0
0

دانلود مقاله بررسی سبک های رهبری مدارس

586 بازدید

ترقی و پیشرفت جوامع در گرو نوع و چگونگی فعالیتهایی است که در مدارس انجام می گیرد . مدیریت و اداره این نهاد مهم وحیاتی به عهده مدیران آموزشی است که مسئول نهایی حسن انجام امور هستند.سازمانها به مدیران و کارکنان … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق بیکاری دنبال نمایید. این فایل شامل 16 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی سبک های رهبری مدارس

مشخصات فایل بررسی سبک های رهبری مدارس

عنوان: بررسی سبک های رهبری مدارس
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 16
حجم فایل : 46 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی سبک های رهبری مدارس را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

نگاهی گذرا به روند تحولات تاریخ بشری بیانگر این مطلب است که تمام پیروزی‌ها و شکست‌ها، سازندگی‌ها و ویرانی‌ها،‌ سعادت و شقاوت بشر مرهون رهبری صحیح و ناصحیح است.در عصر حاضر موفقیت سازمان‌ها تا حدودی به انتخاب سبک رهبری از سوی مدیران دارد. با اینکه هریک از شاخه‌های مدیریت در جای خود حایز اهمیت هستند اما اگر به کالبد شکافی مدیریت و رهبری آموزشی بپردازیم متوجه می‌شویم که مدیریت آموزشی به عنوان یکی از ابعاد مهم مدیریت از اهمیت خاصی برخوردار است.مدیران در سازمان‌های آموزشی با انسان‌ها سر و کار دارند و مدیریت در سازمان‌های آموزشی از تلفیق علم، عمل و هنر برای به کارگیری مجموعه‌ای از مسوولیت‌های ناشی شده از آموزش و پرورش حاصل می‌شود.روشی که مدیران در سازمان اعمال می‌کنند قطعاً می‌بایست با سطح بلوغ و توانایی زیر دستان و اهداف تعیین شده متناسب باشد زیرا یکی از ابزارهای مهم،‌ افزایش کارایی، اثربخشی و بهره‌وری در سازمان می‌باشد که مدیر با اتخاذ روش منطبق با شخصیت خود و محیط سازمانی به این سه مهم دست می‌یابد.

دوره‌های تحصیلی هر یک در جای خود اهمیت دارد اما در این میان دوره ابتدایی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا به طور کلی بذر تقوا، مسوولیت‌پذیری، ایثار، همدردی، همدلی، مشارکت، کارگروهی، شجاعت، راستگویی، روابط‌ انسانی، منطق، امانت‌داری، رازداری، صبر، احترام به قانون و مردم، دوستی و محبت به دیگران و… در دبستان پاشیده، رشد و برداشت می‌شود و لذا هر اشتباه مدیر یا رهبر آموزشی در دبستان منجر به ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر می‌شود زیرا مدیر در تربیت دانش‌آموزان و شکل دادن به شخصیت آنها نقش بسزایی دارد.امروزه به جای مدیریت آموزشی از واژه‌ رهبری آموزشی استفاده می‌شود و علمای تعلیم و تربیت اوج و کمال مدیریت آموزشی را در رهبری آموزشی می‌دانند به بیان دیگر بهترین نوع مدیریت آموزشی، مدیریت توأم با رهبری است.در نظام آموزش و پرورش مدیریت و رهبری لازم و ملزوم یکدیگرند.

در دهه های اخیر، سازمان ها برای حفظ وضعیت رقابتی خود از مفهوم کیفیت جامع به سمت مفاهیم یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر در سطح جهانی حرکت کرده اند(نيفه ۲۰۰۱)؛ زیرا سازمان ها به عنوان مجموعه ای از افراد و گروه های انسانی، در معرض تحولات وسیع و پرشتاب محیطی قرار دارند و به مرور زمان در زمینه اقدامات و فعالیت های خود آموخته هایی را کسب می کنند. به عبارت دیگر، سازمان ها نیز مانند افراد قدرت یادگیری دارند. از این رو، موضوع یادگیری سازمانی در کانون توجه نظریه های سازمان و مدیریت قرار گرفته است و می توان نتیجه گرفت که یکی از چالش های مهم در سطوح مختلف مدیریتی، افزایش توان یادگیری سازمانی است (محمدی، ۱۳۸۰). مدال اسبک سازمان یادگیرنده، در ابتدا، برای سازمان های صنعتی ارائه شد(سنگه.۱۹۹۰)؛ ولی سازمان های آموزشی به طور عام و دانشگاه ها و دانشکده ها نیز از تغییرات محيطيمصون نبودند و ناچار شدند برای حفظ بقا و رشد و توسعه، خود را با تغییرات محیطی تطبیق دهند. این تغییرات مدیریت موسسه های آموزشی را در دهه های اخیر با چالش مواجه ساخته و سبب شده است سازمان های آموزشی در روش ها و ابزارهای مدیریت خود، برای مبارزه با چالش های پیش رو مانند تقاضا برای اثربخشی بیشتر آموزش های جهانی شدن، و به تبع آن افزایش رقابت و بازار محوری تغییراتی را ایجاد کنند (عباسی و حجازی، ۱۳۸۹)

عوامل متعددی بر شکل گیری یادگیری سازمانی و تسهیل روند آن در سازمان مؤثرند که یکی از عوامل تأثیر گذار و شاید مهم ترین آنها مدیریت سازمان است. تپاز به مدیریت در هدایت سازمان و اهمیت رهبری مناسب و خوب در موفقیت سازمان های آموزشی جهت دستیابی به اهداف امری انکار ناپذیر است. از نظر وایلز، کسانی که در مقام مدیریت آموزشی انجام وظیفه می کنند تسهیل کنندگان امور آموزشی قلمداد می شوند و در برقراری ارتباطات سهم مؤثری بر عهده دارند(وایلر ، ترجمه طوسی، ۱۳۶۹). بنابراین، شناخت و به کارگیری میانی علمی سبک های رهبری مدیران، از ضرورت های مهم و حیاتی در هر سازمان بوده و لازم است اثرات هر کدام از سبک ها شناخته شود.

همچنین، از آنجا که مدیر آموزشی به عنوان رهبر مدرسه نقش بسزایی در کلیه امور مدرسه از جمله روابط کارکنان، جو مدرسه، رضایت شغلی، و سلامت سازمانیدارد؛ پی بردن به میزان تأثیرگذاری مدیر و سبک رهبری وی در یادگیری سازمانی در مدارس اهمیت زیادی دارد و به شناخت بهتر وضعیت مدارس کمک می کند همچنین، کمک می کند تا در پایم مدارس تا چه حد خود را با تغییرات سریع محیط همگام ساخته اند و مدیر چگونه می تواند با نوع رهبری خود در جهت تسهیل این همگامی، یا ممانعت از آن قدم بردارد. به این ترتیب، می توان برای حفظ، تقویت با بهبود این رفتارها و دستیابی به انجام گروهي، کارآیی و اثر بخشی بیشتر مدیریت مدارسي و نظام آموزشی راهکارهایی ارائه کرد.

بیان مسأله

امروزه يکي از عوامل اصلي در موفقيت مدارس در همه کشورها سلامت سازماني است. عوامل متعددي در موفقيت مدارس اثر دارد. بعضي از اين عوامل عبارتند از حمايت گسترده والدين و اجتماع، سيستم قوي ارتباطي در درون و خارج از مدرسه، جو رواني – اجتماعي محيط کار، محيط حمايتي براي کارکنان، وجود فرآيند حل مساله، اعتماد در تعامل و احترام ميان معلمان. با اين حال، رفتار رهبري مديران مدارس يک عامل کليدي اثرگذار در سلامت سازماني و در نهايت عملکرد مدارس است. از يک سو، معلمان نقش مهمي را در اجراي اهداف آموزشي ايفا مي کنند؛ از سوي ديگر، آنها به جهت برخورداري از شخصيت، نگرش، انتظارات و اهداف شخصي خاص، اشخاصي با نيازهاي گوناگون مي باشند. با تصميم گيري درست و سبک رهبري مناسب مديران مي توانند اهداف آموزشي را به اجرا در آورند و معلمان نيز مي توانند به اهداف فردي دست يابند.

موضوع مدیریت از اولین روزهای پیدایش شکل گیری گروه های انسانی در قالب گروه قوم و قبیله، ایل و … خود را نمایان نمود و در فرآیند زندگی بشر از ابتدای خلقت تا کنون و بخصوص قرن اخیر به دلیل پیچیدگی زندگی و ایجاد نهاد های مختلف اجتماعی و سازمان های جدید اهمیت بیشتری پیدا کرده است.جوامع بشری در طول تاریخ این نکته مهم را که برای رسیدن به زندگی بهتر و رفاه همه جانبه نیازمند پرورش ابعاد مختلف فرزندان خود هستند را فراموش نکرده اند. هیچ جامعه انسانی حتی جوامع بدوی برای آموزش نسل ها و فرزندان خود به تناسب اقداماتی انجام داده اند. به عنوان مثال در عصر زندگی نخستین فرزندان را برای شکار و تهیه آذوقه و لباس و در امان ماندن از حمله جانواران آموزش می دادند. صرف نظر از شکل و میزان آن وجه اشتراک همه آن ها بحث آموزش و فراگیری نیازهای زمانه بوده است.

پس از دست یابی بشر به ابزارهای مورد نیاز و در مرحله بالاتر به دست یابی به خط و امکانات نوشتاری، آموزش سبک و سیاق متعالی تری به خود گرفته است. این مسیر تا بعثت پیامبران الهی که مرحله متعالی تر از تمامی مراحل قبلی خود بود، نمود بیشتری پیدا کرد. فلسفه بعثت تمامی انبیاء (سلام الله علیهم) پرورش انسان هایی بود که به تمامی مدارج انسانیت و قربت الهی نائل آیند. تمامی پیامبران الهی معلمینی بودند که از جانب پروردگار متعال مأموریت آموزش جنس بشر و خارج نمودن وی را از جهل و نادانی به سوی نور و روشنایی بر عهده داشتند. حال به تناسب رسالتی که داشته اند یا این مسئولیت در قوم و قبیله یا محدوده جغرافیایی خاصی بوده یا این که رسالتی جهانی داشته اند(الهیاری،1389)

نظام های آموزشی و مدیریت و رهبری

 بی شک نظام های آموزشی بدون مدیریت و رهبری موثر قادر نخواهند بود که پاسخ گوی مسئولیت های روز افزون خویش باشند از طرفی تمامی اولیاء دانش آموزان و نظام های آموزشی تمایل دارند که تربیت فرزندان را به دست افرادی بسیارند که دارای عملکرد مثبت و اثر بخش باشند.مدیران و رهبران آموزشی در مدارس بر همه جنبه های مدارس اثر می گذارند آنان سیستمی را اداره می کنند که محصول نهایی آن انسان متعلّم است، بنابراین مدیریت و رهبری در مدارس بیشترین تأثیر بر اهداف مدرسه و دانش آموزان می گذارند. بی شک برای ایجاد مدیریت اثر بخش در واحد آموزشی باید از مهمترین مسئله مدیریت یعنی هدف شروع کرد. اولین رکن اثر بخش مدیریت اعتقاد کامل داشتن به اهداف و تعهد نسبت به آن ها است. بدون اعتقاد به هدف ترسیم شده و یا معطل کردن آن در نیمه راه یکی از آسیب های مهم در مدیریت به شمار می آید. اما نکته مهم و قابل توجه در آموزش و پرورش دور بودن مدیران از هدف گذاری کلی در نظام آموزشی است. می توان ادعا نمود که مدیران مدارس کمترین نقش را در هدف گذاری نظام آموزشی دارند و این می تواند یکی از دلایل معطل شدن اهداف در مدیریت مدارس به شمار آید، زیرا کمترین احساس تعلق و هم سویی در مدیران در زمینه اجرای اهداف نظام آموزشی وجود دارد(مجله رشد،1383)

تعیین خط مشی ها و تصمیم گیری های آموزشی بدون حضور فکری و عملی مدیران مدارس انجام می پذیرد. ولی در همین راستا رهبری و کنترل و ارزش یابی لازمه هم سو بودن با معلمان و ارتباط گسترده با آنان در محیط آموزشی است که توسط مدیران انجام می پذیرد و می توان گفت که مدیران نقش بسیار مهمی در اجرای برنامه ها دارد.نکته قابل توجه این است که مدیران مدارس باید منابع و نیروی انسانی خود را کاملاً شناخته و به آن ها متکی باشند پس از اتکا به منابع و نیروی انسانی می تواند به سمت مدیریت کارآمد و اثر بخش حرکت نمود. البته این نکته ی مهم را باید مد نظر داشت که لازمه اثر بخشی مدیریت استفاده از همه منابع می باشد، نه قسمتی از آن یا توجه به یک بخش و عدم توجه به بخش دیگر منابع موجود.مدیران و معلمان دو رکن از ارکان مدرسه هستند.

شیوه های رفتاری مدیران و نوع فرهنگ حاکم بر رفتار اثر و نقش مهمی در اثر بخشی و کارایی مدارس دارند. از طرفی نمی توان اثر پذیری معلمان را از شیوه رفتاری مدیران انکار نمود.شیوه های رفتاری مدیران آمیخته با ارزش ها، باورهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی است این همه بدون واسطه بر نگرش و رفتار مخاطبان اثر خود را می گذارد و در این روند است که می توان مدرسه را دارای اثر مثبت دانست یا اثر منفی.باید اذعان نمود که مدیرانی که می توانند شیوه هایی به کار گیرند که استعداد های بالقوه معلمان را شکوفا نموده و آن را بارور سازند و همه کوشش و تلاش خود را معطوف به اهداف نمایند منابع عظیمی برای اثر بخشی و کارایی مدرسه به کار گرفته اند(علاقه بند،1371)

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی سبک های رهبری مدارس را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7336
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی سبک های رهبری مدارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.