0
0

دانلود مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی

638 بازدید

اضطراب یکی از رایج ترین اختلالات در بین دانش­آموزان است که می­توان به عنوان ریشه بعضی از مشکلات از آن نام برد.بسیار شنیده­ایم که کودکان به دلیل اضطراب به مدرسه نرفته­اند. یا اضطراب از امتحان باعث افت درسی آنها شده است یا … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی دنبال نمایید. این فایل شامل 73 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی

مشخصات فایل بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی

عنوان: بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 73
حجم فایل : 59 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه :

اضطراب و ترس از بزرگترین دشمنانی هستند که بشر مجبور است با آن روبرو شود.

اضطراب درباره آسیب پذیری خودمان و ترس برای بقای خود. ما در دنیای بیرون خودمان ، از جنگ ، ومصائب دیگر درهراسیم. ولی در ضمن از درون به وسیله نیروی شوم قدرتمندی درباره آینده نزدیک خود نیز هراسانیم. با توجه به اطمینان درباره چیزی که برای ما ممکن است اتفاق بیفتد ، ما مضطرب می­شویم و احساس عدم امنیت می­کنیم. در زندگی ما لحظاتی وجود دارد که باعث نگرانی می­شود. همه ما مجبوریم با موقعیتهای دشوار و ناراحت کننده در زندگی روزمره خود روبرو شویم ،

اضطراب وضعیت تحریک شده هیجانی است که احساس نگرانی را هم دربردارد. زمانی که نگرانی­های فرد شدت یابد ، فرد دچار اضطراب
می­گردد. فرد مضطرب در مورد خود و هر چیز دیگر دچار تنش ، دلشوره و نگرانی است و پیوسته نیازمند است که به او اطمینان خاطر بدهند (دکتر منینج) در کتاب شناخت خود در مورد اضطراب می­نویسد که نگرانی معمول ترین علامت بیماری یا اختلالات روانی است.

منظور از نگرانی در اینجا عدم تمرکز است که بر یادگیری تاثیر دارد.

اصولاً اضطراب یک حالت تاثیرگذار است ، از آنجا که یادگیری روندی اساساً ادراکی دارد ، اضطراب می­تواند بریادگیری فقط به طور غیرمستقیم و به وسیله اثر بر روندهای یادگیری ادراکی در حالتهای مختلف اثر بگذارد. اضطراب می­تواند به طرق گوناگون فرد را احاطه کند که یکی از مهمترین عوامل در مورد ارتباط بین اضطراب و روشهای ارائه مطالب با آموزش برنامه­ای بوده است. به طوری که آزمایش کننده در موقعیت تدریس برنامه­ای نسبت به روشهای سنتی­تر ارائه
یافته­ها ، نظارت بیشتری بر فعالیتهای ویژه دانش آموزان دارد و معمولاً امکان دارد که برآورد بهتری از آنچه را که یاد گرفته است بدست آورد تا در کلاس معمولی که ممکن است به معلم گوش دهد و یا در حال خیال پردازی باشد.

 برای تعریف اضطراب در ابتدا باید ترس از اضطراب متمایز شود. ترس و اضطراب اغلب به جای یکدیگر به کار برده می­شوند. شاید از این رو که علایم بدنی این دو بسیار شبیه یکدیگر است.

ترس با اضطراب از این جهت تفاوت دارد که ترس اختصاصی است و منبع مشخص و عینی دارد. فرد می­داند از چیزی می­ترسد و این ترس ممکن است با فعالیت منطقی بازداشته شود.

عامل و منبع ترس ممکن است چیزی باشد که ریشه در زمان حال دارد و یا چیزی باشد که قابل پیش بینی در آینده است. در مقابل منبع اضطراب مشخص و عینی نبوده و می­تواند غیر منطقی باشد.)

پیشینه نظری

اضطراب يكي از شايع ترين پديده هاي مرضي است كه آدمي در تمامي اعصار در طيف گسترده اي به شكل مبهم و پيچيده با آن دست به گريبان بوده است. (صادقي 1373)

فرويد : هسته مركزي حالات نورروتيك را اضطراب مي داند. در مكتب فرويد اضطراب يك ترس دروني شده است ترس از اينكه مبادا تجارب دردآور گذشته يادآوري شوند. تجاربي كه با تنبيه و ممانعت از ارضاي كششهاي غريزي همراه بوده اند.

آدلر: اضطراب يك خصوصيت فوق العاده گسترده و همه گير است و از همان روزهاي اول كودكي تا سن پيري با كودك همراه است. اضطراب زندگي فرد را تا حد زيادي تلخ مي كند و او را از تمام تماسهاي انساني باز مي دارد و اميد او را به ايجاد يك زندگي آرام نابود مي كند.

هورناي : مفهوم اضطراب را با نيازهاي نابهنجار كه محصول تجارب گذشته فرد است پيوند داد.

يونگ  : اضطراب را در مقوله عوامل نا خودآگاه شخص و جمعي قرار داد.

پرز : اضطراب فاصله و شكاف ميان حال و آينده است. انسان بدان دليل مضطرب     مي شود كه وضعيت موجود را رها مي كند و درباره آينده و نقشهاي اجتماعي كه ايفاء خواهد نمود به تفكر مي پردازد .

گلاسر: رفتار غير مسئولانه باعث بروز اضطراب و ناراحتي رواني مي شود.

چهار مكتب عمده تفكر روانكاوي، رفتاري، وجودي و بيولوژيكي فرضيه هاي مهمي در مورد علل اضطراب بيان كرده اند كه هر يك از آنها از نظر مفهومي و علمي در درمان بيماران مبتلا به اختلالات اضطرابي مزايايي دارند.

انواع اضطراب

به نظر ميلرو دلارد‎; هفت نوع اضطراب گريبانگير انسان مي شود كه ضعيف ترين آنها  مرضي و شديد ترين آنها هيستري مي باشد .

  • ترس مرضي 2- وسواس 3- اضطراب عمومي 4- بيماري خيالي
    5- اضطراب غير عادي 6- انفكاك 7- هيستري

اضطراب در يك تقسيم بندي ديگر دو نوع است : الف) اضطراب طبيعي ب) اضطراب بيمار گونه . در ارزيابي يك بيمار، پزشك بايد بين سطوح طبيعي و بيمارگونه اضطراب تفكيك قائل شود. بيماران مبتلا به اضطراب طبيعي را مي توان با اطمينان دادن و در صورت نياز با روان درماني كوتاه مدت درمان نمود. از نظر علمي اضطراب بيمارگونه با اين واقعيت تفكيك مي شود كه خود بيمار، خانواده و دوستان او و پزشك قبول مي كنند كه اضطراب بيمارگونه اي در كار است. بيماران مبتلا به اضطراب بيمارگونه مستلزم ارزيابي كامل عصبي- رواني و درمان انفرادي خاص هستند.

اضطراب و يادگيري

كيت راسل مدير مركز بهداشت رواني ايالت ماساچوست در يك بررسي با همياري  معلم مدارس ابتدايي نتيجه گيري كرده است ، دلواپسي و پريشاني كودكان ، آنان را از يادگيري در مدرسه باز مي دارد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست 120 معلم مدارس ابتدايي در يكي از شهرهاي ماسا چوست تحت راهنمايي كيت راسل از دانش آموزان خود خواستند، مشكلات احساسي خود را بر روي كاغذ بياورند، بررسي نوشته هاي دانش آموزان نشان مي دهد آنان همان دلواپسي ها را دارند كه بزرگسالان فعلي در زمان كودكي خود داشته اند، مثلا اغلب بچه ها نگرانند كه براي پدر و مادرشان اتفاق بدي در خانه رخ دهد. بر اساس اين نوشته ها، كودكاني كه پدرشان خشن است غالباً بيم دارند در زماني كه آنان در مدرسه هستند به مادرشان صدمه بزنند، اين تصور باعث مي شود كه آنان با تظاهر به بيماري از رفتن به مدرسه خودداري كنند . بيماري مادر، مرگ يكي از اعضاي خانواده و محبت بيشتر به كودك ديگر، نيز باعث مي شود كه بچه ها به وحشت از دست دادن مادر و
بي پناهي گرفتار شوند.

اين بررسي نشان داده است كودكان شديداً تحت تأثير والدين خويش هستند و در برابر عصبانيت و غمگيني و مشكلات روحي آنان نه تنها احساس مسئوليت مي كنند بلكه غالباً مي كوشند در خانه تعادل و آرامش روحي را به آنان باز گردانند.

از نوشته كودكان استنباط مي شود كه روابط دوستانه و حفظ دوستان براي آنان اهميت زيادي دارد. در عين حال كودكاني كه خود يا مادرشان از دست پدرشان كتك مي خورند، مايلند پدر هيچوقت به خانه برنگردد و يا بميرد.

اين تحقيق نتيجه گيري كرده است كه همه اين پريشاني ها و اضطراب ها مانع مي شود كه كودك به درس و تكليف خود برسد.

” اضطراب ” یک حالت منتشر ، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که بایک یا چند احساس جسمی همراه می­گردد. این احساسات عبارتند از : احساس خالی شدن سر دل ، تنگی قفسه سینه ، تپش قلب ، تعریق سر درد ، میل جبری برای دفع ادرار ، بیقراری و میل برای حرکت ، (کاپلان و سادوک ، ترجمه پورافکاری 1369)

” هیلگارد” اضطراب را این گونه تعریف می­کند : حالت نگرانی و دلشوره با ترس پیوند دارد معمولاً نامشخص و غیر اختصاصی از موضوع ترس ( مانند یک حیوان وحشی) است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اضطراب را چنین تعریف می­کند ” مجموعه­ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خطر مشخصی نسبت داد و علائم آن به صورت حمله یا حالت مداومی ادامه یابد.

(صادقی 1373)

اضطراب حالتی مبهم و نامعلوم است و یک احساس تعمیم یافته از رنج و ناراحتی می­باشد که با ترس و هراس همراه است و فرد اغلب قادر به توضیح و تفسیر آن نیست.         (جمال فر- 1373)

 خصوصیات شخصیتي تیزهوشان :

دانش آموزان تیزهوش و با استعداد کودکان و نوجوانانی هستند که تمام آنها از لحاظ یک خصوصیت مشترکند و آن هوش و استعداد فوق­العاده آنان است. (نادری و سیف نراقی 1361) در پایان نامه کارشناسی ارشد.

در این پایان­نامه گروههای مختلف از نظر بهره هوشی را به9 دسته تقسیم کرده بود.

  • نوابغ (بهره هوشی140 به بالا)

شعرا- نویسندگان ، مخترعان و دانشمندان و به نام معروف جهان جز این دسته هستند.

  • افراد تیزهوش (بهره هوشی 140- 120)

این افراد در دوره تحصیل جلوتر از همسالان خود می­باشند و قدرت تحمل این افراد در برابر مسائل زندگی بیشتر از افراد معمولی است.

  • افراد باهوش (بهره هوشی 120- 110)

افراد این گروه قدرت فراگیری امور تخصصی و تحصیلات عالیه را دارند و کارهای فنی را به آسانی فرامی­گیرند.

  • افراد بهنجار باهوش متوسط (بهره هوشی 110- 90)

این گروه 50% جمعیت  را تشکیل می­دهند که می­توانند دوره متوسط را به پایان رسانند و اغلب تحصیلات عالیه را نیز شروع می­کنند ولی با اشکال می­توانند دوره دانشگاه را به پایان برسانند.

  • افراد باهوش کمتر از متوسط (90- 80)

این افراد قادرند تا حدودی خود را با محیط زندگی سازگار نمایند. در تحصیلات دبیرستان غالباً با مشکل روبرو هستند.

  • افراد کم هوش (80- 70 بهره هوشی) میان گروه ناقص­العقل و گروه عادی هستند.
  • افراد کودن (70- 50) رشد عقلانی این دسته معمولاً بین 8 تا 11 سالگی متوقف می­شوند.
  • افراد کالیو با بهره هوشی( 50- 25) آموزش پذیرند ولی نوشتن را فرا نمی­گیرند ، گاهی بسیار مهربان و گاهی عصبانی می­شوند توانایی ذهنی آنها در هر سنی که باشند در حد افراد 6 تا 7 ساله باقی می­ماند.
  • افراد کانا- ابله (25- 0) قدرت یادگیری ضعیفی دارند.

البته دو گروهی که در تحقیق ما مورد آزمایش قرار می­گیرندجزو 5 دسته اول هستند که دانش آموزان تیز هوش بیشتر از گروه 1 و 2 و 3 و دانش آموزان عادی از دو دسته 4 و 5 می­باشند. و شاید در مدارس عادی به صورت محدود افرادی بهره هوشی بالاتر هم باشند.

زيانهاي اضطراب              

  • زيانهاي زيستي جسماني 2- عوارض عاطفي 3- اثرات رواني 4- زيانهاي تحصيلي 5-زيانهاي اجتماعي 6- زيانها براي زندگي افراد.

به دو مورد كه در ارتباط با تحقيق است مي پردازيم:

الف) زيانهاي اجتماعي

گاهي اضطراب زمينه ساز انحراف در افراد است، ناسازگاريهاي كودكان و رفتار ناخوشايند آنان در مواردي ناشي از اضطراب است اين امر گاهي افراد را عصباني و نا آرام مي سازد مكانيسم دفاعي او را بر مي انگيزد كه برخوردش همراه با حمله و موضع گيريهاي نادرست باشد.

ب) زيانها براي زندگي افراد

اضطراب زندگي را براي افراد چون جهنم مي سازد كه در آن آرام و قرار نيست نيروهايي كه بايد صرف زندگي و اصلاح گردد، صرف تسكين و تخفيف اضطراب مي شود اينان در شرايطي بسيار سخت و ناگوار بسر خواهند برد ودامنه اختلال به جسم كشانده شده و او را در عذاب قرار خواهد داد. (شافعي 1374- 16)

البته قبلاً به زيانهاي زيستي- جسماني اضطراب اشاره شده است .

روشهاي درمان اضطراب

  • نقش معلم در كاهش اضطراب دانش آموزان

به نظر بسياري از روان شناسان يكي از بهترين شرايط يادگيري مي تواند ساعت امتحان باشد، معلم متعهد از هر موقعيتي براي ياد دادن و افزايش معلومات دانش آموزان خود و ايجاد تغييرات رفتاري پايدار در آنها بهره مي گيرد. معلم مجرب و دلسوز هرگز جلسه امتحان را به يك صحنه دادگاه و يا حسابرسي تبديل نمي كند. معلم مهربان با چهره اي گشاده سعي مي كند كه در محيط كلاس و در جلسات امتحان با چهره اي متبسم و خندان و با بيان جملاتي گيرا و خوشايند دانش آموزان را از حالت هيجان زدگي و تنش رواني بيرون آورد.

معلم با چند جمله كوتاه همراه با شوخ طبعي مي تواند آرامش رواني، را به همه دانش آموزان ارزاني دارد.

معلم توانا و دلسوز مي داند كه هر گونه تهديد، تحقير و تنبيه اضطراب بچه ها را بيشتر مي كند و در عوض چهره گشاده، صداي آرام و جملات دلنشين و اطمينان بخش او مي تواند اضطراب آنها را كاهش داده، اعتماد به نفسشان را تقويت كند. (غلامعلي افروز 1373)

  • استفاده از مذهب در كاهش اضطراب

اين روش شايد درباره كودكان چندان صادق نباشد ولي درباره افراد نوجوان و بزرگسال راه و روش مهم و چاره ساز باشد، روانكاوان بزرگي چون «يونگ» آن را مورد توجه قرار داده اند.

توصيه روانكاوان است كه براي درمان اضطراب به خدا ايمان پيدا كنيم و حتي گفته اند آنهايي كه به اختلالات رواني دچار بوده اند و نتوانسته اند جنبه هاي ايماني و عقيدتي خود را باز يابند درمان نشده اند.

 در اسلام نيز به اين امر بسيار توصيه شده است و آيه شريفه قرآن كه
مي فرمايد:

«ألا بِذكرِ اللهِ تَطمَئِن الْقلوبْ» اشاره اي به همين امر است.

تقويت معنويت در افراد زمينه را براي ازميان بردن اضطراب از جهاتي متعدد فراهم مي آورد و هم استفاده از روش توبه در اسلام خود مي تواند از ميان بردارنده اضطراب و لااقل كاهش دهنده آن باشد.

به عقيده روانكاوان اين مهمترين داروي درد اضطراب است. ( اسماعيل زاده 1374)

 

فهرست مطالب مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه
  • تعریف و بیان مسئله
  • اهمیت و ضرورت تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • فرضيه هاي تحقيق
  • فر ضیه ها
  • تعریف عملیاتی
  • تعاریف نظری
  • انواع فرضیه ها و متغیرهای تحقیق
  • پیشینه نظری
  • انواع اضطراب
  • اضطراب و يادگيري
  • خصوصیات شخصیتي تیزهوشان
  • زيانهاي اضطراب
  • روشهاي درمان اضطراب
  • پيشينه عملياتي
  • تحقيقات داخل كشور
  • تحقيقات انجام شده در خارج از كشور
  • روش هاي تحقيق
  • روش پژوهش
  • تفسير تقريبي نتايج
  • محدوديت هاي تحقيق
  • توصيف داده ها
  • نتيجه گيري
  • پيشنهادات
  • منابع و مآخذ

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7575
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی تاثير اضطراب در يادگيری دانش آموزان تیزهوش و عادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.