0
0

دانلود مقاله بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده

873 بازدید

كمرويي « يك ناتواني و معلوليت اجتماعي است در هر جامعه اي درصد قا بل توجهي كودكان  نوجوانان و بزرگسالان با اين اختلال رفتاري و عامل بازدارنده رشد شخصيت اجتماعي مواجه هستند» در بسياري از مواقع كمرويي  «اصلي ترين مانع … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده دنبال نمایید. این فایل شامل 66 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده

مشخصات فایل بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده

عنوان: بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 66
حجم فایل : 72 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

انسان ، مهارتهاي اجتماعي و يا كمرويي :

انسان اصالتاً موجودي است انساني است اجتماعي و نيازمند برقراري ارتباط با ديگران . بسياري از نياز هاي عاليه انسان و شكوفا شدن استعدادها و خلاقيتهاي او فقط از طريق تعامل بين فردي و ارتباطات اجتماعي مي تواند ارضا شود و فعليت يابد .

در واقع ، خودشناسي ، برقراري ارتباط مؤثر و متقابل با ديگران ، پذيرش مسئوليت اجتماعي و نيل به كفايت اقتصادي ، از اهداف اساسي همه نظامهاي تربيتي است .

در دنياي پيچيده امروز ، يعني در عصر ارتباط سريع و پيوندها ي اجتماعي ، ضرورت هر چه بيشتر تعاون و همكاري هاي ملي و همفكري هاي علمي ، حضور فعال فرهنگي و احاطه بر زنجيره علوم، فنون و تكنولوژي برتر ، بدون ترديد پديده كمرويي يك معلوليت اجتماعي است .

در هر جامعه اي درصد قابل توجهي از كودكان و بزرگسالان بدون آنكه تمايلي داشته باشند ناخواسته خود را در حصاري از كمرويي محبوس و زنداني مي كنند و شخصيت واقعي و قابليتهاي ارزشمند ايشان پشت توده اي از ابرهاي تيره كمرويي ، ناشناخته مي ماند .

چه بسيار دانش آموزان و دانشجويان هوشمند و خلاقي كه در مدارس و دانشگاهها به دليل كمرويي و معلوليت اجتماعي ، همواره از نظر پيشرفت تحصيلي قدرت و خلاقيت و نو آوري نمره كمتري از همكلاسان عادي خود عايدشان مي شود ، چرا كه كمرويي يك مانع جدي براي رشد قابليتها و خلاقيت هاي فردي است .

پديده كمرويي در بين بزرگسالان و افراد مسن پيچيده تر است ، چنين پيچيدگي رواني ممكن است در اغلب موارد ، نيازهاي دروني ، تمايلات ، انگيزه ها ، قابليت ، فرصتها ، هدفها و برنامه هاي شغلي ، حرفه اي و اجتماعي جوانان ايشان را بطور جدي متأثر و دگرگون مي كند .

پرداختن به پديده كمرويي و بررسي مباني روان شناختي آن از اين رو حائظ اهميت است كه تقريباً همه ما به گونه اي تجاربي از كمرويي را در موقعيتهاي مختلف داشته ايم .

نكته قابل توجه اين است كه بعضي ها در همه شرايط و موقعيت هاي اجتماعي دچار كمرويي قابل توجه مي شوند . به عبارت ديگر مي توان گفت كه اكثر قريب به اتفاق مردم در مواردي از زندگي اجتماعي خود به گونه اي دچار كمرويي شده اند اما :

ــ بعضي ها صرفاً در مواقع و موقعيتهاي خاصي دچار كمرويي مي شوند .

ــ بعضي ها در برخي از مواقع و موقعيتها دچار كمرويي مي شوند .

ــ بعضي ها در قالب مواقع و موقعيتها دچار كمرويي مي شوند .

ــ بعضي از كودكان ،‌نوجوانان و بزرگسالان كه شمارشان نيز قابل ملاحظه است ، تقريباً در همه موقعيتها ي اجتماعي دچار كمرويي مي شوند .

روند تحولات اجتماعي گوياي اين حقيقت است كه مسأله كمرويي غالباً با گذشت زمان ، فشردگي و پيچيدگي ، روابط بين فردي و تشديد فشارهاي اجتماعي ، رقابتها ، گوشه گيريها ، تكرويها ، عزلت گزينه ها و تنهايي ها گسترده تر و بدتر شده ، درصد بيشتري از جوانان و بزرگسالان را فرا مي گيرد. مگر اينكه بتوانيم با تشخيص سريع و استفاده از روشهاي تربيتي و درماني مناسب و مؤثر از گسترش كمرويي و تشديد آن پيشگيري كنيم . بايد توجه داشت كه اين مسأله بايد هر چه زودتر شناسايي ، پيشگيري و درمان شود .

تبيين موضوع :

كمرويي يكي از شايع ترين مشكلات افراد تقريباً در همه جوامع است اثرات منفي كمرويي بر زندگي فردِ كمرو دامنه اي وسيع دارد . كمرويي يك ناتواني و معلوليت فرا گير اجتماعي است . در هر جامعه درصد قابل توجهي از كودكان و نوجوانان و حتي بزرگسالان با اين اختلال رفتاري و عامل بازدارندة رشد شخصيت اجتماعي مواجه هستند . در بسياري از مواقع كمرويي اصليترين مانع شكوفايي قابليتها ، خلاقيتها و ايفاي مسئوليت است .

جامعه ي اسلامي ما بيش از هر زمان ديگر نيازمند انسانهايي پويا و كوشا ، هوشمند و خلاق و متعهد و مسئوليت پذير و با فضيلتها و شجاعتهاي اخلاقي است .

بنابراين نبايد پديدة كمرويي به عنوان يكي از اساسي ترين آفات رشد متعادل در خانواده ها و جامعه اسلامي فراگير شود . البته بدون ترديد اختلال كمرويي قابل پيشگيري و درمان است . در نوجوانان و جوانان كمرويي مي تواند به عنوان باري اضافه بر اين  مشكلات مربوط به دوران بلوغ به حساب آيد كه توانايي سازشي فرد را بيش از پيش مخدوش مي نمايد .

انسان اصالتاً موجود اجتماعي است و نيازمند برقراري روابط اجتماعي با افراد است . بسياري از  نيازهاي عالية انسان از طريق همين تعاملات اجتماعي ارضاء و به فعليت مي رسند .در هر جامعه اي عده اي از كودكان و نوجوانان بدون آنكه تمايلي داشته باشند ناخواسته خودشان را در حصاري از كمرويي محبوس و زنداني مي كنند و شخصيت واقعي آنها نا شناخته مي ماند .

 چه بسا دانش آموزان و دانشجويان هوشمندي كه در مدارس و دانشگاهها فقط به دليل معلوليت اجتماعي كمرويي و عدم توانايي ابزار وجود همواره از نظر پيشرفت تحصيلي و قدرت خلاقيت و نوآوري هميشه نمرة كمتري از همسالان عادي خود عايدشان مي شود .

كمرويي تجربه اي است كه اثرات منفي و عميقي بر فرد كمرو بر جاي مي گذارد .

زيمباردو در مورد كمرويي مي گويد ، كمرويي به عنوان يك سبك شناختي است ، كه رفتارهاي بياني و اسنادهايي كه فرد را با ديگران مرتبط مي سازد را متأثر مي نمايد . ( 1982 )

هريس ( 1984 ) اظهار مي دارد كمرويي بيش از آنكه واژة روانشناختي باشد واژه اي در علوم اجتماعي است بطور كلي افراد كمرو كساني هستند كه در موقعيت هاي اجتماعي ناراحت به نظر مي رسند و به نظر مي رسد كه از مشاركت در تعاملهاي اجتماعي اجتناب مي ورزند .

باس ، كمرويي را واكنش تنش، نگراني ، احساس ناراحتي در مهار رفتارهاي اجتماعي مورد انتظار تعريف مي نمايد .

( تالهو و برانيه ) كمرويي را نوعي بيماري رواني تلقي مي كنند كه ابتدا در ضمير باطن ريشه مي دواند و مزمن مي شود و سرانجام جسم را از تحرك مي اندازد . ( علي بخشي زاده – محمد رضا بازدار )

كمرويي واقعي كيست ؟

كمرويي واقعي شخصي است كه اوقات و فرصتهاي كمرويي و خجالت كشيدن بيشتر از ديگر افراد در اختيار او ميگيرد . تا به جايي كه آشكارا مي توان گفت تمام روز خود را با اين عارضه مي گذراند و در اين صورت او قرباني غيبت و فقدان كامل اعتماد به نفس خود مي شود . او در اين حالت اگر بخواهد دست به ساده ترين كارها بزند و يا اينكه آسانترين برخورد با ديگران را داشته باشد دچار تنش و نگراني مي شود . اگر ناچار شود در محفلي نا آشنا لب به سخن بگشايد دچار آشفتگي و پريشاني مي شود ، به اين ترتيب مي كوشد تا خود را از مسير مراودات و مبادلات اجتماعي كنار بكشد . انقباض و كنشي كه در اين حالتها گرفتار فرد كمرو مي شود و ترس و اضطرابي كه گريبانش مي گردد هيجان زده به وي مي بخشد كه بطور دائم با او مي ماند و خلاصه تمام شبانه روز او در دلهره و تشويش سپري مي شود . ( هوشيار و رزم آرا – 1375 )

اهميت موضوع :

در اهميت موضوع به تفاوتهاي فردي اشاره مي شود ، تفاوتهاي فردي چه از لحاظ رفتار و چه از لحاظ ساختار شخصيتي و وضع ظاهري افراد آنچنان بديهي است كه براي اثبات آن نيازي به دليل و برهان نمي باشد و كافي است كه با چشم باز به اطراف خود نگريست تا ملاحظه كرد كه افراد مختلف به صورت يكسان رفتار نمي كنند.( سروري 1373 )

با توجه به اين تحقيق پژوهشي موضوع كمرويي مورد بررسي قرار خواهد گرفت و در اهميت موضوع همين بس كه اين مقوله در تمامي ابعاد زندگي انسان اعم از تحصيلي – شغلي و اجتماعي دخيل مي باشد، اما ميزان آن در افراد مختلف بسته به جنبه هاي روحي متفاوت است .

 سؤال پژوهش :

آيا بين ميزان كمرويي در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده تفاوت معني داري وجود دارد ؟

 فرضيه :   

بين فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده از نظر ميزان كمرويي تفاوت معنا داري وجود دارد .

 اهداف تحقيق :

در اين تحقيق با توجه به موضوع اهداف زير دنبال مي شود :

  1. مطالعه كمرويي در فرزند ارشد در مقايسه با فرزند دوم خانواده .
  2. تعريف و مطالعه كمرويي در افراد .
  3. پاسخ به سؤال تحقيق كه عبارت است از :

آيا بين ميزان كمرويي در فرزند ارشد با فرزند دوم خانواده تفاوت معنا دار وجود دارد .در اين صورت سعي مي شود با دقت و توجه كامل به اين موارد ، اهداف به نحو مطلوب ارائه شود و به سلامت نيز به نحو قابل قبولي پاسخ داده مي شود .

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7036
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی ميزان كمرويی در فرزند ارشد و فرزند دوم خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.