0
0

دانلود مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان

641 بازدید

هزاره سوم ميلادي در شرايطي آغاز مي‌گردد كه جهان كماكان درگير مشكلات عديده‌اي چون تغييرات اجتماعي و پيامدهاي آن در ابعاد رواني ـ اجتماعي انسان است. پيشرفت و توسعه علي رغم آنكه تسهيلات فراواني به همراه داشته است… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان دنبال نمایید. این فایل شامل 100 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان

مشخصات فایل مقايسه سلامت روانی دانشجويان

عنوان: مقايسه سلامت روانی دانشجويان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 100
حجم فایل : 67 کیلوبایت

بخشی از  مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بيان مساله

 بخش عمده‌ای زندگي آدمي‌به عنوان موجودي اجتماعي در مناسبات و روابط متقابل او با ديگران خلاصه مي‌شود اما‌اين مناسبت متقابل نيز مانند ساير رفتارهاي آدمي‌بدون حساب و كتاب و بدون نظم و قانون نيست. مثلاً نقشهاي مختلفي كه مادر در زندگي خود به عنوان فرزند يك خانواده پدر يا مادر معلم يا دانشجو و بالاخره عضوي از اعضاي جامعه برعهده مي‌گيريم در نظر بگيريد طبيعي است كه رفتارهاي ما تناسب هر يك از نقشهايي كه بر عهده داريم متناوب است (كريمي‌1368)

از آنجايي كه معلمان نا متعادل وبه ويژه در مقطع ابتدايي در زمينه رفتارهاي چون بي ثباتي ـ اضطراب ـ تنفر و احساس حقارت مي‌توانند تأثيرات مخّربي بر روي دانش آموزان داشته باشند يا بلعكس در ابعاد مثبت،‌معلمان با ثبات و متعادل و سازگار نه تننها موجبات سلامتي رواني و بهداشت رواني دانش آموزان را در كلاسهاي خود فراهم مي‌سازند بلكه در كمك به سلامت رواني دانش آموزان بسياري كه داراي اختلالات رواني هستند نيز مي‌توانند نقش كمكي و درماني چشمگيري‌ايفا كنند از‌اين جهت بررسي نقش متغيرهايي كه برروي سلامت رواني دانشجويان دانشكده علوم پايه و علوم تربيتي و روانشاسي كه اكثراً در‌آينده‌اي نزديك به وظيفه خطير تعليم و تربيت دانش آموزان و دانشجويان اشتغال خواهند ورزيد ـ اثر مي‌گذارند از اهميت خاصي برخودار است (ترابي نژاد 1371)

در جامعه‌اي كه در آن افراد از احساس مسئوليت برخودار باشند در مقابل انواع فشارهاي رواني و تهديدهاي خارجي مقاومتر و پايدارتر خواهند بود و‌اين موضوع در بين دانشجويان مراكز دانشكده هاي علوم تربيتي و علوم پايه شكوفايي استعداد ها ـ بروز خلاقيتها و پيشرفتاهاي اجتماعي و فرهنگي را در پي خواهد داشت.

نتايج تحقيقات انجام شده در مورد ارتباط سلامت رواني احساس مسئوليت نشان مي‌دهد كه بين‌اين دو متغير رابطه وجود دارد ليكن در كشور ما تحقيقي كه قابليت تعميم داشته باشد انجام نشده است.

سلامت رواني در توزيع و تشريح عملكرد رفتار افراد متغيرهاي مهمي‌تلقي مي‌گرددزيرا‌اين متغير مي‌تواند به عنوان عوامل تسهيل كننده پيشرفت يا يك عامل بازدارنده پيشرفت و كسب مهارتهاي جديد عمل كند. وقتي كه فرد متقاعد شود كه پيروزي و شكست در فعاليتهايش به خودش وابسته است با انگيزه هاي بهتري دست به فعاليت می زند

واز طرف ديگر با افزايش موفقيتها نگرش مثبت فرد نسبت به خود و ارزشي كه براي خودش قائل است نيز افزايش مي يابد كه درنتيجه باعث افزايش عزت نفس و اعتماد فرد نسبت به خود خواهد شد.

از سوي ديگر چون عزت نفس زمينه اساسي ادراک فرد از تجارب زندگي را فراهم مي‌كند در صورت مثبت بودن مي‌تواند به عنوان سپری در مشكلات عاطفي و اجتماعي خود را محافظت كند و راهبردهاي موثري براي افزايش بهداشت رواني و عملكرد دانش جو در اختيار او قرار دهد. با توجه به ‌اينكه سلامت رواني يكي از مفاهيم مهم و مطرح مي‌باشد و از طرفی  نتيجه تحقيقات متعدد رابطه آن را با برخي متغيرهاي بسيار نشان داده اند لذا لازم است تا تحقيقي در بين دانشجويان مراكز دانشكده هاي علوم پايه و علوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي انجام گيرد تا با كاربرد علمي‌مفهوم فوق دانشجو از نظر كنترل كيفيت دروني وبيروني بهتر شناسايي شده و سپس به او كمك شود تا سلامت رواني اش را تقويت نمايد.

سوالات تحقيق:

 

  • آيا بين سلامت رواني دانشجويان علوم تربيتي و علوم پايه تفاوت معنا داري وجود دارد؟
  • آيا بين سلامت رواني دانشجويان پسر مراكز دانشكده هاي علوم تربيتي و علوم پايه تفاوت معناداري وجود دارد؟
  • آيا بين سلامت رواني دانشجويان دختر مراكز دانشكده هاي علوم تربيتي و علوم پاية دانشگاه تفاوت معناداري وجود دارد؟
  • آيا بين سلامت رواني دختران با سلامت رواني پسران دو دانشكده تفاوت معناداري وجود دارد؟

اهداف پژوهش:‌

بطور كلي اهداف‌اين پژوهش مي‌تواند از جنبه نظري زمينه‌اي را براي گسترش آگاهي و افزايش دانش در حوزه سلامت رواني فراهم كند و از نظر كاربردي نيز زمينه‌اي را فراهم كند تا درمورد بهداشت رواني و سلامت رواني دانشجويان مراكز اقدامات موثري صورت بگيرد و در همين راستا اهداف پژوهش به شرح زير مطرح مي‌گردد:‌

  • تعيين تفاوت سلامت رواني دانشجويان دانشكده هاي علوم پايه و علوم تربيتي
  • تعيين ميزان تفاوت سلامتي در دانشجويان دختر و پسر دانشكده هاي فوق
  • ارائه راهكارهاي مناسب جهت ارتقاء سلامت رواني دانشجويان دانشكدهای ذكر شده

اهميت و ضرورت پژوهش:‌

تحقيق حاضر از‌اين نظر حائز اهميت است كه دست اندركاران نظام آموزشي و از جمله معلمان و استادان با قشر عظيمي‌از كودكان نوجوانان و دانشجويان سروكار دارند و نوع رفتار و عملكرد آنها در كلاس درس بر رفتار عملكرد دانش آموزان و دانش جويان تاثير مي‌گذارد و چنانچه معلم و استاد و همچنين دانشجو از سلامت رواني بيشتر برخودار باشند باعث شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان و دانشجويان مي‌گردند و در مجموع شخصي كه در راستاي سيستم آموزشي قرار مي گيرد بايد فردي شايسته باشد و از سلامت رواني بيشتري تا بتواند به عنوان فردي مؤثر در جامعه عمل نمايد.

بنابراين اگر نتيجه تحقيق معني دار باشد مي‌توان به دست اندركاران علوم پايه و علوم تربيتي و روانشناسي پيشنهاد كرد كه در كنار برنامه هاي آموزشي و تربيتي موجود براي ارتقاي سلامت رواني دانشجويان‌اين مراكز برنامه ريزي نمايند بديهي است كه‌اين مورد در وهله اوّل باعث ارتقاي سلامتي دانشجويان دانشكده هاي علوم تربيتي و روانشناسي و همچنين علوم پايه و بعد از آن به طور غير مستقيم باعث سلامت رواني دانش آموزان و دانشجوياني كه توسط‌اين افراد تحت آموزش قرار خواهند گرفت خواهد شد.

 

متغيرها و تعاريف مفهومي‌و عملياتي آنها:‌

الف) تعريف مفهومي‌؛

(الف – 1) سلامت رواني ؛ سلامت رواني توانايي هاي افراد در بروز واكنش هاي مناسب ـ پيشگيرانه و سازگار در چهار چوب حوزة رفتار اجتماعي هيجاني، موضوعات مرتبط با سلامتي و موضوعات مرتبط با شغل مي‌باشد (ابرت 1982  به نقل از منشي طوسي، 1374 ص 35) و همچنين هوگان (1976) سلامت رواني را سازش با فشارهاي مکرر و روزمرة زندگي هر فرد به طوري كه بتواند خود را با محيط سازگار نمايد و به حل تعارضات و كشمكش هاي دروني و پذيرش يا مسيري را از سرنوشت و تقدير بپردازد تعريف مي‌كند (مهرابي زاده 1380 ص 191)

تعريف عملياتي: در‌اين پژوهش مجموع نمراتي كه فرد در چهار مقياس پرسشنامه سلامت عمومي‌بدست مي‌آورد و در دامنه حداقل 0 تا حداكثر 84 مي‌تواند قرار بگيرد و نمرة پايين تر از 23 و نمره بالاتر از آن نشانه عدم سلامت رواني است (هومن 1376)

تعريف مفهومي‌دانشجويان دانشكده علوم تربيتي و علوم پايه:‌

در‌اين پژوهش منظور از دانشجويان افرادي هستند كه بر طبق ضوابط با برگزاري آزمون سراسري انتخاب و به دانشگاه راه يافته اند و در رشته هاي مربوط به دانشكدة علوم تربيتي كه شامل رشته هاي (روانشانسي ـ مشاوره – علوم تربيتي) و همچنين دانشكدة علوم پايه شامل رشته هاي (شيمي‌ـ رياضي ـ زيست ـ آمار)ومشغول به تحصيل مي‌باشند.

اجتماع و نه فقط فقدان بيماري، (كاپلان وسادرك، ترجمه پورافكاري، 1994، به نقل از بايبورپي 1378) شفيع آابدي و ناصري (1381) سلامت رواني را به داشتن هدف انساني در زندگي، سعي در حل عاقلانه مشكلات زندگي،‌سازگاري با محيط اجتماعي براساس موازين علمي‌و اخلاقي،‌ايمان به كار و مسئوليت و پيروي از اصل نيكوكاري و اصل خيرخواهي مربوط مي‌دانند.

از نظر آنان سلات رواني عبارت است از سازگاري درست با خود و محيط اجتماعي است.

تعريف عملياتي مجموع نمراتي كه فرد در چهار مقياس پرشنامه سلامت عمومي‌بدست مي‌آورد و در دامنه حداقل 0 تا حداكثر 84 مي‌تواند قرار بگيرد و نمره پاييت از 23 و نمره بالاتر از آن نشانه عدم سلامت رواني است (هرمن 1376)

6ـ3 دانشجويان، افرادي هستند كه بر طبق ضوابط با برگزاري آزمون سراسري انتخاب و به دانشگاه راه يافته و در رشته هاي مربوط به دانشكده علوم پايه و همچنين در رشته هاي دانشكده علوم تربيتي مشغول به تحصيل هستند.

خلاصه: در‌اين فصل ابتدا مساله پژوهش بطور اجمال در زمينه سلامت عمومي‌دانشجويان مطرح شده سپس سوالات و اهداف پرژهش مطرح شده و در ادامه در مورد اهميت و ضرورت و سوالهاي پژوهش توضيحاتي داده و در پايان توضيحاتي درباره تعاريف نظري و عملياتي متغيرهاي موضوع مورد بررسی ارائه گرديد.

 

فهرست مطالب مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اوّل:
  • 1مقدمه
  • 2بيان مسئله و سوالهاي پژوهشي و اهداف پژوهش
  • 3اهميت و ضرورت پژوهش
  • 4متغيرها و تعاريف مفهومي‌و عمليات آنها
  • 5خلاصه مباحث مطرح شده
  • فصل دوم:
  • 6تاريخچه بهداشت رواني
  • 7پيشينه  تحقيق
  • 8تعريف سلامت رواني و نظريه هاي ارائه شده
  • 9عوامل موثر در سلامت روانی انسان
  • 10-هدف اصلي بهداشت رواني و ديدگاههاي روان تحليگري و انسانگري در مورد بهداشت رواني
  • 11-الگوي شخصيت سالم از دي دگاه پرلز
  • 12-ديدگاه اريسكون در مورد مشخصات افراد سالم
  • 13-ديدگاه انجمن ملي بهداشت جهان درباره افراد داراي سلامت ذهني و رواني
  • 14-ديدگاه نظرهاي نظري دربارة سلامت رواني
  •   الف ـ نظريه سيستم ها
  •   ب ـ وديكود اكولوژيكي
  •   ج ـ مفهوم تعادل حياتي
  • فصل سوم:‌
  • روش تحقيق
  • طرح تحقيق
  • انتخاب نمونه يا نمونه گيري
  • جامعه آماري
  • تعداد ونمونه
  • روش نمونه گيري
  • معرفي ابزار پژوهش و پايايي آنها
  • و روش جمع آماري اطلاعات و روش آماري
  • فصل چهارم:‌
  • تجزيه و تحليل آماري
  • فصل پنجم:
  • بحث و نتيجه گيري
  • منابع
  • پيوستها

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6983
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله مقايسه سلامت روانی دانشجويان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.