك مخلوط با كود پوسيده دامي را در سطح چمن بوسيلة غربال پخش مي نمايند.

كودپاشي:

يكي از مسائل مهم در حفظ و نگهداري چمن دادن كودهاي شيميايي مي باشد. گياه چمن مانند ساير گياهان به بسياري از مواد غذايي از مواد غذايي معدني و آلي نيازمند است افزودن اين مواد بر رشد و نمو چمن اثر فوق العاده دارد.

در يك چمن كاري وسيع تعيين مقدار و تاريخ كودپاشي از طريقه تجويز شيميايي خاك بوطر دقيق و كامل مشخص مي گردد.

در زمين بكر و كشت نشده به ازاء هر هزار متر مربع 40 تا 50 kg كود شيميايي (15 درصد ازت، 15 درصد پتاس، 15 درصد فسفر) توصيه مي شود. معمولاً به زميني كه كود حيواني داده شده يا طبيعتاً زمين قويي و ابادي مي باشد. اين مقدار تا نصف تقليل مي يابد (براي هر هزار متر مربع 30Kg توصيه مي شود).

مناسب ترين زمان كودپاشي در اوائل بهار هنگامي كه بوته ها در حال رشد و فعاليت هستند و همچنين در اواخر تابستان يا اوائل پائيز انجام مي گردد در مواردي ديده شده است كه در برگهاي چمن به رنگ تيره و داراي رشد كم مي باشند مخصوصاً انتهاي برگها تغيير رنگ يافته و متمايل به بنفش مي شوند. در اين هنگام لازم است به جاي نيترات، آمونيوم به مقدار Kg10 فسفات آمونيوم براي هر m2100 به زمين داده شود و بلافاصله چم را آبياري كند. (م – منوچهرخان – 1372)

آنچه كه بايد در كودپاشي دقيقاً مورد قرار گيرد مقدار كود لازم يكنواختي پخش در آن در سطح مورد نظر آبياري كافي بلافاصله از پخش كود مي باشد.

آبياري چمن:

در احداث چمن، ابياري مسئله اي اساسي و مورد توجه مي باشد. ميزان آب و فواصل دو آبياري در فصلهاي گرم و خشك بايستي دقيقاً مورد دقت قرار گيرد بطور كلي آب مورد نياز چمن بستگي به عوامل متعددي از قبيل نوع خاك – ميزان رطوبت هوا – ميزان بارندگي – حرارت محيط – نوع چمن و غيره دارد. در خاكهاي سبك و شني چمن را زود بايد آبياري كرد در مناطق گرم توصيه مي شود چمن را هنگامي كه از شدت گرماي روز كاسته شده آبياري نمائيد. امروزه در سطوح وسيع چمن كاري آبياري باراني استفاده مي شود.

علفهاي هرز چمن بر دو نوع مي باشند

  • گياهان هرزي كه 1 ساله بوده و اگر از دانه شدن آن ها جلوگيري شود از بين خواهند رفت. چيدن مكرر چمن ها از دانه بستن علفهاي هرز مزبور جلوگيري مي نمايد.
  • نباتات هرز دائمي بر دو نوع مي باشند: نباتاتي با ريشه هاي عميق مانند گل قاصدك كه حتماً بايد با دست آن ها را كنده و يا به وسيلة مواد شيميايي از بين برد. امروزه بطور كلي براي مبارزه با گياهان هرز غير از خانواده گندميان از علف كش هاي انتخابي استفاده مي شود ولي بطور كلي در سال اول كشت حتماً بايد وجين چين ها با دست انجام گيرد. در سال هاي اخير چند نوع علفكش انتخابي براي چمن به بازار آمده كه از همه مؤثرتر و مطمئن تر 2-4D كلور فنوكسي استيك اسيد مي باشد. علف كش مزبور در اواسط بهار هنگامي كه درجه حرارت ملايم است و در ضمن گياهان هرز، حداكثر رشد و نمو خود رسيده اند بكار برده مي شوند. براي اين منظور دو دفعه هر دفعه به فاصله دو الي سه هفته از هم و هر بار به ميزان gr20 اسيد 2-4D را در بيست ليتر آب حل كرده و با سمپاش روي يكصد متر مربع چمن مي پاشند.

توضيح علفكش 2.4D

فنوكسي ها. اين علفكش را البته هورموني مي نامند. اولين گروه علفكش هاي آلي هستند و بصورت جدي وارد بازار مصرف شدند اولين علفكش از اين گروه 2.4D است كه در سال 1944 به بازار عرضه شد. 2.4D علفكشي است سيستميك كه در گياه شبيه اوكسين عمل مي كند لذا مقدار بسيار كم آن رشد گياه را افزايش مي دهد اما زياد آن تعادل رشد را بر هم زده تنفس را مختل و توليد اسيد نوكلئيك را بر هم مي زند. از اين گروه «MCPA» نيز در ايران ثبت شده است و فقط مخلوط با 2.4.D مورد استفاده قرار مي گرد. مصرف آنها بصورت پس رويشي است و براي كنترل علفهاي هرز پهن برگ در غلات و ذرت و شكر توصيه مي شود.

(2.4.dichlorophenoxy) acetic acid

علف هاي هرز چمن و مبارزه با آن ها:

اين عمل از زمان تهيه زمين آغاز مي شود. بدين معني كه در موقع تهيه زمين بايستي كه ريشه گياهان هرز را هنگان شخم يا بيل زدن يا ساير عمليات تهيه زمين به هر ترتيبي كه ممكن است از خاك خارج نمود. پس از سبز شدن چن لازم است دو الي 3 مرتبه علفهاي هرز چمن را وجين نمود. بطور كلي بذور علف هاي هرز و خودرو توسط آب. كودهاي دامي و آلوده بودن بذر چمن در مزرعه انتشار مي يابد و پس از مدت كوتاهي گاهي هم زمان با رشد بذور چمن موجب تخريب و نابودي چمن مي شوند.

لازم است قبل از كاشت زمين مورد نظر را همانند زميني كه براي بذركاري آماده مي كنند تهيه كنند. براي آن كه ريشه ها بتوانند در آغاز با خاك تماس بيشتري يافته و در خاك نفوذ نمايند يك لايه از سطح فوقاني را بوسيله شنكش يا هر وسيله ديگر نرم و آماده سازند سپس قطعات چمن را مطابق طرح نزئيناتي برروي خطوط مستقيم كنار يكديگر قرار مي دهند به گونه اي كه در بين قطعات فاصله وجود نداشته باشد. قرار دادن قطعات يگونه اي باشد كه ارتفاع آن در همه سطوح يكسان و از يك شيب مشخص و همين برخوردار باشند. براي اين كه قطعات كاملاً به هم چسبيده مي توان به كمك لبه بيل آن ها را كمي فشار داده به هم نزديك تر نمود. هنگامي كه قسمتي از سطح زمين پوشيده از چمن نشد بايستي بوسيلة يك تخماق چوبي غلطك سبك كمي آن ها را كوبيده و توسط آب پاش ابياري نمود. روز بعد پس از كاهش رطوبت مقداري خاك غربال شده و نرم روي چمن مي پاشند تا اگر شكاف هايي وجود داشته باشد آن ها را پر نمايد. گاهي ضروري است در فواصل خالي مقداري از بذر همان نوع چمن بطور دست پاش تا پس از رشد فاصله بين ان ها را پر نمايند. در زمين هاي شيب دار براي آن كه چمن حركت نكند معمولاً ميخ هاي چوبي كه در فواصل قطعات گذارده مي شود از حركت آن جلوگيري مي نمايند. (طراحي باغ و اخداث فضاي سبز – غزاله – روحاني – انتشاران فرهنگ جامع)

كاربرد تزئيناتي چمن:

اصولاً طرز تهيه نقشه دكوراسيون باغچه و باغ بحثي مفصل و در بخش هاي پيشين بدان اشاره شده است ولي نكتة اساسي ان است كه قبل از اجراي عمليات چمن كاري مطابق نقشه راهروها و پياده روهاي داخل چمن مشخص و عمليات ساختماني انجام مي شود و سپس اقدام به چمن كاري مي گردد ولي در مواردي مشاهده مي شود كه پس از احداث چمن وجود راهروها و يا خطوط ارتباطي خاصي در ميان آن ضروري است. نخست بر آن كه ابعاد معيني از چمن برداشته شود. قطعات سنگي يا چوبي و … برحسب طرح مورد نظر در محل خود روي چمن قرار دادن و توسط تيغه يا بيلي نازك اطراف آن قطعات را بريده و بعد چمن را بيرون آورده و تخته سنگ يا هر نوع مصالح ديگر را جايگزين آن مي نمايند. براي استحكام بخشيدن به قطعات گاهي لازم است از سيمان يا مواد ساختماني محكم در زير قطعات ريخته و بعد عمل جايگزيني انجام مي شود.

 

فهرست مطالب گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول
  • مقدمه
  • تاريخچة محل كارآموزي
  • موقعيت جغرافيايي
  • طرح و توسعه
  • مشكلات
  • پيشنهادات
  • مراكز فرهنگي
  • منابع درآمد پارك
  • وضعيت روشنايي
  • منابع آب
  • سرويس و تجهيزات بهداشتي
  • سرويس خدماتي
  • امكانات تفريحي كودكان
  • امكان خدمات شهري همجوار
  • نقشه و مشخصات پارك
  • گلكاري و چمنكاري پارك
  • وضعيت پرسنلي و نيروي انساني
  • كارهايي كه قرار است در پارك انجام شود
  • چارت زماني پارك
  • فصل دوم
  • موارد مختلف استفاده از چمن
  • خاك
  • تهية زمين چمن
  • كاشت بذر
  • مقدار بذر در واحد سطح
  • نگهداري چمن
  • تهيه و تازه كردن چمن
  • كودپاشي
  • آبياري چمن
  • علفهاي هرز چمن
  • علف كش 2-4D
  • علفهاي هرز چمن و مبارزه با آنها
  • كاربرد تزئيناتي چمن
  • بررسي گياهان در طراحي فضاي سبز و مبارزه با آفات آنها
  • چنار
  • نارون
  • فصل سوم
  • نگهداري گياهان
  • آبياري
  • كوددهي
  • مالچ پاشي
  • هرس درختان و درختچه ها
  • زمان مناسب هرس
  • هرس زمستانه
  • هرس تابستانه
  • هرس پائيزه
  • هرس بهاره
  • روش هاي هرس
  • هرس تنك
  • هرس سرشاخه
  • زمستانگذراني فضاي سبز
  • روش كاهش خسارت زمستاني
  • بادسوختگي
  • كاهش شديد دما
  • آفتاب سوختگي
  • برآمدن يا آماس كردن خاك
  • آسيب ناشي از برف و يخ
  • خسارت ناشي از نمك
  • خسارت ناشي از برف روبي
  • پوسيدگي چمن
  • فصل چهار
  • آراليا
  • اركيده
  • برگ انجيري
  • بگونيا ببري
  • پاپيتال
  • پاپيتال
  • ياس آبي
  • داوودي
  • ديفن باخيا
  • عشقه
  • فيكوس
  • فيكوس بنجامين
  • ليندا
  • موز
  • نخل مرداب
  • يوكا خنجري
  • بيماري لكه سياه گلابي
  • بيماري سرطان تنه و شاخه سيب
  • منابع و مآخذ

 

 

در صورت تمایل شما می توانید گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز را به قیمت 16900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9365
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود گزارش کارآموزی آفات و بيماری گياهان نگهداری فضای سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.