0
0

دانلود مقاله بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی

673 بازدید

فقر موضوع مورد بحث و بررسي بسياري از رشته‌هاي علمي نظير اقتصاد، جمعيت‌شناسي، روان‌شناسي اجتماعي، ژئوپولتيك، اخلاق، اقتصاد بين‌الملل، سياست و اقليم‌شناسي بوده است.تا اين اواخر در اكثر جوامع، فقر به عنوان يك وضعيت بشري…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی دنبال نمایید. این فایل شامل 68 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی

مشخصات فایل بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی

عنوان: بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 68
حجم فایل : 58 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

 

اهميت و ضرورت مساله مورد بررسي:

اين پژوهش كه به منظور مقايسه افسردگي بين دو قشر غني و فقير صورت مي‌گيرد از جانب مختلفي مي‌تواند حائز اهميت باشد.

اولين نكته در خصوص اهميت اين پژوهش توجه به موضوع فقر است. براساس بررسي‌هاي به عمل آمده و كارهايي كه در دست است فقر پديده نسبتا رايج در اغلب جوامع انساني و بخصوص در جوامع جهان سوم است. به عنوان مثال گزارش شده است. در سال 1379 از جمعيت 5/40 ميليون نفري، شهرنشينان 6/14 درصد از جمعيت 2/23 ميليون نفري، روستانشينان كشور 8/16 درصد، كه جمعا حدود 10 ميليون نفر از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند، زير خط فقر دارند. گروه زير خط قرمز يعني افرادي كه از توان كافي جهت تامين حداقل نيازهاي اساسي براي زندگي خود برخوردار نيستند. به زبان پولي و با در نظر گرفتن نرخ تورم، خانوارهاي 8/4 نفره شهري كه امسال ماهانه 71000 ريال و خانوارهاي روستايي 6/5 نفره، كه ماهانه 480000 ريال و كمتر درآمد دارند، زير خط فقر قرار دارند. اين جمعيت 10 ميليون نفري كشور اصطلاحا فقير ناميده مي‌شوند. پس كل جمعيت كشور در دهه اول درآمدي و حدود 50 درصد جمعيت كشور در دهه دوم درآمدي، كه در شهرها و روستاها زندگي مي‌كنند را افراد فقير تشكيل مي‌دهند. علاوه بر اين جمعيت 10 ميليون نفري فقير در 25 درصد ديگر از خانوارهاي شهري و 28 درصد ديگر از خانوارهاي روستانشين نيز، كه جمعا شامل 5/16 ميليون نفري در تامين هزينه‌هاي اساسي زندگي خود با دشواريهاي نسبي مواجه هستند، به لحاظ نبود مشاغل پايدار و درآمدهاي قابل اتكاء و وجود تورم اين گروه ممكن است به گروه فقرا بپيوندند. از طرف ديگر امروزه اين امر مسلم شده است كه بين فقر و نابساماني‌هاي اجتماعي ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. هر جا كه صحبت از نابساماني‌هايي چون اعتباد، فحشاء، بزهكاري و … در بين است معمولا فقر به عنوان يك عامل اثر گذار يا به عنوان يك همبسته نيز مطرح است. بنابراين به نظر مي‌رسد كه فقر به عنوان يك پديده اجتماعي نياز به بررسي و مطالعه دارد و اين پژوهش نيز به نحوي در اين ارتباط صورت مي‌گيرد. نكته ديگر در خصوص اين پژوهش اشاره به رابطه بين فقر و يك بيماري رواني است. تا آنجا كه در منابع روان‌پزشكي به چشم مي‌خورد. مؤلفين زيادي اشكال مختلف فقر نظير فقر اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، بهداشتي را در ايجاد بيماريهاي رواني موثر دانسته‌اند. در حالي كه اين موضوع، هنوز به خوبي نشناخته نشده است. و جا دارد كه رابطه فقر هم به طور كلي با بيماريهاي رواني و هم به طور اقتصادي با بيماري خاص مورد بررسي قرار گيرد. از آنجا كه اين پژوهش در اين راستا صورت مي‌گيرد، به نوبه خود حائز اهميت است.

از آن جا كه پژوهش‌هايي نظير اين پژوهش مي‌توانند نتايجي به همراه داشته باشند كه مورد استفاده محققان مسائل رواني – اجتماعي و همچنين مديران جامعه قرار گيرند و احتمالا به پيش‌گيري از مشكلات رواني – اجتماعي، كمك كنند موضوع مورد بررسي در اين پژوهش مي‌تواند داراي اهميت باشد.

از آن جا كه پژوهش‌هايي نظير اين پژوهش مي‌توانند نتايجي به همراه داشته باشند كه مورد استفاده محققان مسائل رواني – اجتماعي و همچنين مديران جامعه قرار گيرند و احتمالا به پيشگيري از مشكلات رواني – اجتماعي، كمك كنند موضوع مورد بررسي در اين پژوهش مي‌تواند داراي اهميت باشد.

اهداف پژوهش:

مهمترين هدف اين پژوهش همان گونه كه از موضوع آن استنباط مي‌شود مقايسه ميزان افسردگي در دو دسته از نوجوانان و جوانان است، نوجوانان جواناني كه در طبقه فقير جامعه زندگي مي‌كنند و نوجوانان و جواناني كه در طبقه فني جامعه به سر مي‌برند.

علاوه بر هدفي كه به آن اشاره شد در اين پژوهش برخي اهداف فرعي و جانبي ديگر نيز دنبال مي‌شود. برخي از اين اهداف به شرح زير است. همان گونه كه مي‌دانيم فقر از نظر روان شناختي يكي از منابع مهم استرس، به شمار مي‌رود. با فرض اين موضوع يكي از اهدافي كه اين پژوهش دنبال مي‌كند به طور صنفي و جانبي تاثير استرس‌هاي
رواني – اجتماعي را بر روي افسردگي مي‌سنجد.

يكي ديگر از اهداف اين پژوهش اين است كه نتايج مطالعات و تجربيات گذشته را در بخشي از جامعه ما مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. همان گونه كه مي‌دانيم فقر به عنوان يكي از زمينه‌هاي رواني – اجتماعي كه در بسياري از بيماريهاي رواني نقش دارد، مطرح شده است. در اين پژوهش يكي از اهداف اين است كه سرنخهايي در خصوص صحت و سقم اين مطلب بدست آورد.

اهداف كاربردي اين پژوهش را نمي‌توان ناديده گرفت. مسلما در صورتي كه بين فقر و ميزان افسردگي در نوجوانان و جوانان رابطه معنادار وجود داشته باشد اين نتيجه ناشي از واقعيت‌هاي زيادي است كه ايجاب مي‌كند. همه افرادي كه با نوجوانان و جوانان سروكار دارند در مورد آنا تعمق كنند. از اين رو نتيجه پژوهش مي‌تواند براي بسياري از افرادي كه با نوجوانان و جوانان سروكار دارند نظير مشاوران، معلمان، روان‌شناسان، روان‌پزشكان، مددكاران اجتماعي، اولياء مدارس، والدين و حتي مسئولان كشوري و مقامات حائز اهميت و مورد استفاده باشد.

فرضيه پژوهش:

همان گونه كه قبلا اشاره شد اين پژوهش تحت عنوان بررسي مقايسه ميزان افسردگي بين نوجوانان و جوانان قشر غني و فقير صورت مي‌گيرد با توجه به اين موضوع فرضيه اساسي اين پژوهش را اين گونه مطرح مي‌كنيم.

ميزان افسردگي در نوجوانا و جوانان قشر فقير بيش از نوجوانان و جوانان قشر غني است. براساس اين فرضيه چنانچه يك گروه از نوجوانان و جواناني كه در قشر فقير قرار دارند با گروه ديگر كه در قشر غني به سر مي‌برند از نظر ميزان افسردگي مقايسه شوند، انتظار مي‌رود كه ميزان افسردگي در نوجوانان و جوانان قشر فقير بيش از نوجوانان و جوانان قشر غني باشد.

تعريف پژوهش:

تعريف نظري و عملياتي متغيرهاي پژوهش:

اين پژوهش تحت عنوان بررسي و مقايسه افسردگي در نوجوانان و جوانان قشر فقير و غني صورت مي‌گيرد. از اين رو متغيرهاي عمده مورد بررسي عبارتند از افسردگي، قشر فقير، قشر غني، در اين قسمت اين متغيرها را تعريف خواهيم كرد.

1- افسردگي:

الف: تعريف نظري

واژه افسردگي به معناي ضعف، تا حدي داراي ابهام است و در رشته مختلف معاوني متفاوتي دارد. در روان پزشكي افسردگي بر حسب موارد خاص به يك علامت يا سندرم اطلاق مي‌شود و براي شخص عادي حالتي مشخص با غمگيني و گرفتگي و بي‌حوصلگي همراه مي‌باشد.

بنابراين افلسردگي يك نوع بيماري است كه خصوصيات عمده آن تغيير خلق شخص و احساس غم و اندوه است كه ممكن است از يك نوع نوميدي خفيف تا احساس ياس شديد نوسان داشته باشد.

اين تغيير خلق نسبتا ثابت است و گاهي روزها، هفته‌ها و ماهها و حتي سالها دوام پيدا مي‌كند. همراه اين تغييرات خلق، تغييرات مشخص در رفتار و نگرش، تفكر، كارآيي و اعمال فيزيولوژيك بوجود مي‌آيد. به طور كلي شدت افسردگي بستگي به تعداد علائم و درجه نفوذ آنها دارد. در خفيف ترين فرم، ممكن است فقط معدودي از علائم اساسي وجود داشته باشد. مهمترين علامت افسردگي ناتواني در كسب لذت از چيزهايي است كه قبلا براي او لذت بخش بوده است.

افسردگي كم شدن تنوس رواني است كه روي خلق و رفتار و احساس كه شخص در وجود خودش دارد اثر مي‌گذارد كه اين حالت ممكن است به صورت خستگي مختصر، اشتغال خاطر، بدبيني، نااميدي و غمگيني تظاهر مي‌كند يا بصورت كاهش فعاليت و اراده و حتي استعداد و بالاخره احساس عدم اعتماد به نفس و احساس تقصير و گناه جلوه‌گر مي‌شود.

خلق در بيماران افسرده با كاهش انرژي و علاقه، احساس گناه، اشكال در تمركز، بي‌اشتهايي و افكار مرگ و خودكشي مشخص هستند. ساير علائم بعبارتند از تغيير در سطح فعاليت، توانايي‌هاي شناختي تكلم و اعمال نباتي اين اختلالات عملا هميشه منجر به اختلال در عملكرد و روابط اجتماعي و بين فردي مي‌گردد.

علائم و نشانه‌ها و تابلوي باليني: نشانه‌هاي معيني وجود دارند كه در هر نوعي از افسردگي ديده مي‌شوند اين نشانه‌ها بر حسب نوع و شدت افسردگي متغير هستند برخي از مهمترين اين نشانه‌ عبارتند از:

بدخوابي[1]: ممكن است به صورت مشكل به خواب رفتن (بيخوابي اول شب) – مشكل در خواب ماندن (بيخوابي در فاصله خواب) يا بيدار شدن در صبح زود (بيخوابي سحري) تظاهر كند.

اختلال در اشتها: ممكن است به صورت كاهش اشتها و كاهش علاقه به غذا، فقدان اشتها، يا خودداري از غذا خوردن به دلايل هذياني باشد.

علائم جسماني: ممكن است به صورت واكنش‌هاي خفيف سيستم عصبي خودكار باشد كه دستگاههاي قلبي و عروقي، گوارش، توليدمثل يا تنفس را عصب مي‌دهد و يا به صورت اشتغال خاطر هيپوكندرياك يا علائم جسماني معين، يا هزيانهاي جسمي تظاهر كند. غالبا همين علائم جسماني است كه در ابتدا بيمار را نگران كرده و او را به معاينهع طبي سوق مي‌دهد.

علاوه بر اين، شخص اغلب عصرها احساس مي‌كند كه حالش نسبت به صبح بهتر است و هيچ توضيح قانع‌كننده‌اي براي اين موضوع وجود ندارد.

خصوصيات اصلي و مركزي حالات افسردگي، كاهش ميل به فعاليتهاي لذت‌بخش روزمره مثل معاشرت، تفريح، ورزش ، غذا و روابط جنسي است . اين ناتواني براي كسب لذت، حالتي نافذ و پايا دارد. بطور كلي، شدت افسردگي بستگي به تعداد علائم و درجه نفود آنها دارد . در خفيف‌ترين شكل ممكن است فقط معدودي از علائم اساسي وجود داشته باشد. (پورافكاري – 1373)

مهمترين علامت افسردگي همين ناتواني در كسب لذت است از چيزهايي كه قبلا براي شخص لذت‌بخش بوده است. غمگيني يكي از خصوصيات افسردگي است. معهذا ممكن است به جاي غمگيني از گيجي، اضطراب و عدم تمركز فكري شكايت داشته باشد.

احساس درماندگي، ميل به خود ملامتگري، كاهش اعتماد به نفس از شايعترين علائم افسردگي است. كندي رواني حركتي يا برعكس آن تحريك و آشفتگي ممكن است.

بي‌اشتهايي و كاهش وزن نيز از علائم عمده افسردگي شمرده مي‌شود. تغييرات شبانه‌روزي خلق به صورت شدت يافتن علائم بهنگام صبح بارز است. شكايتهاي مبهم از سردرد، كم درد، يبوست، بدون علت آشكار گاهي با افسردگي رابطه دارد. وجود افكاري انتحاري تكرار شونده نيز در ميان مهترين علائم افسردگي بوده و مستلزم توجه جدي.

انواع افسردگي: در DSMIII اختلالات خلقي به شرح زير طبقه‌بندي شده‌اند:

  • اختلالات خلقي عمده Major affective disorol

در اينجا خصيصه اصلي، اختلالي است شامل يك دوره افسردگي و يا يك دوره‌ماني مي‌باشد. اشخاصي كه داراي دوره‌هايي ماني و يا هر دوره ماني و افسردگي باشند گفته مي‌شود كه داراي اختلالي به نام اختلال دو قطبي [2]هستند، و اشخاص كه فقط داراي افسردگي باشند گفته مي‌شود كه داراي اختلال افسردگي عمده هستند.

 

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7919
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی و مقايسه ميزان افسردگی در بين دختران نوجوان و جوانان قشر فقير و دختران نوجوان و جوان قشر غنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.