0
0

دانلود مقاله بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا

938 بازدید

با ظهور خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، و اشیاء هوشمند، مفهوم اینترنت اشیاء (IOT) ظهور کرده است، به عنوان حوزه‌ای که تاثیر، پتانسیل، و رشد غیرقابل باوری داشته و با پیش‌بینی شرکت سیسکو تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۵۰ میلیارد… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا دنبال نمایید. این فایل شامل 25 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا

مشخصات فایل بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا

عنوان: بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 25
حجم فایل : 192 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

اینترنت اشیاء به سرعت در حال گسترش است و برخی گزارش ها پیش بینی می کنند که دستگاههای اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰ به ۲۶ میلیارد افزایش خواهند یافت، که ۳۰ برابر تعداد دستگاههای پیش بینی شده در سال ۲۰۰۹ است و بسیار بیشتر از ۷٫۳ میلیارد گوشی هوشمند، تبلت و رایانه های شخصی است که انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ استفاده شوند. علاوه بر این، برخی از پیش بینی ها در سال های آینده رشد چهار برابری در ارتباطات ماشینی[1] را پیش بینی می کنند (از ۷۸۰ میلیون در سال ۲۰۱۶ به ۳۷۳ میلیارد در سال ۲۰۲۱) که ممکن است به طیف گسترده ای از کاربردها مانند خانه اتوماسیون ، حمل و نقل ، دفاع و امنیت عمومی ، پوشیدنی ها[2] یا واقعیت افزوده[3] ، وابسته باشند.

در واقع، شهروندان به تدریج خانه های خود را با دستگاههای اینترنت اشیاء مانند تلویزیون های هوشمند، جعبه اینترنت، سیستم های گرمایش، کنترل از راه دور خانه، سیستم های نورپردازی و غیره تجهیز می کنند. در کارخانه ها و محیطهای صنعتی، همکاری روبات ها و دیگر ابزارهای هوشمند، کارایی سیستم های اتوماسیون را افزایش میدهد و به تولیدات بهتر کمک می کند. مشارکت اینترنت اشیاء به این موارد استفاده متوقف نشده است، اما در بسیاری از زمینه های دیگر مانند مراقبت های بهداشتی، نظامی، کشاورزی و شهرهای هوشمند به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 اینترنت اشیاء می تواند برنامه های کاربردی حیاتی دیگری را در زمینه شهرهای هوشمند به وجود آورد، از قبیل: مدیریت زباله هوشمند، سلامت ساختمان، نظارت بر محیط زیست، سیستم های حمل و نقل هوشمند، پارکینگ هوشمند، مدیریت ترافیک، سیستم ناوبری هوشمند برای سواران حمل و نقل شهری، شبکه هوشمند و چند برنامه دیگر. علاوه بر این، اینترنت اشیاء اجازه تکامل بسیاری از زمینه های دیگر را نیز داده است: (الف) کارخانه ها که در واقع صنعت ۴٫۰ نامیده می شود، (ب) کشاورزی به کشاورزی هوشمند، (ج) سلامتی به سلامت هوشمند و بسیاری از نمونه های دیگر.

ایده پشت اینترنت اشیاء و برنامه های کاربردی مختلف آن، حضور اشیاء مختلف در همه جا است، جایی که آنها قادر به تعامل و همکاری با یکدیگر برای ارائه طیف وسیعی از خدمات هستند. بنابراین، تعداد زیادی از دستگاهها گنجانده خواهد شد. هر دستگاه فیزیکی یا مجازی باید قابل دسترسی باشد و محتویاتی را تولید کند که کاربران بتوانند بدون در نظر گرفتن مکان آنها بازیابی شوند. با این حال، بسیار مهم است که فقط کاربران تأیید شده و مجاز از سیستم استفاده کنند. در غیر این صورت، به خطرات امنیتی متعددی مانند سرقت اطلاعات، تغییرات داده و غرق شدن هویت مستعد خواهد شد. در حقیقت، مسائل امنیتی همچنان مانع عمده در پذیرش و استقرار اینترنت اشیاء در مقیاس وسیع می شود، زیرا به دلایل متعدد به حملات بسیار آسیب پذیر است، از جمله:

(الف) اکثر ارتباطات بی سیم است، که باعث می شود سیستم به حملات متعددی مانند جاسوسی هویت، پیام های استعفایی، دستکاری پیامها و سایر مسائل امنیتی آسیب پذیر باشد. و (ب) انواع مختلف دستگاه ها از نظر انرژی، حافظه و ظرفیت پردازش منابع محدودی دارند که از اجرای راه حل های امنیتی پیشرفته جلوگیری می کند.

فناوری بلاک چین[4] طی دو سال گذشته با سرعت چشمگیر روبرو شده است. سرمایه گذاری در راه اندازی های بلاک چین از ۹۳ میلیون به ۵۵۰ میلیون دلار آمریکا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، افزایش یافت. علاوه بر این، بازار تکنولوژی بلاک چین در سراسر جهان پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۱ به ۲٫۳ میلیارد دلار افزایش یابد. اگر چه هنوز در مرحله در حال ظهور است، اما تکنولوژی بلاک چین ممکن است ظرف ۴ سال آینده بر اساس سرعت فعلی تکاملش، به بالاترین پتانسیل خود برسد. علاوه بر این، طبق گزارشات، بیش از ۱۵۶۳ سکه دیجیتال ، فقط چند سال پس از ارز دیجیتال بیت کوین[5]، پول رمزنگاری شده[6] که منشأ بلاک چین بود، متولد شد.

اینترنت اشیاء[7]، برخی از مشکلات رایج را با ارزهای رمزنگاری به اشتراک می گذارد، زیرا در سیستم اینترنت اشیاء بسیاری از نهادها (گرهها، دروازه ها، کاربران وجود دارند که لزوما در انجام معاملات به یکدیگر اعتماد ندارند. با این حال، چندین جنبه ای وجود دارد که اینترنت اشیاء را از ارزهای دیجیتال متفاوت می کند، مانند میزان قدرت محاسباتی موجود در گره ها و یا ضرورت به حداقل رساندن انرژی مصرف شده در دستگاه های با باتری. بسیاری از محققان که در مقاله های به آن اشاره شده است، معتقدند، این بلاک چینها یک فناوری بسیار امیدوار کننده برای پاسخگویی به نیازهای امنیتی در حوزه اینترنت اشیاء هستند. در واقع، بلاک چین شبکه های اعتمادی را برقرار می کند که طرفين على رغم نداشتن اعتماد به یکدیگر می توانند با یکدیگر درگیر باشند.

عدم استفاده اغلب دستگاه های IOT[8] از استانداردهای احراز هویت موجب شده که هکرها بتوانند به صورت گسترده به دستگاه های IOT نفوذ کنند، بنابراین بمنظور اطمینان و امنیت بیشتر، احراز هویت و استاندارد سازی در تمامی بخش های IOT ضروری است. معماری توزیع شده بلاک چین می تواند به عنوان راه حل ، مشکلات امنیتی زیر را مرتفع می کند:

ردیابی اندازه گیری داده های سنسور و جلوگیری از تخریب توسط بلاک چین.

علیرغم پیچیدگی در استقرار دستگاههای IOT ، وجود یک دفتر کل توزیع شده برای شناسایی دستگاه هاو تأیید هویت و انتقال داده های یکپارچه امن موجب تامین امنیت دستگاه ها میگردد.

تبادل داده حسگرهای IOT در بلاکچین بدلیل ماهیت آن منجر به اعتمادسازی می شود. دفتر کل توزیع شده بلاک چین داده های دستگاههای IOT را از دستکاری محافظت و منابع مخرب و ناقص را از بین می برد. هویت فردی و یکپارچگی داده ها را قراردادهای هوشمند فراهم و مشکلات و عدم کارایی تکنیکی را پشتیبانی می کند. بلاکچین ،هزینه های نصب و راه اندازی IOT را به دلیل حذف واسطه ها کاهش میدهد.

بلاکچین، دستگاههای IOT را مستقیما آدرس دهی کرده و تاریخچه دستگاههای متصل را جهت عیب یابی مشکلات نگهداری می کند.

بایگانی بلاک چین بر روی مجموعه ای از کامپیوترهای متصل بهم است که اطلاعات یکسانی دارند. اگر بروز رسانی بلوک۔ های یک کامپیوتر خراب شود، سیستم آن را رد می کند.همچنین حفاظت چند امضا (multisig) یا الزام بیش از یک کلید برای اجازه دادن به فرآیندهای تراکنش می تواند امنیت و حریم خصوصی را بهبود بخشد. حتی اگر هکری به شبکه نفوذ کرده و سعی نماید از یک حساب پول سرقت کند، چندین نسخه اضافی و تکراری از همان دفتر در سراسر جهان ذخیره می شوند. اگر یکی از آنها شکسته باشد، بسیاری دیگر به عنوان پشتیبان وجود دارند که می توانند سرمایه را در حساب هک شده فراهم کنند. به عبارت دیگر داده ها در بلاک چین در کامپیوترهای توزیع شده که به هم متصل هستند قرار دارد. برای موفقیت آمیز بودن تلاشهای شنود، بیش از ۵۰ درصد از سیستمها در شبکه باید مورد شنود قرار بگیرند.

به عنوان مثال در بازار آزاد ، که بازار غیر متمرکز چند منظوره مبتنی بر امضا است و اطلاعات کاربر را ذخیره نمی کند. حتی اگر یک هکر موفق به نقض پایگاه داده بازار آزاد شود، به کلیدهای خصوصی bitcoin   نمی تواند دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، اگر هکرها کلید خصوصی کاربر را برای آدرس bitcoin داشته باشند، نیاز به چند امضا دسترسی دارند که جلو انتقال وجوه از حساب مالک را می گیرند.

از ویژگیهای امنیتی سیستم های مهم حفظ سازوکارهای امنیتی و محرمانگی است. اما وقتی فردی مکانیزم امنیتی را کشف می کند، کل سیستم خراب می شود. سوئیفت یکی از این سیستمها است. جامعه بین المللی بین بانکی (Swifi Taylor) یک سیستم پیام رسانی امن است که توسط موسسات مالی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی بدرستی استدلال می کنند که سیستم های پرداخت بین المللی موجود مانند سوئیفت منسوخ شده، امنیت بحث برانگیزی دارند. در سال ۲۰۱۶ بانک مرکزی بنگلادش بیش از ۸۱ میلیون دلار به دلیل تراکنش های غیرقانونی بانک ذخیره فدرال نیویورک که از شبکه سوئیفت استفاده می کرد، از دست داد. چندین بانک در جنوب شرقی آسیا نیز مظنون به هک شدن از طریق سیستم سوئیفت هستند .

استفاده از سیستم های مبتنی بر بلاک چین به جلوگیری از حملاتی مانند موارد فوق گزینه مناسبی است. مسلما هیچ نقطه شکست یا آسیب پذیری در بلاک چین وجود ندارد. از آنجا که bitcoin ،شناخته شده ترین برنامه بلاک چین می باشد، و بسیار مورد حمله واقع شده اما نقش بلاک چین در تقویت امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی درخشان بوده است، و حملات هک فقط به سایر سیستم هایی که تلاش برای نگه داشتن و ذخیره کلید خصوصی bitcoinرا انجام میدهند رخ داد. حتی یک معامله bitcoin از یک طرف به سوی دیگر ارسال شده تقریبا به خطر نیفتاده است.

در بحث حفاظت از حریم خصوصی بسیاری از دلایلی که منجر به نقض حریم خصوصی در دنیای غیر بلاک چین میشوند شامل بلاک چین نمی شوند. به عنوان مثال، جمع آوری داده های اولیه بیشتر منجر به موارد نقض حریم خصوصی در سناریو عصر کاغذ بود. از سوی دیگر، اغلب موارد نقض در عصر سایبری منجر به استفاده دوباره از اطلاعاتی است که معموال به طور قانونی جمع آوری شده اند. کسب و کارها حجم عظیمی از داده های شخصی را ذخیره کرده به طوری که می توان با آنها کاربردهای نوآوری بالقوه ای را کشف کرد.

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7294
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بلاک چین و امنیت اینترنت اشیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.