0
0

دانلود مقاله بررسی ایمنی و امنیت در شهر

743 بازدید

خیابان به عنوان بخشی از عنصر طراحی شهر، نقشی کلیدی در ساخت آن دارد و به تعبير لویی کان، خیابان حتی نقشی فراتر از میدان ها و پلازاهای تشریفاتی داشته و از آن به عنوان «تاق واقعی شهر» یاد می شود (گلدبرگر، ۱۳۹۶). در این راستا، عدم توجه به ایمنی و امنیت و نیز مؤلفه های… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ایمنی و امنیت در شهر دنبال نمایید. این فایل شامل 23 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی ایمنی و امنیت در شهر

مشخصات فایل بررسی ایمنی و امنیت در شهر

عنوان: بررسی ایمنی و امنیت در شهر
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 23
حجم فایل : 73 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ایمنی و امنیت در شهر را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

خیابان به عنوان بخشی از عنصر طراحی شهر، نقشی کلیدی در ساخت آن دارد و به تعبير لویی کان، خیابان حتی نقشی فراتر از میدان ها و پلازاهای تشریفاتی داشته و از آن به عنوان «تاق واقعی شهر» یاد می شود (گلدبرگر، ۱۳۹۶). در این راستا، عدم توجه به ایمنی و امنیت و نیز مؤلفه های سلامت در خیابان شهری، شهر و شهروندان را از وجود فضاهای جمعی و اجتماعی سالم بی بهره گذاشته است. این در حالی است که اگر خیابان، فضایی ایمن، امن و مطلوب را فراهم سازد و فعالیت ها و تفریحات سالم به گونه ای سازمان یافته و مطابق با ارزش های جامعه میسر گردد، حضور فعال مردم و به تبع آن، سلامت جسمی و روحی شهروندان افزایش می یابد.

خیابان های سالم و امن، به خیابان هایی اطلاق می گردد که فعالیت فیزیکی را تسهیل نموده، ایمنی ترافیک را بهبود بخشیده و در معرض خطر قرار گرفتن آلودگی های مضر را کاهش دهد. در حقیقت، نقش خیابان، تنها شامل جابه جایی مردم نمی شود بلکه کارکردهای فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی برای آن قابل تصور می باشد. به عبارتی دیگر، خیابان سالم، مفهومی است که گزینه های حمل و نقل فعال را در سطح وسیعی فراهم نموده و امکان فعالیت فیزیکی را برای ساکنان فراهم می آورد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن و جدی از قبیل دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد (گزارش سلامت عمومی تورنتو، ۲۰۱۴).

بیان مسأله

بسیاری از خیابان های شهری معاصر با ویژگی های جسمی و روانی شهروندان خود سازگاری کافی ندارند. مشکلات محیطی- کالبدی از قبیل محدودیت سرانه فضاهای سبز و باز، کفسازی نامناسب، کیفیت نامناسب جداره، کیفیت پایین محیط شهری، آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از مدیریت نامناسب ترافیک شهری و … ، عوامل تهدید سلامت انسان شهری معاصر را تشکیل می دهند. علاوه بر این، سبک جدید زندگی و تغییرات اقتصادی نیز به این مشکلات دامن زده و منجر به بروز بیماریهای عصر مدرن از قبیل دیابت و چاقی مفرط گشته است؛ که سلامت شهروندان را به طور جدی تهدید می نماید. در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم به منظور ارتقاء ایمنی و امنیت خیابان شهری، کاهش تعاملات اجتماعی چهره به چهره و ناپایداری اجتماعی دور از ذهن نخواهد بود که در این صورت، بر سلامت روحی- روانی شهروندان تأثیر بسزایی خواهد داشت. سلامتی و امنیت شهروندان، می تواند توسط محیط اجتماعی خیابان تحت تأثیر قرار بگیرد که شامل روابط اجتماعی بین ساکنان، بازدید کنندگان و میزان اعتماد متقابل و ارتباط میان کاربران خیابان است. با توجه به مسائل مطرح شده، شناسایی و ارزیابی تأثیر شاخص های ایمنی و امنیت بر سلامت خیابان های شهری، می تواند به ارائه راهبردهای عملیاتی ارتقاء ایمنی و امنیت در خیابان های شهری منجر شده و در این صورت، با افزایش حضور پذیری و فعالیت فیزیکی مردم در خیابان های شهری، سلامت جسمی و روحی شهروندان تضمین خواهد گردید.

مبانی نظری

معتبرترین تعریفی که از سلامت ارائه شده است مربوط به اساسنامه سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۶ است که بر اساس آن سلامت عبارت است از وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه تنها نبودن بیماری و معلولیت (سازمان بهداشت جهانی،۱ ۲۰۱۳). از سویی، برخورداری از بالاترین استاندارد سلامتی، یکی از حقوق بنیادین هر انسان صرفنظر از نوع نژاد، سن ، مذهب، دیدگاه سیاسی و شرایط اوضاع اقتصادی و اجتماعی است (تسورو و بارتن، ۲۰۰۷۱: ۷).

از نظر دوهل، شهر می بایست از یکسو دارای محیط اجتماعی و کالبدی با چنان امکاناتی باشد که فعالیت های افرادی که در حال حاضر در شهر زندگی می کنند به سهولت و با کارایی مطلوب و سالم امکان پذیر سازد (در عرض زمان) و از سوی دیگر شهر می باید برای تأمین نیازهای فزاینده و متغیر تأمین کننده شرایط لازم زندگی سالم شهروندان در طول زمان)، از توانایی لازم برخوردار شود (صالحی،۵۳:۱۳۸۵ ؛ به نقل از طبیبیان، ۶۱:۱۳۷۶ ).

خیابان های سالم، بر سلامتی عمومی از طریق کاستن میزان تلفات و جراحات ترافیک، کاهش میزان آلودگی صوتی و آلودگی هوا تأثیر می گذارد. علاوه بر این، محیط خیابان، یکی از عواملی است که بر فعالیت فیزیکی تأثیر می گذارد که بر چاقی تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده اند که در خیابان هایی با همبستگی اجتماعی و مشارکت بیشتر، نرخ ارتکاب قتل، پایین تر بوده است. در مقابل، خیابان هایی با همبستگی اجتماعی کمتر و درجات بالاتری از ناهنجاری های اجتماعی، می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود (کوبین و همکاران، ۲۰۰۶). هم چنین تحقیقات نشان داده اند که ساختمان ها، خیابان ها و دیگر ویژگی های محیط مصنوع، بر مصرف سیگار، ورزش و چاقی اثر می گذارند. به عنوان مثال، درصد افرادی که تحرک بدنی دارند؛ در محیط هایی که امکانات بهتری از لحاظ تأمین فضاهایی برای ورزش مانند مانند پارکها و مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری عرضه می کنند و الگوی طراحی شبکه معابرشان، کمترین موانع را برای پیاده روی افراد ایجاد می کند و محیطی تمیز و عاری از وندالیسم و دیوار نوشته ها دارند، بیشتر است.

اجرای خیابان های سالم، موجب افزایش فعالیت فیزیکی، ارتقاء ایمنی ترافیک، کاهش وزن و بهبود سلامتی اجتماعی، روحی و فیزیکی ساکنین شده است (دومباغ، ۲۰۰۵). تحقیقات دیگر نشان داده که پیاده روی و دوچرخه سواری شهروندان، به دلیل عدم آلوده نمودن هوا، موجب پاکیزگی هوای شهری خواهد بود. در حقیقت، توسعه شبکه ارتباطی خیابان، یکی از مهم ترین خصوصیات محیط زیست شهری در راستای ارتقاء فعالیت فیزیکی است (ائتلاف خیابان های کامل میشیگان، ۲۰۱۴)

کاهش خطر و افزایش ایمنی حرکت در خیابان ها به گونه ای که افراد در زمان پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی احساس امنیت نمایند، ضروری است. دلیل اصلی استفاده نکردن از دوچرخه و اجازه ندادن به پیاده روی کودکان، نگرانی های امنیتی است. در این راستا، تحقیقات نشان داده اند که ترس از جرم با پیاده روی کمتر بزرگسالان و بازی کردن کمتر کودکان در ارتباط است که تأثیر مستقیمی بر سلامت آنان خواهد داشت (نسر، ۲۰۱۵). هم چنین ترس از عدم وجود ایمنی شخصی، دلیل مشترک نوجوانانی است که ترجیح میدهند پیاده به مدرسه نروند (گزارش اداره کنترل جرایم لندن، ۲۰۱۷). بر این اساس، خیابان هایی سالم و امن، میباشند که مردم بیشتری پیاده روی و دوچرخه سواری نموده و از حمل و نقل عمومی بهره می برند. در این خیابان ها، عابرین پیاده احساس امنیت دارند و چشمان خیابان با ایجاد نظارت غیررسمی باعث ارتقاء امنیت در این خیابان ها می گردد (جیکوبز، ۱۹۹۳). باید در نظر داشت که ارتقاء امنیت می تواند برای گروههای آسیب پذیر نیز مفید بوده و عاملی مهم در کمک به آنها برای فعالیت فیزیکی بیشتر باشد.

محققین دریافته اند که محلاتی پیاده مدارتر، ریسک چاقی را کاهش می دهند. افرادی که تا محل کار خود قدم می زنند ریسک ابتلا به چاقی را تا ۱۰٪ کاهش می دهند. در این راستا، شبکه خیابان های پیاده مدار با تقاطع هایی در فاصله۰/۲۵ مایلی از هر منزل مسکونی، در کاهش ابتلا به چاقی مؤثر شناخته شد. هم چنین اثرات آرام سازی ترافیک بر سرعت، قبل از وقوع تصادفات منجر به جرح، قابل مشاهده است. باید توجه داشت که سرعت وسایل نقلیه، تأثیر مستقیمی بر توانایی عابر پیاده برای نجات یافتن از تصادفات دارد. با افزایش سرعت ۱۰ مایل در هر ساعت، خطر مرگ ناشی از تصادف دو برابر می شود (بردن، ۲۰۰۶).

آلودگی صوتی شامل عواقب گوناگونی بر سلامتی انسان، چون تأثیر جسمانی مانند اختلال خواب، افزایش فشار خون و افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی باشد. قرار گرفتن در معرض صداهای کم و مداوم و یا سر و صداهای نیمه شب که هر چند وقت تکرار شود، می تواند اثرات مذکور را بر سلامتی انسانها داشته باشد (براباک، ۲۰۰۷). برای داشتن خیابان های امن، ایمن و سالم، جای گذاری مناسب درختان خیابان، چراغ های خیابانی با طراحی چشم نواز و نصب موانع مانند بولارد برای جداسازی تداخل پیاده و سواره و حفظ ایمنی عابرین پیاده، ضروری به نظر می رسد. خیابانی با روشنایی مناسب، سطح فعالیت عابر پیاده را افزایش داده و احساس امنیت را بهبود می بخشد (کلایدن و همکاران، ۲۰۰۶). هم چنین، روشنایی مناسب خیابان، امکان شناسایی مسیرها و موانع را به معلولین جسمی، حرکتی می دهد (واحد مشارکت در دسترسی برای معلولین،.(۲۰۰۷)

درختان خیابان و جعبه های کاشت نیز می تواند ترافیک را آرام نموده و خیابان را جذاب تر نماید. هم چنین نورپردازی مناسب نیز بر میزان حضور پذیری مردم و در نتیجه ارتقاء سلامت فضای خیابان، تأثیر مثبتی دارد. در واقع، ضرورت وجود نور در فضای شهری به عنوان اصلی ترین عنصر منظر شهری، امنیت فضای شهری را تضمین می نماید (احمدی، ۱۳۹۲: ۲۶). هم چنین نورپردازی می تواند با روشنایی فضاهای شهری و معابر عمومی، تقاطع ها، نمایان کردن مسیر سواره رو و پیاده رو و یا وجود مسیرهای خاص، ایمنی شهروندان در شهر را فراهم آورد( هیلیر، ۲۰۰۰: ۴۷)

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ایمنی و امنیت در شهر را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8953
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی ایمنی و امنیت در شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.