0
0

دانلود مقاله بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

582 بازدید

ازدواج را می توان یکی از مهم ترین تصمیم گیری ها در زندگی هر فرد دانست و رضایت مندی از ازدواج یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده ی کیفیت زندگی و سلامت روانی هر فرد می باشد. از این رو پژوهشگران بسیاری به این… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی دنبال نمایید. این فایل شامل 75 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

مشخصات فایل بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

عنوان: بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 75
حجم فایل : 237 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

بیان مسئله:

استواری و استحکام خانواده به ازدواج و رابطه ی زناشویی پایدار و بنیادین بستگی دارد، یعنی هرگونه تزلزل و سستی در رضایت زناشویی و یا عدم وجود یک ازدواج موفق افزون برآن که آرامش روانی زوج ها را مختل می کند، بقاء و دوام خانواده را نیز در معرض خطر قرار می دهد. ازدواج یک پدیده ی چند بعدی است (نجاتی، 1383) .

در ازدواج مسئله ی مهم رضایت زناشویی است که در تعریف آن کارشناسان توافق نظر دارند که رضایت مندی زناشویی به ارزیابی ذهنی دو طرف از کیفیت رابطه اشاره کرد (تیلور[1]،1994). وینچ[2] (200) و دیگران (به نقل از سلیمانیان، 1373) بر این باوراند که رضایت زناشویی انطباق میان وضعیتی که وجود دارد و وضعیتی که موردانتظار است، می باشد. براساس این تعریف رضایت زناشویی وقتی وجودداردکه وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی با آنچه که وی انتظار داشته، مطابق باشد.

عامل های زیادی می توانند در رضایت زناشویی مؤثر باشند و هرکس با توجه به نگرش ویژه ی خود و یا نتایج پژوهش هایش، عامل هایی را برای رضایت زناشویی بیان می کند.

که مهم ترین این عوامل عبارتند از:

1- ابراز محبت و عشق زوجین نسبت به یکدیگر

2- احترام به همسر

3- برقراری روابط اجتماعی

4- روابط جنسی

5- مسایل اقتصادی و اجتماعی

پس همانطور که گفتیم یکی از عوامل مهم رضایت مندی زناشویی عشق بین زوجین است یعنی همان روابط جذابی که در میان زن و مرد ایجاد و در نهایت در زندگی مشترک همسران تداوم می یابد که آن را
می توان در مراحل زیر خلاصه نمود:

1)توجه

2) علاقه

3) دوست داشتن

4) عشق

به عبارتی ساده تر عشق همان دوست داشتن است. منتهی دوست داشتنی که افزایش و شدت يافته، به نحوي كه از نظر كمي و كيفي داراي ويژگي هاي خاص شده است كه با مراحل گذشته آن متفاوت بوده و در عين حال از جذابيت و كيفيت ويژه ي ديگر برخوردار است(كاوه؛1337).

  در نتیجه آیا هر چه عشق بین زوجین بیش تر باشد رضایت آنها از زندگی زناشویی بیش تر
می شود؟

 همچنین می خواهیم به این موضوع بپردازیم که خانواده یک نظام اجتماعی کوچک است که همواره در حال تحول می باشدو دوره های مختلفی از تحول را طی میکند و در هر مرحله، روابط زوج ها با همدیگر، نقش ها و روابط والدین و فرزندان حالت خاصی به خود می گیرد. پژوهش های زیادی نشان داده اند که رضایت از زندگی زناشویی در آغاز ازدواج بالا و در زمان تولد فرزندان تا بلوغ آنها کاهش می يابد.

پژوهش های دیگر نشان می دهد میزان رضایت و لذت از زندگی زناشویی به طور کلی در مراحل مختلف از نظر کمیت و کیفیت متفاوت است.

و حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا مدت ازدواج با رضایت مندی زناشویی در ارتباط است؟

اهميت و ضرورت پژوهش:

در جهان امروزي افراد زيادي هستند كه عاشق مي شوند، اغلب دختران و پسران در سن جواني عشق را تجربه مي كنند امّا تعداد كمي از اين عاشق ها، عاشق باقي مي مانند و عشق براي آنها زندگي بهتري را فراهم
مي كند.

در حاليكه تعداد زيادي از آنها به خاطر همين عاشق شدن هاي خام دردسرهاي زيادي را تحمل
مي كنند و مرافعه ها و طلاق هاي بعد از اينگونه روابط، شاهدي بر اين مدعاست. عده اي براي نرسيدن به معشوق دست به خودكشي مي زنند و عده اي ديگر وقتي جواب رد مي شنوند از او متنفر شده و حتي گاهي معشوق خود را مي كشند يا صدمه اي شديد به او مي رسانند. با توجه به اهميت ساختار خانواده در سلامت فرد و جامعه همواره خانواده و سرنوشت آن به دليل نقش كليدي و سازندگي نسل آينده حساس و مورد توجه بوده است (تحقيق سازمان بهزيستي 1378).

دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن مطمئنا از جمله غنی ترین تجربه های مردم هستند و به این کیفیت سایر امتیازات زندگی مشترک یعنی صمیمیت، با هم بودن، رسیذگی به یکدیگر، امنیت عاطفی و خیلی از چیزهای دیگر را می توان افزود( آرون تی بک،1369، ص 252، ترجمه سرمد، غلامعلی، عشق هرگز کافی نیست).

نیاز به عشق و صمیمیت، با نیاز به مصاحبت و همراهی رابطه دارد. محبت اصیل و حقیقی برای فرد فرد آدمیان هدیه ای فوق العاده است( پیام مشاور،1384).

عشق با آنکه محرک قدرتمندی برای زوج ها است که یار و یاور هم باشند، خوشبخت شوند و تشکیل خانواده دهند، برای ادامه و حفظ زندگی زناشویی کافی نیست و نقشی در ایجاد خصوصیات شخصی و مهارت هایی که لازمه زندگی مشترک موفق است، ندارد( آرون تی بک، عشق هرگز کافی نیست، 1269، ترجمه علی سعادت).

ازدواج موفق و پایدار و رابطه زناشویی سالم، پایه اصلی پی ریزی  خانواده استوار را تشکیل می دهد و ثبات و سلامت جامعه نیز مستلزم سلامت خانواده  است . با این توضیح آشنایی با مسائلی که به ثبات زندگی زناشویی می انجامد برای همه اقشاری که به بهداشت روانی و جسمانی خود و جامعه بها می دهد اقدامی ضروری است.

در بین تمام نهاد ها، سازمان ها و تاسیسات اجتماعی، خانواده نقش و اهمیتی خاص و به سزا دارد. هیچ جامعه ای نمی تواند ادعا سلامت کند چنانچه از خانواده ای سالم برخوردار نباشد. استحکام و استواری خانواده به ازدواج و رابطه زناشویی پایدار و بنیادین بستگی دارد. یعنی هرگونه تزلزل و سستی در سازگاری زناشویی و یا وجود ازدواج ناموفق علاوه بر آن که آرامش روانی زوجین را مختل می کند، افسردگی و اضطراب را می افزاید، بقا و دوام خانواده را نیز در معرض تهدید قرار می دهد. بنابراین پی ریزی یک ازدواج پایدار و استوار بقای فرد و خانواده است، یعنی ازدواج پایدار از یک نقش حیاتی برخوردار است( کاظمی حقیقی، ازدواج پایدار و شرایط آن،1277).

اهداف پژوهش:

1) بررسي رابطه بين مدت ازدواج و رضايتمندي زناشويي.

2) بررسي هر يك از مقوله هاي عشق و بيان ويژگي هاي آن ها و تأثير آن بر ميزان رضايتمندي زناشويي.

3) بررسي تفاوت بين زنان و مردان در مقوله هاي عشق.

4) بررسي تفاوت بين زنان و مردان در مقوله هاي رضايتمندي زناشويي.

سؤالات و فرضيات تحقيق:

سؤالات تحقيق:

1 . آيا بين عشق ورزي و رضايت مندي زناشويي ارتباط معناداري وجود دارد ؟

2.آيا بين مدت ازدواج و رضايت مندي زناشويي ارتباط معناداري وجود دارد ؟

3.آيا بين عشق ورزي زنان و مردان رابطه معناداري وجود دارد ؟

4 . آيا بين رضايت مندي زناشويي زنان ومردان رابطه معناداري وجود دارد  ؟

  1. آيا بين رضايت مندي زناشويي و صميميت ارتباط معناداري وجود دارد ؟
  2. آيا بين رضايت مندي زناشويي و هوس رابطه معناداري وجود دارد ؟

7 .آيا بين رضايت مندي زناشويي و تعهد رابطه معناداري وجود دارد ؟

فرضيه هاي تحقيق:

1 . بين عشق ورزي و رضايت مندي زناشويي ارتباط معناداري وجود دارد .

  1. بين مدت ازدواج و رضايت مندي زناشويي ارتباط معناداري وجود دارد .
  2. بين عشق ورزي زنان و مردان رابطه معناداري وجود دارد .

4 . بين رضايت مندي زناشويي زنان ومردان رابطه معناداري وجود دارد .

5.بين رضايت مندي زناشويي و صميميت ارتباط معناداري وجود دارد .

  1. بين رضايت مندي زناشويي و هوس رابطه معناداري وجود دارد .

7 .بين رضايت مندي زناشويي و تعهد رابطه معناداري وجود دارد .

تعاريف نظري و عملياتي متغييرها:

الف) تعريف نظري:

– مقوله هاي عشق: به حالت هاي رفتارهاي هيجاني و عاطفي كه بين دو نفر يا يك شخص با شخص ديگر برقرار شده اطلاق مي شود.

ب) رضايت مندي زناشويي: به وضعيت رواني كه فرد از ارتباط با همسر خويش كمال لذت را ببرد، رضايت از زندگي زناشويي مي گويند (براون 1998) رضايتمندي زناشويي حالتي است كه طي آن زن و شوهر از ازدواج با يكديگر و با هم بودن احساس شادماني و رضايت دارند.

ب)تعريف عملياتي:

مقوله هاي عشق: توسط نمره اي كه هر آزمودني در پرسشنامه ي ساخته شده توسط لي جي به دست
مي آورد محاسبه مي شود.

رضايت مندي زناشويي: نمره اي است كه هر آزمودني در پرسشنامه ي رضايتمندي زناشويي بدست
مي آورد رضايت مندي زناشويي كه 49 سوال دارد و 4 مقوله جاذبه، تفاهم، طرز تلقي و سرمايه گذاري را مورد بررسي قرار مي دهد كه توسط اسودي و حسيني (1378-1377) ساخته شده و صالحي آن را مورد تجديد نظر قرار داده است.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7399
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی رابطه بین عشق ورزی و رضایت مندی زناشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.