0
0

دانلود مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی

707 بازدید

انسان همواره براي گرم کردن محل زندگي خود در فصل سرما ، به دنبال ساخت وسايل گرمازا بوده است . در ابتدا با سوزاندن موادي مانند گياهان و چوب و بعدها با کشف و استخراج معادن انواع سوختهاي فسيلي ، از وسايلي مانند بخاري و آبگرمکن استفاده کرده است . ولي به تدريج با گسترش شهر نشيني… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی دنبال نمایید. این فایل شامل 94 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی

مشخصات فایل طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی

عنوان: طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 94
حجم فایل : 1,83 مگابایت

بخشی از  مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

 

طبقه بندي بويلرها :

بويلرها طبقه بنديهاي مختلفي دارند که در زير به آنها اشاره شده است :

1-1- طبقه بندي از نظر مصارف بويلر:

بويلرها را از نظر نوع مصرفي که در صنايع مختلف دارند ، مي توان دسته بندي کرد : بعضي از آنها براي توليد انرژي الکتريکي بکار مي روند و برخي ديگر براي تهيه آب داغ يا بخار خشک و اشباع ساخته مي شوند . در صنايع حمل و نقل ( زميني يا دريايي ) به طرحهاي خاصي از بويلرها نياز است . همچنين در جوار واحدهاي عظيم بخارساز نيروگاهي ، بويلرهاي خاصي به عنوان بويلر کمکي نصب مي شوند .

1-2- طبقه بندي از نظر فشار سيکل آب و بخار :

از نظر فشار کاري عموماً سه نوع بويلر وجود دارد :

  • بويلرهاي مينياتوري با حد اکثر فشار 7 bar جهت توليد آب داغ يا بخار خشک و اشباع با حد اکثر سطوح تبادل حرارتي 2m²
  • بويلرهاي کم فشار که براي توليد آب داغ و بخار خشک و اشباع به کار مي روند ، که اگر اين بويلرها براي توليد آب داغ بکار روند ، طبق استانداردهاي ASME براي حد اکثرفشار 10bar و دماي 120˚c ساخته مي شوند .
  • بويلرهاي قدرتمند ( ( power boilers که براي تهيه بخار اشباع يا بخار داغ با فشار بالاتر از 12bar ساخته مي شوند . اغلب بويلرهاي نيروگاهي از اين نوع هستند .

1-3-  طبقه بندي از نظر مصالح صنعتي و متالوژيکي :

انجمن مهندسان مکانيک آمريکا (ASME ) در اين مورد استانداردهاي دقيق و مبسوطي دارند که طبق آن ، بويلرهاي قدرتمند از انواع فولادهاي کم کربن ، آلياژي و پر آلياژي ساخته مي شوند . همچنين بويلرهاي کم فشار از چدن يا فولاد و بويلرهاي مينياتوري از مس يا فولادهاي ضد زنگ ساخته مي شوند .

1-4-  طبقه بندي از نظر سطوح تبادل حرارتي :

اين طبقه بندي از طرف انستيتو بويلرهاي فولادي آمريکا(¡ ( SBIبراي بويلرهاي فولادي کم ظرفيت غير نيروگاهي صورت گرفته که آنها را به سه دسته تقسيم مي کنند :

  • از13m² تا 350m² سطح تبادل حرارتي ، با خروجي 648 تا 18810kj
  • سطح تبادل حرارتي از 2m²تا 30m² با خروجي حد اکثر 1880kj
  • بويلرهاي با سوخت فسيلي حد اکثر با خروجي 1880kj

 البته روشن است که سطوح تبادل حرارتي بويلرهاي نيروگاهي بسيار بيش ازاين مقادير است .

1-5-  طبقه بندي از نظر محتواي لوله ها :

1) ديگهاي بخار فاير تيوب ( fire tube) : بويلرهايي که در آنها آتش و گازهاي حاصل از احتراق از درون لوله ها جريان مي يابد و سيال انرژي گيرنده ( آب ) در خارج لوله ها مي جوشد .

2) ديگهاي بخار واتر تيوب ( water tube) : بويلرهايي که در آنها سيال انرژي گيرنده ( آب ) در درون لوله ها جريان دارد و محصولات احتراق در بيرون از لوله ها حرکت مي کنند .

بويلرهاي فاير تيوب بخارساز حد اکثر براي فشار17bar و با خروجي 11.3m³/hr ساخته مي شوند ، اما بويلرهاي واتر تيوب حتي براي فشارهاي فوق بحراني آب و تناژهاي بسيار بالا طراحي و ساخته مي شوند .

1-6-  طبقه بندي از نظر فشار کوره بويلر:

اگر فشار داخل کوره بويلر مد نظر باشد ، از اين نظر بويلرها به سه دسته تقسيم مي شوند : بويلرهاي تحت فشار ، بويلرهاي با فشار اتمسفريک و بويلرهاي تحت خلا .

بايستي به اين نکته اشاره کرد که نوع کوره يک بويلر از نظر فشار درون آن ، در پيدايش لوازمي نظير دمنده هواي احتراق و مکنده دود و گازها دخيل است . همچنين با توجه به فشار کوره ، سيستم تخليه گازها از دودکش متغير خواهد بود .

1-7-  طبقه بندي از نظرنوع احتراق :

بويلرها از نظر نوع احتراق به دو دسته تقسيم مي شوند : بويلرهاي با احتراق دروني و بيروني .

در بويلرهاي با احتراق دروني ، کوره داراي مشعل و لوازم لازم براي احتراق خواهد بود . اما در بويلرهاي با احتراق بيروني ، ماحصل محصولات احتراق سيستمهاي ديگر تخليه شده و از انرژي آ نها براي جوشاندن آب استفاده مي گردد ، مانند سيکلهاي ترکيبي .

1-8-  طبقه بندي از نظرمنبع انرژي بويلر :

انرژي مورد تبديل در بويلرها ممکن است از احتراق سوختهاي فسيلي تامين شود . همچنين اين امکان وجود دارد که تامين حرارت سيال عامل را تحولي شيميايي غير از احتراق به عهده گيرد . در برخي از بويلرها انرژي الکتريکي عامل افزايش دماي سيال عامل مي باشد . حتي ممکن است اين انرژي از منابع انرژي هسته اي تامين گردد . در اين صورت ساختار بويلرها تفاوت هاي عمده اي با يکديگر خواهند داشت .

1-9-  طبقه بندي از نظرنوع سيال عامل :

سيال عاملي که دربويلرها موجب جذب حرارت مي شود ومي جوشد ، ممکن است آب ، بخار آب يا جيوه باشد .

1-10-  طبقه بندي از نظرنوع سيرکولاسيون سيال عامل :

بويلرها از اين نظر به سه دسته تقسيم مي شوند :

  • بويلربا سيرکولاسيون طبيعي : که در اين صورت نيروي ايجاد شده از اختلاف دانسيته سيال عامل قبل از انتقال حرارت و بعد از آن ، عامل سيرکولاسيون خواهد بود . البته اين نيرو بايد به اندازه اي کافي باشد که باعث افت سرعت سيال به هنگام گرفتن انرژي حرارتي نشود و جدايش بخار اشباع از آب جوشان در داخل درام به زحمت نيفتد .
  • بويلر با سيرکولاسيون اجباري : که دراين حالت عامل حرکت سيال ، مولد هاي خارجي ( boiler circulating pumps ) خواهند بود . پس در اين نوع سيرکولاسيون محدوديت فشار براي سيال منتفي مي شود .
  • بويلر با سيرکولاسيون مختلط : ممکن است بويلري براي توليد بخار داغ در دو حوزه فشاري کار کند که در آن صورت ، در فشار پايين ، هنگامي که نيروي حاصل از اختلاف دانسيته ها کافي باشد ، سيرکولاسيون طبيعي ، و هنگام افزايش تناژ بويلر( افزايش فشار) سيرکولاسيون اجباري مي شود.

1-11-  طبقه بندي از نظرنام سازنده بويلر :

نام سازنده بويلر يا ابداع کننده بويلر ، نه تنها از نظر کيفيت طرح ، بلکه از نظر شکل ، سيرکولاسيون و … مي تواند براي مصرف کننده مشکل گشا باشد . در شکل زير ، شش طرح بويلر با نام سازنده آنها آمده است . براي مثال ، Lamont يک بويلر درام دار و زير نقطه بحراني است ، اما Benson يک بويلر بدون درام و بالاي نقطه بحراني است .

1-12-  طبقه بندي از نظرشکل و موقعيت لوله هاي بويلر :

بويلرها از اين نظربه سه دسته تقسيم مي شوند : بويلر با لوله هاي افقي ، بويلر با لوله هاي قائم و بويلر با لوله هاي خميده .

1-13- تشخيص پارامترهاي يک بويلر از روي نمودار :

نمودار1-1 به عنوان کليدي جهت مشخص کردن فشار کاري ، تناژ ، نوع سيرکولاسيون ، نوع بخار توليدي و پيدايش باز گرمايش انواع بويلرها عمل مي کند :

فصل دوم :

انواع بويلرها و عملكرد آنها

در اين فصل به بررسي و تشريح ديگهاي بخار،ازنظرجنس ( ديگهاي چدني و فولادي ) وازنظرمحتواي لوله ها ( ديگهاي فاير تيوب و واتر تيوب )، و همچنين ديگهاي پکيج خواهيم پرداخت .

2-1- ديگهاي چدني :

اين نوع ديگها از قطعات چدني مجزايي که به يکديگر متصل مي شوند ، تشکيل مي شود که درآنها تعدادي پيچهاي فشاري ، واشرها ، مجراي مناسب براي عبور آب و محصولات احتراق بکار رفته است .تعداد پره ها در يک ديگ تعيين کننده اندازه و ظرفيت آن است .

اين پره ها مي توانند افقي يا عمودي باشند که معمولاً نوع عمودي آن متداول تر است .

شعله مشعل در فضاي وسط پره ايجاد شده و گازهاي داغ حاصل از احتراق سوخت ، از مجراهاي خاصي که براي افزايش بازده ديگ در نظر گرفته شده ، عبور مي کنند . براي جلو گيري از برخورد مستقيم شعله با بدنه پره هاي ديگ مي توان با آجر و خاک نسوز داخل ديگ را آجرچيني کرد .

ظرفيت حرارتي ديگهاي چدني معمولاً پايين بوده و حد اکثر در حدود 700000KCal/hr مي باشد .در ديگهاي با ظرفيت بالا ممکن است هر پره ديگ از دو قطعه تشکيل شود .

براي سيستمهاي حرارت مرکزي با ظرفيت حرارتي بالا مي توان از ديگهاي چدني به صورت موازي استفاده کرد . ديگهاي چدني اصولاً براي توليد آب گرم طراحي مي شوند و کمتر براي توليد بخار استفاده مي شوند . اين ديگها معمولاً در فشارهاي پايين ( 3-5 اتمسفر) قابل استفاده مي باشند . براي سيستمهاي با فشار بالاتر ، از ديگهاي فولادي استفاده مي شود .

پره هاي ديگهاي چدني به وسيله بوشن به يکديگر متصل مي شوند . با توجه به اينکه پره هاي اين ديگها قابل جدا شدن مي باشند ، حمل و نقل آنها درمقايسه با ديگهاي فولادي به سادگي صورت مي گيرد . با افزايش يا کاهش تعداد محدودي از پره هاي ديگ چدني مي توان ظرفيت حرارتي آن را تغيير داد .

ديگهاي چدني در مقابل زنگ زدن و خوردگي بسيار مقاوم هستند ، اما ، مشکل اصلي آنها پيدايش ترک در جداره پره هاست که به ترکيدن ديگ معروف است . با توجه به اينکه جوشکاري چدن مشکل است ، اغلب ترک برداشتن پره منجر به تعويض آن مي شود که اين خود با مشکلاتي از جمله باز کردن اتصالات ديگ ، تعويض پره ، بستن ديگ و مسائل آب بندي  ديگ همراه است .پيدايش ترک بر روي پره هاي ديگ مي تواند به علل زير باشد :

  • برخورد مستقيم شعله به جدار پره و ايجاد تنشهاي حرارتي .
  • ايجاد رسوب در روي سطح داخلي پره ها و در نتيجه افزايش زمان کار مشعل و توليد شعله در محفظه احتراق ديگ .
  • فشار زياد آب داخل ديگ .
  • گرم و سرد شدن ناگهاني ديگ .

ديگهاي چدني ممکن است ازنوع dry base(که درآنها مشعل درقسمت زيرين قراردارد ) ، wet base ( که در آنها مشعل توسط مجراهاي آب محاصره شده است ) ويا wet leg

 ( که در آنها قسمتهاي بالايي و پهلويي مشعل توسط مجراهاي آب در برگرفته شده است ) ساخته شوند .در مجموع ديگهاي آبگرم چدني با دارا بودن دوام بيشتر ، قابليت افزايش ظرفيت ديگ و فشار پايين نسبت به ساير انواع ديگها ، مناسبتر مي باشند .

ديگهاي چدني بزرگ در محل موتورخانه جمع و به مرحله بهره برداري مي رسند ، اما ديگهاي چدني کوچکتر را مي توان درکارخانه توليد کننده ، مونتاژ، تست و بسته بندي کرد .

در شکل 2-1 نمونه اي از قطعات تشکيل دهنده يک ديگ چدني نمايش داده شده است :

 

 

فهرست مطالب مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • الف – مقدمه
  • ب – ديگ بخار و جايگاه آن در نيروگاه حرارتي
  • فصل اول : طبقه بندي بويلرها
  • 1-1-        طبقه بندي از نظر مصارف بويلر
  • 1-2-        طبقه بندي از نظر فشار سيكل آب و بخار
  • 1-3-        طبقه بندي از نظر مصالح صنعتي و متالوژيكي
  • 1-4-        طبقه بندي از نظر سطوح تبادل حرارتي
  • 1-5-        طبقه بندي از نظر محتواي لوله ها
  • 1-6-        طبقه بندي از نظر فشار كوره بويلر
  • 1-7-        طبقه بندي از نظر نوع احتراق
  • 1-8-        طبقه بندي از نظر منبع انرژي بويلر
  • 1-9-        طبقه بندي از نظرنوع سيال عامل
  • 1-10-      طبقه بندي از نظر نوع سيركولاسيون سيال عامل
  • 1-11-      طبقه بندي از نظر نام سازنده بويلر
  • 1-12-      طبقه بندي از نظر شكل و موقعيت لوله هاي بويلر
  • 1-13-      تشخيص پارامترهاي يك بويلر از روي نمودار
  • فصل دوم : انواع بويلر ها و عملكرد آنها
  • 2-1- ديگ هاي چدني
  • 2-2- ديگ هاي فولادي
  • 2-2-1- تاريخچه و عملكرد بويلرهاي فايرتيوب
  • 2-2-1-1- انواع بويلرهاي فايرتيوب
  • 2-2-2- تاريخچه و عملكرد بويلرهاي واتر تيوب
  • 2-2-2-1- انواع بويلرهاي واترتيوب
  • 2-3- بويلرهاي نيروگاهي و انواع آنها
  • 2-3-1- ديگ هاي بخار با سيركولاسيون طبيعي
  • 2-3-2- ديگ هاي بخار با سيركولاسيون اجباري
  • 2-3-2-1- بويلر با سيركولاسيون اجباري و زير نقطه بحراني با درام
  • 2-3-2-2- بويلر با سيركولاسيون اجباري و زير نقطه بحراني و يكبار گذر
  • 2-4- ديگ هاي پكيج
  • 2-5- نحوه انتخاب ديگ بخار
  • فصل سوم : تشريح اجزاي ديگ بخار
  • 3-1- مدارهاي عملكرد ديگ هاي بخار
  • 3-1-1- مدار آب و بخار و اجزاي آن
  • 3-1-1-1- كوره
  • 3-1-1-2- لوله اصلي تغذيه آب بويلر
  • 3-1-1-3- پمپ تغذيه آب بويلر
  • 3-1-1-4- ري هيترها
  • 3-1-1-5- اكونومايزر
  • 3-1-1-6- پيش گرم كن دوار يا يانگستروم
  • 3-1-1-7- دي سوپرهيترها
  • 3-1-1-8- شيرهاي اطمينان
  • 3-1-2- مدار سوخت و هوا و اجزاي آن
  • 3-1-2-1- تعريف سوخت و انواع آن
  • 3-1-2-2- ارزش حرارتي
  • 3-1-2-3- احتراق و تعريف آن
  • 3-1-2-4- محصولات احتراق
  • 3-1-2-5- راندمان احتراق
  • 3-2- مشعل ها و انواع آنها
  • 3-2-1- مشعل هاي تبخيري
  • 3-2-2- مشعل هاي پودر كننده
  • 3-2-3- مشعل هاي گريز از مركز
  • 3-3- بازده حرارتي ديگ هاي بخار
  • فصل چهارم : رسوبات و خورندگي در ديگ هاي بخار
  • 4-1- رسوبات و خورندگي در ديگ هاي بخار
  • 4-2- شستشوي ديگ هاي بخار
  • 4-3- روش هاي تعيين ميزان آلودگي سطوح حرارتي ديگ هاي بخار
  • 4-3-1- روش دستي
  • 4-3-2- روش كاتديك
  • فصل پنجم : نصب ، راه اندازي و بهره برداري از ديگ هاي بخار
  • 5-1- نحوه نصب ديگ هاي حرارت مركزي
  • 5-2- راه اندازي و بهره برداري از ديگ هاي بخار
  • 5-2-1- بازديدهاي قبل از راه اندازي
  • 5-2-2- پركردن ديگ هاي بخار
  • 5-2-3- سيستم كنترل وزش ديگ بخار
  • 5-2-4- مشعل هاي سوخت سبك ( آتش زا )
  • 5-2-5- تخليه از زير ديگ و تخليه معمولي
  • 5-2-6- خواباندن عادي جهت ذخيره نگاه داشتن واحد
  • 5-2-7- خواباندن عادي به منظور كار تعميراتي
  • 5-2-8- خواباندن اضطراري واحد
  • 5-2-9- راه اندازي ديگ هاي بخار گازسوز
  • 5-2-10- خواباندن ديگ بخار گازسوز
  • فصل ششم : كنترل و بازرسي ديگ هاي بخار
  • 6-1- كنترل ديگ هاي بخار
  • 6-1-1- كنترل فشار
  • 6-1-2- كنترل درجه حرارت بخار
  • 6-1-3- كنترل سوخت و هوا
  • 6-1-4- كنترل آب تغذيه
  • 6-2- بازرسي اساسي ساليانه ديگ هاي بخار
  • فصل هفتم : طراحي و ساخت ديگ هاي بخار
  • 7-1- طراحي ديگ هاي بخار
  • 7-2- نحوه ساخت ديگ هاي بخار
  • 7-3- مراحل ساخت ديگ هاي چدني شركت ايرفو
  • 7-3-1- تهيه مواد اوليه
  • 7-3-2- تاييد مواد اوليه توسط كارشناسان
  • 7-3-3- آزمايشگاه و خدمات لازم جهت تاييد مواد اوليه
  • 7-3-4- انبار و توزيع مواد
  • 7-3-5- آزمايشگاه و كنترل آناليز ذوب
  • 7-3-6- تهيه ذوب ديگ ها و عمليات ذوب ريزي
  • 7-3-7- قالبگيري و ماهيچه گيري ديگ ها
  • 7-3-8- ورقكاري و نقاشي
  • 7-3-9- تخليه ديگ ها از ماسه و مراحل تكميلي
  • 7-3-10- تست هيدرواستاتيك پره ها
  • 7-3-11- ماشينكاري پره ها و مونتاژ
  • 7-3-12- بسته بندي و تحويل به انبار
  • 7-3-13- تحويل ديگ چدني به مصرف كننده
  • 7-3-14- بازرسي و آزمايش در حين فرآيند و فنون آماري در شركت ايرفو
  • فصل هشتم : تعمير و نگهداري ديگ هاي بخار
  • 8-1- نگهداري ديگ هاي بخار غير فعال
  • 8-1-1- نگهداري ديگ بخار به روش خشك
  • 8-1-2- نگهداري ديگ بخار به روش تر
  • 8-2- نگهداري ناحيه احتراق در ديگ هاي بخار
  • 8-3- رفع عيوب در ديگ هاي بخار
  • ميهماني نهار درون يك ديگ بخار
  • منابع و مراجع

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9272
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله طراحی, ساخت و نصب بویلرهای صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.