0
0

دانلود مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن

688 بازدید

یکی از بحران‌های مبتلا به جامعه جهانی عصر وابستگی دارویی به انواع مواد اعتیادآور است که به ویژه مغزهای جوانان و آینده‌سازان جوامع بشری را علاوه بر زیان‌های اقتصادی به تباهی فساد و فنا سوق می‌دهد.اعتیاد یک بیماری اصلی، پیش رونده … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن دنبال نمایید. این فایل شامل 46 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن

مشخصات فایل اعتیاد و درمان های مختلف آن

عنوان: اعتیاد و درمان های مختلف آن
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 46
حجم فایل : 200 کیلوبایت

بخشی از  مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

واژه اعتیاد به‌معنی عادت‌کردن و احساس نیاز است. در همین راستا، تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) بدین شرح است: وابستگی به مواد مخدّر، مجموعه‏ای از نشانه‏های جسمی، رفتاری و روان‌شناختی است که دلالت بر آن دارند که شخص با وجود داشتن مشکلات قابل توجه در رابطه با مصرف مواد، به مصرف آن ادامه می‏دهد و برای رفع این نیاز به انجام رفتارهای مخاطره‏آمیزی ناگزیر می‏گردد که زندگی اجتماعی و فردی وی را دچار اختلال می‌سازد.

روند مصرف مواد مخدّر با شیب ملایم در حال افزایش است. در واقع این میزان در مقایسه با سال 2009 به‌میزان 18% و نسبت به سال 2008، 12% افزایش داشته است .در ایران طبق آخرین تحقیقات صورت‌گرفته، تعداد مصرف‏کنندگان حدود 8/1 تا3/3 میلیون نفر اعلام شده است و نرخ شیوع مصرف مواد مخدّر در جمعیت 15 تا 64 سال، 65/2 می‏باشد. لازم به ذکر است که آمارهای منتشرشده از سوی سازمان‏های بین‏المللی و به‌خصوص سازمان جهانی مبارزه با مواد مخدّر و سازمان یونسکو، حاکی از کاهش سن مصرف‌کنندگان می‏باشد؛ به طوری که میزان مصرف مواد در گروه سنّی 15 تا 19 سال معادل 65/13%، گروه سنّی 20 تا 24 سال معادل 83/16%، گروه سنّی 25 تا 29 سال معادل 32/14% بوده و باقی موارد به گروه سنی 30 تا 64 سال اختصاص دارد. بنابراین گرایش به مصرف مواد مخدّر در سنین نوجوانی و جوانی بیش از سنین دیگر است. در همین راستا، خانواده به‌عنوان اولین منبع تأثیرگذار و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که در خلال دوران کودکی و نوجوانی، بر تصمیم فرد در انجام رفتارهای مخاطره‌آمیز، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‏نماید. محقّقان اعتقاد دارند که اعضای خانواده در صورت مصرف مواد مخدّر می‌توانند به‌عنوان الگوی مشاهده‌ای، در گرایش اعضای دیگر خانواده به مصرف مواد مخدّر، نقش مؤثّری ایفا کنند. تحقیقات نشان داده است که حدود 30 تا40 درصد نوجوانان دارای والدین مصرف‌کننده مواد، در آینده دچار وابستگی به مواد خواهند شد . در همین راستا Gunning و همکاران (2009)، مطالعه‏ای را با عنوان «پیش‏بینی همزمان پیامدهای مصرف مواد در میان بالغین روسی و آمریکایی» انجام دادند. نتایج مطالعه آنها نشان داد که در میان عوامل اجتماعی- درون‌فردی، سوء مصرف مواد مخدّر در دوستان و سوء مصرف مواد مخدّر در خانواده، همبستگی مثبتی با گرایش فرد به اعتیاد دارند . همچنین نتایج Fals-Stewart و همکاران (2004) نشان داد، والدینی که سابقه سوء مصرف مواد دارند، سطوح پایینی از همکاری را در برنامه‏های مداخله‌ای برای خود و فرزندانشان دارا می‏باشند .

مداخلاتی که بر روی نوجوانان انجام می‏شود، اثرات مثبتی بر روی آنها دارد. این مداخلات اساساً بر پایه آموزش‌های گروهی همسالان و انجام آن در مدرسه به‌منظور استفاده از اثرات مثبت تأثیر همسالان انجام می‌گیرد . در واقع، نتایج تمامی این پژوهش‏ها بیانگر این است که تأثیر خانواده بر سوء مصرف مواد، امری اجتناب‌ناپذیر است و نوجوانان به‌شدّت تحت تأثیر والدین خود قرار دارند. از آنجایی که اوج تجلّی استعداد به اعتیاد در طی زندگی، اوایل نوجوانی تا اوایل جوانی می‏باشد ، بنابراین بهتر است که برنامه‏های پیشگیری نیز از همین سنین آغاز گردند. پژوهشگران با مرور عوامل خطرساز مصرف مواد در نوجوانان، 17 عامل بالقوّه را شناسایی کرده‌اند که در چهار حیطه کلی «خانواده»، «مدرسه»، «فردی/همسالان» و «اجتماعی» قرار می‌گیرند. از جمله عوامل خطر در حیطه فردی، داشتن نگرش مثبت نسبت به مواد است. بر اساس مطالعات انجام‌شده، بین نگرش‌ها و باورهای خاص در مورد مصرف مواد و شروع مصرف مواد، ارتباط وجود دارد . بنابراین می‏توان گفت که یکی از مهم‌ترین استراتژی‏ها در پیشگیری از اعتیاد، تغییر نگرش‌های مثبت و تثبیت نگرش‏های منفی نسبت به مصرف مواد مخدّر است. نگرش، یعنی باورهای فرد در مورد نتیجه و عاقبت هر کار و ارزشی که فرد برای این نتیجه قائل است. لازم به ذکر است که شکل‏گیری نگرش مثبت یا منفی نسبت به مصرف مواد مخدّر، ناشی از ترکیب دانش، اطلاعات، باورها و عواطف نوجوانان درباره مواد ‌مخدّر از یک‌‌سو و میزان ارزشمندی‌ است که برای آنها قائل است. علاوه بر این، از نظر روان‌شناختی افراد تمایل دارند، رفتارهایی را انجام دهند که اکثر مردم و گروه‏های مرجع، آنها را مناسب و مثبت ارزیابی می‌کنند.

یک سیستم روان‌درمانی مؤثّر بر نگرش افراد، شناخت‌درمانی است که می‏کوشد از طریق ایجاد تغییر در تفکّر معیوب و باورهای ناسازگارانه‏ای که زیر بنای واکنش‏های هیجانی را تشکیل می‏دهد، واکنش‏های هیجانی و رفتارهای خود آسیب‌زننده را کاهش دهد .. مؤلّفه‏های اصلی این مدل درمانی عبارتند از: شناسایی، خود بازنگری، تحلیل عملکردی عوامل پرخطر موقعیتی مرتبط با وسوسه و مصرف مواد، آموزش مهارت‏های مقابله‌ای اختصاصی، اصلاح کلی سبک زندگی و آموزش کنترل و مقابله با لغزش.

در همین راستا سلیمانی و همکاران (2015) مطالعه‏ای را با عنوان اثربخشی درمان شناختی- رفتاری در بی‏خوابی ناشی  از درمان نگهدارنده با متادون انجام دادند. این مطالعه نشان داد که شناخت‌درمانی، سبب بهبود کیفیّت کلّی خواب افراد مورد مطالعه شد. همچنین Watkins و همکاران (2012) مطالعه‌ای را با عنوان درمان شناختی- رفتاری گروهی بر بیماران وابسته به موادّ دچار افسردگی اساسی انجام دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که درمان شناختی- رفتاری، در بهبود افسردگی اساسی و دفعات لغزش بیماران وابسته به مواد مؤثّر بود؛ همچنین تغییرات اتفاق‌افتاده در پیگیری سه‌ماهه نیز دیده شد.

در واقع با ایجاد تغییر در الگوهای رفتاری یاد گرفته‌شده مصرف مواد در بافت اجتماعی و دوران کودکی و با استفاده از تأثیر تقویت‌کننده‏های مثبت و منفی به‌عنوان عوامل تداوم‌بخش مصرف مواد، سعی در کاهش شدّت پاسخ‏های سازش‌نیافته درمان‌جویان و آموزش مهارت‏های نوین شناختی و رفتاری در راستای کاهش رفتارهای ناخواسته و افزایش رفتارهای سازش‌یافته‌تر می‏شود . بر همین اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت‌درمانی گروهی عوارض تریاک، در نگرش به اعتیاد نوجوانان دارای والد معتاد انجام شد.

مواد مخدر، از مسائل مهم و جدی در سطح بین المللی است که از جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فیزیولوژیک بدان توجه می شود. در ایران به دلیل همجواری با کشورهای تولیدکننده این مواد، مسئله مواد مخدر ابعاد گسترده تری دارد. ایران به دلیل استراتژیک، از گذشته پلی میان شرق و غرب بوده و با توجه به همسایگی با افغانستان به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان مواد مخدر، همواره مسیری برای انتقال این مواد به ترکیه و از آنجا به کشورهای اروپایی برده است. مجاورت با افغانستان و ترانزیت مواد مخدر از راه ایران، از عوامل مهم مصرف مواد در ایران است؛ زیرا دسترسی به مواد مخدر آسان است. بنابراین، ایران از قربانیان اصلی مواد مخدر است و مصرف مواد مخدر، هر ساله جان بسیاری از ایرانیان را می گیرد و میلیاردها تومان ضرر به کشور وارد می کند.

از کارهای مهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر به ویژه در ایران با توجه به آمار بالای اعتیاد، شناخت جنبه های گوناگون مصرف مواد مخدر است. با شناخت درست ابعاد این مسئله، می توان مبارزه با مواد مخدر را به سامان تر، هماهنگ تر و مفیدتر پی گیری کرد. در سال های اخیر هم زمان با کنترل ورودی مواد به ایران، کارهای آموزشی و فرهنگ سازی در مبارزه با این مواد نیز صورت گرفته است. با این دیدگاه علمی، می توان امیدوار بود خودمهارگری انسان ها، زمینه هر گونه سوء استفاده دشمنان از حربه مواد مخدر را از بین ببرد

تعریف اختلالات اعتیادی و وابسته به مواد

مصرف مواد مخدر و مسئله اعتیاد، یکی مهم ترین مشکلات عصر حاضر است که گستره جهانی پیدا کرده و به یک معضل اجتماعی و خانوادگی نیز تبدیل شده است. علی رغم این که تلاش های گسترده ای که در سطح جهان برای کنترل مواد مخدر صورت گرفته است، شیوع مصرف مواد مخدر رو به افزایش است و سن مصرف مواد مخدر رو به کاهش. (عرفانی، پورسینا، 1392)

ماده مخدر یا روان گردان عبارت است از هر چیزی که در مقادیراندک موجب تغییرات قابل توجه در جسم، فکر یا هردو می شود. ماده مخدر یا روانگردان از سد خونی- مغزی عبور می کند و باعث رخداد تغییراتی در خُلق، ادراک یا عملکرد مغزی می شود، در حالی که بسیاری از داروها و مواد دیگر نمی توانند از این سد عبور کنند. نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی[1] (DSM-V) که توسط انجمن روان پزشکی آمریکا (2013) منتشر شده است، از 10 نوع ماده[2] نام می برد که عبارتند از: الکل[3]، کافئین[4]، کانابیس[5]، توهم زاها[6]، مواد استنشاقی[7]، مخدرهای افیونی[8]، آرام بخش ها و خواب آورها و مواد ضد اضطراب[9]، مواد محرک[10]، تنباکو[11] و سایر مواد ناشناخته. (عرفانی، پورسینا، 1392)

استفاده مداوم این مواد، موجب فعال شدن سیستم پاداش مغز می شود. احساس لذت ناشی از مصرف مواد ممکن است چنان عمیق باشد که فرد فعالیت های طبیعی را نادیده گرفته و مورد غفلت قرار دهد. اگرچه سازو کار دارویی هریک از مواد متفاوت است ولی ایجاد احساس لذت و سرخوشی در همه آنها مشابه است و به آن حالت ایجاد شده در فرد به اصطلاح «های[12]» گفته می شود. (عرفانی، پورسینا، 1392)

در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی[13]، از دو طبقه سوء مصرف مواد و وابستگی دارویی، نام برده شده است. سوء مصرف مواد به معنی مصرف یک ماده به صورت مداوم بر خلاف توجه به عواقب نامطلوب آن و وابستگی دارویی نیز به صورت استفاده اجباری و مداوم یک ماده برخلاف توجه به عواقب منفی و نامطلوب آن، تعریف شده است. در نسخه پنجم، به دلیل نبودن مرز تشخیص بین این دو طبقه، از یک واحد تحت عنوان اختلالات وابسته به مواد و اعتیاد[14] نام برده شده است. در همه انواع این اختلالات، مجموعه ای از علائم شناختی، رفتاری و جسمی در فرد نمایان شده، ولی فرد به دلیل احساس مثبت ناشی از مصرف مواد از یک طرف و پرهیز از احساس منفی ناشی از ترک مواد از طرف دیگر و با وجود این مشکلات و عواقب، به مصرف مواد به صورت اعتیاد ادامه می دهد. (عرفانی، پورسینا، 1392)

اختلالات وابسته به مواد بر اساس (DSM-V)

انجمن روان پزشکی آمریکا[15] (2013)، انواع این 10 طبقه اعتیاد را به شرح ذیل بیان نموده است:

اختلال مصرف الکل

معیارهای تشخیصی: الگوی مصرف مشکل ساز ماده که به تخریب بالینی مشخص و یا ناراحتی منجر      می شود و با حداقل دو مورد از موارد زیر در یک دوره زمانی 12 ماهه مشخص می شود:

1- مصرف الکل به میزان بیشتر و یا برای مدتی طولانی تر؛ 2- تمایل مدام و تلاش های ناموفق برای قطع یا کنترل مصرف الکل؛ 3- صرف زمان زیادی با مصرف، تهیه الکل و رهایی از اثرات؛ 4- ولع مصرف و یا میل فراوان و احساس ضرورت مصرف الکل؛ 5- بروز نارسایی در انجام امور و وظایف اصلی فرد در کار، مدرسه و منزل؛ 6- ایجاد یا تشدید مشکلات اجتماعی یا بین فردی تحت تأثیر ماده؛ 7- کاهش و یا حذف فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی، به دلیل مصرف الکل؛ 8- مصرف راجعه­ی الکل، در موقعیت هایی که از نظر فیزیکی خطرناک است؛ 9- ادامه مصرف الکل با وجود آگاهی از وجود مشکلات فیزیکی یا روانی مداوم یا راجعه تحت تأثیر ماده؛ 10- تحمل (نیاز برای افزایش مقدار الکل مصرفی برای دستیابی به اثرات دلخواه و کاهش مشخص اثر الکل، با تداوم مصرف به همان میزان قبل)؛ 11- سندرم ترک. (عرفانی، پورسینا، 1392)

شیوع مصرف: در میان مرد بالغ 4/12 درصد و در زنان 9/4 درصد است. بزرگترین گروه مصرف کننده، در میان افراد 18 تا 29 ساله با 2/16 درصد و کمترین میزان در میان افراد سن 65 سال و بالاتر، 5/1 درصد است. (عرفانی، پورسینا، 1392)

همبودی با سایر اختلالات: اختلالات دو قطبی، اسکیزوفرنی و اختلال شخیصت ضد اجتماعی با میزان اختلال مصرف الکل قابل توجهی افزایش یافته همراه است، و چندین اختلالات اضطرابی و افسردگی ممکن است به اختلال مصرف الکل ارتباط نیز هست. (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013)

معیارهای تشخیصی مسمومیت الکل

  1. A. پیدایش سندرمی برگشت پذیر مختص به یک ماده در نتیجه مصرف (یا مواجهه) اخیر در نتیجه مصرف الکل. B. تغییرات رفتاری یا روانی مشکل بالینی قابل ملاحظه (به عنوان مثال، جنسی و یا تهاجمی رفتار نامناسب، خلق و خوی ناپایدار، اختلال در قضاوت) که در طول مدت یا مدت کوتاهی پس از مصرف الکل است. C. یکی (یا بیشتر) از علائم و نشانه های زیر در طول، و یا مدت کوتاهی پس از استفاده از الکل روی می دهد: عدم سازگاری، راه رفتن ناپایدار، نیستاگموس (حرکت افقی و عمودی چشم)، اختلال در توجه و یا حافظه و بی حسی یا کما. D. علائم و نشانه ها منتسب به وضعیت پزشکی دیگری نیست و بهتر است اختلال روانی دیگر، از جمله مسمومیت یا ترک مواد دیگر توضیح داده نشده باشد. (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013)

معیارهای تشخیصی ترک الکل

  1. A. پیدایش سندرمی مختص الکل، در نتیجه قطع (یا کاهش) مصرف زیاد و طولانی آن. B. دو (یا بیشتر) از نشانه های مصرف الکل که در زیر آمده و در عرض چند ساعت تا چند روز پس از قطع (یا کاهش) مصرف بروز می کند: 1. بیش فعالی (به عنوان مثال، عرق کردن و یا ضربان قلب بیشتر از 100 ضربان در دقیقه). 2. افزایش لرزش دست. 3. بی خوابی. 4. حالت تهوع یا استفراغ. 5. توهمات بصری، لمسی، و یا شنوایی گذرا. 6. آشفتگی. 7. اضطراب. 8. تشنج تونیک و کلونیک. C. علائم و نشانه های معیار B، موجب پریشانی بالینی قابل ملاحظه و یا اختلال در کارکردهای مهم اجتماعی، شغلی، و یا دیگر از عملکردها است. D. علائم و نشانه ها منتسب به وضعیت پزشکی دیگری نیست و بهتر است اختلال روانی دیگر، از جمله مسمومیت یا ترک مواد دیگر توضیح داده نشده باشد.(انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013)

اختلال مصرف کافئین

معیارهای تشخیصی مسمومیت کافئین

  1. A. پیدایش سندرمی برگشت پذیر مختص به یک ماده در نتیجه مصرف (یا مواجهه) اخیر در نتیجه مصرف کافئین (معمولا یک دوز بالا و بیش از 250 میلی گرم). B. پنج (یا بیشتر) از علائم زیر و یا نشانه های در حال مصرف و یا مدت کوتاهی پس از مصرف کافئین: 1. بی قراری. 2. عصبانیت. 3. هیجان. 4. بی خوابی. 5. صورت سرخ. 6. ادرار. 7. اختلال دستگاه گوارش 8. کشش عضلات. 9. جریان درهم و برهم اندیشه و بیان. 10. ضربان قلب یا آریتمی قلبی. 11. آشفتگی. C. علائم و نشانه های معیار B، موجب پریشانی بالینی قابل ملاحظه و یا اختلال در کارکردهای مهم اجتماعی، شغلی، و یا دیگر از عملکردها است. D. علائم و شانه ها منتسب به وضعیت پزشکی دیگری نیست و بهتر است اختلال روانی دیگر، از جمله مسمومیت یا ترک مواد دیگر توضیح داده نشده باشد. (عرفانی، پورسینا، 1392)

 

 

فهرست مطالب مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه       1
  • تعریف اختلالات اعتیادی و وابسته به مواد           4
  • اختلالات وابسته به مواد بر اساس (DSM-V)       5
  • اختلال مصرف الکل               5
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت الکل      6
  • معیارهای تشخیصی ترک الکل              6
  • اختلال مصرف کافئین            7
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت کافئین    7
  • معیارهای تشخیصی سندرم ترک کافئین 8
  • اختلال مصرف شاهدانه          8
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت با شاهدانه              9
  • معیارهای تشخیصی ترک شاهدانه          10
  • اختلالات مصرف مواد توهم زا              10
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت با فن سیکلیدین      11
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت با سایر توهم زاها 12
  • معیارهای تشخیصی ترک سایر توهم زاها             13
  • اختلالات مصرف مواد استنشاقی            13
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت با مواد استنشاقی   14
  • اختلالات مصرف مواد افیونی                14
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت مواد افیونی           15
  • معیارهای تشخیصی ترک مواد افیونی   16
  • اختلالات مصرف مواد آرام بخش، خواب آور و ضد اضطراب           17
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت آرام بخش ها، خواب آورها و ضد اضطراب ها  18
  • اختلالات مصرف مواد محرک               19
  • معیارهای تشخیصی مسمومیت با مواد محرک      20
  • معیارهای تشخیصی ترک مواد محرک  20
  • اختلالات مصرف توتون و تنباکو          21
  • معیارهای تشخیصی ترک توتون و تنباکو             22
  • درمان ها  23
  • درمان شناختی رفتاری اعتیاد  23
  • رفتار درمانی اعتیاد 25
  • بیزاری درمانی        25
  • استفاده از هیپنوتیسم در درمان اعتیاد     28
  • نمایش روانی در درمان روانشناختی اعتیاد            29
  • نوروفیدبک             29
  • دارو درمانی            31
  • روش سم زدایی یا U.R.O.D  32
  • توان‌بخشی               34
  • گروه درمانی           35
  • خانواده درمانی        36
  • کار‌ درمانی              37
  • كم كردن تدریجی ماده مخدر   38
  • دستگاه آر تی ام اس 38
  • نتیجه گیری             40
  • منابع      41

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن را به قیمت 25900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8134
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله اعتیاد و درمان های مختلف آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.