0
0

دانلود مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها)

647 بازدید

همان طور که دیده میشود شهر اصفهان دارای دو محور اصلی است که در امتداد این دو محور شهر گسترش پیدا کرده است ( این دو محور شمالی جنوبی و شرقی غربی است که با یکدیگر زاویه ی ˚107.5 میسازند)همان طور که همیشه معروف بوده هرکجا آب هست آبادی نیز هست پس این امر طبیعی است که جهت… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها) دنبال نمایید. این فایل شامل 225 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها)

مشخصات فایل بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها)

عنوان: بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها)
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 225
حجم فایل : 29,9 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها) را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

بخش چهارم:نظر ارگان ها راجع به محله ی سنگتراش ها

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ جلفا يکي از قديم‌ترين محله‌هاي اصفهان است که حضور ارامنه در آن به سال‌هاي حکومت صفوي در ايران بازمي‌گردد. با اين حال از اين محله و حال و هواي تاريخي آن چيزي باقي‌نمانده

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ جلفا يکي از قديم ترين محله هاي اصفهان است که حضور ارامنه در آن به سال هاي حکومت صفوي در ايران بازمي گردد. با اين حال از اين محله و حال و هواي تاريخي آن چيزي باقي نمانده و طي 15 سال گذشته هر روز بر ميزان تخريب هاي آن افزوده مي شود. هرچند جلفا هنوز ردپاي ميراث مسيحيت را در خود دارد و تلاش مي شود تا حفظ شود، اما بخش مهمي از اين ردپا مدت هاست که پاک شده و اين روند هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش CHN از ديرباز تا کنون اصفهان محل زندگي اديان مختلف در ايران بوده است. امروز در کنار مسلمانان، مسيحيان و يهوديان، جايگاه ويژه اي در زندگي روزمره ساکنان اين شهر تاريخي دارند. در اين ميان محله جلفا از اهميت جالب توجهي برخوردار بوده و هرچند بخش زيادي از ساختارهاي فرهنگي و بافت تاريخي خود را امروز از دست داده، اما هنوز هم به دليل انبوه ساکنين ارمني و از سوي ديگر حضور کليساي تاريخي وانک، از اهميت زيادي برخوردار است.

محله تاريخي جلفا با 19 هزار و 845 متر مربع يكي از قديمي ترين محله هاي شهر اصفهان است. گفته مي شود اين محله پس از مهاجرت ارامنه ساکن جلفا آذربايجان به اصفهان و سکونت آن ها در بخشي از زاينده رود پديد آمده است. اين محله تاريخي از چندين محله بزرگ و کوچک تشکيل شده که اکنون نام بخشي از آن ها تنها به عنوان خاطره اي از محله هاي تاريخي ياد مي شود.

از نخستين روزهاي تكوين اين شهرك ارمني نشين، پنج محله به نام هاي ميدان بزرگ، ميدان كوچك، هاكوپ جان يا يعقوب جان و يا محله ي حصيرباف ها، چهارسوق قاراكل تشكيل دهنده اين شهرك نوبنياد عصر شاه عباس بوده است. اما امروز محله هايي چون سنگتراش ها، تبريزي ها، ايرواني ها، چهارسو و کاسگ باقي مانده اند.

روزگاري شاردن، بازرگان و سياح فرانسوي، جلفا را بزرگ ترين محله اصفهان برشمرده و هر يک از طول و عرض آن را يک فرسنگ نوشته است. بر اساس نوشته هاي اين جهانگرد اروپايي، جلفا از دو قسمت يکي جلفاي قديم و ديگري جلفاي نو تشکيل مي شده که جلفاي نو به دليل کوچه هاي بزرگ تر و مشجر از نظر زيبايي به محله قديم آن برتري داشته است. شاردن از ? کوچه بزرگ، ? کاروانسرا يک ميدان، يازده کليسا و تعدادي حمام در جلفا ياد مي کند که بايد يادآور شد اين توصيف مربوط به چند قرن پيش است و چهره امروزي جلفا به کلي با اين توصيف تفاوت دارد.

مرمت هاي دردسر ساز

طي آخرين تغير و تحولات صورت گرفته در منظر شهري جلفا، بخشي از آن به صورت بافت سنتي مرمت شده است. البته اين مرمت ها مشکلاتي را براي اهالي به وجود آورده که از آن جمله مي توان به کف فرش هاي سنگي که با قلوه سنگ ها ساخته شده است اشاره کرد.

يکي از اهالي جلفا مي گويد: «اين سنگ ها در فصل سرما دردسرساز هستند. با آمدن باران لاي آن ها پر از آب مي شود و با سرد شدن هوا در شب، هر صبح شاهد يخ زدگي اين سنگ ها هستيم. فقط کافي است که پا روي آن ها بلغزد و آنوقت است که فاجعه درس مي کند.»

به گفته وي پيش از اين و در دوره هاي گذشته، اين کف فرش ها، به سبک سنتي آجرفرش شده بودند که خطر کمتري را هم داشتند.

يکي از ضربه هاي مهلک به بافت تاريخي جلفا سال هاي پيش، پس از کشيده شدن خيابان توحيد زده شد. اين خيابان با تخريب بافت تاريخي و دو پاره کردن آن درست از جايي رد شد که قبل از اين خانه هاي تاريخي جلفا بود.

يکي از کسبه جلفا مي گويد: «خاطرات زيادي از جلفا هنوز به ياد ها باقي مانده اما شواهد عيني آن از بين رفته و ديگر ميراث چنداني از گذشتگان مسيحي جلفا باقي نمانده است.»

به گفته وي محله هاي جلفا طاق هاي خشتي و گلي داشت که ارتفاع کمي داشتند. امروز بخشي از اين طاق ها احياء شده اما با آجر و ارتفاع آن ها هم بيش از اندازه زياد شده است. اين ارتفاع زياد را براي ورود ماشين هاي سنگين در نظر گرفته اند.

وي مي گويد اين خوب است که محله جلفا را ساماندهي مي کنند اما اي کاش به خاطر آن همه خاطره خوش، درست به سبک قديم بازسازي مي کردند تا خاطره ها تجلي ديگري داشته باشد.

در حال حاضر برخي محله ها چون سنگ تراش ها و خاقاني مورد مرمت قرار گرفته و کوچه ها و پياده روها به سبک قديمي بازسازي شدند تا جلوه اي از محله تاريخي داشته باشد.

خبري از سنت هاي کريسمس و شب سال نو نيست

امروز در محله جلفا از آن همه کليسا هنوز چند تايي باقي مانده است. کليساي وانک، بيدخم و مريم از مهمترين کليساهاي جلفا است. ولي ديگر آن حال و هواي شب هاي کريسمس و ژانويه در محله جلفا ديده نمي شود.

يکي از کسبه قديمي جلفا در اين باره مي گويد: «در زمان هاي خيلي گذشته، مردم هنگام کريسمس به کليساها مي رفتند و محله جلفا غرق و شادي و سرور بود. امروز چندان اهالي جلفا به اين مراسم ها اهميت نمي دهند و مثلا امسال هنگام سال نو عده کمي به کليساها رفتند.»

کليساي وانک به عنوان يکي از آثار مهم تاريخي اکنون يکي از مراکز گردشگري جلفا هم محسوب مي شود. اين کليسا امروز نقش تعيين کننده اي در جمع آوري گردشگر هايي که به اصفهان مي آيند دارد. ورود گردشگري به جلفا مي تواند همچنان آينده اين محله را خوشبينانه رقم بزند.

 در سال 1381 حدود 2000 نفر پيرو در اصفهان زندگي مي کنند که کليساي متعلق به عصر صفوي ساخته شده در دوران قاجار متعلق به آن هاست. 600 تن از مسيحيان در قالب 15 خانوار پيرو کليساي بوده که ارمني تبار و گريگور هستند. 34 خانوار آشوري نيز در اصفهان زندگي مي کنند که 30 خانوار در شاهين شهر و 4 خانوار در جلفا به سر مي برند. جلفا در گذشته داراي 24 و به روايتي 36 کليسا بوده که تعدادي از آنها به مرور زمان ويران شده است.

خانه مارتا پيترز، يادگاري از گذشته

در جلفا منازل قديمي عهد صفوي نيز وجود دارد.يکي از معروف ترين اين خانه ها خانه قديمي مارتاپيترز معروف به خانه جايي از بناهاي تاريخي و با ارزش دوره صفويه است که با توجه به مدارک موجود و بررسي هاي انجام شده در آن روزگار وسعت زمين و ساختمان هاي آن بيش از مساحت فعلي بوده است.

اين خانه که در تقاطع خيابان حکيم نظامي و کوچه کليساي وانک قرار دارد متشکل از بخش هاي مختلفي است که شامل چند ساختمان جدا از يکديگر در جبهه هاي مختلف است. ساختمان اصلي خانه را بخش تابستاني جنوبي آن تشکيل مي دهد.

ساختمان زمستاني شمالي آن که بخش بسياري از آن در تعريض کوچه کليسا منهدم شده از بقاياي اصلي خانه به شمار مي رفته است. خانه مارتاپيترز که در زمان صفويه به محل سکونت و زندگي جاني کشيش يکي از روحانيان کليساهاي اصفهان بوده است در حال حاضر، در اختيار دانشگاه فارابي است و به دليل استقرار بر سر راه کليساي وانک و قرار گرفتن در مرکز شهر مورد بازديد گردشگران خارجي قرار مي گيرد.

محله جلفا هرچند امروز مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز راه نپموده زيادي تا رسيدن به تاريخ گذشته خود دارد. جلفا هنوز هم به عنوان يک اسم مهم در محله هاي تاريخي اصفهان خودنمايي مي کند و آثار تاريخي آن، از کليسا گرفته تا مدارس تاريخي و خانه ها، بخش مهمي از تاريخ اصفهان است.


فصل دوم: آشنایی با حوزه ی بلافصل و نقش آن در حوزه ی مداخله

 

بخش اول :

بررسي وضع موجود

جايگاه و موقعيت منطقه

منطقه پنج در جنوب غربي اصفهان و در دامنه هاي شمالي كوه صفه قرار گرفته است. اين منطقه از شمال به رودخانه زاينده رود و معابر حاشيه آن يعني بلوار هاي ملت، سعدي و عبدالله خان،‌از شرق به خيابان چهارباغ بالا، از غرب به ادامه بلوار عبدالله خان و خيابان ورودي شهرك امير حمزه و از جنوب به خيابان كمكي ارتش محدود است. بر اساس تقسيمات طرح جامع اين منطقه جزو محدوده،مركزي، مركزي شهر ئ يكي از مناطق ششگانه آن به شمار مي رود. مساحت اين منطقه بنا به محاسبات طرح تفصيلي معادل 8/893 هكتار و برابر 57/6 درصد مساحت شهر اصفهان و 1/11 درصد مساحت محدوده مركزي آن است. منطقه پنج كوچكترين منطقه در محدوده مركزي اصفهان به شمار مي رود.

به لحاظ ساختار كالبدي، اجتماعي و اقتصادي ويژه، اين منطقه جزو فضاهاي با اهميت و خاص شهر اصفهان به شمار مي رود. از جمله خصوصيات مهم منطقه در برگرفتن مهمترين محور شهري اصفهان (چهارباغ بالا) و قسمتي از منطقه تاريخي اصفهان از جمله جلفا و بخش قابل ملاحظه اي از بناهاي تاريخي شهر در اين منطقه،‌مجاورت با يكي از دو دانشگاه بزرگ اصفهان،‌همجواري با كوه صفه به عنوان نقطه پاياني محور تاريخي شهر كه در حال حاضر يكي از چند گردشگاه مهم شهر نيز محسوب مي گردد، همجواري با زاينده رود و برخورداري از فضاهاي تنفسي و گردشگاهي حاشيه آن و نيز وجود يك سيستم ارتباطي نسبتا گسترده و منضبت است.

مجموعه اين شرايط و ساير ويژگي ها،‌تصوير تقريبا منسجم و يكپارچه اي را از منطقه به نمايش گذاشته است كه نشانگر رشد و توسعه همپاي اين منطقه با شهر است اين پيوند و عدم انفصال باعث گرديده،‌منطقه پنج جزيي جدايي ناپذير از هسته اصلي شهر تصور گردد.

نقشه شماره 1 موقعيت منطقه را در شهر نشان مي دهد.

 

فهرست مطالب مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها), در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • مقدمه 3
  • فصل اول – مطالعات پایه 15-4
  • فصل دوم – آشنایی با حوضه بلافصل و نقش آن در حوزه ی مداخله  16-126
  • فصل سوم – جغرافیای تاریخی 151-127
  • فصل چهارم –  تجزیه و تحلیل وضع موجود کاربری ها 163-152
  • فصل پنجم – شناخت وضع موجود (محیط کالبدی207-164
  • فصل ششم – شناخت وضع موجود (محیط اجتماعی218-208
  • فصل هفتم – شناخت وضع موجود (محیط بصری:منظره شهری222-219

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها) را به قیمت 17900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9314
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی منطقه 5 اصفهان (سنگتراشها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.